Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Will Stewart skrivet 30 oktober 2022 kl. 10:17:33Ursäkta om jag avbryter diskussionen om Darkwing Duck, men det är nåt jag vill ta upp.

Hur vore det om Disney+ la till en "Jetix sektion" med ( nästan) alla serier från kanalen ( åtminstone dom som Disney fortfarande äger ).

Fast dom kan även licenserna streaming rättigheter till dom andra serierna som gick på Jetix ( "Totally Spies", "Martin Mystik", "Power Rangers", etc... )

Just nu är "Super Robot Monkey Team Hyper Force Go!" den enda Jetix serien som finns med ( men inte i Sverige ).
Power Rangers har jag svårt att de vill visa pga vad som hände under 90-talet/2000-talet. Men Totally Spies kan jag absolut tänka mig att de skulle kunna lägga upp på sin tjänst någon gång inom en framtid.

Will Siv

#2776
Citat från: Goliat skrivet 30 oktober 2022 kl. 12:49:22Power Rangers har jag svårt att de vill visa pga vad som hände under 90-talet/2000-talet. Men Totally Spies kan jag absolut tänka mig att de skulle kunna lägga upp på sin tjänst någon gång inom en framtid.
Vad hände?

Våldsdebatterna eller nån konflikt mellan Saban och Disney?

Edit: nu förstår jag ungefär, men det är nog inte p.g.a våldsdebatten i.o.m att Darkwing är tillgänglig.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 30 oktober 2022 kl. 12:49:22Power Rangers har jag svårt att de vill visa pga vad som hände under 90-talet/2000-talet.
Power Rangers är det Netflix som har rättigheterna till just nu, och de flesta av serierna fanns där senast jag kollade - fast tyvärr utan svensk dubbning, utan bara textad originalversion.

Hursomhelst har ju Disney aldrig haft rättigheterna till den svenska dubbningen av Power Rangers, och jag betvivlar att Disney är så sugen på att börja förhandla med TV3/NENT om att köpa in deras dubbning...

Citat från: Will Stewart skrivet 30 oktober 2022 kl. 13:05:05Våldsdebatterna eller nån konflikt mellan Saban och Disney?

Edit: nu förstår jag ungefär, men det är nog inte p.g.a våldsdebatten i.o.m att Darkwing är tillgänglig.
Våldsdebatten i och med Silje-fallet 1994 har ju Disney aldrig varit inblandad i, utan det var ju TV3 som på eget bevåg slutade sända Power Rangers efter den våldsdebatten bröt ut - liksom att SVT vägrade sända Darkwing Duck, utan insisterade på att istället få sända Bumbibjörnarna som ansågs mindre kontroversiellt.

Will Siv

#2778
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2022 kl. 18:40:47Power Rangers är det Netflix som har rättigheterna till just nu, och de flesta av serierna fanns där senast jag kollade - fast tyvärr utan svensk dubbning, utan bara textad originalversion.

Hursomhelst har ju Disney aldrig haft rättigheterna till den svenska dubbningen av Power Rangers, och jag betvivlar att Disney är så sugen på att börja förhandla med TV3/NENT om att köpa in deras dubbning...
Fast dubbningen var väl innan Disney köpte rättigheterna till Power Rangers.

Dom två Disney producerade serierna ( eller "säsongerna" ) som visades på Jetix i Sverige, "Mystic Force" ( Säsong 14 ) och första halvan av "Operation Overdrive" ( Säsong 15 ) var enbart textade.

Saban köpte tillbaka serien 2010.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2022 kl. 18:40:47Våldsdebatten i och med Silje-fallet 1994 har ju Disney aldrig varit inblandad i, utan det var ju TV3 som på eget bevåg slutade sända Power Rangers efter den våldsdebatten bröt ut - liksom att SVT vägrade sända Darkwing Duck, utan insisterade på att istället få sända Bumbibjörnarna som ansågs mindre kontroversiellt.
Precis, 

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Stewart skrivet 30 oktober 2022 kl. 18:50:44Fast dubbningen var väl innan Disney köpte rättigheterna till Power Rangers.
Ja, den svenska dubbningen användes fram tills 1994 - i och med våldshysterin som bröt ut i samband med Siljes tragiska död i Norge valde TV3 att flytta Power Rangers tills efter Barntrean och övergick då till att sända serien i textad originalversion istället för dubbad form.

Att Jetix sänt serien i Sverige har dock helt gått mig förbi... :-[

Som parentes kan nämnas att det numera verkar mer tveksamt huruvida de tre pojkarna som utpekades som Siljes mördare verkligen hade gjort något, så kanske bröt hela våldsdebatten/våldshysterin ut på felaktiga grunder... :( Se den här intressanta dokumentären från norska NRK på SVT Play:
https://www.svtplay.se/dokument-inifran-fallet-silje

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2022 kl. 18:40:47Power Rangers är det Netflix som har rättigheterna till just nu, och de flesta av serierna fanns där senast jag kollade - fast tyvärr utan svensk dubbning, utan bara textad originalversion.
Jag får tydligen ta tillbaka mitt uttalande. Alla serier/säsonger av Power Rangers har funnits på Netflix, men många av dem har tyvärr försvunnit och nu finns det "bara" fyra serier kvar. :(
 
Mighty Morphin Power Rangers - 4 säsonger (de tre ursprungliga 1990-talssäsongerna samt Reversioned-säsongen från 2010)
Power Rangers (Super) Ninja Steel (2017 - 2018) - 2 säsonger
Power Rangers Beast Morphers (2019) - 1 säsong
Power Rangers Dino Fury (2021) - 1 säsong

De resterande har tydligen försvunnit på senare tid...

simon.bjornen

Citat från: simon.bjornen skrivet 30 oktober 2022 kl. 08:38:13Enligt någon podd som jag hörde med Per Sandborgh så ville han gärna spela Sigge i Ducktales i säsong 2 & 3 men att man bytte dubbningsstudio vilket resulterade i KM studio. Då valde man nya skådespelare, den enda som fick behålla rösten då var Joakim med John Harrysson i rösten. Per berättade även i podden att han aldrig fick någon förklaring till varför han inte fick fortsätta spela Sigge vilket han gärna hade gjort. När man sedan skulle dubba Darkwing Duck så låg väl Ulf nära till hands då han dubbat Sigge precis innan i Ducktales.

Personligen är jag uppväxt med Ulf Källvik som Sigge men Per är grym röstskådespelare och även om hans röst nu så många år är mörkare så gör det inget.
Jag tycker Anders Öjebo repriserar sin roll som Darkwing bra i nydubben även om man märker lite skillnad mot originalet men det är ju inte så konstigt.

Är det någon som vet vem som gör rösterna i nydubbningen förutom Anders Öjebo och Per Sandborgh?


Oskar

Citat från: simon.bjornen skrivet  1 november 2022 kl. 11:27:32Är det någon som vet vem som gör rösterna i nydubbningen förutom Anders Öjebo och Per Sandborgh?
Megavolt låter som Dick Eriksson eller Staffan Hallerstam eller Leo Hallerstam.

gstone

Jag ser jättemycket framemot Zootropolis+ ! :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Citat från: Oskar skrivet  1 november 2022 kl. 11:44:46Megavolt låter som Dick Eriksson eller Staffan Hallerstam eller Leo Hallerstam.

Har du (eller någon annan) möjlighet att fixa ljudklipp?

Disneyfantasten


KurageDHH

Citat från: gstone skrivet 29 oktober 2022 kl. 17:43:05Nu har första säsongen av Miles från Morgondagen dyckt upp :D
Två ord:
För det första säsong 1 kom ju för några månader sen så det är ingen nyhet.
För det andra serien stinker lika mycket som de flesta Disney Junior-programmen.

gstone

Citat från: KurageDHH skrivet  2 november 2022 kl. 09:58:50För det andra serien stinker lika mycket som de flesta Disney Junior-programmen.
Sluta vara så elak >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oskar

Citat från: gstone skrivet  2 november 2022 kl. 14:24:05Sluta vara så elak >:(
Han var inte elak och han har rätt till sin egen åsikt på forum och Daniel Hofverberg bestämma över det detta forum inte du. Vill du bli porta från detta forum och slutar göra personangrepp.

gstone

Citat från: Oskar skrivet  2 november 2022 kl. 16:18:41Han var inte elak och han har rätt till sin egen åsikt på forum och Daniel Hofverberg bestämma över det detta forum inte du. Vill du bli porta från detta forum och slutar göra personangrepp.
Måste vi vara negativa ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.