Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Hans Lindgren som Långben

Startat av Marcus, 3 februari 2006 kl. 20:55:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcus

I vilka filmer pratar Hans Lindgren Långbens röst?

Daniel Hofverberg

En hel del...  ::)

Allvarligt talat, jag har inga exakta svar, men den första filmen på mycket länge där Hans Lindgren inte spelade Långben var Janne Långben - The Movie (A Goofy Movie) 1995; så följaktligen bör de flesta dubbningar gjorda före det vara med Hans Lindgren. Mig veterligen är han dock fortfarande godkänd av Disney, så han kan tänkas ha medverkat i vissa kortfilmer även efter 1995.

Exakt hur långt bakåt i tiden som Hans Lindgren gjorde Långben vet jag dock inte, men jag skulle gissa på att han kom in i bilden under 1970-talet. Om någon har mer detaljer, så vore det intressant att höra dock.


Marcus

Det var förmodligen därför som den filmen inte var lika bra som de andra då :)
Hans Lindgren är även väldigt bra som sorken i Nalle Puh tycker jag.
Vet du om det är Hans Lindgrens röst i An Extremely Goofy Movie?

Daniel Hofverberg

Nej, tyvärr är det inte Hans Lindgren som spelar Långben i En extremt långbent film - där görs Långben av nuvarande rösten Johan Lindqvist. Han är visserligen betydligt bättre än Jan Modin (som i Janne Långben - The Movie), men är inte alls i samma klass som Hans Lindgren...

Jag håller med att Hans Lindgren är utmärkt som Dumbom/Grävling/Sorken i Nalle Puh, liksom som Långben.

Erika



ddubbning

#6
Håller helt med om att Hans Lindgren alltid är mycket bra,och särskild då som Långben.
Vad gäller hur långt bak i tiden Hans Lindgren gjorde Långbens röst ,kan inte heller jag ge något exakt svar men han gör Långbens röst i Jan Långbens Olympiska spel (Superstar Goofy) från 1972,som är en samlingsfilm med ihopklippta kortfilmer och en ramhandling.Filmen visades på bio och gavs ut på hyrvideo på 80-talet.
Utan att dra en alltför vågad slutsats kan man nog påstå att Hans Lindgren är Långbens "mesta" svenska röst.
(Långbens allra första svenska röst var dock Folke Rydberg som gör Långbens röst i "Pank och fågelfri" (1947) )
Långbens svenska röster är :
Folke Rydberg ("Pank och fågelfri")
Hans Lindgren (Kortfilmer,"Långbens galna gäng" (tv-serien "Goof Troop") mfl. sammanhang)
Jan Modin ("Janne Långben The Movie" ,vissa kortfilmer)
Johan Lindqvist ("En extemt Långbent film" (An Extemely Goofy Movie) ,"Hos Musse" (tv-serie) samt åtminstone en kortfilm mfl sammanhang) Johan Lindqvist är som redan nämnts i denna tråd Långbens nuvarande röst.

clash

Jag håller med om Hans Lindgren. Den nya Långben e tråkig. Hans e riktigt bra som Långben.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Gustavsson

Varför slutade Hans Lindgren med Långben var han inte godkänd av Disney

Disneyfantasten

Citat från: Gustavsson skrivet 10 april 2019 kl. 16:36:29
Varför slutade Hans Lindgren med Långben var han inte godkänd av Disney

Det kan bero på olika orsaker;

- han kanske hade förhinder vid inspelningen av dubbningen till Janne Långben The Movie (som hade svensk biopremiär 1996-07-26; samma dag som jag föddes! han var iallafall med sist i VHS-filmen Musses Galna Sommar; utgiven 1996-05-22)

- han kanske inte ville fortsätta i just den rollen

Daniel Hofverberg

Det är nog egentligen ingen som vet varför Hans Lindgren slutade som Långben, och nu när han inte längre är i livet är det väl lite tveksamt om det finns någon kvar som kan svara på det... :(

Jag har svårt att tänka mig att han inte längre skulle ha varit godkänd av Disney, i och med att han helt klart var outstanding som Långben; men märkligare saker har ju hänt här i världen, så säker kan jag förstås inte vara.

När han ju trots allt var över 60 år gammal kan det ha varit ett eget beslut att vilja trappa ner lite, eller så hade han helt enkelt inte tid. Eller så gjordes rollbesättning och/eller godkännande för Janne Långben - The Movie strikt efter Långbens nya amerikanska röst Bill Farmer, så att Hans Lindgren därför inte blev godkänd - trots allt var ju Hans mest lik den ursprungliga rösten Pinto Colvig, så om Disney gått strikt efter röstlikhet med den nya rösten är det inte givet att han blev godkänd.

Elios

Finns det ingen av rösterna i serien man kan kontakta ifall dem vet eller kommer ihåg. Eller någon av Hans Lindgrens närmsta kollegor?^^

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 april 2019 kl. 16:57:17
Det är nog egentligen ingen som vet varför Hans Lindgren slutade som Långben, och nu när han inte längre är i livet är det väl lite tveksamt om det finns någon kvar som kan svara på det... :(

Jag har svårt att tänka mig att han inte längre skulle ha varit godkänd av Disney, i och med att han helt klart var outstanding som Långben; men märkligare saker har ju hänt här i världen, så säker kan jag förstås inte vara.

När han ju trots allt var över 60 år gammal kan det ha varit ett eget beslut att vilja trappa ner lite, eller så hade han helt enkelt inte tid. Eller så gjordes rollbesättning och/eller godkännande för Janne Långben - The Movie strikt efter Långbens nya amerikanska röst Bill Farmer, så att Hans Lindgren därför inte blev godkänd - trots allt var ju Hans mest lik den ursprungliga rösten Pinto Colvig, så om Disney gått strikt efter röstlikhet med den nya rösten är det inte givet att han blev godkänd.

Borde inte Monica Forsberg kunna svara? (som regisserade den svenska dubbningen av Janne Långben The Movie)

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 januari 2020 kl. 22:17:29
Borde inte Monica Forsberg kunna svara? (som regisserade den svenska dubbningen av Janne Långben The Movie)

Vad jag har fått veta, är att inför att arbetet med Janne Långben - The Movie så beordrade Disney att det skulle skickas in röstprover för varje stor roll.
Hans Lindgren blev underkänd av Disney Character Voices i Burbank så det visslade om det, de tyckte att han lät alldeles för gammal, (Mycket på grund av att han var en kedjerökare sedan många år tillbaka.)
även om Monica Forsberg försökte kämpa för att Hans fortfarande skulle få göra Långben. Hans själv blev oerhört förbannad på detta. Alla som var inblandad i den svenska produktionen tyckte och tycker fortfarande att detta var väldigt ledsamt.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  3 januari 2020 kl. 22:45:01
Vad jag har fått veta, är att inför att arbetet med Janne Långben - The Movie så beordrade Disney att det skulle skickas in röstprover för varje stor roll.
Hans Lindgren blev underkänd av Disney Character Voices i Burbank så det visslade om det, de tyckte att han lät alldeles för gammal, (Mycket på grund av att han var en kedjerökare sedan många år tillbaka.)
även om Monica Forsberg försökte kämpa för att Hans fortfarande skulle få göra Långben. Hans själv blev oerhört förbannad på detta. Alla som var inblandad i den svenska produktionen tyckte och tycker fortfarande att detta var väldigt ledsamt.

Tack för informationen, vad skulle vi ta oss till utan dig här på forumet...

Nåja, nuvarande Johan Lindqvist är iallafall utmärkt som Långben han med och han verkar fortfarande vara godkänd i och med att han fortfarande var Långben i TV-serien Musse och Racergänget...

Jag har säkert massor av frågor att ställa till dig men detta är nog inte rätt tråd för mina frågor så jag frågar i en annan tråd istället...

Återigen, tack!  :)