Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hur många sidor får man ha egentligen i en tråd?

Startat av Skokaka, 9 juni 2023 kl. 23:16:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Bara undrar...

1: Hur många sidor får man ha i en tråd? Det kanske blir ett stopp och en gräns över detta? ???

2: Vilken är den längsta tråden vi har haft?

MOA

Quiz har över 400 sidor!
Vem orkar ens läsa så mycket?

Daniel Hofverberg

Det korta svaret är att det finns ingen gräns i ren teknisk mening - bara hårddiskutrymmet på servern sätter gränserna, men trådar kan bli hur långa som helst. Eller okej, rent tekniskt sett går gränsen förmodligen vid drygt 4 miljarder inlägg, då det är så mycket som tabelltypen i MySQL stödjer som standard... Men snälla, försök inte testa min teori i praktiken...!

Men som de flesta redan har konstaterat är det allt annat än praktiskt med väldigt långa trådar - trådar med fler än 10 - 15 sidor är nästan omöjligt att kunna hitta något i, då sökfunktionen inte är gjord för att hitta specifika inlägg i trådar,  och mycket mer än så är det få som verkligen orkar läsa.

Just därför ser jag gärna att trådar inte blir alltför långa, då det gör det mer praktiskt för alla. Så är det fler än några få inlägg i en väldigt lång tråd som ägnas åt ett specifikt avgränsat ämne kan dessa med fördel flyttas över till en ny tråd (det kan jag eller Erika göra), och tror man att något man kommer att skriva kommer resultera i flertalet svar är det bättre med en ny tråd än att fortsätta i en väldigt lång tidigare tråd (om det inte verkligen direkt hör ihop med den tidigare tråden). Likaså kan det vara en fördel att efterfråga creditlistor i trådar som handlar om filmen/serien ifråga (om det finns någon sådan), istället för att skriva i den redan väldigt långa och svårhanterliga tråden Önska creditlistor.

Skokaka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2023 kl. 10:27:48Det korta svaret är att det finns ingen gräns i ren teknisk mening - bara hårddiskutrymmet på servern sätter gränserna, men trådar kan bli hur långa som helst. Eller okej, rent tekniskt sett går gränsen förmodligen vid drygt 4 miljarder inlägg, då det är så mycket som tabelltypen i MySQL stödjer som standard... Men snälla, försök inte testa min teori i praktiken...!

Men som de flesta redan har konstaterat är det allt annat än praktiskt med väldigt långa trådar - trådar med fler än 10 - 15 sidor är nästan omöjligt att kunna hitta något i, då sökfunktionen inte är gjord för att hitta specifika inlägg i trådar,  och mycket mer än så är det få som verkligen orkar läsa.

Just därför ser jag gärna att trådar inte blir alltför långa, då det gör det mer praktiskt för alla. Så är det fler än några få inlägg i en väldigt lång tråd som ägnas åt ett specifikt avgränsat ämne kan dessa med fördel flyttas över till en ny tråd (det kan jag eller Erika göra), och tror man att något man kommer att skriva kommer resultera i flertalet svar är det bättre med en ny tråd än att fortsätta i en väldigt lång tidigare tråd (om det inte verkligen direkt hör ihop med den tidigare tråden). Likaså kan det vara en fördel att efterfråga creditlistor i trådar som handlar om filmen/serien ifråga (om det finns någon sådan), istället för att skriva i den redan väldigt långa och svårhanterliga tråden Önska creditlistor.
Så... Man borde göra en uppföljare till en tråd om den är för lång?

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet 12 juni 2023 kl. 01:01:01Så... Man borde göra en uppföljare till en tråd om den är för lång?
Det beror på. Är det en tråd med ett enda ämne, utan någon logisk avgränsning eller indelning, ger det inte mycket att dela upp i två trådar. "Quiz" eller "Disney+" blir liksom inte nämnvärt lättare att hitta i bara för att det är uppdelad i två trådar, då man ändå inte vet vad som finns i vilken tråd. "Quiz - Del 2" säger liksom inget om vad som finns i den tråden respektive den första...

Men rör det sig om någonting där det är logiskt att dela upp, för att exempelvis smalna av eller diskutera en sidohistoria på annat håll, så är det klokt att dela upp till separata trådar. Specifika filmer eller serier på Disney+ finns exempelvis ingen anledning att nödvändigtvis diskutera i den superlånga tråden "Disney+", utan rör det sig om fler än några få inlägg om en och samma film/serie kan dessa med fördel flyttas till en ny tråd.

Likaså med "Önska creditlistor", som passar bra för enstaka korta önskemål - men ska man diskutera någonting i tråden i mer än några få inlägg är det klokt att flytta ut dessa till en tråd om just den filmen/serien.

På samma sätt finns det heller ingen anledning att diskutera alla Scooby-Doo-serier i en gemensam tråd, utan det kan delas upp till en tråd för varje serie om det börjar vara för många sidor. För att bara ta några exempel, men du förstår säkert vad jag menar - kort sagt om någonting i en tråd på något logiskt sätt kan flyttas ut eller avgränsas/smalnas av, eller om allt i en tråd handlar om exakt samma sak utan att det finns någon logisk uppdelning.