Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Musiksagor

Startat av TonyTonka, 21 januari 2009 kl. 21:11:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 januari 2022 kl. 10:37:23
Jag kom att tänka på en sak; jag har för mig att det förekommer (kortare) musiksagor av Kejsarens Nya Stil, Atlantis, Monsters Inc, Lilo och Stitch, Skattkammarplaneten, Nasses Stora Film, Hitta Nemo, Björnbröder, Superhjältarna, Bilar och Råttatouille på CD...

Jag vet att Thomas Hellberg är berättarrösten i Monsters Inc musiksagan och enligt forumsmedlemmen TonyTonka så är Benke Skogholt berättarrösten i Atlantis-musiksagan...

När det gäller Nasses Stora Film så skulle jag spontant gissa på Ingemar Carlehed som ju ändå var berättarrösten i samtliga Nalle Puh dubbningar 1990-2005.

Så då undrar jag; vilka var berättarrösten i resten? (jag vill minnas att TonyTonka en gång nämnde i ett PM att han som barn hade musiksagan av Skattkammarplaneten, dessutom så vet jag att när jag var på kollo 2007 tillsammans med mamma så var det någon som hade CD-skivor av Hitta Nemo, Björnbröder och Bilar, jag vet at jag själv äger CD-skivan av Råttatouille men tyvärr står det ingen info alls om den där då jag köpte skivan begagnad med genomskinlig plastficka, men jag vet att jag har lyssnat även på den CD-skivan)

Jag har Skattkammarplaneten, Björnbröder, Lilo & Stitch, Bilar (fast bara cdn), Råttatouille, Hitta Nemo, samt även Kogänget och Wall-E.

Har även sett Kejsarens nya stil på tradera, och att snubben bakom youtube-kontot Musiksagor Swe har köpt den, så den kommer antagligen upp på tuben i framtiden.

Jag kan redovisa berättarösterna senare, då jag sitter med min padda just nu som jag inte orkar skriva långa texter på. xD
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Om det finns musiksagor med Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet, Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr, Peter Pan 2 Tillbaka Till Landet Ingenstans, De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London och Djungelboken 2, vilka är då berättarrösterna i dessa?

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 januari 2022 kl. 13:43:18
Om det finns musiksagor med Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet, Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr, Peter Pan 2 Tillbaka Till Landet Ingenstans, De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London och Djungelboken 2, vilka är då berättarrösterna i dessa?

Djungelboken 2 har faktiskt två musiksagor. Den första är från 1970-talet och har en egen story, och den andra släpptes 2003 och är baserad på filmen från samma år. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Atlantis: En försvunnen värld har mycket riktigt Bengt Skogholt som berättare.

I både Skattkammarplaneten och Björnbröder är det Ingemar Carlehed som är berättaren, han är inte helt oväntat även berättaren i Puhs film om Heffaklumpen.

Bo Maniette är berättaren i Lilo & Stitch

Torsten Wahlund är berättaren i Kogänget

Bengt Järnblad är berättaren i Råttatouille

Anders Byström är berättaren i Djungelboken 2 (det ska dock tilläggas att trots att han också är Bagheeras röst så ska det inte föreställa vara han som berättar historien), tror också att det är Anders Byström som är berättaren i Hitta Nemo. Jag hade den visserligen som barn, men sedan gick den sönder, och häromdagen köpte jag en ny utgåva av den på tradera, så jag ska dubbelkolla när den kommer.

Stephan Karlsén är berättaren i Wall-E

Har inte stött på någon Read Along-utgåva av Superhjältarna men har också hört att den ska finnas. Bilar-sagan köpte jag begagnat, och tyvärr fanns inte boken med. Tyvärr hittar jag den heller inte i röran här hemma.

Kan också nämna att jag har för avsikt att sammanställa alla berättare från både långa och korta musiksagor. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 18 januari 2022 kl. 16:32:58
Djungelboken 2 har faktiskt två musiksagor. Den första är från 1970-talet och har en egen story, och den andra släpptes 2003 och är baserad på filmen från samma år. :)

Jag menade självfallet filmen från 2003!  :) ;)

(i versionen från 1970-talet har jag för mig att Lasse Essman är berättaren)

Citat från: TonyTonka skrivet 18 januari 2022 kl. 16:37:39
Atlantis: En försvunnen värld har mycket riktigt Bengt Skogholt som berättare.

I både Skattkammarplaneten och Björnbröder är det Ingemar Carlehed som är berättaren, han är inte helt oväntat även berättaren i Puhs film om Heffaklumpen.

Bo Maniette är berättaren i Lilo & Stitch

Torsten Wahlund är berättaren i Kogänget

Bengt Järnblad är berättaren i Råttatouille

Anders Byström är berättaren i Djungelboken 2 (det ska dock tilläggas att trots att han också är Bagheeras röst så ska det inte föreställa vara han som berättar historien), tror också att det är Anders Byström som är berättaren i Hitta Nemo. Jag hade den visserligen som barn, men sedan gick den sönder, och häromdagen köpte jag en ny utgåva av den på tradera, så jag ska dubbelkolla när den kommer.

Stephan Karlsén är berättaren i Wall-E

Har inte stött på någon Read Along-utgåva av Superhjältarna men har också hört att den ska finnas. Bilar-sagan köpte jag begagnat, och tyvärr fanns inte boken med. Tyvärr hittar jag den heller inte i röran här hemma.

Kan också nämna att jag har för avsikt att sammanställa alla berättare från både långa och korta musiksagor. ^^

Jag känner mig dum med Skattkammarplaneten, det borde jag ha förstått eftersom Ingemar även är berättarrösten i filmen...  :-[

TonyTonka

#185
Sammanställning över berättarröster i musiksagor:

Förklaringar:

Korta = Musiksagor med bok
Långa = Längre musiksagor där oftast sångerna från filmen också är med

Snövit - Maud Hansson* (korta), Kristina Kamnert (långa)
Pinocchio - Peter Wanngren (korta), Catrin Jacobs (långa)
Dumbo - Peter Wanngren (korta), Göthe Fyhring (långa)
Bambi - Fillie Lyckow (korta), känner inte till någon längre version
Askungen - Doreen Denning (både långa och korta)
Alice i Underlandet - Monica Forsberg (korta), känner inte till någon längre version
Peter Pan - Jonas Bergström (korta), Ingemar Carlehed (långa)
Lady & Lufsen - Doreen Denning (den äldre korta versionen), Johan Hedenberg (den nyare korta versionen), Stefan Ekman (längre versionen)
Törnrosa - Ewa Fröling (korta), Gösta Prüzelius (längre versionen)
Pongo och de 101 dalmatinerna - Roger Storm (äldre korta versionen), Anders Öjebo (nyare korta versionen samt långa versionen)
Svärdet i Stenen - Bo Maniette (korta), Doreen Denning (långa)
Djungelboken - Jonas Bergström (korta), Gösta Prüzelius (långa)
Aristocats - Doreen Denning (korta), Hans Lindgren (långa)
Robin Hood - Gunnar Ernblad (korta), Rolf Bengtsson (långa)
Bernard och Bianca - Doreen Denning (korta), Pierre Isacsson (långa)
Micke och Molle - Göte Fyhring (både korta och långa)
Taran och den magiska kitteln - Doreen Denning (korta), känner inte till någon längre version
Mästerdetektiven Basil Mus - Jan Koldenius (korta), känner inte till någon längre version.
Oliver och Gänget - Robert Sjöström (korta), Jonas Bergström (långa)
Den Lilla Sjöjungfrun - Jonas Bergström (både korta och långa)
Bernard och Bianca i Australien - Jonas Bergström (både korta och långa)
Skönheten och Odjuret - Torsten Wahlund (både korta och långa)
Aladdin - Ingemar Carlehed (både korta och långa)
Lejonkungen - Svante Thuresson (korta), Hans Gustafsson (långa)
Pocahontas - Ingemar Carlehed (både korta och långa)
Ringaren i Notre Dame - Hans Josefsson (både korta och långa)
Herkules - Peter Harryson (korta), Roger Storm (långa)
Mulan - Barbro "Lill-Babs" Svensson (korta), Peder Falk (långa)
Tarzan - Bo Maniette (både korta och långa)
Kejsarens Nya Stil - Kristian Ståhlgren (korta), Okänd (långa)
Atlantis - Bengt Skogholt (korta), känner inte till någon längre version
Lilo & Stitch - Bo Maniette (korta), känner inte till någon längre version
Skattkammarplaneten - Ingemar Carlehed (korta), känner inte till någon längre version
Björnbröder - Ingemar Carlehed (korta), känner inte till någon längre version
Kogänget - Torsten Wahlund (korta), känner inte till någon längre version.

Känner inte till någon fysisk musiksaga för filmerna efter Kogänget.

Fortsätter med uppföljare, pixar-filmer, m.m senare. :)

Sedan vet jag givetvis att det finns äldre "musiksagor" av Snövit, Alice i Underlandet, Pongo, osv, men jag valde att fokusera på de som huvudsakligen kom ut på kassettband och cd. Någon annan får gärna sammanställa dem.

Sedan får ni gärna också säga till om ni vet något om de saknade berättarrösterna, samt om det finns längre versioner av de jag markerat med "känner inte till någon längre version".

*Vissa källor anger Kristina Kamnert som berättare i den korta versionen, någon som vet om det är hon eller om det är Maud?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 18 januari 2022 kl. 18:00:59
Sammanställning över berättarröster i musiksagor:

Förklaringar:

Korta = Musiksagor med bok
Långa = Längre musiksagor där oftast sångerna från filmen också är med

Snövit - Maud Hansson* (korta), Kristina Kamnert (långa)
Pinocchio - Peter Wanngren (korta), Catrin Jacobs (långa)
Dumbo - Peter Wanngren (korta), Göthe Fyhring (långa)
Bambi - Fillie Lyckow (korta), känner inte till någon längre version
Askungen - Doreen Denning (både långa och korta)
Alice i Underlandet - Monica Forsberg (korta), känner inte till någon längre version
Peter Pan - Jonas Bergström (korta), Ingemar Carlehed (långa)
Lady & Lufsen - Doreen Denning (den äldre korta versionen), Johan Hedenberg (den nyare korta versionen), Stefan Ekman (längre versionen)
Törnrosa - Ewa Fröling (korta), Gösta Prüzelius (längre versionen)
Pongo och de 101 dalmatinerna - Roger Storm (äldre korta versionen), Anders Öjebo (nyare korta versionen samt långa versionen)
Svärdet i Stenen - Bo Maniette (korta), Doreen Denning (långa)
Djungelboken - Jonas Bergström (korta), okänd (långa, står inte angiven på varken LP:n eller cd:n)
Aristocats - Doreen Denning (korta), Hans Lindgren (långa)
Robin Hood - Gunnar Ernblad (korta), okänd (långa, står inte angiven på varken LP:n eller cd:n)
Bernard och Bianca - Doreen Denning (korta), Pierre Isacsson (långa)
Micke och Molle - Göte Fyhring (både korta och långa)
Taran och den magiska kitteln - Doreen Denning (korta), känner inte till någon längre version
Mästerdetektiven Basil Mus - Jan Koldenius (korta), känner inte till någon längre version.
Oliver och Gänget - Robert Sjöström (korta), Jonas Bergström (långa)
Den Lilla Sjöjungfrun - Jonas Bergström (både korta och långa)
Bernard och Bianca i Australien - Jonas Bergström (både korta och långa)
Skönheten och Odjuret - Torsten Wahlund (både korta och långa)
Lejonkungen - Svante Thuresson (korta), Hans Gustafsson (långa)
Pocahontas - Ingemar Carlehed (både korta och långa)
Ringaren i Notre Dame - Hans Josefsson (både korta och långa)
Herkules - Peter Harryson (korta), Roger Storm (långa)
Mulan - Barbro "Lill-Babs" Svensson (korta), Peder Falk (långa)
Tarzan - Bo Maniette (både korta och långa)
Kejsarens Nya Stil - Okänd (korta), Okänd (långa)
Atlantis - Bengt Skogholt (korta), känner inte till någon längre version
Lilo & Stitch - Bo Maniette (korta), känner inte till någon längre version
Skattkammarplaneten - Ingemar Carlehed (korta), känner inte till någon längre version
Björnbröder - Ingemar Carlehed (korta), känner inte till någon längre version
Kogänget - Torsten Wahlund (korta), känner inte till någon längre version.

Känner inte till någon fysisk musiksaga för filmerna efter Kogänget.

Fortsätter med uppföljare, pixar-filmer, m.m senare. :)

Sedan vet jag givetvis att det finns äldre "musiksagor" av Snövit, Alice i Underlandet, Pongo, osv, men jag valde att fokusera på de som huvudsakligen kom ut på kassettband och cd. Någon annan får gärna sammanställa dem.

Sedan får ni gärna också säga till om ni vet något om de saknade berättarrösterna, samt om det finns längre versioner av de jag markerat med "känner inte till någon längre version".

*Vissa källor anger Kristina Kamnert som berättare i den korta versionen, någon som vet om det är hon eller om det är Maud?

Gösta Prüzelius är berättarrösten i långa versionen av Djungelboken!

Rolf Bengtsson är berättarrösten i långa versionen av Robin Hood!

Sedan missade du Aladdin där Ingemar Carlehed är berättarrösten både i korta och långa!

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 januari 2022 kl. 18:14:11
Gösta Prüzelius är berättarrösten i långa versionen av Djungelboken!

Rolf Bengtsson är berättarrösten i långa versionen av Robin Hood!

Sedan missade du Aladdin där Ingemar Carlehed är berättarrösten både i korta och långa!

Tack för upplysningarna. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: TonyTonka skrivet 18 januari 2022 kl. 16:37:39
Atlantis: En försvunnen värld har mycket riktigt Bengt Skogholt som berättare.

I både Skattkammarplaneten och Björnbröder är det Ingemar Carlehed som är berättaren, han är inte helt oväntat även berättaren i Puhs film om Heffaklumpen.

Bo Maniette är berättaren i Lilo & Stitch

Torsten Wahlund är berättaren i Kogänget

Bengt Järnblad är berättaren i Råttatouille

Anders Byström är berättaren i Djungelboken 2 (det ska dock tilläggas att trots att han också är Bagheeras röst så ska det inte föreställa vara han som berättar historien), tror också att det är Anders Byström som är berättaren i Hitta Nemo. Jag hade den visserligen som barn, men sedan gick den sönder, och häromdagen köpte jag en ny utgåva av den på tradera, så jag ska dubbelkolla när den kommer.

Stephan Karlsén är berättaren i Wall-E

Har inte stött på någon Read Along-utgåva av Superhjältarna men har också hört att den ska finnas. Bilar-sagan köpte jag begagnat, och tyvärr fanns inte boken med. Tyvärr hittar jag den heller inte i röran här hemma.

Kan också nämna att jag har för avsikt att sammanställa alla berättare från både långa och korta musiksagor. ^^

Nu har jag äntligen hittat mitt ex av Bilar musiksagan, och det är Bengt Järnblad som är berättaren där.

Har också fått hem Hitta Nemo-musiksagan, och mycket riktigt var det Anders Byström som var berättare där.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 28 januari 2022 kl. 14:08:04
Nu har jag äntligen hittat mitt ex av Bilar musiksagan, och det är Bengt Järnblad som är berättaren där.

Har också fått hem Hitta Nemo-musiksagan, och mycket riktigt var det Anders Byström som var berättare där.

Du hade alltså rätt!  :D

PS: Ska du kanske också publicera resten? DS

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 17 januari 2022 kl. 15:20:10
Jag har köpt ett stort antal musiksagoböcker, och har nu fler uppgifter att komma med. Tyvärr inga kassettband, förutom Mimmi och Jag: Vi klär ut oss, Prinsen och Tiggarpojken, Lady och Lufsen (1997 års version), Magica de hex jagar turkronan, Snövit och den magiska stenen samt EuroDisney den tjuvaktiga papegojan.

Pocahontas och nybyggarna

Berättaren/Samuel Quincy - Roger Storm
Pocahontas - Helene Lundström
Nakoma - Malin Nilsson
Rebecka - Linn Bülow (aka Lillan i Mysteriet på Greveholm)
Guvernören - Gunnar Uddén
Fru Quincy - Monica Forsberg

Regi och producent - Monica Forsberg
Översättning - Hasse Andersson
Inspelat i KM Studio, januari 1996.

Musses mysterier - Det stora tågrånet

Berättaren - Peter Wanngren
Musse - Anders Öjebo
Långben - Hans Lindgren
Konduktör LeDog - Roger Storm
Mr. Hey Sveysson - Bertil Engh
Sir Reginald - Peter Wanngren
Miss Pladder - Birgitta Fernström
Madame Kokett - Christel Körner
Detektiv Schniffengraul - Michael B. Tretow

Regi - Monica Forsberg
Översättning - Martin Cronström
Tekniker - Thomas Banestål
Inspelat i KM Studio, januari 1994

(mer i nästa inlägg)

Vem är Michael B. Tretow? Jag har aldrig hört talas om honom förut...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 april 2022 kl. 23:31:05
Vem är Michael B. Tretow? Jag har aldrig hört talas om honom förut...
Han var Abbas ljudtekniker men också artist han har också dubbat i tillexempel De vilda djurens flykt där han spelar Mullvad.

Fred

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 april 2022 kl. 23:43:26
Han var Abbas ljudtekniker men också artist han har också dubbat i tillexempel De vilda djurens flykt där han spelar Mullvad.

Han gjorde också en låt som hette "Den makalösa manicken".

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 17 januari 2022 kl. 15:20:10
Pocahontas och nybyggarna

Berättaren/Samuel Quincy - Roger Storm
Pocahontas - Helene Lundström
Nakoma - Malin Nilsson
Rebecka - Linn Bülow (aka Lillan i Mysteriet på Greveholm)
Guvernören - Gunnar Uddén
Fru Quincy - Monica Forsberg

Regi och producent - Monica Forsberg
Översättning - Hasse Andersson
Inspelat i KM Studio, januari 1996.

Fråga: vad är musiksagans engelska titel?