Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Johan Lindqvist som Långben!

Startat av Elios, 12 april 2020 kl. 23:11:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

"Och så den ja!" som ju Johan Lindqvist brukar säga i sitt gamla härliga, ljuvliga program Hallå Europa Men han har ju med hoppat på tåget i att gestalta Janne Långben.
I vilka filmer serier numera har han varit med i och vad tycker ni om han som Långben.
Jag tycker faktiskt att han är allra bäst som Långben faktiskt. Tycker att Hans Lindgren är en god tvåa men jag tycker verkligen se mig en rolig Långben här.  ;D

Disneyfantasten

Skulle ha svarat igår kväll men var för trött så jag gör det nu istället...

Jag tycker att Johan Lindqvist är utmärkt som Långben, har alltid haft svårt att välja mellan honom och Hans Lindgren, båda gjorde rollen bra helt enkelt...

Förutom Långben har han även spelat Sikes i Gadget (1999), samt några hittills oidentifierade roller i Flubber, Joe Jättegorillan, Monsters Inc och tilläggsdubbningen av Luftens Hjältar...

Steffan Rudvall

Jag tycker att Hans Lindgren passar mer till de äldre kortfilmerna medans  Johan Lindqvist passar bättre till Bill Farmer

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 april 2020 kl. 09:30:08
Jag tycker att Hans Lindgren passar mer till de äldre kortfilmerna medans  Johan Lindqvist passar bättre till Bill Farmer

Det har ofta med vanesak att göra också, jag tycker att Hans Lindgren passar bättre i Långbens Galna Gäng och att Johan Lindqvist passar bättre i Hos Musse och senare sammanhang...

Steffan Rudvall

Om Jan Modin  inte hade fått rollen skulle ni ha velat att Hans Lindgren kom tillbaks i Janne Långben the Movie eller skulle ni föredra Johan Lindqvist tog över direkt?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 april 2020 kl. 09:37:44
Om Jan Modin  inte hade fått rollen skulle ni ha velat att Hans Lindgren kom tillbaks i Janne Långben the Movie eller skulle ni föredra Johan Lindqvist tog över direkt?

Det är en bra fråga...

Jag skulle inte säga att Jan Modin är dålig (iallafall inte såpass att jag inte står ut att höra den, har absolut hört betydligt värre), men han passar inte riktigt som Långben, även om röster inte alltid passar karaktären så kan det ändå vara intressant på något sätt att höra en skådespelares tolkning för en roll och om vederbörande gjorde en bra prestation så tummen upp för den, men om insatsen visar sig vara mindre bra så kan man alltid jämföra med andra personer som gjort rollen och göra en bedömning... (hellre en dålig intressant insats än en tråkig medelmåttig sådan*)

*Ett sådant exempel är ju Hans Lindgren som Kalle Anka, som jag visserligen knappt hört själv, men som jag hört ska ha varit allt annat än lyckad då han pratade utan förställning...

Gustav Jonsson

 Disney själva tyckte att Hans Lindgren lätt för gammal så om man ska gå efter deras åsikt så skulle jag nog ha valt Johan Lindqvist

Hampus.J

Hans Lindgren var oslagbar. No doubt about that.
In Donaldismo Veritas

Steffan Rudvall

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 13 april 2020 kl. 09:48:04
Disney själva tyckte att Hans Lindgren lätt för gammal så om man ska gå efter deras åsikt så skulle jag nog ha valt Johan Lindqvist
Ja men du måste också tänka på att de som lyssnade på röstprov inte förstod svenska

Steffan Rudvall

Citat från: Hampus.J skrivet 13 april 2020 kl. 09:55:12
Hans Lindgren var oslagbar. No doubt about that.
Håller med dig men Johan Lindqvist är en väldigt bra ersättare

Daniel Hofverberg

Citat från: Hampus.J skrivet 13 april 2020 kl. 09:55:12
Hans Lindgren var oslagbar. No doubt about that.
Ja, Hans Lindgren var helt klart väldigt svårslagen som Långben.

Men Johan Lindqvist gör helt klart en fullgod insats, som inte kommer upp i Hans nivå men som ändå är fullt godkänd och bra.

Jan Modin må vara en utmärkt skådespelare, men han passar inte i den här rollen; och exakt hur han kunde bli godkänd av Disney i USA är i alla fall bortom mitt förstånd...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 april 2020 kl. 10:13:08
Ja, Hans Lindgren var helt klart väldigt svårslagen som Långben.

Men Johan Lindqvist gör helt klart en fullgod insats, som inte kommer upp i Hans nivå men som ändå är fullt godkänd och bra.

Jan Modin må vara en utmärkt skådespelare, men han passar inte i den här rollen; och exakt hur han kunde bli godkänd av Disney i USA är i alla fall bortom mitt förstånd...

Fast Jan är inte längre godkänd av Disney för den rollen, han underkändes redan 1999!  ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 april 2020 kl. 10:14:45
Fast Jan är inte längre godkänd av Disney för den rollen, han underkändes redan 1999!  ;)
Ja, och det var ett klokt drag att Disney - men faktum kvarstår att det är ett mysterium hur han ens kunnat bli godkänd till att börja med...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 april 2020 kl. 10:18:27
Ja, och det var ett klokt drag att Disney - men faktum kvarstår att det är ett mysterium hur han ens kunnat bli godkänd till att börja med...
Det är enkelt de andra var sämre än honom förutom Hans Lindgren då

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 april 2020 kl. 10:18:27
Ja, och det var ett klokt drag att Disney - men faktum kvarstår att det är ett mysterium hur han ens kunnat bli godkänd till att börja med...

Liksom med Olli Markenros (och på senare år även Jan Jönsson) som Nalle Puh (fast Markenros underkändes i samband med Tigers Film), Daniel Goldmann som Kanin, Roger Storm som bl.a. Shere Khan/Måsart/Uggla/Albert (i dagsläget vet jag inte hur det ligger till med Shere Khan och Måsart, han är däremot med 100% underkänd som Uggla och Svartepetter och jag tror att så är fallet även med Albert), Christel Körner som Ursula (jag vet inte hur det i dagsläget ligger till här), Gunilla Åkesson som Gudmodern (jag tror dock att hon underkändes i samband med 3an), Ulf Källvik som Hertigen (jag tror dock att han underkändes i samband med 3an), Gustav Levin som Kapten Krok/Pumbaa, Adam Portnoff som Peter Pan, Alice Sjöberg Brise som Lena, Mikaela Tidermark som Jasmine (fast jag tror att hon underkändes i samband med Röjar-Ralf Kraschar Internet), Elin Bemark som Tiana, Jonas Bane som Flynn Rider/Hiro Hamada, samt 3/4 av rollprestationerna i 1990-talsdubbningen av Dumbo... (jag vet dock i dagsläget inte hur det ligger till i det sistnämnda fallet)

Sedan förekommer det även mysterier på andra hållet; hur skådespelare kunnat bli underkända av Disney till att börja med; detta gäller exempelvis Jörgen Lantz som Nasse och John Harryson som Ior, vilket skedde i samband med rollbesättningen av Tigers Film...

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 april 2020 kl. 09:33:32
Det har ofta med vanesak att göra också, jag tycker att Hans Lindgren passar bättre i Långbens Galna Gäng och att Johan Lindqvist passar bättre i Hos Musse och senare sammanhang...

Det där håller jag helt och hållet med om.  ;D

Henrik Karlsson

Jag tycker att Folke Rydberg  är bättre än Johan Lindqvist

Elios

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 13 april 2020 kl. 16:03:16
Jag tycker att Folke Rydberg  är bättre än Johan Lindqvist

Hur mycket har du sätt med honom som Långben då?^^

Henrik Karlsson

Citat från: Elios skrivet 16 april 2020 kl. 03:53:37
Hur mycket har du sätt med honom som Långben då?^^
Bara ljudklippen på frågesporten

Elios

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 16 april 2020 kl. 03:55:58
Bara ljudklippen på frågesporten

Vad trist då att du inte har fått se en hel film med han där han spelar Långben.  :-\

Henrik Karlsson

Citat från: Elios skrivet 16 april 2020 kl. 04:05:46
Vad trist då att du inte har fått se en hel film med han där han spelar Långben.  :-\
Han är bara med i orginalldubbningen av Pank och Fågelfri och den är inte lätt att hitta eftersom den aldrig kommit på VHS.

Elios

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 16 april 2020 kl. 04:14:51
Han är bara med i orginalldubbningen av Pank och Fågelfri och den är inte lätt att hitta eftersom den aldrig kommit på VHS.

Det ska sägas att jag vet egentligen eller har hört om det men jag glömmer det varje gång. Har inte originaldubbningen släppts på något format alls då utan bara på bio?  ???

Henrik Karlsson

Citat från: Elios skrivet 16 april 2020 kl. 04:24:08
Det ska sägas att jag vet egentligen eller har hört om det men jag glömmer det varje gång. Har inte originaldubbningen släppts på något format alls då utan bara på bio?  ???
Jag tror tyvärr inte det

Elios


Henrik Karlsson

Citat från: Elios skrivet 16 april 2020 kl. 04:27:57
Så jävla trist.  :-[
Så trist är det inte för rösterna är ganska dåliga i orginalldubbningen speciellt E.H. Brochmann, Torsten Winge är den ända bra Folke Rydberg är bättre än Johan Lundqvist men han är inte i närheten av Hans Lindgren.


Här är ett ljudklipp på E.H. Brochmann som Kalle Anka

gstone

Johan Lindqvist är superbra som Långben ! :D :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 16 april 2020 kl. 04:14:51
Han är bara med i orginalldubbningen av Pank och Fågelfri och den är inte lätt att hitta eftersom den aldrig kommit på VHS.
Jodå den har funnits på VHS på 80-talet med originaldubbningen

Elios

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 16 april 2020 kl. 05:00:24
Så trist är det inte för rösterna är ganska dåliga i orginalldubbningen speciellt E.H. Brochmann, Torsten Winge är den ända bra Folke Rydberg är bättre än Johan Lundqvist men han är inte i närheten av Hans Lindgren.


Här är ett ljudklipp på E.H. Brochmann som Kalle Anka

Jo det vet jag väl men vad tycker du om Rune Halvarsson som Musse där då?^^

Henrik Karlsson

Citat från: Elios skrivet 16 april 2020 kl. 16:42:33
Jo det vet jag väl men vad tycker du om Rune Halvarsson som Musse där då?^^
Han är under all kritik både Sven-Erik Vikström och Anders Öjebo slår honom med hästlängder.

Elios

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 16 april 2020 kl. 17:11:02
Han är under all kritik både Sven-Erik Vikström och Anders Öjebo slår honom med hästlängder.

Håller med.
Men jag undrar dock litegrann började Johan Lindqvist att dubba Långben reda i slutet på 90-talet och fortfarande nu!?^^

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 17 april 2020 kl. 22:10:42
Håller med.
Men jag undrar dock litegrann började Johan Lindqvist att dubba Långben reda i slutet på 90-talet och fortfarande nu!?^^

Han började 1999 (med start i Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul; utgiven på VHS i Sverige 1999-11-17, enligt Oscar Isaksson godkändes han dock redan på våren och att när det kommer till Musse Pigg, Kalle Anka, Långben och Mimmi så brukar godkännanden inte gälla för någon särskild produktion)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 april 2020 kl. 22:12:50
Han började 1999 (med start i Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul; utgiven på VHS i Sverige 1999-11-17, enligt Oscar Isaksson godkändes han dock redan på våren och att när det kommer till Musse Pigg, Kalle Anka, Långben och Mimmi så brukar godkännanden inte gälla för någon särskild produktion)

Åh. Ja då måste han ha varit i min ålder då minsann. Som att jag skulle ha gått den rösten nu.  ;D

Elios


MOA


Scoobydoofan1


Daniel Hofverberg


Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2020 kl. 00:55:21
Nej, det var gamla goda Hans Lindgren då. :)
Han var jättebra, synd att dom inte lät honom dubba i båda filmerna.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 december 2020 kl. 00:55:50
Han var jättebra, synd att dom inte lät honom dubba i båda filmerna.
Monica Forsberg ville att han skulle fortsätta och försökte med Disney men de tyckte att han lät för gammal.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 december 2020 kl. 01:00:01
Monica Forsberg ville att han skulle fortsätta och försökte med Disney men de tyckte att han lät för gammal.
Lät han verkligen för gammal?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 december 2020 kl. 01:01:09
Lät han verkligen för gammal?
Jag tycker inte det, men det är väl en tolkningsfråga antar jag...

Även om inte Hans Lindgren blev godkänd är det ju dock ingen förklaring till varför man godkände Jan Modin, som var under all kritik... :( Jämfört med honom är Johan Lindqvist ett enormt steg uppåt, om än ändå inte lika bra som Hans Lindgren var.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 december 2020 kl. 01:01:09
Lät han verkligen för gammal?
Originalrösten Bill Farmer var 43 år gammal och Hans Lindgren var 63 så Hans Lindgren var ju äldre men jag har aldrig tyckt att Hans lät gammal som Långben.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 december 2020 kl. 01:07:13
Originalrösten Bill Farmer var 43 år gammal och Hans Lindgren var 63 så Hans Lindgren var ju äldre men jag har aldrig tyckt att Hans lät gammal som Långben.
Tyckte att han lät perfekt som långben på svenska, förstod inte varför dom inre lät honom spela dom sista 2 filmerna, han var ju tillbaka i "hos Musse" serien på Disney kanalen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 december 2020 kl. 02:03:35
Tyckte att han lät perfekt som långben på svenska, förstod inte varför dom inre lät honom spela dom sista 2 filmerna, han var ju tillbaka i "hos Musse" serien på Disney kanalen.
Nej, i Hos Musse var det Johan Lindqvist som spelade Långben.

Långbens galna gäng var nog en av de sista gångerna som Hans Lindgren spelade Långben, tyvärr. :(

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2020 kl. 02:13:49
Nej, i Hos Musse var det Johan Lindqvist som spelade Långben.

Långbens galna gäng var nog en av de sista gångerna som Hans Lindgren spelade Långben, tyvärr. :(
Det var verkligen synd, han var bra i långbens galna gäng, med skrattet och allting.

Elios

Jo men jag undrade med om Johan Lindqvist tidigare har hetat Lindell för att jag kollade in i filmen om Katten Gustaf så var jag nyfiken på vilka som har spelat Alan Cumming lite mer så då djupdykte jag lite i det och såg att Alan där spelade Persnikitty och som där då på svenska blev Putte Perser och jag kollade upp det med och det var på Wikipedia och där står det att Johan Lindqvist spelade han där. Men på hemsidan så står det Johan Lindell så det var mest det jag undrade om han hette det innan eller om det bara är Wikipedia som spelar mig ett spratt!?  :o

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2020 kl. 02:13:49
Nej, i Hos Musse var det Johan Lindqvist som spelade Långben.

Långbens galna gäng var nog en av de sista gångerna som Hans Lindgren spelade Långben, tyvärr. :(

Nix, har du fel, för Hans Lindgren spelade honom även i Raw Toonage som spelades in januari-mars 1996 och sändes på SVT våren 1996 och även i kortfilmerna förekommande på VHS-filmen Musses Galna Sommar utgiven 1996-05-22 och även dessa kom ut efter Långbens Gaöna Gäng!  ;) (och strax innan dubbningen av Janne Långben The Movie spelades in juni 1996 till biopremiären 1996-07-26 (förövrigt samma dag som jag föddes))

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 december 2020 kl. 08:13:42
Nix, har du fel, för Hans Lindgren spelade honom även i Raw Toonage som spelades in januari-mars 1996 och sändes på SVT våren 1996 och även i kortfilmerna förekommande på VHS-filmen Musses Galna Sommar utgiven 1996-05-22 och även dessa kom ut efter Långbens Gaöna Gäng!  ;) (och strax innan dubbningen av Janne Långben The Movie spelades in juni 1996 till biopremiären 1996-07-26 (förövrigt samma dag som jag föddes))
Jag skrev faktiskt en av de sista gångerna, inte bokstavligen den sista gången...

Elios


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

A

Jag undrar hur blev han Långben? Han är ju inte röstskådespelare så som andra han har ju bara Långben som stor roll.

Steffan Rudvall

#50
Citat från: A skrivet 26 november 2023 kl. 11:33:59Jag undrar hur blev han Långben? Han är ju inte röstskådespelare så som andra han har ju bara Långben som stor roll.
Han jobbade på en radiostation där han gjorde reportage och han ville göra ett om dubbning. Så han kontaktade Anders Öjebo och och när han var på KM Studio fick han och pröva på att dubba så han kom in den vägen. Den provdubbningen kan vara hans repliker i Flubber.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 26 november 2023 kl. 12:29:55Bästa Långben
Tillsammans med Hans Lindgren, han lever dock inte längre, men iallafall.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 november 2023 kl. 12:35:18Tillsammans med Hans Lindgren, han lever dock inte längre, men iallafall.
Jag har hört att vissa föredrar Jan Modin framför dessa vilket jag inte kan förstå...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 november 2023 kl. 12:39:33Jag har hört att vissa föredrar Jan Modin framför dessa vilket jag inte kan förstå...
Samma här, Janne är en bra skådespelare som gjort många bra roller, men Långben är långt ifrån hans bästa roll, han är visserligen inte den sämsta Långben-rösten (den platsen går till Bernt Dahlbäck) men i toppstriden är han inte, rösten låter inte särskilt Långben-ig, då hans röstläge inte låter alltför lik Bill Farmer, hans Långben-skratt är dock hyfsat okej och inlevelsen är det inget fel på, och han försökte verkligen iallafall.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 november 2023 kl. 12:35:18Tillsammans med Hans Lindgren, han lever dock inte längre, men iallafall.
Tycker nog om Lindqvist litte mer.

Då han låter mer som Långbem gör nu för tiden ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 26 november 2023 kl. 12:47:27Tycker nog om Lindqvist litte mer.

Då han låter mer som Långbem gör nu för tiden ;)
Hans Lindgren blev utbytt för att han var kedjerökare.

Hans Lindgren var mer lik Pinto Colvig medans Johan Lindqvist är mer lik Bill Farmer.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 26 november 2023 kl. 12:47:27Tycker nog om Lindqvist litte mer.

Då han låter mer som Långbem gör nu för tiden ;)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 november 2023 kl. 12:56:05Hans Lindgren blev utbytt för att han var kedjerökare.

Hans Lindgren var mer lik Pinto Colvig medans Johan Lindqvist är mer lik Bill Farmer.
Ja, det är ju så Hans Lindgren låter mer som Pinto Colvig medans Johan Lindqvist låter mer som Bill Farmer.

Jag kommer nog alltid att föredra Hans Lindgren dock för att han kunde dubba alla slags Långben och ändå passa både gamla kortfilmer men också Långbens galna gäng.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 november 2023 kl. 12:56:05Hans Lindgren var mer lik Pinto Colvig medans Johan Lindqvist är mer lik Bill Farmer.
Det var ju exakt vad jag menade  :D ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 november 2023 kl. 12:56:20Ja, det är ju så Hans Lindgren låter mer som Pinto Colvig medans Johan Lindqvist låter mer som Bill Farmer.

Jag kommer nog alltid att föredra Hans Lindgren dock för att han kunde dubba alla slags Långben och ändå passa både gamla kortfilmer men också Långbens galna gäng.
Han var jättebra tyckte jag med.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.