Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Sonic X - Hur många avsnitt dubbades?

Startat av gorehound, 19 december 2022 kl. 12:57:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gorehound

Såg att Sonic X finns på Netflix, men den saknar en svensk dubbning.
Jag förmodar att samtliga avsnitt aldrig blev dubbade? Någon som vet hur många som finns med svenska röster?

Lillefot

#1
Svårt att säga, men om vi utgår från DVD-släppen så finns det totalt 7 (eller möjligen fler) släppta skivor. Källa till det påståendet:

https://www.tradera.com/item/302154/574864655/sonic-x-volume-7-svenskt-tal

Varje släppt skiva innehåller 3 avsnitt, vilket då betyder 3 * 7 = 21 avsnitt. Märkligt nog finns bara volym 1-3 i den svenska mediedatabasen, så det går inte att avgöra exakt hur många som släpptes. Detta tar inte heller hänsyn till hur många avsnitt som sändes på TV. Se här.

Men från informationen så låter det troligt att åtminstone hela första säsongen av serien blev dubbad. Hur det står till med säsong 2 och 3 är dock svårare att avgöra.

Tack också att du bekräftade hur det står till med serien på Netflix. Det är trist att dubbningen saknas där, för jag vill minnas att det var en riktigt högkvalitativ sådan.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Fred

Tråkigt att den svenska dubbningen inte finns. Den är inget mästerverk, men dem engelska dubben står jag inte ut med alls.

Miikee

Serien gick dubbad på jetix och hela första säsongen dubbades. Jag tror även att den andra säsongen dubbades, för jag känner igen massa avsnitt när jag kollat på säsong 2 på Netflix 

Fred

Citat från: Miikee skrivet 19 december 2022 kl. 14:49:12Serien gick dubbad på jetix och hela första säsongen dubbades. Jag tror även att den andra säsongen dubbades, för jag känner igen massa avsnitt när jag kollat på säsong 2 på Netflix
När visades serien för första gången?

MelMelloon

Ursäkta att jag gräver fram en så gammal tråd, men som en svensk Sonic-entusiast blev även jag extremt nyfiken om det här ämnet. Det känns så udda att seriens dubbning är så dåligt dokumenterad - vill veta att endast det första avsnittet finns arkiverat på YouTube då de andra tas ner av copyright.

Jag köpte Volym 2 av DVD-samlingen nyligen och kan bekräfta att den är väldigt bra gjort - Mattias Knave är lika bra som förväntat i alla hans roller. Finns det något sorts arkiv för att se på de avsnitt som dubbats? Eller bör jag ta tag i det själv och jaga ner alla de 21-eller-så avsnitten som släpptes på DVD?

Undrar verkligen om det hade vart möjligt att komma i kontakt med de som var ansvariga för dubbningen också, om de har avsnitt till hands som aldrig släppts på DVD...

MoonFace

Citat från: MelMelloon skrivet 25 november 2023 kl. 16:04:22Ursäkta att jag gräver fram en så gammal tråd, men som en svensk Sonic-entusiast blev även jag extremt nyfiken om det här ämnet. Det känns så udda att seriens dubbning är så dåligt dokumenterad - vill veta att endast det första avsnittet finns arkiverat på YouTube då de andra tas ner av copyright.

Jag köpte Volym 2 av DVD-samlingen nyligen och kan bekräfta att den är väldigt bra gjort - Mattias Knave är lika bra som förväntat i alla hans roller. Finns det något sorts arkiv för att se på de avsnitt som dubbats? Eller bör jag ta tag i det själv och jaga ner alla de 21-eller-så avsnitten som släpptes på DVD?

Undrar verkligen om det hade vart möjligt att komma i kontakt med de som var ansvariga för dubbningen också, om de har avsnitt till hands som aldrig släppts på DVD...
Finns 27 avsnitt (DVD 1-27) har jag för mig. resten gick väll bara på TV av säsong 2 på Jetix :)

Steffan Rudvall

Citat från: MoonFace skrivet 25 november 2023 kl. 16:16:07Finns 27 avsnitt (DVD 1-27) har jag för mig. resten gick väll bara på TV av säsong 2 på Jetix :)
Det stämmer, nio dvd-volymer med tre avsnitt var. 
Det börjar ju dock betyder att ett avsnitt av säsong 2 också finns med på DVD.

Citat från: MelMelloon skrivet 25 november 2023 kl. 16:04:22Finns det något sorts arkiv för att se på de avsnitt som dubbats?

18 avsnitt finns uppladdade på archive.org.

https://archive.org/details/sonic-x-2004-swedish-dub

Citat från: MelMelloon skrivet 25 november 2023 kl. 16:04:22Undrar verkligen om det hade vart möjligt att komma i kontakt med de som var ansvariga för dubbningen också, om de har avsnitt till hands som aldrig släppts på DVD...
Dubbningsbolagen bevarar inte dubbningarna själva efter att de lämnat över dem till beställaren.

MelMelloon

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 november 2023 kl. 16:23:19Det stämmer, nio dvd-volymer med tre avsnitt var.
Det börjar ju dock betyder att ett avsnitt av säsong 2 också finns med på DVD.
Nio volymer? Intressant, jag tror bara jag har sätt Volym 1 till 7 till salu här i Sverige. Är det så att Volym 8 och 9 bara såldes i andra delar av Norden men hade Svenska kvar som ett alternativ?

Steffan Rudvall

Citat från: MelMelloon skrivet 27 november 2023 kl. 10:24:26Nio volymer? Intressant, jag tror bara jag har sätt Volym 1 till 7 till salu här i Sverige. Är det så att Volym 8 och 9 bara såldes i andra delar av Norden men hade Svenska kvar som ett alternativ?
Nej, 8 och 9 finns även i Sverige.