Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Fel på creditlistan till Powerpuff Girls The Movie

Startat av Steffan Rudvall, 24 november 2020 kl. 20:18:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Jag tror det kan vara fel på dubbningshemsidans rollista för Powerpuff Girls The Movie för det första nämns Powerpuffpinglorna under originalnamn och inte deras svenska namn.

För det andra är det ju inte rätt röster det ska ju vara:

Blomman - Lena Ericsson
Bubblan - Lena Ericsson
Buttran - Elin Abelin

Men Dubbningshemsidan säger

Blossom - Maria Bingestam
Bubbles - Lena Ericsson
Buttercup - Gunilla Herminge

Jag har svårt att tro att karaktärerna skulle byta röster speciellt då Lena Ericson är kvar i en av sina roller, så någonting måste antagligen ha blivit fel.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 november 2020 kl. 20:18:06
Jag tror det kan vara fel på dubbningshemsidans rollista för Powerpuff Girls The Movie för det första nämns Powerpuffpinglorna under originalnamn och inte deras svenska namn.

För det andra är det ju inte rätt röster det ska ju vara:

Blomman - Lena Ericsson
Bubblan - Lena Ericsson
Buttran - Elin Abelin

Men Dubbningshemsidan säger

Blossom - Maria Bingestam
Bubbles - Lena Ericsson
Buttercup - Gunilla Herminge

Jag har svårt att tro att karaktärerna skulle byta röster speciellt då Lena Ericson är kvar i en av sina roller, så någonting måste antagligen ha blivit fel.

Vilka är - Maria Bingestam och  Gunilla Herminge ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 november 2020 kl. 20:55:24
Vilka är - Maria Bingestam och  Gunilla Herminge ?
På Wikipedia sidan om Gunilla står det att hon gör Buttran i Powerpuffpinglorna även fast jag är säker på att det är Elin Abelin. Även om jag nu råkar ha fel och Elin inte spelar Buttran så är jag fortfarande säker på att Lena Ericsson spelar resterande två.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 november 2020 kl. 20:18:06
Jag har svårt att tro att karaktärerna skulle byta röster speciellt då Lena Ericson är kvar i en av sina roller, så någonting måste antagligen ha blivit fel.
Spelar hon Blomman eller Bubblan?

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 24 november 2020 kl. 21:00:07
Spelar hon Blomman eller Bubblan?
Vad jag vet så spelar Lena Ericsson båda två men inte enligt creditslistan.

MOA

Enligt Svensk Filmdatabas verkar detta va den enda filmen som Maria Bingestam medverkat i

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 november 2020 kl. 20:59:16
På Wikipedia sidan om Gunilla står det att hon gör Buttran i Powerpuffpinglorna även fast jag är säker på att det är Elin Abelin. Även om jag nu råkar ha fel och Elin inte spelar Buttran så är jag fortfarande säker på att Lena Ericsson spelar resterande två.
Hon spelade också Marie Kratz i Ed,Edd & Eddy

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 november 2020 kl. 20:18:06
Jag tror det kan vara fel på dubbningshemsidans rollista för Powerpuff Girls The Movie för det första nämns Powerpuffpinglorna under originalnamn och inte deras svenska namn.
Jag kommer på rak arm inte ihåg var min lista kommer ifrån, men det var från något officiellt håll så antingen distributören eller dubbningsstudion. Oavsett vilket, så borde ju rimligen uppgifterna stämma. Det kan förstås uppstå felaktigheter, men att tre huvudroller samtliga skulle bli fel i filmbolagens och dubbningsstudions officiella listor förefaller osannolikt...

Jag kan ändra till de svenska namnen - det är ju tyvärr inte så ovanligt att officiella creditlistor felaktigt uppger originalnamn istället för lokala karaktärsnamn - men utan att vara 100% säker ändrar jag inte på skådespelarna. :)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 november 2020 kl. 21:06:23
Jag kommer på rak arm inte ihåg var min lista kommer ifrån, men det var från något officiellt håll så antingen distributören eller dubbningsstudion. Oavsett vilket, så borde ju rimligen uppgifterna stämma. Det kan förstås uppstå felaktigheter, men att tre huvudroller samtliga skulle bli fel i filmbolagens och dubbningsstudions officiella listor förefaller osannolikt...

Jag kan ändra till de svenska namnen - det är ju tyvärr inte så ovanligt att officiella creditlistor felaktigt uppger originalnamn istället för lokala karaktärsnamn - men utan att vara 100% säker ändrar jag inte på skådespelarna. :)
Står dock längst ner att listan kommer från Jennie Jahns men tycker inte du det är konstigt att två av Powerpuffpinglorna skulle få nya röster?

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 november 2020 kl. 21:09:44
Står dock längst ner att listan kommer från Jennie Jahns men tycker inte du det är konstigt att två av Powerpuffpinglorna skulle få nya röster?
Som spelas av 2 väldigt okända VA?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 november 2020 kl. 21:09:44
Står dock längst ner att listan kommer från Jennie Jahns men tycker inte du det är konstigt att två av Powerpuffpinglorna skulle få nya röster?
Jennie Jahns jobbade på Sun Studio på den tiden, så det innebär alltså att det är en officiell creditlista från Sun Studio (d.v.s. innan de började med policyn att inte lämna ut uppgifter).

Jag håller med att det är lite konstigt, men å andra sidan känns det också konstigt om personalen på Sun Studio skulle göra en sådan dundertabbe att de skriver fel skådespelare för alla tre huvudroller, i den lista som de sammanställer för kunden...

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 24 november 2020 kl. 21:11:11
Som spelas av 2 väldigt okända VA?
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 november 2020 kl. 21:15:55
Jennie Jahns jobbade på Sun Studio på den tiden, så det innebär alltså att det är en officiell creditlista från Sun Studio (d.v.s. innan de började med policyn att inte lämna ut uppgifter).

Jag håller med att det är lite konstigt, men å andra sidan känns det också konstigt om personalen på Sun Studio skulle göra en sådan dundertabbe att de skriver fel skådespelare för alla tre huvudroller, i den lista som de sammanställer för kunden...

I alla fall i serien hör man ju tydligt att det är Lena Ericsson som spelar både Blomman och Bubblan så att hon skulle ha blivit utbytt här är ju konstigt speciellt då hon är kvar som Bubblan.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 november 2020 kl. 21:16:56
I alla fall i serien hör man ju tydligt att det är Lena Ericsson som spelar både Blomman och Bubblan så att hon skulle ha blivit utbytt här är ju konstigt speciellt då hon är kvar som Bubblan.
Jag håller med, men jag har tyvärr inte själv sett filmen (bara serien) så jag kan inte bedöma det.

Steffan Rudvall

Finns det någon som har filmen som kan göra röstprov på Blomman och Buttran?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.