Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Vilka tycker ni är dubbarnas bästa insatser?

Startat av jimstrom, 3 februari 2014 kl. 23:12:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 september 2021 kl. 20:21:50
Är det detsamma som där Lars Amble och Magnus Ehrner spelade Kermit?
Magnus Ehrner tror jag inte spelade Kermit då, det var nog senare när man dubbade programmet utan att lägga in svenska programledare.

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 24 september 2021 kl. 23:04:54
Har bara spelat igenom det fjärde spelet, "Skurkson's Skugga" ( där Peter Sjöqvist medverkar )

Försökte spela det andra men kom inte långt ( förstod inte att man kunde vrida tiden tillbaka )

Hade velat spela det tredje spelet ( det är ju en prequel till det jag spelade och förklara vad som hände ), har sett en walkthrough på samma kanal jag länkade till.

Hade du också ett fel på ljudinstälningen i spelet så musiken var för hög och kunde inte höra Irene?

Ursäkta sent svar, såg inte den sistnämnda citerade raden förräns imorse!

Men som svar på frågan; ja, jag hade också svårt att höra berättarrösten (Irene Lindh) p.g.a. ljudet så ibland behövde jag sänka ner musiken och ljudeffekterna för att kunna höra bättre!

Jag fick Herr Skurkssons Hämnd som födelsedagspresent året 2004 har jag för mig och hade först svårt att komma igenom hela havs-våningen då det var laser i vägen så man inte kunde komma in till späckhuggar-rummet, man behövde ladda elskruvmejseln för att komma få bort lasern, men lösningen var lättare än jag trodde, man behövde bara dra elskruvmelseln till elektriska ålen för att få den laddad, den var först 2007 (han dock ha varit 2006) som vi kom på den lösningen, sen fanns det också andra hinder som jag löste samma år...

Jag fick Den Stora Skattjakten i julklapp 2007 och hade också först svårt att spela det men med hjälp av bl.a. internet och en instruktionsbok så fick jag stöd och det var först 2013 som jag klarade av spelet på egen hand utan större problem!

Bägge dessa spel är alltså stor nostalgi för mig och jag ville i flera år även ha Herr Skurkssons Skugga men har ännu inte fått det och är fortfarande på jakt efter det i Second Hand affärer...

Jag är iallafall glad att jag under tidigt 2010-tal hittade Skurkssons Skugga på YouTube och därmed kunde lista ut hur jag skulle göra när jag i eventuell framtid spelar det spelet!

Will Siv

#272
Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 september 2021 kl. 20:14:17

(andra roller bröderna gjort som jag gillar väldigt mycket är bl.a. titelrollen i Djungel George


Båda två har faktiskt gjort rösten till han!

Nichlas i filmen, Linus i den "nyare" TV serien

Filmen kom först men det är baserad på en äldre tecknad serie från 1960 talet som var en parodi av Tarzan, ungefär som Trasan Appanson men jag vet inte om det finns en svensk dubbning av den, den andra serien är en "remake" men är inte kopplad till filmen.

PS. har uppdaterat båda listorna.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet  8 oktober 2021 kl. 23:00:09
Båda två har faktiskt gjort rösten till han!

Nichlas i filmen, Linus i den "nyare" TV serien

Filmen kom först men det är baserad på en äldre tecknad serie från 1960 talet som var en parodi av Tarzan, ungefär som Trasan Appanson men jag vet inte om det finns en svensk dubbning av den, den andra serien är en "remake" men är inte kopplad till filmen.

PS. har uppdaterat båda listorna.  :)

Jo jag vet att båda gjort rollen i olika produktioner!

Will Siv

har uppdaterat listan återigen.  :)

PS. vet du om det finns nån animerad film/serie där hela familjen Whalgren ( i alla fall med Hans, Nichlas, Pernilla, Linus och nån mer ) medverkar ( alltså en dubbning )

Steffan Rudvall

#275
Citat från: Will Stewart skrivet  1 november 2021 kl. 19:35:18
har uppdaterat listan återigen.  :)

PS. vet du om det finns nån animerad film/serie där hela familjen Whalgren ( i alla fall med Hans, Nichlas, Pernilla, Linus och nån mer ) medverkar ( alltså en dubbning )
Pokémon. Hans spelade Oak, Pernilla spelade Misty och Ashs mamma, Linus spelade Meowth och Niclas spelade biroller lite då och då han har även hoppat in som Brock och Tracey, om jag inte missminner mig så har han även hoppat in för sin broder.


Simon Axelsson

Det är inget h i Niclas Wahlgren bara så att ni vet.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten


Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 24 september 2021 kl. 12:47:57
Johan Hedenberg - Kent Mansley i "Järnjätten" och Dr. Draken i "Kim Possible.

han är också väldigt bra som Kapten Haddock.



Mikaela Tidermark - EVA, Tryfelina Kolaström.


Jacob Stadell - Syndrome i "The Incredibles"
( Fun Fact: han var även den svenska rösten till Ian ( David Cross ) i "Alvin & Gänget" mot Jason Lee ( Dave ) som är Syndromes original röst )

Johan Hedenbergs bästa roller enligt mig är bl.a. LePelt i 102 Dalmatiner, Gwumpki i Quack Pack, Arthur i Lilla Djungelboken, Tapper i Röjar-Ralf, Django i Råttatouille, Nessos i Herkules, Oafish i Ringaren i Notre Dame, Razoul i Aladdin-franschisen (gjorde inte rollen i de två första filmerna, däremot i TV-serien och tredje filmen), Roscoe i Oliver och Gänget, Rico i Madagaskar, Troubadix och Vandraren i Asterix Bautastensmällen, m.fl. men jag skulle välja en så jag tog LePelt!

Mikaela Tidermarks bästa roller enligt mig är Silverdagg i Tingeling-filmerna (gjorde rollen i alla filmer utom de två första), EVA i WALLE, Tryffelina Kolaström i Röjar-Ralf, Abigail Callaghan i Big Hero 6, Fru Fru i Zootropolis, Alana i Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel, samt Mia och Knaster i Sofia Den Första men jag skulle välja en så jag tog Silverdagg!

Jakob Stadells bästa roller enligt mig är Nick Wilde i Zootropolis, Syndrome i Superhjältarna, titelrollen i Sinbad Legenden om De Sju Haven, Trubaduren i Musse, Kalle och Långben De Tre Musketörerna, Tranan i Kung Fu Panda, Gus i Askungen-uppföljarna och Skalis i Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel men jag skulle välja en så jag tog Nick Wilde! (knappast förvånande då Zootropolis är min kanske absoluta favoritfilm)

Disneyfantasten

#279
Citat från: Will Stewart skrivet 24 september 2021 kl. 12:47:57
Meta Velander - Madame Medusa.

Jag skulle säga precis tvärtom!

Ingen av Meta Velanders roller är dålig (har hittills hört henne i alla hennes roller utom Rosetta Ekorre i Katy På Nya Äventyr), men just Madame Medusa är den roll där jag tycker minst om henne!

I den rollen är hon skaplig, ganska bra, helt okej och fullt godkänd men jag hade hellre hört någon annan i den rollen! (liksom med flera andra röster i den filmen)

(sen är också första Bernard och Bianca den mörkaste av alla Disneyfilmer vilket också kan ha att göra en del, faktum är att den filmen hade premiär över 12 år efter Walts död och på flera ställen i filmen märks Walts frånvaro lång väg)

Som sagt är följande insatser helt okej och fullt godkända, men här är vad jag har att säga;
- hos Madame Medusa hade jag bytt ut Meta Velander mot Eva Rydberg
- hos Herr Snoops hade jag bytt ut Jan Nygren mot Helge Skoog
- hos Ella-Maj hade jag bytt ut Kerstin Wolgers mot Lena-Pia Bernhardson alt. Karin Miller
- hos Sköldpaddan hade jag bytt ut Sture Eriksson mot Nils Eklund alt. Anders Nyström
- hos Ugglan hade jag bytt ut Gunnar Ernblad mot Bert-Åke Varg
- hos Kaninen hade jag bytt ut Jonas Bergström mot Jan Nygren alt. Ulf Brunnberg
- hos Mullvaden hade jag bytt ut Claes Dieden mot Kjell Bergqvist
- hos TV-reportern hade jag bytt ut Jonas Bergström mot Tomas Bolme

(men resten av rösterna i den svenska produktionen är jag nöjd med)

Tacka vet jag Bernard och Bianca i Australien som är mycket bättre än första filmen på samtliga punkter, till skillnad från förra filmens svenska dubbning så är samtliga svenska röster i Australien exemplariska! (sedan tycker jag också att Hans Lindgren och Margareta Sjödin är bättre i Australien jämfört med första filmen)

Hos Micke och Molle tycker jag däremot att samtliga svenska röster är exemplariska! (jag såg denna film mycket som barn och verkligen älskade - och fortfarande älskar - denna film)

För att återgå till Meta Velander så är hennes bästa roller enligt mig Mrs Potts i Skönheten och Odjuret, Amelia Gabble i AristoCats och Musdrottningen i Mästerdetektiven Basil Mus men jag skulle välja en så jag tog Mrs Potts!

Will Siv

En jag glömde:

Mattias Knave - Plankton i "Svampbob" och Viktor i "Wallace & Gromit: Varulvskaninens Förbannelse"
( i båda spelar han mot Pernilla Whalgren och Annica Smedius, samt Annelie Bhagavan )

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet  1 november 2021 kl. 21:37:35
En jag glömde:

Mattias Knave - Plankton i "Svampbob" och Viktor i "Wallace & Gromit: Varulvskaninens Förbannelse"
( i båda spelar han mot Pernilla Whalgren och Annica Smedius, samt Annelie Bhagavan )

Mattias Knaves bästa roller enligt mig är bl.a. titelrollen i Batman, Manchas och Doug i Zootropolis, Plankton i Svampbob Fyrkant, m.fl. men jag skulle välja en så jag tog Batman!

Will Siv


Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet  1 november 2021 kl. 22:07:34
:D

En fråga:

Vad tycker du själv är Sandra Kassmans bästa roll?
Du frågar icke mig, men skall jag svara så blir svaret Carly.

Will Siv

#284
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 november 2021 kl. 19:46:34
Pokémon. Hans spelade Oak, Pernilla spelade Misty och Ashs mamma, Linus spelade Meowth och Niclas spelade biroller lite då och då han har även hoppat in som Brock och Tracey, om jag inte missminner mig så har han även hoppat in för sin broder.

Niclas hade nog passat bra som James, men Andreas är ändå fantastisk.

Är det nån mer Whalgren som röstskådespelar är det bara dom?