Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Svenska originaldubbningar

Startat av TonyTonka, 28 oktober 2008 kl. 20:04:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

cjlarsson

Men det låter, åtminstone i ledmotivet till originaldubben; När en önskestjärna tänds, att det är Sven-Olof Sandberg som sjunger. Kan det vara så att övriga sånger som Benjamin Syrsa gör sjungs av Nathan Görling men inte ledmotivet? Inget hört från Jan Molander eller Hans Lindgren?

Daniel Hofverberg

Jag glömde totalt bort att skicka till Jan Molander. Jag ordnar det på en gång. Tyvärr har jag inte hört något från Hans Lindgren.

Av rösten att döma är jag ganska säker på att samma person gör Benjamin Syrsas sångröst i alla sångnummer i Pinocchio. Personligen tycker jag inte riktigt att det låter som Sven-Olof Sandberg, i synnerhet under förutsättning att inspelningarna gjordes ungefär samtidigt. Mina misstankar förstärks dessutom av att han inte stod med i arvodeslistan som Anders M Olsson postade tidigare här i tråden - visserligen stod ju inte Inga Tidblad med på listan, men i övrigt såg den väl ut att vara tämligen komplett.

Men Benjamin Syrsas sångröst har onekligen en del likheter med Sven-Olof Sandbergs röst, så jag kan inte utesluta möjligheten att det trots allt är han. Jag har ordnat ljudklipp från "När en önskestjärna tänds" i originaldubben av Pinocchio samt klipp från Sven-Olof Sandbergs skivversion av "Ser du stjärnan i det blå" från en gammal LP-skiva, så ni själva kan jämföra rösterna. Jag uppskattar utlåtanden om vad så många som möjligt tror om saken.

GaBBe


Daniel Hofverberg

#168
Är jag ensam som inte tycker att Benjamin Syrsas sångröst i Pinocchio låter som Sven-Olof Sandberg...?

Jag vill verkligen höra vad fler tror om saken, utifrån ljudfilerna i mitt föregående inlägg.

Det hade onekligen varit önskvärt om man kunnat hitta åt något material där Nathan Görling sjunger eller pratar, för att kunna bekräfta eller avfärda honom som Benjamin Syrsas sångröst. Men allt jag hittar i Statens ljud- och bildarkiv är bara med honom som pianist, och ingenting där det tyder på att man verkligen kan höra honom.

ddubbning

#169
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 mars 2009 kl. 01:51:01
Är jag ensam som inte tycker att Benjamin Syrsas sångröst i Pinocchio låter som Sven-Olof Sandberg...?

Jag vill verkligen höra vad fler tror om saken, utifrån ljudfilerna i mitt föregående inlägg.

Det hade onekligen varit önskvärt om man kunnat hitta åt något material där Nathan Görling sjunger eller pratar, för att kunna bekräfta eller avfärda honom som Benjamin Syrsas sångröst. Men allt jag hittar i Statens ljud- och bildarkiv är bara med honom som pianist, och ingenting där det tyder på att man verkligen kan höra honom.


Jag tycker att det finns en viss skillnad mellan de två sångrösterna, men en persons sångröst kan trots allt skilja mellan olika inspelningar. Det är ju till exempel skillnad mellan att spela in en sång till en dubbning och att spela in en skiva.

Vad gäller Nathan Görling undrar jag om han var sångare.  I Myggans Nöjeslexikon står under Wiggerskvartetten att han var pianist och när man läser om bröderna Görling i samma verk står inte heller något om att Nathan Görling skulle ha sjungit.Sen är det ju förstås inget som säger att han ändå kan ha sjungit .Hans som tidigare nämnda stora gage tyder ju onekligen också på att han kan ha haft en stor roll. I Wikipedia sägs att han var "svensk kompositör, arrangör och orkesterledare med mera." .http://sv.wikipedia.org/wiki/Nathan_G%C3%B6rling

Det där "med mera" lämnar ju onekligen en öppning för att han kan ha sjungit också och Svensk Filmdatabas kallar honom i likhet med Wikipedia för "Kompositör, arrangör, orkesterledare m.m." .

Hittade just nu på nätet en uppgift om att han "var under åren 1935 - 53 kapellmästare och arrangör hos Europafilm där han gjorde bakgrundsmusik till ett 20-tal filmer" (källa http://medlem.spray.se/filmoch78or/index.htm) .

Så kanske han stod för musikaliska arrangemang och/eller var kapellmästare när de svenska versionerna av sångerna spelades in, och kanske hans stora gage isåfall berodde på det ? Att han är crediterad som röst kan ju kanske bero på att att han gör någon mindre roll i filmen i såfall.

Men hur det verkligen ligger till är nog svårt att få reda på. Jag har dessvärre inte heller tillgång till, eller känner till någonstans där man får höra honom prata eller sjunga.

Pigge

Jag har alltid trott att det var Sven-Olof Sandberg som sjöng i Pinocchio men vid närmare efterforskning kan det omöjligt vara så. Sven-Olof var baryton och sångaren i Pinocchio är solklart en tenor. Klippen du lagt ut går dessutom i två helt olika tonarter. "Pinocchiovarianten" går i F-dur och Sandbergs i C-dur. Det skiljer på musikspråk en kvart mellan de tonarterna så även om Sven-Olof kanske sjunkit i röstläge en aning sen 1941 så är det knappast troligt att han skulle behöva sänka låten med så mycket.

Det är ju klantigt av mig som musiklärare att ha förbisett den detaljen men bättre sent än aldrig  :)

TonyTonka

Sven-Olof Sandbergs låter som Omdubbens sång, Men det finns en viss likhet i rösten.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Pigge: Tack så mycket för klarläggandet. Uppenbarligen är dina musikaliska kunskaper betydligt mer imponerande än mina, då jag inte skulle ha en chans att avgöra tonarter och dylikt utan noter framför mig. Det enda jag kunde avgöra var att det inte lät som samma person.

Om det inte är Sven-Olof Sandberg som är Benjamin Syrsas sångröst, så måste det logiskt sett innebära att det är Nathan Görling. Precis som ddubbning har jag visserligen inte hört något om att han skulle ha varit sångare, men med så många andra talanger låter det inte osannolikt att han också sjöng i mindre skala. Hans stora gage tyder ju på att han bör ha gjort en relativt stor roll, och den enda andra väsentliga roll som finns är ju Lampglas (Lampis). Jag finner det mycket osannolikt att Lampglas skulle ha spelats av Nathan, som trots allt var 36 år gammal vid dubbningstillfället. De enda andra manliga roller som förekommer i filmen är utroparrösterna på Glädjens holme, men eftersom det är så pyttesmå roller (1 - 2 repliker) så är det omöjligt att det skulle resultera i ett så högt gage. Dessutom finns visserligen de manliga marionettdockorna, men de har ännu färre repliker och ropar bara "Hej!" under "Jag plågas ej av snören mer".

Genom uteslutningsmetoden kan vi följaktligen konstatera att Björn Frisell bör ha spelat Lampglas. Hans väldigt låga gage tyder ju på att han sannolikt var okänd, så eftersom det inte gått att hitta något om honom på nätet, så låter det troligt att han var en vanlig tonåring som inte var skådis till yrket.

Eftersom utroparrösterna på Glädjens holme är så väldigt små roller, så verkar det mest troligt att de antingen gjordes av tekniker eller andra personer som redan var i dubbstudion eller av någon/några av de manliga skådisarna som också hade andra roller i dubben.

ddubbning

#173
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 mars 2009 kl. 00:07:02


Om det inte är Sven-Olof Sandberg som är Benjamin Syrsas sångröst, så måste det logiskt sett innebära att det är Nathan Görling. Precis som ddubbning har jag visserligen inte hört något om att han skulle ha varit sångare, men med så många andra talanger låter det inte osannolikt att han också sjöng i mindre skala.

Nej, det är ju inget som säger att sång inte kan ha varit en av hans många talanger, han verkar onekligen ha varit en talangfull man.

Daniel Hofverberg

Det kan tänkas finnas en annan teori om Benjamin Syrsas sångröst, även om den är lite långsökt. Det skulle kunna vara så att sångrösten gjordes av någon av de andra medlemmarna i Wiggerskvartetten, men att Nathan var kontaktperson och skrev under kontrakten. Det skulle kunna förklara att Nathan stod med på arvodeslistan, även om han inte nödvändigtvis medverkade själv. I så fall så måste Benjamin Syrsas sångröst rimligen ha gjorts av antingen Ivar Hallbäck eller Carl Winther, eftersom det var de två tenorerna i kvartetten.

Det låter lite långsökt, men samtidigt hade det varit önskvärt att kunna utesluta den möjligheten. Tyvärr vet jag dock inte av något material där Ivar Hallbäck och Carl Winther sjunger ensamma utan att resten av Wiggerskvartetten sjunger samtidigt.

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Tonytonka skrivet 22 mars 2009 kl. 18:53:36
Är detta ett mysterium?
Tja, vid så här gamla dubbningar finns det inga officiella creditlistor att tillgå, så egentligen kan man nog aldrig vara helt 100% säker på rösterna.

TonyTonka

För upptagen för klippen va?

Hur går det i mysteriet med Peter Pan?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#178
Inget svar från Jan Molander än gällande herr Smils röst i Peter Pan.

Citat från: Tonytonka skrivet 15 februari 2009 kl. 14:08:35
Förresten jag har en fråga om Orginaldubben av Bambi

Jag hittar på listan på sajten att Maj Zetterling spelar feline. Gäller det även Unga Feline?

Tacksam för svar.
Jag har nu lyssnat på Felines röst i originaldubben av Bambi, och det råder ingen tvekan om att Maj Zetterling spelade Feline både som ung och vuxen.

Citat från: Tonytonka skrivet 18 december 2008 kl. 12:46:53
Verkligen? Det skulle jag vilja höra, Anita Björk spelade unga stampe och Agneta Lagerfelt spelade Blomma
Här kommer äntligen ljudklippen på Anita Björk som Stampe och Agneta Lagerfelt som Blomma i originaldubben av Bambi.

Men den dubbningen är som sagt lätt att få tag i om du vill se och höra själv, då den största delen av 1994 års VHS-upplaga fick originaldubben av misstag (fast med utsatta dubbcredits för omdubben).

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D