Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Daniel Hofverberg

Jag ligger tyvärr långt efter med norska Stjernestøv, och har bara sett 7 av de 24 avsnitten än - så den känner jag inte att jag rättvist kan bedöma än. :(

De andra tre har jag sett klart, och den överlägset bästa är utan tvekan Tinka och kungaspelet, som håller en helt annan klass än de två andra - utan tvekan den okrönta kungen av årets julkalendrar, och är mycket bättre än de övriga. Det är den enda jag riktigt känner att jag kommer att sakna, nu när man sett klart alla avsnitten...

Mellan svenska Mirakel och danska Julefeber tycker jag att Julefeber är något bättre, trots att Mirakel också är riktigt bra och den bästa svenska julkalendern på flera års tid. :)

Jag tycker i och för sig att handlingen och premissen i Mirakel är bättre, men Julefeber vinner på mer mångbottnade rollfigurer, större karaktärsutveckling och en större fördjupning överlag - med all säkerhet just p.g.a. att avsnitten är 25 - 30 minuter långa, istället för de patetiska 12 minuter som SVT alltid envisats med; som gör att det alltid känns som att man precis hunnit sätta sig framför TV:n när det är slut...

Julefeber började riktigt bra, sen tycker jag det blev en liten svacka efter några avsnitt p.g.a. upprepningar, för att sen komma igång igen och bli riktigt bra. Jag tror inte det var mer än 3 - 4 avsnitt som jag tyckte höll en lite lägre klass än de övriga, så inte alltför allvarligt i det stora hela. Men ett fantastiskt snyggt intro med ett oerhört minnesvärt ledmotiv, som jag kommer på mig själv med att gå runt och nynna på fortfarande...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 december 2020 kl. 07:17:33
Mirakel var riktigt bra och med en väldigt fin avslutning. En god tvåa.
Absolut en fin avslutning på Mirakel, men (spoiler om man inte sett sista avsnittet än):
Spoiler
Hur i allsin dar är det möjligt att Sören fortfarande lever 2020...? Han måste väl vara närmare 107 - 108 år gammal då...? Och han såg väldigt ung och pigg ut för sin ålder...
[close]

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 december 2020 kl. 16:29:51
Jag ligger tyvärr långt efter med norska Stjernestøv, och har bara sett 7 av de 24 avsnitten än - så den känner jag inte att jag rättvist kan bedöma än. :(

Jag såg att man började spela in Stjernestøv redan i december 2018, två år innan den skulle sändas. Så helt klart är att det är en mycket "tyngre" och större produktion än våra svenska julkalendrar som vanligen spelas in på våren samma år som de ska sändas.

Vet inte när man spelade in Julefeber, men även danskarna måste helt klart ha haft mycket bättre framförhållning och större resurser än SVT.

Enligt uppgift gör DR bara en ny julkalender vartannat år och turas om med TV2. Det pratas om att TV2 har tankar på att göra en tredje julkalender med Tinka. Det skulle vara väldigt trevligt om så blir fallet.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 december 2020 kl. 16:29:51
Absolut en fin avslutning på Mirakel, men (spoiler om man inte sett sista avsnittet än):
Spoiler
Hur i allsin dar är det möjligt att Sören fortfarande lever 2020...? Han måste väl vara närmare 107 - 108 år gammal då...? Och han såg väldigt ung och pigg ut för sin ålder...
[close]

Svar på spoilern:
Spoiler
Jo, jag har haft samma tanke. Ossian som spelar unge Sören är i verkligheten 10 år, men rollfiguren är kanske inte mer än 6-7 år. Min far hade en god vän som blev över 104 år gammal, och han var minst lika vital som gamle Sören ända till en månad innan han gick bort. Så även om det är få personer som blir 106-107 år gamla och fortfarande är fysiskt pigga och klara i huvudet är det inte helt omöjligt. Ett trettiotal svenskar har blivit 110 år och äldre.
[close]

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 december 2020 kl. 17:29:25
Vet inte när man spelade in Julefeber, men även danskarna måste helt klart ha haft mycket bättre framförhållning och större resurser än SVT.

Enligt uppgift gör DR bara en ny julkalender vartannat år och turas om med TV2. Det pratas om att TV2 har tankar på att göra en tredje julkalender med Tinka. Det skulle vara väldigt trevligt om så blir fallet.
Ja, danska julkalendrar är helt klart mycket mer påkostade än de svenska julkalendrarna, men istället har mycket riktigt varken DR eller TV2 julkalendrar varje år. Sedan 2003 verkar det konstant ha varit vartannat år som DR haft en ny julkalender och vartannat år som TV2 haft en ny julkalender, som turats om så att det varje år varit en ny dansk julkalender. Före det var det lite mer oförutsägbart, som du kan se på denna översikt över alla julkalendrar i Danmark:
https://juleweb.dk/julekalendere/julekalendere-gennem-tiden/

De år som DR respektive TV2 inte haft någon ny julkalender har de oftast haft repriser av någon gammal julkalender, även om det i undantagsfall har hänt att de istället sänt någon norsk julkalender dubbad till danska. I år hade ju TV2 en repris av Juleønsket från 2015, så nästa år bör det alltså bli en ny julkalender på TV2 och en gammal på DR.

Jag hoppas också att det blir en tredje julkalender med Tinka, men frågan är väl om det blir för tajt om tid att det kan hinna bli det till nästa år; då ju de danska julkalendrarna måste ta mycket längre tid än de svenska att spela in...? För blir det inte 2021, så kan det ju som sagt inte bli förrän 2023; vilket låter väldigt tråkigt och långt borta - plus att de yngre skådespelarna lär nog ha åldrats för mycket innan dess... :(

Steffan Rudvall

Varför är avsnitten i julkalendrarna kortare i Sverige?

Erika

Om det blir en tredje julkalender med Tinka, så lär den inte bli av förrän 2023 - TV2:s julkalender 2021 heter Kometernes jul

Mathilda Gustafsson

Citat från: Erika skrivet 27 december 2020 kl. 19:22:54
Om det blir en tredje julkalender med Tinka, så lär den inte bli av förrän 2023 - TV2:s julkalender 2021 heter Kometernes jul.
Varför inte 2022?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 december 2020 kl. 19:21:24
Varför är avsnitten i julkalendrarna kortare i Sverige?
Med all säkerhet en fråga om budget.

Norge och Danmark har som sagt en liten annan filosofi kring julkalendrar än vad vi har i Sverige. Både norska NRK och danska DR har som sagt påkostade och dyra julkalendrar, men istället inte en ny julkalender varje år utan turas om med gamla repriser. I Sverige har vi enkla och ganska billiga julkalendrar som bara tar ett par månader att spela in, men istället en ny varje år.

När nu Danmark har två olika TV-bolag som båda har julkalendrar (public service-kanalen DR och kommersiella TV2), som innebär att det alltid blir en ny julkalender i Danmark varje år från respektive kanal, så kan man ju dock fråga sig varför TV4 i Sverige (som ju är närmaste svenska motsvarigheten till TV2 Danmark) aldrig satsat på julkalendrar; så att SVT i stort sett fått "monopol" på julkalendrar i Sverige...? Nu har ju TV4/C More visserligen satsat på att köpa in Tinkas juläventyr och Tinka och kungaspelet från danska TV2 i år och ifjol, vilket är mycket uppskattat, men frågan kvarstår varför de aldrig haft någon svensk julkalender...?

Citat från: Erika skrivet 27 december 2020 kl. 19:22:54
Om det blir en tredje julkalender med Tinka, så lär den inte bli av förrän 2023 - TV2:s julkalender 2021 heter Kometernes jul
Precis det jag befarade, att det var för tajt om tid så att de redan börjat spela in 2021 års julkalender... :(

2023 är visserligen bättre än aldrig, men jag undrar om inte de yngre skådespelarna börjar vara lite för gamla då...? Jag tänker inte minst på Rosita Nellie Holse Gjurup, som spelar Astrid, som 2023 måste börja vara runt 15 år gammal...

Kometernes jul verkar i och för sig ganska lovande den också, men jag har svårt att tänka mig att den kommer att komma upp i samma höga nivå som de båda kalendrarna med Tinka...

Tyvärr är det ju dock inte så lätt att komma åt att se julkalendrarna från TV2 Danmark, som inte har någon gratis och lättillgänglig Play-tjänst på samma sätt som DR har. :( Visserligen finns TV2 Play, men den kostar pengar (billigast är 49 danska kronor per månad för reklamfinansierad tjänst, eller 79 kr per månad utan reklam) och jag är osäker om det ens är möjligt att teckna abonnemang utanför Danmark...?

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 december 2020 kl. 21:43:37
Varför inte 2022?
Eftersom danska DR och TV2 Danmark turas om vartannat år med julkalender, så 2022 blir det public service-kanalen DRs tur att ha en nyproducerad julkalender...

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 december 2020 kl. 15:24:22
Jag fick reda på det när jag sökte upp det, otroligt men sant...
Hur gammal ska Rakel va?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 december 2020 kl. 21:48:10
2023 är visserligen bättre än aldrig, men jag undrar om inte de yngre skådespelarna börjar vara lite för gamla då...? Jag tänker inte minst på Rosita Nellie Holse Gjurup, som spelar Astrid, som 2023 måste börja vara runt 15 år gammal...
Vad spelar det för roll vilken ålder skådespelare har hon som spelar Rakel i Mirakel spelade 13 fast hon var 18.

Anders M Olsson

Här är lite bakgrundsinformation om den danska julkalendern Julefeber:

https://juleweb.dk/nyhed202041/

Hela processen tog mer än två år, och inspelningarna började hösten 2019. Sen hade man planerat att vara klara i slutet av maj 2020, men då kom coronan emellan och stängde ner inspelningarna under två månader.

Det betyder att det i snitt tog lite mer än en vecka för varje avsnitt, vilket är ganska normalt för en serie av den här längden (c:a 25 minuter per avsnitt). Förmodligen spelade man inte in avsnitten kronologiskt ett och ett, utan jobbade hela tiden med scener från flera avsnitt på en gång, t.ex. alla scener som skulle utspelas på en viss plats.

Man tänker nog inte på hur stort arbetet var, men slutresultatet blev efter klippning c:a 10 timmar film motsvarande 6 hela långfilmer!

Kanske inte så konstigt att SVT inte har fullt så höga ambitioner...

Daniel Hofverberg

Intressant läsning, och det är minsann oerhört stor skillnad mellan DR och SVT vad gäller ambitionen kring julkalendrarna.

Det är väl som sagt fullt förståeligt att inte SVT har riktigt så stora ambitioner kring julkalendrarna, men jag tycker att det borde ha gått att hitta en gyllene medelväg - det hade gjort stor skillnad på dramaturgin och upplevelsen om man åtminstone kunnat få till runt 20 minuter långa avsnitt istället för bara 12 minuter...

Som det är nu blir det oftast lite för rumphugget, och det är flera jag känner som inte ens orkar se julkalendern då de upplever att varje avsnitt precis hunnit börja när det tar slut, så att det knappt ens är lönt att sätta sig framför TV:n.

Anders M Olsson

Det är klart att om SVT kunde släppa kravet på att producera en ny julkalender varje år skulle de kunna arbeta med en mycket större budget när de väl sätter igång med en nyproduktion.

DR producerar ju som sagt bara en julkalender vartannat år, och Stjernestøv var NRKs första nya julkalender sen 2016.

Daniel Hofverberg

Sent omsider har jag nu äntligen hunnit se alla 24 avsnitten av NRKs Stjernestøv. Jag tycker att den var bra och engagerande, men förutom situationen med Varg också tämligen förutsägbar och utan större överraskningar - allt slutade ungefär som man hade kunnat förvänta sig från första början. Men helt klart välgjord och underhållande, och genomarbetade rollfigurer. Men med tanke på att NRK inte haft någon ny julkalender sedan Snöfall 2016 hade jag ändå förväntat mig lite mer - den här kändes inte riktigt värd fyra års väntetid...

Min favorit bland 2020 års julkalendrar är dock utan tvekan Julefeber, som jag tycker höll en lite högre klass än både SVTs och NRKs. Däremot var det mer avslappnande att se Stjernestøv, då man slapp språkproblem - med Stjernestøv förstod jag varenda ord utan minsta lilla ansträngning. Med Julefeber var det åtminstone för mig bitvis lite problematiskt, trots påslagen dansk text, då det var ett flertal danska ord här och var som jag inte kände igen eller förstod utifrån sammanhanget - så där fick jag vid några tillfällen pausa uppspelningen, för att slå upp vad ord betydde... :(

Därför hade jag gärna sett om Julefeber med svenskt tal eller text, så man kunnat slappna av på ett annat sätt utan att behöva lista ut vad all dialog betydde. Så jag hoppas att SVT har det goda omdömet att sända den julkalendern på SVT Barn till nästa jul, helst med dubbning eller åtminstone med svensk text. Tyvärr tror jag dock sannolikheten är relativt liten, för till skillnad från flertalet tidigare danska julkalendrar var SVT inte medproducenter för just Julefeber, utan den var "bara" medproducerad av norska NRK, finska YLE och isländska RÚV...

Däremot borde man kunna förmoda att finska YLE sannolikt kommer att sända Julefeber med svensk text nästa jul, och i så fall borde det finnas en hyfsad chans att man (trots besvärligheter med geoblockering och YLEs aggressiva blockering av VPN-tjänster) kan se den på YLE Arenan då. :) Och jag är övertygad om att NRK kommer att sända den med norsk dubbning nästa jul.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 december 2020 kl. 14:23:13
Det är klart att om SVT kunde släppa kravet på att producera en ny julkalender varje år skulle de kunna arbeta med en mycket större budget när de väl sätter igång med en nyproduktion.

DR producerar ju som sagt bara en julkalender vartannat år, och Stjernestøv var NRKs första nya julkalender sen 2016.
Det bästa hade ju absolut varit om SVT och TV4 kunde komma överens om att turas om att producera julkalendrar vartannat år, på samma sätt som DR och TV2 uppenbarligen gjort i Danmark. Då hade ju budgeten kunnat bli dubbelt så stor, samtidigt som tittarna ändå får en ny svensk julkalender varje år. Lite märkligt faktiskt varför TV4 aldrig sänt någon julkalender i Sverige, när ju danska TV2 (som i stort sett motsvarar TV4) har gjort det i flera decennier...

Annars tycker jag i och för sig inte att det är så farligt med nya julkalendrar bara vartannat år, och att SVT kunnat sända repriser däremellan - det finns garanterat mängder av julkalendrar i Sverige som nästan ingen längre kommer ihåg och gärna hade velat se (om), plus att det ju tillkommer nya barn hela tiden som inte sett de tidigare.

Däremot tycker jag helt klart att det är för långt mellan julkalendrarna på norska NRK, där det ju oftast dröjer flera år mellan varje ny julkalender - före Snöfall 2016 var ju den senaste nya julkalendern 2012, och dessförinnan 2007... :( Visserligen förekommer det emellanåt nya norska julkalendrar även på TV2 Norge, men där är det ännu längre mellan dem än på NRK; där de ju exempelvis sänt The Julekalender (från 1994) i repris hela 8 gånger genom åren...

Erika

Det verkar som NRK ska sända en ny julkalender redan i år, om man ska tro denna artikel.

TV4 har producerat ett par julkalendrar (Lennarts julkalender från 1995 och Kjell från 2015), men inga som riktar sig till barnfamiljer.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 20 januari 2021 kl. 12:50:02
Det verkar som NRK ska sända en ny julkalender redan i år, om man ska tro denna artikel.
Jag blev också lite konfunderad över om NRK verkligen ska ha en ny julkalender redan i år - det vore i så fall nästan första gången de haft nya julkalendrar två år på raken...

Artikeln är ju dock från 2019, och uppger att inspelningen ska börja i oktober 2020, så frågan är om den fortfarande stämmer...?