Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  3 december 2020 kl. 14:52:01
Jag ångrar att jag inte såg föra årets ! :'(
Om du syftar på fjolårets svenska julkalender, så var det ärligt talat ingen vidare förlust att ha missat den... Den gick väl att se, men jag tycker det var en av de sämre julkalendrarna på senare år och inte alltför mycket att hurra för. Tveksamt om det var värt tiden för att se alla avsnitten, då det hela tiden var precis tillräckligt för att se ett avsnitt till; men jag funderade flera gånger på om jag skulle ge upp den och sluta se den... :(

Årets svenska julkalender verkar betydligt bättre, om än fortfarande sämre än de norska och danska julkalendrarna.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2020 kl. 21:00:23
Jo, och ännu mer heltidsjobb när man dessutom ska följa med och se Tinka och kungaspelet på TV4 Play eller C More - och den får man ju verkligen inte missa...

Tack för tipset. Tinka och kungaspelet verkar väldigt bra, men jag funderade på om jag inte borde se den första serien Tinkas juläventyr först. Så i dag har jag mer eller mindre sträcktittat på de första 12 avsnitten av Tinkas juläventyr på TV4 Play, och jag kan inte annat än ge toppbetyg så långt.

Den svenska dubbningen är över förväntan, och alla talar så tydligt att jag inte känner någon större saknad efter svenska texter. Kanske är det lättare att få det läppsynkront när man går från ett skandinaviskt språk till ett annat än när man dubbar t.ex. engelska till svenska. Jag är annars ingen stor vän av att dubba levande skådespelare, men i det här fallet är det så välgjort att illusionen blir nära nog fullständig.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 december 2020 kl. 20:13:56
Tack för tipset. Tinka och kungaspelet verkar väldigt bra, men jag funderade på om jag inte borde se den första serien Tinkas juläventyr först. Så i dag har jag mer eller mindre sträcktittat på de första 12 avsnitten av Tinkas juläventyr på TV4 Play, och jag kan inte annat än ge toppbetyg så långt.

Den svenska dubbningen är över förväntan, och alla talar så tydligt att jag inte känner någon större saknad efter svenska texter. Kanske är det lättare att få det läppsynkront när man går från ett skandinaviskt språk till ett annat än när man dubbar t.ex. engelska till svenska. Jag är annars ingen stor vän av att dubba levande skådespelare, men i det här fallet är det så välgjort att illusionen blir nära nog fullständig.
Jag håller fullständigt med att Tinkas juläventyr är suveränt - och Tinka och kungaspelet verkar än så länge nästan lika bra. I min bedömning är Tinkas juläventyr bättre än alla svenska julkalendrar under åtminstone de senaste 20 åren, och antagligen ännu längre än så. :)

Jag tycker också dubbningen är riktigt bra och fungerar bättre än väntat - jag känner också att jag sällan ens tänker på att det är dubbat, och det är ju ett väldigt bra betyg när det gäller live-action. Jag tror också det beror på att det är lättare att få till läppsynken mellan olika skandinaviska språk än från engelska - trots allt är ju danska betydligt mer likt svenska än vad engelska är, varför det borde vara mycket lättare att få till munrörelserna på ett naturligt sätt.

Men för dessa båda julkalendrar fortsätter vi diskussionen i den här tråden (som visserligen är uppdelad från den här tråden, men som icke desto mindre nu lever sitt eget liv):
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12651.0

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 december 2020 kl. 16:25:32
Årets svenska julkalender verkar betydligt bättre, om än fortfarande sämre än de norska och danska julkalendrarna.

Ja, så här långt är årets svenska julkalender Mirakel inte alls så tokig. Lucköppningen med Markus och Erik är snabbt avklarad efter programmet, men det som sen följer (Julköket) är nog något av det fjantigaste och onödigaste jag har sett. Det är ett gag som kan vara roligt att se en gång, men det blir bara tjatigt att se samma sak varje dag. Ska de verkligen hålla på att spilla saker på varandra varje dag fram till julafton?  >:(


Lilla My

Årets kalender är fan asbra, har skrattat högt flera gånger och älskar karaktärerna ;D

Daniel Hofverberg

Efter 14 avsnitt måste jag säga att jag är positivt överraskad av årets svenska julkalender Mirakel. Den är faktiskt riktigt bra, och klart bättre än SVTs julkalendrar under flera års tid. Framförallt är den mycket bättre än fjolårets Panik i tomteverkstan - en kombination av humor och allvar fungerar mycket bättre än att som ifjol satsa på ren och skär fars...

Däremot lider den fortfarande av problem med dramaturgin och att allt går för snabbt framåt, i och med den korta speltiden på runt 12 minuter per avsnitt. Varför kan inte SVT inspireras av Norge och Danmark, och åtminstone ha julkalendrar på 20 minuter...?

Spoiler för er som inte hunnit se måndagens avsnitt (14 december):
Spoiler
Om nu Mira ändrat historien genom det hon gjort, så att Anna-Carin och Vilgot inte längre existerar, hur kan då deras svarta hål fortfarande finnas kvar på vinden...? Kanske kommer det förklaras senare, men än så länge känns det som en logisk lucka...
[close]


Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 december 2020 kl. 15:06:04
Lucköppningen med Markus och Erik är snabbt avklarad efter programmet, men det som sen följer (Julköket) är nog något av det fjantigaste och onödigaste jag har sett. Det är ett gag som kan vara roligt att se en gång, men det blir bara tjatigt att se samma sak varje dag. Ska de verkligen hålla på att spilla saker på varandra varje dag fram till julafton?  >:(
Jag instämmer fullständigt. Lucköppningen är illa nog, men är i alla fall snabbt avklarat. Men de hade ungefär samma Julköket som del av lucköppningen även ifjol, och det var redan då det mest fjantiga och onödiga som världen någonsin skådat. Som du säger kan det vara kul att se en gång, men efter det är man definitivt leds och vill verkligen inte se det varenda dag - plus då att de gjorde samma sak 24 gånger under fjolårets julkalender... :(

Då är det bättre att se julkalendern på SVT1 istället för SVT Barn, för där klipper de direkt efter lucköppningen så man slipper se resten...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2020 kl. 02:16:03
Efter 14 avsnitt måste jag säga att jag är positivt överraskad av årets svenska julkalender Mirakel. Den är faktiskt riktigt bra, och klart bättre än SVTs julkalendrar under flera års tid. Framförallt är den mycket bättre än fjolårets Panik i tomteverkstan - en kombination av humor och allvar fungerar mycket bättre än att som ifjol satsa på ren och skär fars...

Däremot lider den fortfarande av problem med dramaturgin och att allt går för snabbt framåt, i och med den korta speltiden på runt 12 minuter per avsnitt. Varför kan inte SVT inspireras av Norge och Danmark, och åtminstone ha julkalendrar på 20 minuter...?

Ja, Mirakel är riktigt bra så här långt. Beträffande speltiden kan man ha olika åsikter. Bättre med korta och välgjorda avsnitt än att tänja ut en dålig historia.

De två danska Tinka-serierna är så bra att nästan 25 minuter per avsnitt går väldigt fort.

Däremot tycker jag att årets danska kalender Julefeber är på gränsen till tråkig och har alldeles för långa avsnitt. Signaturen och titelsekvensen är förvisso fina, men i övrigt är det så mycket pinsamheter staplade på varandra att den blir nästan plågsam att titta på. Karaktärerna fattar hela tiden tveksamma och ogenomtänkta beslut och försöker rädda situationen genom att bete sig ännu dummare. När jag ser avsnitten vill jag bara att eländet snart ska vara över.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2020 kl. 02:16:03
Jag instämmer fullständigt. Lucköppningen är illa nog, men är i alla fall snabbt avklarat. Men de hade ungefär samma Julköket som del av lucköppningen även ifjol, och det var redan då det mest fjantiga och onödiga som världen någonsin skådat. Som du säger kan det vara kul att se en gång, men efter det är man definitivt leds och vill verkligen inte se det varenda dag - plus då att de gjorde samma sak 24 gånger under fjolårets julkalender... :(

Då är det bättre att se julkalendern på SVT1 istället för SVT Barn, för där klipper de direkt efter lucköppningen så man slipper se resten...

Jag såg visserligen hela förra årets julkalender, men skippade lucköppningen helt. Så Julköket var nytt för mig i år, men om det fanns redan i fjol blir ju katastrofen så mycket värre. Det tyder på en total brist på självkritik från dem som har gjort programmet.

För övrigt är jag ingen beundrare av Per Andersson (jultomten i förra årets kalender). Han är en komiker som inte vet när det är dags att sluta, utan går långt över gränsen till där det slutar vara roligt och bara blir pinsamt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 december 2020 kl. 07:51:00
Däremot tycker jag att årets danska kalender Julefeber är på gränsen till tråkig och har alldeles för långa avsnitt. Signaturen och titelsekvensen är förvisso fina, men i övrigt är det så mycket pinsamheter staplade på varandra att den blir nästan plågsam att titta på. Karaktärerna fattar hela tiden tveksamma och ogenomtänkta beslut och försöker rädda situationen genom att bete sig ännu dummare. När jag ser avsnitten vill jag bara att eländet snart ska vara över.
Jag tycker tvärtom att Julefeber är riktigt bra, och håller en jämn och hög kvalitet. Visst blir det lite pinsamt ibland och rollfigurer som fattar ogenomtänkta beslut, men jag tycker ändå att det är både engagerande och charmigt - jag sitter som klistrad de 27 minuter som varje avsnitt räcker, och ser fram emot varje avsnitt. Däremot kan jag i och för sig tycka att de sista 2 - 3 avsnitten inte varit lika bra som de tidigare, men jag hoppas att det bara är en tillfällig svacka...

Norska Stjernestøv tycker jag också om, men där ligger jag tyvärr lite efter och har osett ett flertal avsnitt. Det har tyvärr inte varit helt oproblematiskt att hinna hålla efter och se hela fyra olika julkalendrar varje dag (Mirakel, Julefeber, Stjernestøv och Tinka och kungaspelet)...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2020 kl. 08:21:50
Jag tycker tvärtom att Julefeber är riktigt bra, och håller en jämn och hög kvalitet. Visst blir det lite pinsamt ibland och rollfigurer som fattar ogenomtänkta beslut, men jag tycker ändå att det är både engagerande och charmigt - jag sitter som klistrad de 27 minuter som varje avsnitt räcker, och ser fram emot varje avsnitt. Däremot kan jag i och för sig tycka att de sista 2 - 3 avsnitten inte varit lika bra som de tidigare, men jag hoppas att det bara är en tillfällig svacka...

Norska Stjernestøv tycker jag också om, men där ligger jag tyvärr lite efter och har osett ett flertal avsnitt. Det har tyvärr inte varit helt oproblematiskt att hinna hålla efter och se hela fyra olika julkalendrar varje dag (Mirakel, Julefeber, Stjernestøv och Tinka och kungaspelet)...
På tal om julfilm så fanns det en familjefilm när en svensk kvinna var med barn och bjöd in alla sina ex på jul middag med typ 7 med hennes nya man. Deras grannar var från Finland. Skulle det vara en komedi film?

Erika

#429
Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 15 december 2020 kl. 11:27:49
På tal om julfilm så fanns det en familjefilm när en svensk kvinna var med barn och bjöd in alla sina ex på jul middag med typ 7 med hennes nya man. Deras grannar var från Finland. Skulle det vara en komedi film?

Förstår inte riktigt vad du menar? Söker du efter en viss film? Om det är det sistnämnda, så låter som du pratar om Tomten är far till alla barnen alt. någon av de nyinspelningar som gjorts på bl. a. tyska, franska och finska.

För att hålla mig till ämnet... Årets julkalender är godkänd och lite bättre än förväntat, men föredrar ändå Tinka och kungaspelet, Stjernestøv och Julefeber. Tycker även de håller en jämnare kvalitet än Mirakel som visserligen är sevärd, men bitvis småseg i vissa scener.

Anders M Olsson

#430
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2020 kl. 08:21:50
Jag tycker tvärtom att Julefeber är riktigt bra, och håller en jämn och hög kvalitet. Visst blir det lite pinsamt ibland och rollfigurer som fattar ogenomtänkta beslut, men jag tycker ändå att det är både engagerande och charmigt - jag sitter som klistrad de 27 minuter som varje avsnitt räcker, och ser fram emot varje avsnitt. Däremot kan jag i och för sig tycka att de sista 2 - 3 avsnitten inte varit lika bra som de tidigare, men jag hoppas att det bara är en tillfällig svacka...

Nu när jag har börjat titta på den vill jag ju gärna se hur det går, så därför fortsätter jag titta även om jag inte tycker att det är någon höjdare.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2020 kl. 08:21:50
Norska Stjernestøv tycker jag också om, men där ligger jag tyvärr lite efter och har osett ett flertal avsnitt. Det har tyvärr inte varit helt oproblematiskt att hinna hålla efter och se hela fyra olika julkalendrar varje dag (Mirakel, Julefeber, Stjernestøv och Tinka och kungaspelet)...

Jag tycker att norska Stjernestøv är helt okej, även om den kanske inte platsar in på min lista över de allra bästa julkalendrarna någonsin. Det är som du säger inte helt enkelt att följa flera julkalendrar, men jag har faktiskt lyckats komma i kapp nu. Dessutom har jag sett klart hela Tinka och kungaspelet på danska, alla 24 avsnitten, efter att ha köpt DVD-boxen. :)
https://www.dvdoo.dk/tv-serier/tinka-og-kongespillet-tv2-julekalender-2019-dvd-d503996
Ja, den är textad på danska! (Dock är föregångaren, Tinkas juläventyr, otextad på dansk DVD.)

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 15 december 2020 kl. 11:37:24
Årets julkalender är godkänd och lite bättre än förväntat, men föredrar ändå Tinka och kungaspelet, Stjernestøv och Julefeber. Tycker även de håller en jämnare kvalitet än Mirakel som visserligen är sevärd, men bitvis småseg i vissa scener.
Jag håller (nästan) med. Jag tycker också att Tinka och kungaspelet, Stjernestøv och Julefeber är bättre än Mirakel och håller en jämnare kvalitet, men jag tycker ändå att Mirakel är bättre än väntat och bättre än de senaste 3 - 4 årens svenska julkalendrar.

Men klart bäst av alla som sänds i år är utan tvekan Tinka och kungaspelet, som ingen av de andra kommer i närheten av - mycket imponerande och välgjord, trots att den nog ändå inte riktigt når upp i samma höga klass som Tinkas juläventyr. :)

Scoobydoofan1

Citat från: Erika skrivet 15 december 2020 kl. 11:37:24
Förstår inte riktigt vad du menar? Söker du efter en viss film? Om det är det sistnämnda, så låter som du pratar om Tomten är far till alla barnen alt. någon av de nyinspelningar som gjorts på bl. a. tyska, franska och finska.

För att hålla mig till ämnet... Årets julkalender är godkänd och lite bättre än förväntat, men föredrar ändå Tinka och kungaspelet, Stjernestøv och Julefeber. Tycker även de håller en jämnare kvalitet än Mirakel som visserligen är sevärd, men bitvis småseg i vissa scener.
Är inte den filmen en julfilm?

Elios

Hörde att Therese Lindgren var med lite.  ;D

Anders M Olsson

Något som kanske inte har fått så mycket uppmärksamhet är att SVT har en sida där man kan tanka hem en komplett credits-lista till Mirakel:

https://credits.svt.se/mirakel/