Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Prinsen av Egypten & Josef drömmarnas konung

Startat av moviefan, 27 december 2012 kl. 20:59:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Axelsson

"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2022 kl. 21:24:50
Gammal? Den är ju ändå gjord så sent som 1998?  ???
Ja, i sådana här sammanhang är 1998 ganska gammalt, då inte många har datorsystem som varit intakta från 1998 och fram tills idag - de flesta företag har bytt datorsystem åtskilliga gånger sedan dess, och har ofta inte kvar digitala filer som man eventuellt hade 1998... :(

Hos Eurotroll vet jag att gränsen för vad de har bevarat i digital form verkar gå runt 2003 - 2004, och det skulle inte förvåna mig om detsamma gäller KM Studio. Men jag ska fråga dem. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 mars 2022 kl. 21:29:33
Ja, i sådana här sammanhang är 1998 ganska gammalt, då inte många har datorsystem som varit intakta från 1998 och fram tills idag - de flesta företag har bytt datorsystem åtskilliga gånger sedan dess, och har ofta inte kvar digitala filer som man eventuellt hade 1998... :(

Hos Eurotroll vet jag att gränsen för vad de har bevarat i digital form verkar gå runt 2003 - 2004, och det skulle inte förvåna mig om detsamma gäller KM Studio. Men jag ska fråga dem. :)

Pinocchio och Dumbo verkade ha det iallafall, om man ska tro Alexander Lundahl som sammanställt rollistorna på sin blogg, samma med Bumbibjörnarna.

Annars får man kanske lösa det genom röstidentifiering, senast jag såg filmen i sin helhet var under hösten 2017...

Kanske man kunde fråga Stefan Berglund och Anders Öjebo om saken...? (som regisserade den svenska dubbningen)

Citat från: Simon Axelsson skrivet 24 mars 2022 kl. 21:27:24
Vilket är hela 24 år sedan.

Förvisso ja, rätta mig om jag har fel, men jag har fattat det som att KM Studio brukar ha välbevarade källor för sina dubbningar medans Sun Studio inte brukar ha det...?

Det skulle nog inte förvåna mig om diverse KM-veteraner var med i denna återigen, kanske några av de som också medverkade i Mulan (som bör ha dubbats samtidigt som denna)...?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2022 kl. 21:43:21
Förvisso ja, rätta mig om jag har fel, men jag har fattat det som att KM Studio brukar ha välbevarade källor för sina dubbningar medans Sun Studio inte brukar ha det...?

Det är en annan sak, att de har haft betyder inte att de fortfarande finns tillgängligt.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 mars 2022 kl. 21:51:56
Det är en annan sak, att de har haft betyder inte att de fortfarande finns tillgängligt.

Vi får inte tappa hoppet, det KAN ju finnas!

Nu postade jag visserligen en lång rad av frågor till KM tidigare i månaden, men med tanke på att listan var extremt lång så misstänker jag att de sannolikt inte lär svara, så jag ska så småningom göra ett nytt försök och ta några titlar åt gången och sedan nästa hög och så vidare.

Som jag förstått tar det dock längre tid att kolla i pappersarkiv än att kolla i datorfiler...?

Ja, det är verkligen retfullt att kunderna som beställer dubbningar inte tycks bry sig om att lämna ut kompletterade uppgifter, då skulle inga gåtor behöva lämnas obesvarade...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2022 kl. 22:01:33
Vi får inte tappa hoppet, det KAN ju finnas!

Nu postade jag visserligen en lång rad av frågor till KM tidigare i månaden, men med tanke på att listan var extremt lång så misstänker jag att de sannolikt inte lär svara, så jag ska så småningom göra ett nytt försök och ta några titlar åt gången och sedan nästa hög och så vidare.

Som jag förstått tar det dock längre tid att kolla i pappersarkiv än att kolla i datorfiler...?

Ja, det är verkligen retfullt att kunderna som beställer dubbningar inte tycks bry sig om att lämna ut kompletterade uppgifter, då skulle inga gåtor behöva lämnas obesvarade...

Dom har nog inte det beverat
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2022 kl. 21:43:21
Pinocchio och Dumbo verkade ha det iallafall, om man ska tro Alexander Lundahl som sammanställt rollistorna på sin blogg, samma med Bumbibjörnarna.


Lundahl kankse ljuger ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 mars 2022 kl. 22:15:25
Lundahl kankse ljuger ;)

Där har du fel, han har grävt fram korrekta källor, du måste lära dig att lita på folk, Alexander är dessutom källkritisk.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2022 kl. 21:43:21
Förvisso ja, rätta mig om jag har fel, men jag har fattat det som att KM Studio brukar ha välbevarade källor för sina dubbningar medans Sun Studio inte brukar ha det...?
Utifrån de kontakter jag haft med KM Studio är jag nästan säker på att de har sparat rollistor till i stort sett alla sina dubbningar, men det betyder inte att de finns tillgängliga i digital form (på dator). Att leta i ett pappersarkiv i någon källare tar förstås minst 100 gånger längre tid än att göra en sökning på en dator, så då måste de ha väldigt lite att göra om de ska ta sig tid att göra sådant.

Om en nuvarande eller f.d. kund begär fram uppgifter kommer de säkert ta sig tid att leta igenom pappersarkivet, men för helt vanliga människor är det betydligt mer tveksamt - de har som sagt gjort det för mig några gånger, men det är säkert bara när de haft ovanligt lite dubbningar så att de faktiskt haft tid över.

Dessutom har de inte alltid bevarat fullständiga uppgifter avsett för externt bruk, utan ofta finns bara manus med skådespelare inskrivna för varje rollfigur - men eftersom manus förstås bara varit avsedda för internt bruk under själva inspelningarna var det vanligt att de exempelvis bara skrev förnamn på skådespelarna och inga efternamn. Så har det varit på några rollistor som KM Studio har grävt fram åt mig (och som bara fanns bevarat som pappersmanus), och då har de gissat sig till vilka skådespelare det rört sig om; vilket förstås kan bli fel beroende på hur ovanliga namnen är.
(Om det står "Monica" kan man väl vara ganska säker på att det är Forsberg som avses, men för en del andra förnamn är det knappast lika solklart)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2022 kl. 22:01:33
Som jag förstått tar det dock längre tid att kolla i pappersarkiv än att kolla i datorfiler...?
Ja, givetvis. Vad tror du själv går snabbare - att ta fram en dator och göra en sökning på filmens/seriens namn, eller att ta fram nycklar, gå ner till källaren, låsa upp arkivet och därefter bläddra igenom tusentals pappersakter för att försöka hitta precis rätt papper...?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 mars 2022 kl. 00:58:45
Ja, givetvis. Vad tror du själv går snabbare - att ta fram en dator och göra en sökning på filmens/seriens namn, eller att ta fram nycklar, gå ner till källaren, låsa upp arkivet och därefter bläddra igenom tusentals pappersakter för att försöka hitta precis rätt papper...?

Det sistnämnda såklart, jag har för mig att du nämnde det själv i höstas!  ;)

Jag är nästan snudd på journalist och kommer förhoppningsvis att starta en egen blogg i framtiden så jag skulle förstås kunna boka hotell i Karlskoga för att fiska upp källor, men dessvärre räcker mitt busskort/tågkort endast till Skåne-resor plus att man antagligen också måste ha specialtillstånd för att kolla i KM Studios arkiv, jag har dock legitimation, men att boka långa resor och hotell är antagligen ganska dyrt.

Men eftersom Monica Forsberg och Mikael Roupé reste till Stockholm på egen hand när de spelade in vissa Stockholms-baserade skådespelare till sina dubbningar så kanske det kan gå för mig vid framtiden när jag vant mig tillräckligt, den som lever får se...

Daniel Hofverberg

Jag har pratat med KM Studio, och vi har tur - de hade faktiskt bevarat creditlista till Prinsen av Egypten digitalt, trots att det gått så många år, så jag skriver av det idag så kommer den vid nästa uppdatering av sajten. :)

Vid en första anblick ser listan ut att vara komplett med rollista, Övriga röster, sångcredits och studiocredits.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 april 2022 kl. 11:44:36
Jag har pratat med KM Studio, och vi har tur - de hade faktiskt bevarat creditlista till Prinsen av Egypten digitalt, trots att det gått så många år, så jag skriver av det idag så kommer den vid nästa uppdatering av sajten. :)

Vid en första anblick ser listan ut att vara komplett med rollista, Övriga röster, sångcredits och studiocredits.

Låter bra!  :D

Hoppas att så är fallet även med flera rollistor, om vi har riktig tur kanske de har ännu mer!  :D (nu kanske jag låter partisk, men jag tänker såhär; ju mer kompletterad info desto mer bildning)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 april 2022 kl. 11:47:42
Hoppas att så är fallet även med flera rollistor, om vi har riktig tur kanske de har ännu mer!  :D (nu kanske jag låter partisk, men jag tänker såhär; ju mer kompletterad info desto mer bildning)
Är det någon särskild film eller serie du undrar om, så kan jag fråga KM Studio om dessa också. :)

Observera dock att KM Studios dokumentation nästan aldrig innehåller samtliga rollfigurer, utan större rollfigurer plus "Övriga röster" är alltså allt man kan få. Men det är ju en stor hjälp att få veta övriga röster, i de fall som officiella credits saknar "Övriga röster".

Risken finns dock att det bara är slumpen som gjorde att just den här fanns bevarad trots att den är så gammal, för när jag tidigare frågat om creditlistor från 2002 har dessa inte funnits; och den här är ju flera år äldre än så...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 april 2022 kl. 13:17:46
Är det någon särskild film eller serie du undrar om, så kan jag fråga KM Studio om dessa också. :)

Observera dock att KM Studios dokumentation nästan aldrig innehåller samtliga rollfigurer, utan större rollfigurer plus "Övriga röster" är alltså allt man kan få. Men det är ju en stor hjälp att få veta övriga röster, i de fall som officiella credits saknar "Övriga röster".

Risken finns dock att det bara är slumpen som gjorde att just den här fanns bevarad trots att den är så gammal, för när jag tidigare frågat om creditlistor från 2002 har dessa inte funnits; och den här är ju flera år äldre än så...

Vi får nog ta den diskussionen vidare i en annan tråd.