Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Förlorade klassiker

Startat av Robert Eriksson, 24 april 2021 kl. 17:08:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Eriksson

En sak jag funderat över sen några år tillbaka är varför en del serier som SVT Barnkanalen brukade visa från början inte längre finns tillgängliga i deras tablå. Under början på 2008 fick jag hjälp av en skollärare att skriva ett brev till SVT för att fråga om en serie som jag då nyligen hade hört talas om och visste att den hade visats tidigare. Serien i fråga var den kanadensiska ungdomsserien "Resa i det okända" (The Odyssey (1992-1994)). Den handlade om en kille vid namn Jay som hamnar i koma efter att han fallit ner från ett träd och medans han ligger i koma befinner han sig i en slags "drömvärld" som endast befolkas av barn. I drömvärlden får Jay hjälp av två vänner som är versioner av hans vänner från verkligheten att hitta vägen hem samt sin pappa som varit död i 5 år. Svaret jag fick från SVT var formulerat som följande: "Resa i det okända sände vi senast i höstas så det kommer att dröja ett tag innan vi visar den igen". Sista gången Barnkanalen sände serien i en omgång var perioden april-december 2007, men jag har aldrig sett att de har visat "Resa i det okända" i en ny omgång efter det, så jag förstår inte varför SVT skickade mig det svaret och sen aldrig visade serien igen. Jag kom att tänka på samma serie igen runt 2016 och provade då att skicka en ny fråga till SVT om möjligheterna att börja visa den på nytt, men jag fick aldrig något svar. En annan serie jag såg några avsnitt av runt 2016 var den australiensiska-nyzeeländska TV-serien "Spegel, Spegel" (Mirror, Mirror (1995)) och den tyckte jag verkade bra, men jag hann inte se så många avsnitt då sändningstiden började krocka med mitt arbetsschema, och sen dess har även den serien inte visats i flera omgångar på Barnkanalen såvitt jag har sett till. Jag funderade också över den danska serien "Bamsebjörns Bilderbok" (Bamses Billedbog) som dubbades till svenska i några avsnitt. Jag såg lite av den när jag var riktigt liten då den sändes av SVT1 och minns den svenska dubbningen som riktigt rolig. Vet att Barnkanalen också har visat den i några omgångar längre tillbaka men det verkar som att den slutade visas någon gång runt 2009 och jag tror att det var runt den tiden som "Doktor Snuggles" också sändes sista gången i Barnkanalen. Jag undrar bara varför dessa serier har försvunnit från Barnkanalen. När jag funderade över saken första gången tänkte jag om det hade att göra med om SVT bedömer hur populära dessa serier är eller att de är tvungna att offra några få serier för att kunna köpa in nya serier och ge plats åt i sin sändningstablå. Jag misstänker numera att det kanske har mer med sändningsrättigheter att göra. 

MOA

Citat från: Robert Eriksson skrivet 24 april 2021 kl. 17:08:07
En sak jag funderat över sen några år tillbaka är varför en del serier som SVT Barnkanalen brukade visa från början inte längre finns tillgängliga i deras tablå. Under början på 2008 fick jag hjälp av en skollärare att skriva ett brev till SVT för att fråga om en serie som jag då nyligen hade hört talas om och visste att den hade visats tidigare. Serien i fråga var den kanadensiska ungdomsserien "Resa i det okända" (The Odyssey (1992-1994)). Den handlade om en kille vid namn Jay som hamnar i koma efter att han fallit ner från ett träd och medans han ligger i koma befinner han sig i en slags "drömvärld" som endast befolkas av barn. I drömvärlden får Jay hjälp av två vänner som är versioner av hans vänner från verkligheten att hitta vägen hem samt sin pappa som varit död i 5 år. Svaret jag fick från SVT var formulerat som följande: "Resa i det okända sände vi senast i höstas så det kommer att dröja ett tag innan vi visar den igen". Sista gången Barnkanalen sände serien i en omgång var perioden april-december 2007, men jag har aldrig sett att de har visat "Resa i det okända" i en ny omgång efter det, så jag förstår inte varför SVT skickade mig det svaret och sen aldrig visade serien igen. Jag kom att tänka på samma serie igen runt 2016 och provade då att skicka en ny fråga till SVT om möjligheterna att börja visa den på nytt, men jag fick aldrig något svar. En annan serie jag såg några avsnitt av runt 2016 var den australiensiska-nyzeeländska TV-serien "Spegel, Spegel" (Mirror, Mirror (1995)) och den tyckte jag verkade bra, men jag hann inte se så många avsnitt då sändningstiden började krocka med mitt arbetsschema, och sen dess har även den serien inte visats i flera omgångar på Barnkanalen såvitt jag har sett till. Jag funderade också över den danska serien "Bamsebjörns Bilderbok" (Bamses Billedbog) som dubbades till svenska i några avsnitt. Jag såg lite av den när jag var riktigt liten då den sändes av SVT1 och minns den svenska dubbningen som riktigt rolig. Vet att Barnkanalen också har visat den i några omgångar längre tillbaka men det verkar som att den slutade visas någon gång runt 2009 och jag tror att det var runt den tiden som "Doktor Snuggles" också sändes sista gången i Barnkanalen. Jag undrar bara varför dessa serier har försvunnit från Barnkanalen. När jag funderade över saken första gången tänkte jag om det hade att göra med om SVT bedömer hur populära dessa serier är eller att de är tvungna att offra några få serier för att kunna köpa in nya serier och ge plats åt i sin sändningstablå. Jag misstänker numera att det kanske har mer med sändningsrättigheter att göra.
Detta e Lost Media


Goliat

Spegel, spegel fanns på SVTplay för några år sedan.

Sabelöga

Citat från: papperskorg skrivet 25 april 2021 kl. 15:23:31
Spegel, spegel fanns på SVTplay för några år sedan.
Oh, det är en bra film.  ;D
Houba !

gstone

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 25 april 2021 kl. 17:31:01
Oh, det är en bra film.  ;D

Det är en film.
Men det finns en film som heter samma sak ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 24 april 2021 kl. 21:48:54
Detta e Lost Media
Nej, verkligen inte - ingen av de serier som nämns i den första tråden har gått förlorade med åren eller har rättighetsproblem, mig veterligen.

Citat från: Robert Eriksson skrivet 24 april 2021 kl. 17:08:07
En sak jag funderat över sen några år tillbaka är varför en del serier som SVT Barnkanalen brukade visa från början inte längre finns tillgängliga i deras tablå. Under början på 2008 fick jag hjälp av en skollärare att skriva ett brev till SVT för att fråga om en serie som jag då nyligen hade hört talas om och visste att den hade visats tidigare. Serien i fråga var den kanadensiska ungdomsserien "Resa i det okända" (The Odyssey (1992-1994)). Den handlade om en kille vid namn Jay som hamnar i koma efter att han fallit ner från ett träd och medans han ligger i koma befinner han sig i en slags "drömvärld" som endast befolkas av barn. I drömvärlden får Jay hjälp av två vänner som är versioner av hans vänner från verkligheten att hitta vägen hem samt sin pappa som varit död i 5 år. Svaret jag fick från SVT var formulerat som följande: "Resa i det okända sände vi senast i höstas så det kommer att dröja ett tag innan vi visar den igen". Sista gången Barnkanalen sände serien i en omgång var perioden april-december 2007, men jag har aldrig sett att de har visat "Resa i det okända" i en ny omgång efter det, så jag förstår inte varför SVT skickade mig det svaret och sen aldrig visade serien igen. Jag kom att tänka på samma serie igen runt 2016 och provade då att skicka en ny fråga till SVT om möjligheterna att börja visa den på nytt, men jag fick aldrig något svar. En annan serie jag såg några avsnitt av runt 2016 var den australiensiska-nyzeeländska TV-serien "Spegel, Spegel" (Mirror, Mirror (1995)) och den tyckte jag verkade bra, men jag hann inte se så många avsnitt då sändningstiden började krocka med mitt arbetsschema, och sen dess har även den serien inte visats i flera omgångar på Barnkanalen såvitt jag har sett till. Jag funderade också över den danska serien "Bamsebjörns Bilderbok" (Bamses Billedbog) som dubbades till svenska i några avsnitt. Jag såg lite av den när jag var riktigt liten då den sändes av SVT1 och minns den svenska dubbningen som riktigt rolig. Vet att Barnkanalen också har visat den i några omgångar längre tillbaka men det verkar som att den slutade visas någon gång runt 2009 och jag tror att det var runt den tiden som "Doktor Snuggles" också sändes sista gången i Barnkanalen. Jag undrar bara varför dessa serier har försvunnit från Barnkanalen. När jag funderade över saken första gången tänkte jag om det hade att göra med om SVT bedömer hur populära dessa serier är eller att de är tvungna att offra några få serier för att kunna köpa in nya serier och ge plats åt i sin sändningstablå. Jag misstänker numera att det kanske har mer med sändningsrättigheter att göra. 
Jag hade gärna också sett de serierna igen, men det är nog bara SVT som kan svara på varför de inte köpt in dessa på senare tid... :(

Av någon anledning verkar SVT låta det mesta gå i vågor, där de sänder serier väldigt intensivt i några års tid för att sen dra in och aldrig visa serien igen; eller åtminstone inte på mycket länge...

Resa i det okända sändes senast 2007, och har aldrig varit dubbad utan alltid i textad originalversion. Den serien köpte jag på DVD från produktionsbolaget i Kanada för några år sedan, när de släppte serien i egen regi på DVD i begränsad upplaga (fanns aldrig i handeln, utan bara direkt från produktionsbolaget). Vet inte om de fortfarande ger ut den, eller om det bara gällde då, men den utgåvan var i alla fall på engelska utan text.

Spegel, spegel finns det två säsonger eller serier av, som är helt fristående förutom att själva premissen är densamma. Säsong 1 sändes senast på Barnkanalen 2016 i svenskdubbad form, och sändes före det ganska flitigt i flertalet års tid. Sedan 2013 är serien dubbad, och före det var den i svensktextad originalversion. Säsong 2 däremot har inte sänts efter 2006, och den har uteslutande sänts i textad originalversion. Jag hade gärna sett att SVT kunnat sända båda säsongerna, och kosta på dubbning även av säsong 2 för första gången, men det ser inte så lovande ut... :(

Bamsebjörns Bilderbok verkar senast ha sänts i april 2009, och såvitt jag kan utläsa verkar det bara ha sänts 12 avsnitt av den serien i Sverige trots att det producerades 59 avsnitt av serien. Om man nöjer sig med danskt originalspråk utan svensk dubbning, så finns alla 59 avsnitt att ses på den danska public service-kanalen DRs Play-tjänst (går att se även utanför Danmark):
https://www.dr.dk/drtv/saeson/bamses-billedbog_8242

Sabelöga

Houba !

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 april 2021 kl. 21:00:24Bamsebjörns Bilderbok verkar senast ha sänts i april 2009, och såvitt jag kan utläsa verkar det bara ha sänts 12 avsnitt av den serien i Sverige trots att det producerades 59 avsnitt av serien. Om man nöjer sig med danskt originalspråk utan svensk dubbning, så finns alla 59 avsnitt att ses på den danska public service-kanalen DRs Play-tjänst (går att se även utanför Danmark):
https://www.dr.dk/drtv/saeson/bamses-billedbog_8242
jag minns att jag såg ett avsnitt där kycklingen limmade fjädrar på en stol, eller nåt.....

jag fattade ingenting, men jag kommer ihåg det i alla fall............