Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tygtigern Lukas äventyr

Startat av Virrvarr, 1 maj 2021 kl. 10:23:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Virrvarr

Jag har ett "lost media" fall.

Har aldrig lyckats hitta det själv trots sökande på nätet.

Kanske någon här känner igen den?

•Sändes på SVT ca 1990-1999
•Animerad tv-serie (möjligtvis europeisk)
•det finns människor men huvudpersonen är inte en människa. Fadern påminde mig om hemulen från Mumintrollen.

Handlingen om en pojke som försöker hitta sin far efter att han blivit tillfångatagen av en ond härskare. Sonen måste ta sig igenom en labyrint och han möter en del andra karaktärer. En av dom är en gammal tant som är den onde härskarens kock. Det visar sig att härskaren är en magiker och han kan förvandla folk till stenstatyer.

På slutet hittar sonen den onde härskaren och med hjälp av kocken besegras han och alla hans föryrollningar bryts. Far och son återförenas. Det visar sig att kocken hade också magiska krafter och hon blir den nya härskarinnan.

Erika

Kan det vara Tygtigern Lukas äventyr? Delar av din beskrivning stämmer in på den tv-serien. Det är en svenskspråkig tv-serie från Finland, och bygger på en bok (har släppts som både kapitelbok och bilderbok). 

MOA

Citat från: Erika skrivet  1 maj 2021 kl. 14:00:08
Kan det vara Tygtigern Lukas äventyr? Delar av din beskrivning stämmer in på den tv-serien. Det är en svenskspråkig tv-serie från Finland, och bygger på en bok (har släppts som både kapitelbok och bilderbok).
De sändes 1986,1990 & 1995

Virrvarr

Citat från: Erika skrivet  1 maj 2021 kl. 14:00:08
Kan det vara Tygtigern Lukas äventyr? Delar av din beskrivning stämmer in på den tv-serien. Det är en svenskspråkig tv-serie från Finland, och bygger på en bok (har släppts som både kapitelbok och bilderbok).


Ja det är den! Så fantastiskt att någon kunde hitta den! Mycket tacksam för detta :D

Mindes inte alla detaljer ,men har tänkt mycket på den de senaste åren. Kommer ihåg att jag tyckte den var skrämmande ,speciellt när vakterna försökte fånga huvudkaraktärerna och de fick smyga runt i slottet och att folk förvandlades till statyer.

Hittade videor av den på youtube (tyvär inte på svenska) och kan tänka att bakgrundsmusiken var lite udda vilket säkert förhöjde känslan av obehag när jag barn.


Virrvarr

Citat från: MOA skrivet  1 maj 2021 kl. 15:11:51
De sändes 1986,1990 & 1995

Det måste nog ha varit 1995 då för jag är född -85.

Erika

#5
Håller med, tyckte också den var ganska spännande och lagom skrämmande när jag var liten (såg den 1990 och 1995). Fast ändå lite charmig med! :)

Tygtigern Lukas äventyr är visserligen svenskspråkig i original, men har dubbats till bl. a. finska (vill även minnas den ska finnas dubbad till norska och danska), så därför har jag brutit ut inläggen och flyttat ämnet till Dubbningar och röster.