Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hastigheten från Internet Archive

Startat av Jonas9881, 25 mars 2024 kl. 08:46:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Är det någon mer än mig som tycker att det går långsamt att ladda upp till Internet Archive?

Det tar ungefär 16 sekunder att ladda upp 1MB och om man jämför med Google Photo så tar det väl 1 sekund att ladda upp 2MB, så en extrem skillnad, och då undrar jag om det är fler som har såhär långsam hastighet eller bara jag.

Har kontaktat företaget men dom säger att dom inte har märkt att det är såhär segt.

Jag vet att det var samma problem i november men då var det iallafall fler som hade samma problem, men nu är jag osäker på vad som händer om det nu bara är jag som inte klarar att ladda upp, då det tar 10-12 timmar att ladda upp en 6GB fil och det är inte rimligt enligt mig.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Lillefot

Min erfarenhet är att deras hastighet varierar i perioder, men överlag sett tar det lång tid att få upp filer på deras hemsida. I och med att de erbjuder sina tjänster helt gratis är det möjligt att de inte har pengar för att utöka sina servrar eller bandbredd.

Att det dock skulle ta så lång tid för en fil av din storlek är dock i högsta laget, för mig brukar ta det 1-1.30 timme per GB.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Jonas9881

Citat från: Lillefot skrivet 25 mars 2024 kl. 09:14:06Min erfarenhet är att deras hastighet varierar i perioder, men överlag sett tar det lång tid att få upp filer på deras hemsida. I och med att de erbjuder sina tjänster helt gratis är det möjligt att de inte har pengar för att utöka sina servrar eller bandbredd.

Att det dock skulle ta så lång tid för en fil av din storlek är dock i högsta laget, för mig brukar ta det 1-1.30 timme per GB.
Då verkar det om att min hastighet är långsammare än din. 

Får vänta på fler svar och se om mitt nätverk är segt på nåt sett om det enbart är jag som det tar såhär lång tid för.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

Jag har aldrig laddat upp något till Internet Archive, däremot laddat ner en del. Min erfarenhet är att hastigheten kan variera mycket. I bästa fall kan man få hem en film eller tv-avsnitt på några minuter, i värsta fall kan det stå och tugga i många timmar.

Daniel Hofverberg

Min erfarenhet är också att både upp- och nedladdning varierar oerhört mycket från dag till dag. Att ladda upp en film på 3 - 4 GB har som snabbast gått på någon timme, och som långsammast tagit runt 15 - 20 timmar...

Citat från: Lillefot skrivet 25 mars 2024 kl. 09:14:06I och med att de erbjuder sina tjänster helt gratis är det möjligt att de inte har pengar för att utöka sina servrar eller bandbredd.
Det är nog tyvärr en rimlig slutsats. Internet Archive har ju inga annonser, varför enda inkomstkällan är frivilliga donationer (som de brukar be om stup i kvarten); och jag gissar att det är relativt få som vill bidra med pengar dit. Så utan mer pengar finns det förmodligen inte resurser att utöka servrar och bandbredd så mycket som de (och vi) hade önskat. :(

BPS

För mig har det aldrig tagit flera timmar, men det kanske beror på min egna internethastighet.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 mars 2024 kl. 10:47:31Min erfarenhet är också att både upp- och nedladdning varierar oerhört mycket från dag till dag. Att ladda upp en film på 3 - 4 GB har som snabbast gått på någon timme, och som långsammast tagit runt 15 - 20 timmar...
Så då drar jag slutsatsen att jag har problem med mitt nätverk om det tar 1 timme för dig att ladda upp 4GB fil.

Själv så jag har tur om uppladdning inte avbryts undertiden den laddas upp, och om den lyckas laddas upp så tar det runt 12 timmar med 6GB filen.

Idag började jag ladda upp 07:32 och den har enbart hunnit med 1,2GB av 6GB, så riktigt segt får jag säga.

Hoppas det löser sig för mig, då det verkar funka fint för er.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 mars 2024 kl. 10:18:39Jag har aldrig laddat upp något till Internet Archive, däremot laddat ner en del. Min erfarenhet är att hastigheten kan variera mycket. I bästa fall kan man få hem en film eller tv-avsnitt på några minuter, i värsta fall kan det stå och tugga i många timmar.
Om du ska ladda ner så föredrar och rekommenderar jag att man laddar ner filerna via torrent-fil, då det går snabbare iallafall för mig.

Men det är ju förstås inte alltid man har program som stödjer torrent-filer.

Själv har jag inte märkt något problem när man laddar ner utan bara laddar upp.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 mars 2024 kl. 11:40:05Om du ska ladda ner så föredrar och rekommenderar jag att man laddar ner filerna via torrent-fil, då det går snabbare iallafall för mig.
Nej, torrent kommer inte i närheten av mina datorer. Problemet är inte heller så stort att jag har anledning att installera något torrent-program bara för att nerladdningen från Archive ska gå snabbare.

Men jag kan förstå att Internet Archive rekommenderar torrent p.g.a. att de har begränsad kapacitet, och därför gärna vill att andra ska ställa sin bandbredd till förfogande.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 mars 2024 kl. 11:37:54Så då drar jag slutsatsen att jag har problem med mitt nätverk om det tar 1 timme för dig att ladda upp 4GB fil.
Jag skrev ju faktiskt i bästa fall en timme - närmare 10 timmar är minst lika vanligt...

Sen verkar sidan också vara väldigt känslig för avbrott - om bara internet ligger nere en sekund, så avbryter den allt och det dyker upp en "Resume"-knapp som börjar om från början igen; det har hänt mig flera gånger... :(

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 mars 2024 kl. 11:51:44Nej, torrent kommer inte i närheten av mina datorer. Problemet är inte heller så stort att jag har anledning att installera något torrent-program bara för att nerladdningen från Archive ska gå snabbare.

Men jag kan förstå att Internet Archive rekommenderar torrent p.g.a. att de har begränsad kapacitet, och därför gärna vill att andra ska ställa sin bandbredd till förfogande.
Är du emot det, av vilken anledning?

Det är ju från Internet Archive och inga farliga filer då du väljer själv vad som ska laddas ner.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 mars 2024 kl. 11:53:50Jag skrev ju faktiskt i bästa fall en timme - närmare 10 timmar är minst lika vanligt...

Sen verkar sidan också vara väldigt känslig för avbrott - om bara internet ligger nere en sekund, så avbryter den allt och det dyker upp en "Resume"-knapp som börjar om från början igen; det har hänt mig flera gånger... :(
Okej, men då företaget inte verkar har fått in några meddelanden om att det är ovanligt segt så känns det som att det ändå är mitt nätverk som strular.

Har även råkat stänga locket på datorn och direkt avbryter den uppladdningen som är störande om man nästan är klar med filen.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare