Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Global uppvärmning

Startat av Scoobydoofan1, 3 november 2020 kl. 12:36:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 november 2020 kl. 12:23:02
Vore inte det vara bättre att ha el tåg där? Som på globen, dom där på gatan med stationer.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Kollektivtrafik och privatbilism är två olika transportslag för olika behov. Båda måste utvecklas mot att drivas med miljövänliga och förnybara energikällor. Järnvägen i Sverige är väl redan eldriven till 80-90% eller mer, men av alla personbilar är det nog ännu så länge bara några enstaka procent som drivs av el. Där finns mycket att göra.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 november 2020 kl. 13:31:43
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Kollektivtrafik och privatbilism är två olika transportslag för olika behov. Båda måste utvecklas mot att drivas med miljövänliga och förnybara energikällor. Järnvägen i Sverige är väl redan eldriven till 80-90% eller mer, men av alla personbilar är det nog ännu så länge bara några enstaka procent som drivs av el. Där finns mycket att göra.
Tänkte om dom kunde bygga dom där tågen vid långa vägar, göra nätverket bredare för småstäderna och städer i mellan med tanken på att köra bil tar lång tid.

Tänkte mer kollektiv än privat.

Elios

Detta hoppas jag inte blir aktuellt på ett tag.  :o

Scoobydoofan1

Citat från: Elios skrivet 24 oktober 2021 kl. 06:18:14
Detta hoppas jag inte blir aktuellt på ett tag.  :o
Du har väl märkt att vintrarna har varit milda jämfört med runt 10 år bakåt eller? Resultatet är redan här och det förväntas att vara mer sämre framåt.

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 24 oktober 2021 kl. 06:18:14
Detta hoppas jag inte blir aktuellt på ett tag.  :o

Det är redan fett aktuellt.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 november 2020 kl. 02:05:10
Tack för länken, men det såg minsann inte särskilt bra ut i Norrland. Det verkar finnas en enda snabbladdare i Skellefteå, och närmaste därutöver är i Umeå 13 mil bort (där det också bara verkar finnas en). Bland AC-laddare såg det lite bättre ut, med i alla fall några stycken i centrala Skellefteå (men ingen utanför innerstaden).

Ska elbilar kunna bli någon succé för gemene man, så är det nog där som det behövs satsas på att byggas ut...

Idag har SVT ett nyhetsinslag om att elbilsförsäljningen går starkt framåt i Norrbotten.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/elbilar-okar-stort-i-landet-och-lanet

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 maj 2022 kl. 11:39:23
Idag har SVT ett nyhetsinslag om att elbilsförsäljningen går starkt framåt i Norrbotten.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/elbilar-okar-stort-i-landet-och-lanet

Det var goda nyheter!  :D (ett gott tecken med andra ord, det ger förhoppning om att allt fler områden tar efter, det kan vara bra för jordens framtid)

Scoobydoofan1

Kan nån förklara vad exakt det är som pågår? Är det här en normal sommar? Hur kunde vädret förändrats så nyckerna under dom här åren?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 juli 2022 kl. 21:55:51
Kan nån förklara vad exakt det är som pågår? Är det här en normal sommar? Hur kunde vädret förändrats så nyckerna under dom här åren?
Läs titeln på det här ämnet du själv har skapat så förstår du vad anledningen till det varma vädret är

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juli 2022 kl. 22:04:42
Läs titeln på det här ämnet du själv har skapat så förstår du vad anledningen till det varma vädret är
Inte den biten, utan när påverkades Sverige med ändringar i vädret? När blev sommar så varmt utan moln och regn? Inte bara det men södra Europa går igen en våg av värme i höga temperaturer osv.

Lillefot

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 juli 2022 kl. 22:30:44
Inte den biten, utan när påverkades Sverige med ändringar i vädret? När blev sommar så varmt utan moln och regn? Inte bara det men södra Europa går igen en våg av värme i höga temperaturer osv.
Fast det här är inte den första sommaren som varit riktigt varm här i vårt land. Skogsbränderna från 2014 och 2018 visar på det.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 juli 2022 kl. 22:30:44
Inte den biten, utan när påverkades Sverige med ändringar i vädret? När blev sommar så varmt utan moln och regn? Inte bara det men södra Europa går igen en våg av värme i höga temperaturer osv.
Vadå när? Sånt går inte att specificera Global uppvärmningen något som händer hela tiden. Som värst var det väl 2018 här i Sverige.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juli 2022 kl. 22:39:53
Vadå när? Sånt går inte att specificera Global uppvärmningen något som händer hela tiden. Som värst var det väl 2018 här i Sverige.
Menar när började somrarna vara så här varma? Det känns som om man är i södra Europa.

Lillefot

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 juli 2022 kl. 22:47:18
Menar när började somrarna vara så här varma? Det känns som om man är i södra Europa.
Svaret ligger i alla växthusgaserna som svävar uppe i atmosfären. De har långsamt men säkert ökat i mängd.

Sedan märks temperaturökningen annorlunda om du befinner dig på platser med inlands- eller kust-klimat.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Scoobydoofan1

Citat från: Lillefot skrivet  3 juli 2022 kl. 22:52:00
Svaret ligger i alla växthusgaserna som svävar uppe i atmosfären. De har långsamt men säkert ökat i mängd.

Sedan märks temperaturökningen annorlunda om du befinner dig på platser med inlands- eller kust-klimat.
Även vid kusten så är det väldigt varmt osv. Hela vädret i Sverige och resten av Europa är som en mardröm. Södra Europa är väldigt varmt och det är skogsbränder i den delen medans Tyskland, Frankrike, Österrike, norden och länderna i mellan brinner up. Det verkar se ut som om Europa är i processen att torkas ut av värmen. Skogsbränder är också inkluderad i resten av kontinenten.