Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Maquia: When the Promised Flower Blooms

Startat av E, 31 juli 2019 kl. 10:30:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Varför har inte den här filmen släppts på DVD i Sverige, den hade premiär 21 Januari i Sverige men sen så kom den inte på DVD
https://www.moviezine.se/nyheter/biopremiar-for-maquia

Den ser väldigt bra ut

Den finns på CDON och Discshop men det är import

Anders M Olsson

Om man tittar i Statens Medieråds register över censurgranskade filmer ser man att filmen distribueras av en något udda aktör som inte ens verkar vara något företag, utan en ekonomisk förening:
"IMPACT Imaginative Packaging Trials Event & Marketing Sweden"

De distribuerar ett mindre antal japanska biofilmer, men verkar inte syssla med DVD- eller Blu-rayutgivning.

Kanske är det för dyrt och komplicerat för en så liten verksamhet att producera skivor... ? Kanske har de bara köpt rätten till biografdistribution, inte till DVD och Blu-ray... ?

Daniel Hofverberg

Onekligen väldigt tråkigt att Maquia: When the Promised Flower Blooms inte släppts på DVD och Blu-Ray i Skandinavien.

Filmen verkar ju bara ha visats i mycket begränsad skala på bio, i under ett dussin utvalda städer. Kanske var det allt som den här lilla ekonomiska föreningen hade möjlighet till...? Dessutom kan jag inte minnas att ha sett minsta lilla reklam eller marknadsföring för filmen, så jag kan inte tänka mig att den fått alltför stor publik på bio.

Det är ju inte alls alla distributörer som har resurser och möjlighet att distribuera fysiska skivor, så det förvånar mig inte att IMPACT inte haft möjlighet att släppa filmen på DVD och Blu-Ray. Det som däremot är lite förvånande är att den här filmen inte ens verkar ha släppts via digitala köptjänster, såsom iTunes, Viaplay eller dylikt; såsom brukar vara vanligt från distributörer som inte vill kosta på Blu-Ray. Jag lyckas i alla fall inte hitta åt filmen via någon On Demand-tjänst eller streamingtjänst i Skandinavien, vilket är väldigt tråkigt.

Men det kanske inte är för sent än, då mindre distributörer ibland tar på sig mer än 6 månader för att släppa en film via digitala köptjänster efter biopremiären...