Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Olaf's Frozen Adventure (kortfilm)

Startat av TrondM, 5 november 2017 kl. 02:53:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Denna vecka började Disney Junior att fungera på min TV igen!

Jag hoppas att Olofs Frostiga Äventyr visas på TV framöver...

TrondM

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 december 2017 kl. 23:11:36
Denna vecka började Disney Junior att fungera på min TV igen!

Jag hoppas att Olofs Frostiga Äventyr visas på TV framöver...

I min norske TV-oversikt, står det at et 25 minutter langt program som heter "Olafs frosne eventyr" skal vises 15, 16, 17, 19 og 20. desember på Disney Channel. Så, det ser jo lovende ut.

Daniel Hofverberg

#32
Det ser onekligen ut att vara rätt film. I den svenska tablån för de datumen står det mycket riktigt Olofs Frostiga Äventyr. Mycket trevligt att Disney Channel sänder filmen så pass fort. :)

Kommer att sändas två gånger om dagen den 15, 16 och 17 december; plus en gång den 19 och en gång den 20 december. Totalt alltså 8 visningstillfällen av filmen; så med så många chanser bör väl alla lyckas att pricka in den...

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2017 kl. 02:01:09
Det ser onekligen ut att vara rätt film. I den svenska tablån för de datumen står det mycket riktigt Olofs Frostiga Äventyr. Mycket trevligt att Disney Channel sänder filmen så pass fort. :)

Kommer att sändas två gånger om dagen den 15, 16 och 17 december; plus en gång den 19 och en gång den 20 december. Totalt alltså 8 visningstillfällen av filmen; så med så många chanser bör väl alla lyckas att pricka in den...

Då ska jag se den.  :D

Richardo

Jag antar att Disneys prat om att kortfilmen bara var tillgänglig via iTunes eller streamign var en massa strunt?

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet  7 december 2017 kl. 10:14:39
Jag antar att Disneys prat om att kortfilmen bara var tillgänglig via iTunes eller streamign var en massa strunt?
Nja, digitala köp och TV-sändningar är väl inte direkt jämförbara. Förmodligen stämmer det att filmen tills vidare bara kommer att finnas tillgänglig att köpa via iTunes; åtminstone tills dess att den förhoppningsvis kommer med på någon framtida DVD/Blu-Ray-utgåva.

Men att Disney Channel kommer att sända filmen, drygt ett par veckor efter iTunes-releasen, har ju ingen direkt koppling till digitala köp - det rör sig ju om helt olika avtal och rättigheter för digitala köp och uthyrning samt TV-sändningar.

Däremot är det klart att de för att öka försäljningen via iTunes har valt att i reklamfilmerna hålla tyst om den lilla detaljen att filmen snart kommer sändas på Disney Channel; annars skulle de förmodligen inte få sålt lika mycket...

Richardo


TrondM

Citat från: Richardo skrivet  7 december 2017 kl. 10:14:39
Jag antar att Disneys prat om att kortfilmen bara var tillgänglig via iTunes eller streamign var en massa strunt?

Egentlig ikke. Den er jo bare tilgjengelig via iTunes frem til 15. desember.

Det er jo veldig vanlig at en filmtrailer sier "only in cinemas", selv om alle vet at filmen vil gis ut på DVD/BD og vises på TV om noen måneder.

Richardo

Om det inte är en regelrätt lögn, men vad är det då?

Kanske bolagen menar att 3D-versionen av filmen bara finns på biograferna, men att själv filmen släpps tillslut på DVD?

Daniel Hofverberg

Det är vedertaget att om man i något sammanhang säger att något "endast" finns tillgängligt på ett eller annat sätt, så innebär det när uttalandet görs - det säger ingenting om framtiden.

"Endast" tyder ju på exklusiva kontrakt, och inga avtal gäller för all framtid... Som Trond skriver brukar ju många trailers ange att en film bara finns på bio, men i 99 fall av 100 kommer ju filmen likväl att släppas på DVD och Blu-Ray inom 5 - 6 månader; och oftast någon tid efter det visas på TV.

Och i de flesta fall när en film visas på bio i 3D så kommer den även att släppas på Blu-Ray 3D längre fram. Det finns undantag där 3D-visade filmer inte släppts i 3D-version på Blu-Ray, men det är ovanligt.

Citat från: TrondM skrivet  7 december 2017 kl. 11:11:23
Egentlig ikke. Den er jo bare tilgjengelig via iTunes frem til 15. desember.
Jag visste inte om att den bara finns tillgänglig via iTunes till den 15 december. I så fall är det ju inget anmärkningsvärt, förutom att det är en väldigt kort "exklusiv"-period.

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2017 kl. 11:25:42
Jag visste inte om att den bara finns tillgänglig via iTunes till den 15 december. I så fall är det ju inget anmärkningsvärt, förutom att det är en väldigt kort "exklusiv"-period.

Beklager. Jeg var upresis. Den er sikkert tilgjengelig på iTunes etter 15. desember også. Jeg mente at frem til 15. desember så er det riktig at filmen bare kan sees på iTunes.

Men, jeg er også overrasket over at kortfilmen vises på Disney Channel allerede denne julen. Jeg hadde regnet med at den ville være eksklusiv for iTunes hele denne vintersesongen.

Disneyfantasten

Hej, idag fungerar Disney Channel på min kanal igen! Så nu kan jag se den när den väl sänds!

Disneyfantasten

Jag tog visst saken för givet, för idag fungerade inte Disney Channel, fast den fungerade igår.

Jag får helt enkelt vänta och se (men framförallt hoppas) om den kanalen kommer att fungera de dagar den sänds.

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2017 kl. 02:01:09
Det ser onekligen ut att vara rätt film. I den svenska tablån för de datumen står det mycket riktigt Olofs Frostiga Äventyr. Mycket trevligt att Disney Channel sänder filmen så pass fort. :)

Kommer att sändas två gånger om dagen den 15, 16 och 17 december; plus en gång den 19 och en gång den 20 december. Totalt alltså 8 visningstillfällen av filmen; så med så många chanser bör väl alla lyckas att pricka in den...

Ska bli intressant att se den svenska versionen.  :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet  7 december 2017 kl. 11:43:07
Men, jeg er også overrasket over at kortfilmen vises på Disney Channel allerede denne julen. Jeg hadde regnet med at den ville være eksklusiv for iTunes hele denne vintersesongen.
Jag är också förvånad över att Olofs frostiga äventyr visas på TV redan den här julen. Men jag kan tänka mig att det skulle begränsa marknaden för mycket att göra filmen exklusiv för iTunes hela säsongen - trots allt finns det ju en rad olika tjänster för digitala köp, som alla har olika utbud och rättigheter och som fungerar på olika sätt. Därför är det förmodligen inte tillräckligt många som använder just iTunes för att det ska löna sig. iTunes är ju nästintill allenarådande för Apple-användare, men för PC-användare är det förmodligen inte jättemånga som har använt tjänsten.

Jag ser dock att den digitala versionen på iTunes har Dolby Digital 5.1-ljud även på skandinaviska språk, medan Disney Channel-sändningarna förstås bara har stereoljud (plus dessutom i MP2-format). Därför ger ju fortfarande iTunes-versionen ett mervärde utöver TV-sändningarna.

Å andra sidan har ju dock iTunes (liksom de flesta liknande tjänster) mardrömslika DRM-skydd, som gör att köpen därifrån blir nästintill värdelösa... :(