Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lambert Det Fåraktiga Lejonet

Startat av Elias Prenbo, 6 juli 2016 kl. 21:55:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elias Prenbo

Hittade ingen tråd om denna kortfilm från Disney.

Jag har aldrig sett denna film i svensk dubbning (bara i originalspråk på YouTube ett antal gånger), så nu är jag intresserad av en sak.

Har filmen dubbats till svenska? Isåfall, när dubbades den och vilka gör rösterna? (naturligtvis till berättaren, samt Herr Stork, det är bara de som pratar i filmen).

Daniel Hofverberg

Ja, Lambert - det fåraktiga lejonet har dubbats till svenska. Den finns åtminstone med på DVD:n Walt Disney Sagobibliotek volym 5 (tillsammans med några andra klassiska kortfilmer) och är där svenskdubbad. Tyvärr fanns det inga tillförlitliga dubbcredits med på den DVD:n, utan bara en lång lista på röster i grupp vars tillförlitlighet nog bör ses som tveksam.

Jag skulle gissa att dubbningen borde ha gjorts för den DVD-utgåvan, då jag inte hittar något som tyder på att filmen använts i något äldre sammanhang med svensk dubb. Då DVD:n gavs ut 2005 innebär det således precis i gränsen mellan KM Studios "era" och Sun Studios, varför man inte kan veta med säkerhet vilket dubbningsbolag som gjort dubben. Jag frågade KM Studio om alla Walt Disney Sagobibliotek för ett par år sedan, och fick då svaret att de inte kunde hitta något i sina register om att de dubbat kortfilmerna för dessa volymer utan bara bonusmaterial för DVD:erna. Kanske betyder det att det var Sun Studio som dubbade Lambert the Sheepish Lion och övriga nydubbade kortfilmer i dessa volymer, eller så finns det bara inte arkiverat hos KM Studio under de titlarna (trots allt är det ju inte solklart vilken titel man ska söka under i arkiven när det gäller sådana här samlingsvolymer).

I och med att jag håller på att flytta till en ny lägenhet har jag tyvärr inte den här DVD:n tillgänglig, då den är överflyttad till min nya bostad medan datorn är kvar i min gamla, så därför kan jag tyvärr inte kolla på den för att höra om jag känner igen rösterna. Det får jag lov att återkomma med.

Elias Prenbo


Disneyfantasten

Så, vilka gör de svenska rösterna i kortfilmen?  :)

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 30 september 2020 kl. 18:19:07
Vem dubbar Lamberts mamma ?

Jag har ingen aning, det enda jag vet är att Bo Maniette spelar Herr Stork, vilket jag fått veta av vår fine vän Oscar Isaksson...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 september 2020 kl. 18:33:25
Jag har ingen aning, det enda jag vet är att Bo Maniette spelar Herr Stork, vilket jag fått veta av vår fine vän Oscar Isaksson...

Oskar är också autistiske ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 september 2020 kl. 18:33:25
Jag har ingen aning, det enda jag vet är att Bo Maniette spelar Herr Stork, vilket jag fått veta av vår fine vän Oscar Isaksson...

Kan det varit Monica Forsberg ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 30 september 2020 kl. 19:18:12
Kan det varit Monica Forsberg ?

Jag är inte säker, jag har inte hört den svenska dubbningen ännu och jag vet inte heller när dubbningen är gjord...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 september 2020 kl. 19:19:55
Jag är inte säker, jag har inte hört den svenska dubbningen ännu och jag vet inte heller när dubbningen är gjord...

Kanske Birgitta Fernström ???

Om du är intererad finns kortfilen på Micke och Molles dvd !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 30 september 2020 kl. 20:03:52
Kanske Birgitta Fernström ???

Om du är intererad finns kortfilen på Micke och Molles dvd !

Vilken av DVD-utgåvorna? Den från 2002 eller den från 2008?

Samt DVD-filmen Disneys Sagobibliotek Volym 5...

Hittills har jag ingendera i min samling, men jag hoppas att jag får det så småningom...

Förresten på tal om Micke och Molle; finns kortfilmen på Bluray-utgåvan också?

Micke och Molle är nämligen en av de filmer som jag saknar i min Bluray-samling bland de filmer som jag vill ha på Bluray i första taget, en av mina favoritfilmer som barn och jag älskar den fortfarande, har även en av de bästa svenska dubbningarna som någonsin gjorts...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 september 2020 kl. 20:08:58
Vilken av DVD-utgåvorna? Den från 2002 eller den från 2008?

Samt DVD-filmen Disneys Sagobibliotek Volym 5...

Hittills har jag ingendera i min samling, men jag hoppas att jag får det så småningom...

Förresten på tal om Micke och Molle; finns kortfilmen på Bluray-utgåvan också?

Micke och Molle är nämligen en av de filmer som jag saknar i min Bluray-samling bland de filmer som jag vill ha på Bluray i första taget, en av mina favoritfilmer som barn och jag älskar den fortfarande, har även en av de bästa svenska dubbningarna som någonsin gjorts...

Jag är rätt säker på att blu ray av Micke och Molle har samma bonus matrial som 2008 dvden ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 september 2020 kl. 20:08:58
Vilken av DVD-utgåvorna? Den från 2002 eller den från 2008?

Samt DVD-filmen Disneys Sagobibliotek Volym 5...
....

Förresten på tal om Micke och Molle; finns kortfilmen på Bluray-utgåvan också?

Den finns bara på 2008 års DVD-utgåva. Inte på 2002 års utgåva och inte på Blu-ray.

MOA

Hade denna film på DVD när jag var liten

Disneyfantasten

Kollade just in kortfilmen på 2008-års DVD-utgåva av Micke och Molle, och Bo Maniette var inte alltför lyckad som Herr Stork, inte alls särskilt lik Sterling Holloway och bibehåller inte heller rätt röstkaraktär och känns helt malplacerad i rollen, det är dock ingenting fel på Bo Maniette som skådespelare...