Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Toy Story 2 Bortklippt Scen

Startat av Gustav Jonsson, 3 juli 2019 kl. 23:57:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gustav Jonsson


Sabelöga

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  3 juli 2019 kl. 23:57:51
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/BRz1yE/disney-klipper-om-toy-story-2-efter-metoo

Betyder detta att vi kommer få en ny utgåva av Toy Story 2?
Tja, jag skulle inte säja att så mycket går förlorat för att vara helt ärlig.
Houba !

Elios

Det hela tycker jag inte behöver jämföras med MeeToo då det bara för sig om en liten scen från eftertexterna. Förstår vad dem menar absolut men man vet ju ändå redan att Stinky Pete är ond.  ???

Daniel Hofverberg

Jag tycker inte heller att det är hela världen att klippa bort den scenen, då det ju bara rör sig om "bloopers" från eftertexterna och inte under själva filmen; även fast jag generellt sett tycker det är principiellt fel att börja ändra i redan släppta filmer. Men jag förstår tanken, och just den där scenen var väl ärligt talat onödig och opassande att ta med till att börja med.

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  3 juli 2019 kl. 23:57:51
Betyder detta att vi kommer få en ny utgåva av Toy Story 2?
I och med att den senaste skandinaviska DVD- och Blu-Ray-utgåvan från 2011 fortfarande finns i handeln har jag svårt att tänka mig att Disney kommer ge ut nya utgåvor bara för det här. Men om och när som nya DVD- eller Blu-Ray-utgåvor släpps av Toy Story 2 så lär ju säkerligen samma "ingrepp" ske här som i USA. Likaså är det inte alls otroligt om filmen byts till den redigerade versionen på streamingtjänster, och om den kommer finnas på Disney+ när den tjänsten invigs i Skandinavien lär det med största säkerhet vara i omklippt form.

Anders M Olsson

#4
Ja, filmen står och faller inte med den scenen, men liksom Daniel tycker jag principiellt inte att man ska ändra i en sedan länge färdigställd film.

Om man nu tycker att man har gjort ett misstag är det bättre att stå för det. Är det ett mindre misstag får man bara låta det passera. Är det ett större misstag får man på något sätt bifoga en ursäkt och förklaring i framtida exemplar, som t.ex. när Disney lät Leonard Maltin introducera vissa rasistiska kortfilmer.

Dessutom är det väl ett utsiktslöst arbete att försöka sopa igen spåren av ett tjugo år gammalt misstag som redan finns ute i miljontals exemplar över hela världen. Tvärtom gör det här ju att scenen får enormt mycket mer uppmärksamhet än den skulle ha fått om man bara hade låtit den vara.

Frågan är på vems initiativ scenen tas bort? Är det "Metoo-feminister" som vill ha bort den, eller är det "snuskgubbar" i branschen som tycker att den kommer sanningen lite väl nära? Jag tippar på det senare.

Elios

En kompis till mig berättade en helt annan grej. Det var att en svart kvinna klagade på att det aldrig fanns en svart docka i filmen.
Någon mer här som har hört något om det?^^

Sabelöga

Citat från: Elios skrivet  9 juli 2019 kl. 08:08:43
En kompis till mig berättade en helt annan grej. Det var att en svart kvinna klagade på att det aldrig fanns en svart docka i filmen.
Någon mer här som har hört något om det?^^
Vad har det med saken att göra?
Houba !

Elios

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  9 juli 2019 kl. 13:28:33
Vad har det med saken att göra?

Jag menar att det verkar hända en hel del kring Disney nu. Särskilt under Toy Story Franchisen.  ???

Daniel Hofverberg

#8
Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 juli 2019 kl. 07:30:42
Om man nu tycker att man har gjort ett misstag är det bättre att stå för det. Är det ett mindre misstag får man bara låta det passera. Är det ett större misstag får man på något sätt bifoga en ursäkt och förklaring i framtida exemplar, som t.ex. när Disney lät Leonard Maltin introducera vissa rasistiska kortfilmer.

Dessutom är det väl ett utsiktslöst arbete att försöka sopa igen spåren av ett tjugo år gammalt misstag som redan finns ute i miljontals exemplar över hela världen. Tvärtom gör det här ju att scenen får enormt mycket mer uppmärksamhet än den skulle ha fått om man bara hade låtit den vara.
Jag instämmer fullständigt, och jag tycker som sagt aldrig det är rätt att börja ändra i redan färdigställda filmer. Om man bedömer det nödvändigt är det i så fall bättre med någon form av "brasklapp", såsom påtvingad introduktion eller skriftliga förord - precis så som Disney borde ha gjort med Fantasia, istället för att börja zooma in eller retuschera utvalda scener...

Och som sagt gör ju den här uppståndelsen att scenen i Toy Story 2 får mycket mer uppmärksamhet än om man bara låtit den vara och låtsats som ingenting. Åtminstone jag hade totalt glömt bort den där scenen under eftertexterna, tills dess att det här började komma på tal; och hade man inte gått ut i media med att man skulle klippa bort scenen hade den förmodligen fortfarande gått relativt obemärkt förbi.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 juli 2019 kl. 07:30:42
Frågan är på vems initiativ scenen tas bort? Är det "Metoo-feminister" som vill ha bort den, eller är det "snuskgubbar" i branschen som tycker att den kommer sanningen lite väl nära? Jag tippar på det senare.
Tyvärr befarar jag också det senare...

Elios

Ja det känns ju ganska onödigt måste jag ju ändå säga. Som ni säger kommer folk tänka på det mer nu när det tas bort än om den hade fått vata kvar.
Här heller inte tänkt så mycket på den. Jag kommer fortfarande ihåg den men ingen scen jag har valt att lägga min energi på. Som sagt.  ::)

Elios

Jag vet inte men har dem klippt bort fler scener från andra Pixar filmer?  ??? ???

Will Siv

Citat från: Elios skrivet 20 juni 2022 kl. 20:50:29
Jag vet inte men har dem klippt bort fler scener från andra Pixar filmer?  ??? ???
"blooper" scenerna från "Monsters Inc" finns bara på 4:3 versionen av filmen.

Och den svenska versionen av låten i eftertexterna ( framförd av Allan Svensson och Robert Gustafsson ) har också kommit bort.....

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet 21 juni 2022 kl. 11:10:09
"blooper" scenerna från "Monsters Inc" finns bara på 4:3 versionen av filmen.

Och den svenska versionen av låten i eftertexterna ( framförd av Allan Svensson och Robert Gustafsson ) har också kommit bort.....
Hur menar du att den kommit bort?

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 juni 2022 kl. 12:57:55
Hur menar du att den kommit bort?
Att den var med när filmen först visades på bio, men sen togs den bort av nån anledning.....

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Stewart skrivet 21 juni 2022 kl. 21:24:57
Att den var med när filmen först visades på bio, men sen togs den bort av nån anledning.....
Var den inte med på VHS-utgåvan också, eller minns jag fel...?