Citat från: Anders M Olsson skrivet Idag kl. 08:03:09Å andra sidan, om vi tittar 10-20 år framåt är det troligt att flyget kommer att vara lika skonsamt för miljön som tåg.
Det är framför allt två saker som det pågår mycket forskning och utveckling kring:
- Eldrivna flygplan som främst ska användas på kortare sträckor, d.v.s. inrikestrafik.
- Förnybart flygbränsle som direkt ersättning för dagens fossila. Flygbränsle är fotogen som egentligen bara består av två grundämnen, vätgas och kol. Det behöver inte alls komma från fossila källor. Vätgasen kan man ta ur vatten och kolet från koldioxiden i luften eller gå omvägen via s.k. biomassa. När bränslet används återgår vätgasen till vatten och kolet till koldioxid i luften där det kom från, så utsläppsnettot blir noll.
Sånt här förnybart och klimatvänligt flygbränsle kan man tillverka redan idag. Utmaningen är att skala upp processen och få ner kostnaderna. Just nu blir det betydligt dyrare än fossilt flygbränsle.
Dessutom är dagens tåg också bättre för miljön jämfört med de forna klassiska ångloken (som ofta ses på filmer och serier) plus att man håller på att satsa mer och mer på eldrivna bilar (även om elbilarna också är mycket dyrare än de som går på diesel och bensin, så även där gäller det att få ner kostnaderna)