Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Framtiden för fysiska medier (DVD/Blu-Ray)

Startat av Henrik Karlsson, 19 januari 2020 kl. 18:39:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 augusti 2021 kl. 17:53:57
Det är inte bara i Sverige, utan i nästan hela Europa som iTunes inte har TV-serier överhuvudtaget. Väldigt märkligt, då de ju i USA som sagt har ett väldigt stort utbud av TV-serier.

Jag har själv köpt en del TV-serier från amerikanska iTunes en gång i tiden (sådana som inte släppts på DVD någonstans i världen)...
Gissar på att dom inte hade svensk ljudspår.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  5 augusti 2021 kl. 22:00:34
Gissar på att dom inte hade svensk ljudspår.
TV-serier på amerikanska iTunes har bara engelskt ljudspår, och ibland engelsk text för hörselskadade.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 augusti 2021 kl. 22:39:43
TV-serier på amerikanska iTunes har bara engelskt ljudspår, och ibland engelsk text för hörselskadade.
Då var det ju ingen poäng att köpa dom om det inte fanns svensk ljudspår.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 augusti 2021 kl. 01:56:39
Då var det ju ingen poäng att köpa dom om det inte fanns svensk ljudspår.
Om det är serier som aldrig släppts på vare sig DVD eller Blu-Ray någonstans i världen, och som man heller inte själv har på svenska, så finns det absolut en poäng att köpa dem - att se serier på engelska är mycket bättre än att inte kunna se dem överhuvudtaget (under förutsättning att man faktiskt kan engelska, förstås)...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 augusti 2021 kl. 02:10:39
Om det är serier som aldrig släppts på vare sig DVD eller Blu-Ray någonstans i världen, och som man heller inte själv har på svenska, så finns det absolut en poäng att köpa dem - att se serier på engelska är mycket bättre än att inte kunna se dem överhuvudtaget (under förutsättning att man faktiskt kan engelska, förstås)...
Har en poäng där, men skulle föredra att se dom på svenska jämfört med engelska.

Simon Axelsson

Har Nordisk film slutat ge ut sina filmer på DVD och Blu-Ray? Jag kollade upp deras senaste releaser i och med att jag inte kunde hitta någon information om fysisk release av The Unbearable Weight of Massive Talent och märkte med den senaste av deras bioreleaser som släpptes fysiskt var... After We Fell som gick upp på bio den 1 september förra året. Den verkar för den delen endast vara utgiven på DVD. Så, åter till frågan, har Nordisk film slutat ge ut sina filmer fysiskt?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 augusti 2021 kl. 13:20:25
Har en poäng där, men skulle föredra att se dom på svenska jämfört med engelska.

Ibland är ju engeska bättre.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Det här inlägget blir långt, men:

————

Det här påminner mycket om hur det ser ut även i spelindustrin nu, man märker där att spelföretagen helst vill få bort fysiska medier och att allting ska köpas digitalt av konsumenten, istället. För då får de mer kontroll och bestämmelse hur konsumenten ska ha tillgång till sina inköpa spel.

Just med spel så är det ännu känsligare, då de kräver specifik hårdvara för att man ska kunna spela de. En DVD eller Bluray kräver bara en kompatibel spelare eller optisk enhet på dator (bortsett från regionkoder), det kvittar oavsett märke. Men försöker du stoppa in en Playstation 2 skiva i ett Xbox Series X så funkar det inte.

Och i spelindustrin har det faktiskt hänt skräckexempel att digitala butiker/storefronts till konsoler har stängt ner, och då går det inte längre att köpa eller ens ladda ner spel som man köpt lagligt längre. Det hindrar inte från att spela det som finns på konsolen så klart, men tar du bort det och utan att ha gjort en säkerhetskopia? Då är det kört. Exempel:

1. Xbox Live till den första Xbox konsolen stängdes ner 2010, vilket gör att nedladdningsbara spel eller DLC blev omöjliga att få tag på igen.

2. Butiken till Nintendos DSi stängdes i Mars 2017, men möjligheten att lägga till pengar togs bort redan i September förra året. Inte världens största förlust, då mycket som såldes där också kan fortfarande köpas på eShopen på 3DS. Men jag kommer in dit även senare...

3. Wii Shop Channel, Nintendos första onlinebutik och som hyser stor nostalgi för mig och många andra, stängdes i Januari 2019. Likt DSi Shop tog de bort möjligheten att lägga till poäng långt tidigare, redan i Mars 2018. Lade du inte till några poäng innan dess, så kunde du inte köpa något mer i butiken. Det går visserligen att fortfarande ladda ner spel som du redan har köpt från både DSi och Wii Shop än så länge, men en vacker dag kommer även den möjligheten att försvinna. Inget vet hur länge det dröjer...

4. eShop till Wii U och 3DS står näst på tur, nästa månad kommer Nintendo att ta bort möjligheten att lägga till pengar via eShop-kort. Och sedan i Mars nästa år stänger båda butikerna för nya köp helt och hållet, men likt Wii Shop kommer det fortfarande gå att ladda ner sånt du köpt tidigare, än så länge. En ljusglimt är att om du länkar ditt Nintendo Network ID (kontosystemet för de två konsolerna) till ett Nintendo Account som du använder på en Switch-konsol, så kan du fortfarande lägga till pengar via den eller brittiska Nintendos sida.

5. PSN Store till PS3 och Vita skulle ha stängts ner förra året, men där blev reaktionerna hos spelgemenskapen så kraftiga att Sony ändrade sig, och de finns kvar ännu. Å andra sidan har de nu infört krav på konsol-specifika lösenord/koder, så det känns som att de vill få folk att bli så trötta på butiken (som också laggar mycket vid användning) att de ska sluta med den, så att de får en anledning att försöka igen.

Just konsoler är väldigt problematiska, då de förr eller senare blir utdaterade och inte längre kommer tillverkas. Och med det så sjunker antalet användare som köper spel digitalt på de, vilket till slut får företagen att tycka kostnaden för att hålla uppe servrarna inte är värt det längre.

PC är den enda plattformen där digitala spel fungerar hyfsat bra, tack vare Steam och GOG. En dator är inte heller låst till generationer på samma sätt som konsoler är, de må ha annorlunda hårdvara i sig, men i nästan alla fall kan de använda samma program. Oavsett om det är en monsterdator med flera 3080 Ti grafikkort eller en billig laptop, så kan de komma åt Steam. Steam har också rea konstant så man kan spara mycket pengar på sina inköp av spel.

Mycket av det som funnits på konsolers spelbutiker har aldrig släppts någon annanstans, heller. WiiWare spel, exklusiva spel som 3D classics på 3DS och många andra. När väl butikerna stängs är man beroende på av att utvecklare kan porta de till nya konsoler eller till PC, och det är långt ifrån alla spel som har den turen.

Trender som "digital only" konsoler och hur Nintendo belönar digitala köp mer än fysiska, gör mig därför väldigt orolig för framtiden. I det sistnämnda fallet får man tillbaka 5% i form av butiksmynt på digitala köp, medans fysiska spel bara ger 1% (och det funkar bara inom två år efter att spelet har släppts). Inga stora summor vi pratar om, men man märker vad Nintendo hellre vill att vi köper.

Så oavsett media har jag ungefär samma åsikt som Daniel vid digitala tjänster/köp av medier. Det är ett trevligt och bekvämt komplement till fysiska medier som skivor och kassetter, men jag skulle aldrig vilja att de helt tog över och ersatte de. Skyddet och säkerheten för köpare är helt enkelt för osäkert, och alla anslutningar kommer få problem då och då. Men min gamla kassett av Super Mario 64 kommer då aldrig att hindra mig från att köra den, bara för att en gran har fallit över nätverksledningen.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Goliat

Med tanke på att vi håller på att få jorden att gå under på grund av konsumtionen är jag faktiskt rätt glad att de faktiskt börjar försvinna och bli mer och mer streaming. Det finns för och nackdelar med streaming så klart men man måste anpassa lite lite efter tiderna också.

Det här är nog ett steg som hänt flera gånger, när stenkakan kom, när vinylen kom, när cd'n kom, när dvd'n kom, när bluray kom, när streaming kom...formatkriget är i full gång precis som den alltid varit.

Jag kan förstå att det är svårt att ställa om, det är väl lite som butiker som är kontantfria, hur många hade inte svårt att gå från pengar från banken till att använda ett litet kort med siffror som cirkulerar nånstans på nätet? :)

En nackdel är att när en licens går ut att det är dyrt att förnya och att filmen kanske inte dyker upp på flera år sedan på streaming, eller som HBO Max som tar bort alla nordiska och lämnar över dem till en annan streamingstjänst. Sånt är ju problem.

Däremot tror jag om framtiden...Att det sannolikt kommer finnas betydligt mer material online för streaming och både betaltjänster och gratis (reklambaserade), att vi i norden kommer tvingas släppa lite på rättigheter och hur det systemet fungerar så det blir enklare och billigare att skaffa licens för att få lägga till filmen på sin plattform. Men det ligger nog en bit fram in i tiden skulle jag tro. Men vi har krångligt i Norden över just det här.

Anders M Olsson

Citat från: Goliat skrivet 19 juli 2022 kl. 17:09:54
Jag kan förstå att det är svårt att ställa om, det är väl lite som butiker som är kontantfria, hur många hade inte svårt att gå från pengar från banken till att använda ett litet kort med siffror som cirkulerar nånstans på nätet? :)
Ja, det är ett jäkla ofog att fler och fler butiker blir kontantfria. Det borde vara lagstadgat att alla som säljer något i fysiska butiker ska vara skyldiga att ta emot kontanta pengar upp till ett visst belopp. Kort eller kontanter är något som konsumenten ska avgöra, inte näringsidkaren. Minns hur det gick för Coop för ett år sen när alla deras butiker blev tvungna att ha stängt en veckas tid för att deras datorer hade blivit hackade? Med manuella rutiner för att ta emot kontanter skulle de kunnat fortsätta verksamheten.

Tyvärr är trenden inte bara att butiker och banker blir kontantfria. Nästa steg, som redan är på väg att införas, är att skippa korten och istället använda mobiltelefonen till allt.

Toppen att lägga hela sitt liv i mobilen... :( När batteriet tar slut, telefonen går sönder eller blir stulen förlorar man allt på en gång. Man kan inte legitimera sig, inte betala, inte parkera bilen, inte köpa bussbiljett... o.s.v.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 juli 2022 kl. 19:39:27
Ja, det är ett jäkla ofog att fler och fler butiker blir kontantfria. Det borde vara lagstadgat att alla som säljer något i fysiska butiker ska vara skyldiga att ta emot kontanta pengar upp till ett visst belopp. Kort eller kontanter är något som konsumenten ska avgöra, inte näringsidkaren. Minns hur det gick för Coop för ett år sen när alla deras butiker blev tvungna att ha stängt en veckas tid för att deras datorer hade blivit hackade? Med manuella rutiner för att ta emot kontanter skulle de kunnat fortsätta verksamheten.

Tyvärr är trenden inte bara att butiker och banker blir kontantfria. Nästa steg, som redan är på väg att införas, är att skippa korten och istället använda mobiltelefonen till allt.

Toppen att lägga hela sitt liv i mobilen... :( När batteriet tar slut, telefonen går sönder eller blir stulen förlorar man allt på en gång. Man kan inte legitimera sig, inte betala, inte parkera bilen, inte köpa bussbiljett... o.s.v.

Fast att de blev hackade har inget med kontantfri handling att göra utan att systemet blev nere. Är det nere är kontanter också värdelösa då de inte kan användas. Extremt få butiker har ett backupsystem om elen går eller datasystemet skulle vara nere. Det är ju något som går att lösa IFS och det finns flera lösningar.

Men det kan jag hålla med om, de måste vara bättre förberedda. Så mycket mat de fick kasta på grund av detta.

Man rekommenderas att alltid ha två enheter så man alltid kan legitimera sig.

Man kan ju faktiskt tappa en plånbok eller dragkedja gå sönder så allt ramlar ur och den kan bli stulen också. Sedan finns ju laddningsmöjlighet också i form av Powerbank, en del köpcentrar har även möjlighet att ladda också. Har fått ladda min vid ett tillfälle o de brukar bli glada att få hjälpa. Men kort är bättre än pay i telefonen, o det finns vanligt ID även om FrejaID också finns.

Edit: det kom en trend med trådlös laddning för en del år sedan, hade själv en och det fanns även sådana på IKEA för det var "framtiden" men de försvann ju lika fort de där laddarna. Men ja, när man ska betala är fortfarande kort bäst (om inte telefoner får bättre batteritid)

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 augusti 2021 kl. 02:10:39Om det är serier som aldrig släppts på vare sig DVD eller Blu-Ray någonstans i världen, och som man heller inte själv har på svenska, så finns det absolut en poäng att köpa dem - att se serier på engelska är mycket bättre än att inte kunna se dem överhuvudtaget (under förutsättning att man faktiskt kan engelska, förstås)...
Daniel, tydligen så verkar Disney vända ryggen tillbaka till fysisk media igen, så kanske dom ger ut fler filmer och tv serier på DVD och Blu-ray osv. 

Elios

Det känns lite som att dem lade av med det efter att Hemmakväll slutade hyra ut. 
Men det har ju förstås med att göra lite med att filmerna såg man ju oftast vilka som kom ut just då i hyllan där dom visade dom nyaste. 
Ser ju självklart vissa filmer man går förbi på avdelningen på Maxi till exempel. 

gstone

Hoppas Disnet försätter släppa sina bio filmer på dvd/Blu-ray

Tyvärr gör dom inte samma sak med sina Disney Plus filmer.

En annorlunda värld släppeds i alla fall på fysiska media. 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.