Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

#375
Här är ett klipp på YouTube där en person i början spelas av Gustav Levin; www.youtube.com/watch?v=OHF3DgTLJVM (som enligt mig även gjort ett flertal andra bra rollprestationer, som Morfar i Lexi och Lottie Tvillingdetektiverna och Smokey i Bilar 3)

Vilka spelar Mimmis systerdöttrar Millie & Melodi?

Jag är väldigt glad att Johan Lindqvist repriserat sin nästan 20-åriga roll som Långben, jag har svårt att tänka mig någon som skulle kunna slå honom! (Hans Lindgren gör ju det nästan, men han är sorgligt nog inte längre i livet, personligen skulle jag dock inte kunnat föreställa mig Lindgren i ex.vis. Hos Musse eller De Tre Musketörerna eller Lindqvist i Långbens Galna Gäng)

Innan Lindqvist fick rollen som Långben hade han även medverkat i Flubber 1997, Joe Jättegorillan 1998 och Gadget 1999... (den enda Disney-produkt han gjort efter att han fick rollen som Långben vad jag kan komma på är Monsters Inc 2001), dessa är långfilmer allihopa, men det är endast den sistnämnda som är animerad... (han använde väl också sin "vanliga" röst som berättaren i Gnottarna), han medverkade väl också i Simpsons Filmen? (bland TV-serier har han även medverkat i Luftens Hjältar enligt creditlistan)

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 augusti 2019 kl. 08:59:17
han medverkade väl också i Simpsons Filmen?

Stämmer mycket bra, han spelade Ned Flanders och är en av få skådespelare i dubbningen som faktiskt passar i sin roll. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders M Olsson

Nu har SVT ändrat i tablån så det står Lejonvakten i stället för Djungelpatrullen.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 september 2019 kl. 10:29:16
Nu har SVT ändrat i tablån så det står Lejonvakten i stället för Djungelpatrullen.

Så ska det se ut!  ;)

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 augusti 2019 kl. 20:20:24
Jag kollade just och märkte att hon också står med under "övriga röster" i spelfilmen Skönheten och Odjuret (2017), alltså har hon varit med i tre Disney-produkter...

Märkte just att hon också stod med under "övriga röster" creditlistan till "Tingeling och Älvornas Hemlighet", alltså fyra Disney-produkter...

Disneyfantasten


clara liljeberg

undrar om american dragon:jake long,kejsarens nya skola och hos musse dyker upp på svtplay  vid det laget?

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 september 2019 kl. 08:47:21
Vem spelar kvinnan som dyker upp vid 2:18 i klippet; www.youtube.com/watch?v=zjuh9nxBi88

Det låter som Cecilia Wrangel Shoug från det korta ögonblicket.

clara liljeberg

jag undrar om det även visas penn zero hjälten på deltid på svt play och jag undrar vilka världar som finns i alternativa verkligheter och att min favoritvärld är drakarnas värld och beskriv drakplatserna för mig när du vet det.

Disneyfantasten

Denna helg började de om med första Trassel-säsongen igen, varför...

Den slutade ju redan förra veckan så varför börja om igen...

Och vad jag vet så är andra säsongen redan färdigdubbad sedan tidigare för jag har sett urklipp ur dem på YouTube!

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 november 2019 kl. 21:05:14
Denna helg började de om med första Trassel-säsongen igen, varför...

Den slutade ju redan förra veckan så varför börja om igen...
Nej, det som visades igår var faktiskt inte den första säsongen av Trassel, utan den första halvan av Disney Channel-filmen Trassel innan för evigt. Såvitt jag vet har SVT inte visat den förut, men fastän det rent formellt sett är en fristående långfilm fungerar den ju som inledning på TV-serien Trassel.

Trevligt att SVT äntligen sänder den, men däremot blir det ju minst sagt märkligt att sända långfilmen efter den första säsongen av TV-serien, i och med att filmen innehåller mycket som man bör känna till innan man ser serien...

Dessutom visades den första halvan av filmen igår med helt fel dubbcredits efter sluttexterna, som uppenbarligen gäller för något avsnitt från serien mot slutet av säsong 1 - därmed crediterades Rapunzel som Dominique Pålsson Wiklund, när det ju i filmen i själva verket är Molly Sandén...

Därmed var också Disneydags igår några minuter längre än vanligt, då filmen räcker strax under en timme och det därför inte går att fördela på 22 minuter som vanligt.

Den stora frågan blir ju om SVT börjar sända säsong 2 efter filmen, eller vad som händer då...?

Disneyfantasten

#386
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2019 kl. 21:40:14
Nej, det som visades igår var faktiskt inte den första säsongen av Trassel, utan den första halvan av Disney Channel-filmen Trassel innan för evigt. Såvitt jag vet har SVT inte visat den förut, men fastän det rent formellt sett är en fristående långfilm fungerar den ju som inledning på TV-serien Trassel.

Det är ju det jag menar, det är ju den filmen som inleder första säsongen av TV-serien...

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2019 kl. 21:40:14
Trevligt att SVT äntligen sänder den, men däremot blir det ju minst sagt märkligt att sända långfilmen efter den första säsongen av TV-serien, i och med att filmen innehåller mycket som man bör känna till innan man ser serien...

Exakt, det hade varit mycket klokare att först sända denna och sedan sända resten av TV-serien...

Dessutom tycker jag också att Disney borde sända mer svårtillgängliga TV-serier, som de gjorda på 1980 & 1990-talen, Lejonvakten är ju lättillgänglig och faktiskt så är hela den TV-serien avslutad, då sista avsnittet sändes förra veckan... (enligt vad jag har läst)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2019 kl. 21:40:14
Dessutom visades den första halvan av filmen igår med helt fel dubbcredits efter sluttexterna, som uppenbarligen gäller för något avsnitt från serien mot slutet av säsong 1 - därmed crediterades Rapunzel som Dominique Pålsson Wiklund, när det ju i filmen i själva verket är Molly Sandén...

Ja, det är onekligen slarvigt av Disney att visa felaktiga creditlistor, som de gjorde med VHS-utgåvorna av Snövit och De Sju Dvärgarna och Askungen, där de svenska bildversionerna anger originaldubbningarna medan ljudspåret faktiskt innehåller omdubbningarna...

Det är en annan femma med Bambi, där alla VHS-utgåvor anger omdubbningen i bildversionen under förtexterna och i fallet med just 1994-års utgåva (omslaget där Bambi har en fjäril på svansen) så har uppskattningsvis två tredjedelar av exemplaren originaldubbningen av misstag varför förtexterna inte stämmer överens...

Hos Peter Pan, Lady och Lufsen, Törnrosa och Pongo och De 101 Dalmatinerna, som alla dessa är gjorda för bio, så anges omdubbningarna på VHS-utgåvorna, så där är det rätt och riktigt, även om en del av dem bara står utsatta i grupp och inte är kompletta, i fallet med Törnrosa har man dessutom i köp-utgåvorna helt struntat i att ta med den svenska titeln i förtexterna, man kan fråga sig varför...

Vid en del VHS-dubbningar var Disney kloka nog att lämna ut credits efter filmen, som med Pinocchio 1995, Alice i Underlandet ca 1997-1998 och Mary Poppins ca 1998-1999...

En av de mest märkliga sakerna är att Disney inför Farbror Joakim och Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan felaktigt angav Gunnar Ernblad som Albert (som gjorde rollen i TV-serien) medan det i den faktiska filmen var Roger Storm, både Gunnar och Roger har röster som är plättlätta att känna igen och deras röster är inte alls det minsta lika varandra! (filmen var ju trots allt gjord för bio och det är inte likt de att göra misstag med creditlistor för biodubbningar)

Överlag tycker jag det är slarvigt av Disney att inte lämna kompletta creditlistor på bio, VHS, DVD och Bluray...

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2019 kl. 21:40:14
Därmed var också Disneydags igår några minuter längre än vanligt, då filmen räcker strax under en timme och det därför inte går att fördela på 22 minuter som vanligt.

Jo, eftersom det avsnittet är en "långfilm" så är det förståeligt att de förlänger Disneydags några minuter...

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2019 kl. 21:40:14
Den stora frågan blir ju om SVT börjar sända säsong 2 efter filmen, eller vad som händer då...?

Ja, det återstår att se...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2019 kl. 21:40:14
Nej, det som visades igår var faktiskt inte den första säsongen av Trassel, utan den första halvan av Disney Channel-filmen Trassel innan för evigt. Såvitt jag vet har SVT inte visat den förut, men fastän det rent formellt sett är en fristående långfilm fungerar den ju som inledning på TV-serien Trassel.

Trevligt att SVT äntligen sänder den, men däremot blir det ju minst sagt märkligt att sända långfilmen efter den första säsongen av TV-serien, i och med att filmen innehåller mycket som man bör känna till innan man ser serien...

Det är kanske inte så märkligt som man skulle kunna tro. SVT har, i alla fall under de senaste åren, haft för vana att sända Disneyserier i ordning efter produktionsnummer, vilket inte nödvändigtvis behöver vara samma ordning som handlingen i avsnitten utspelas. Trassel innan för evigt har produktionsnummer 128, och hamnar därför efter de andra avsnitten i första säsongen. Det är förmodligen en efterkonstruktion för att få in långfilmen som avsnitt i serien, vilket kanske inte var tänkt från början.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2019 kl. 21:40:14
Den stora frågan blir ju om SVT börjar sända säsong 2 efter filmen, eller vad som händer då...?

Ja, det kan man ju undra. Det finns faktiskt ett avsnitt som har högre produktionsnummer än Innan för evigt, och det är Drottning för en dag. Men i det fallet har avsnittet faktiskt dubbla produktionsnummer: 130 som komplett "långfilm" och 111-112 uppdelat på avsnitt av normal längd. Och SVT har redan visat avsnitten 111-112 på sin rätta plats i serien.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 november 2019 kl. 06:24:10
Det är kanske inte så märkligt som man skulle kunna tro. SVT har, i alla fall under de senaste åren, haft för vana att sända Disneyserier i ordning efter produktionsnummer, vilket inte nödvändigtvis behöver vara samma ordning som handlingen i avsnitten utspelas. Trassel innan för evigt har produktionsnummer 128, och hamnar därför efter de andra avsnitten i första säsongen. Det är förmodligen en efterkonstruktion för att få in långfilmen som avsnitt i serien, vilket kanske inte var tänkt från början.

Ja, det kan man ju undra. Det finns faktiskt ett avsnitt som har högre produktionsnummer än Innan för evigt, och det är Drottning för en dag. Men i det fallet har avsnittet faktiskt dubbla produktionsnummer: 130 som komplett "långfilm" och 111-112 uppdelat på avsnitt av normal längd. Och SVT har redan visat avsnitten 111-112 på sin rätta plats i serien.

Hej Anders! Jag tänkte säga; grattis på din 65-årsdag!  :)

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 november 2019 kl. 19:30:25
Hej Anders! Jag tänkte säga; grattis på din 65-årsdag!  :)
Nu kommer vi ifrån ämnet men det är faktiskt lättare att skriva det där via PM