Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ang Uppföljarna

Startat av moviefan, 11 januari 2020 kl. 19:59:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Varför får vissa filmer mer uppföljare än andra ?  Svanprinsessan har 9 stycken, medans Askungen och Den lilla sjöjungfrun mfl har 2.  (Askungen 2 och 3, Sjöjungfrun 2 och 3 osv) 

Alexander

Det beror på vilka filmer som är framgångsrika och på vilka som sitter i de höga positionerna på företaget som bestämmer att en uppföljare är värd att satsa på

moviefan

Citat från: Alexander skrivet 11 januari 2020 kl. 21:38:22
Det beror på vilka filmer som är framgångsrika och på vilka som sitter i de höga positionerna på företaget som bestämmer att en uppföljare är värd att satsa på

Blev Svanprinsessan så  framgångsrik att det behövdes 9 uppföljare ? Blev inte Askungen, Lejonkungen och Den lilla sjöjungfrun också framgångsrika ?

Daniel Hofverberg

Om det verkligen behövs så många uppföljare är väl alltid en definitionsfråga. Men vid de senare Svanprinsessan-filmerna har det ju rört sig om ganska enkel och billig datoranimation, i kombination med relativt okända och (förmodligen) billiga skådespelare - således är de förmodligen ganska billiga att producera, varför de inte behöver dra in så mycket pengar för att gå med vinst. Plus då att namnet lockar folk, i och med de första väldigt välgjorda filmerna.

Det är väl ungefär samma sak med Landet för länge sedan, där de senare filmerna (egentligen alla utom den första) varit billiga och enkla att producera samtidigt som namnet lockar folk i och med den första fantastiskt välgjorda filmen.

Om du med Askungen, Lejonkungen och Den lilla sjöjungfrun syftar på Disney, så har väl de aldrig varit riktigt lika besatta vid uppföljare som vissa andra bolag, så Disney har förmodligen aldrig ens tänkt tanken på att spela in så många filmer där.

Dessutom måste ju filmbolagen också tänka på vad de har att förlora. I fallet med Disney, så vågar man inte satsa vad som helst, i och med det kända varumärket Disney - om en film går dåligt och är dålig kan det i värsta fall innebära att hela varumärket Disney får en negativ klang. Med Svanprinsessan lär man inte behöva bekymra sig för samma sak, för hur många tänker egentligen på att Nest Family Entertainment automatiskt innebär kvalitet och att man väljer filmer utifrån vad Nest Family Entertainment har producerat...? (Med andra ord: det är ett relativt okänt företag, som inte blivit känd för alltför mycket annat utöver just Svanprinsessan)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 januari 2020 kl. 21:04:24
Om det verkligen behövs så många uppföljare är väl alltid en definitionsfråga. Men vid de senare Svanprinsessan-filmerna har det ju rört sig om ganska enkel och billig datoranimation, i kombination med relativt okända och (förmodligen) billiga skådespelare - således är de förmodligen ganska billiga att producera, varför de inte behöver dra in så mycket pengar för att gå med vinst. Plus då att namnet lockar folk, i och med de första väldigt välgjorda filmerna.

Det är väl ungefär samma sak med Landet för länge sedan, där de senare filmerna (egentligen alla utom den första) varit billiga och enkla att producera samtidigt som namnet lockar folk i och med den första fantastiskt välgjorda filmen.

Om du med Askungen, Lejonkungen och Den lilla sjöjungfrun syftar på Disney, så har väl de aldrig varit riktigt lika besatta vid uppföljare som vissa andra bolag, så Disney har förmodligen aldrig ens tänkt tanken på att spela in så många filmer där.

Dessutom måste ju filmbolagen också tänka på vad de har att förlora. I fallet med Disney, så vågar man inte satsa vad som helst, i och med det kända varumärket Disney - om en film går dåligt och är dålig kan det i värsta fall innebära att hela varumärket Disney får en negativ klang. Med Svanprinsessan lär man inte behöva bekymra sig för samma sak, för hur många tänker egentligen på att Nest Family Entertainment automatiskt innebär kvalitet och att man väljer filmer utifrån vad Nest Family Entertainment har producerat...? (Med andra ord: det är ett relativt okänt företag, som inte blivit känd för alltför mycket annat utöver just Svanprinsessan)

Fast Nalle Puh filmerna är ju gjorda av Disney och i det fallet har det ju gjorts massor av filmer, inklusive högtidsprogram, samt även ett antal TV-serier...

moviefan


Steffan Rudvall

Citat från: moviefan skrivet 23 mars 2022 kl. 13:32:57
Gillar ni uppföljare ?
Det är en för bred fråga tror jag, det beror ju på vad det är för uppföljare...

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 23 mars 2022 kl. 13:32:57
Gillar ni uppföljare ?

Det beror väl på vilka uppföljare man menar, tekniskt sätt kan det vara bra för då får man se mer av karaktärerna från första filmen, men sen kan det förstås variera.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 mars 2022 kl. 13:35:39
Det är en för bred fråga tror jag, det beror ju på vad det är för uppföljare...

Jag kan på sätt och vis hålla med, jag tycker till exempel väldigt mycket om Resan Till Amerika 2 Fievel i Vilda Västern men är tyvärr inte lika förtjust i Resan Till Amerika 3 Fievel och Skatten Från Manhattan och Resan Till Amerika 4 Fievel och Midnattsmonstret, dessa har klart lägre budget...

Sen har jag inga större problem med Svanprinsessan 2 Slottets Hemlighet och Svanprinsessan 3 Den Förtrollade Skatten, men utan ha sett film 4 och uppåt är jag inte riktigt lika imponerad, då dessa antagligen endast gjort för att kunna tjäna enkla pengar...

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 mars 2022 kl. 13:38:55
Det beror väl på vilka uppföljare man menar, tekniskt sätt kan det vara bra för då får man se mer av karaktärerna från första filmen, men sen kan det förstås variera.

Jag kan på sätt och vis hålla med, jag tycker till exempel väldigt mycket om Resan Till Amerika 2 Fievel i Vilda Västern men är tyvärr inte lika förtjust i Resan Till Amerika 3 Fievel och Skatten Från Manhattan och Resan Till Amerika 4 Fievel och Midnattsmonstret, dessa har klart lägre budget...

Sen har jag inga större problem med Svanprinsessan 2 Slottets Hemlighet och Svanprinsessan 3 Den Förtrollade Skatten, men utan ha sett film 4 och uppåt är jag inte riktigt lika imponerad, då dessa antagligen endast gjort för att kunna tjäna enkla pengar...


Jag håller också med om att det beror på vad det är för uppföljare. Jag såg idag Askungen 2 och 3. Askungen 3 är bättre än 2an. Men bäst är ju originalet.  Den lilla sjöjungfrun 2 duger men 3an är inte så bra.  Finns det någon uppföljare som ni tycker är bättre än ettan ? 

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 23 mars 2022 kl. 13:42:26

Jag håller också med om att det beror på vad det är för uppföljare. Jag såg idag Askungen 2 och 3. Askungen 3 är bättre än 2an. Men bäst är ju originalet.  Den lilla sjöjungfrun 2 duger men 3an är inte så bra.  Finns det någon uppföljare som ni tycker är bättre än ettan ?

Jag tycker att Bernard och Bianca i Australien är bättre än första filmen.

Sen tycker jag även att Nalle Puh och Jakten På Christoffer Robin, Tigers Film och Nasses Stora Film är bättre än sin föregångare.

Jag håller med om att Askungen 3 Det Magiska Trollspöet är bättre än Askungen 2 Drömmen Slår In, då 2an känns mer som en uppsättning episoder än en faktisk film vilket jag tycker att 3an känns mer som, men jag håller med om att första filmen är bäst.

Jag tycker bäst om första Den Lilla Sjöjungfrun, men jag gillar även 2an och 3an... (i 3an får man lära känna Ariels systrar mer)

Simon Axelsson

Citat från: moviefan skrivet 23 mars 2022 kl. 13:42:26

Jag håller också med om att det beror på vad det är för uppföljare. Jag såg idag Askungen 2 och 3. Askungen 3 är bättre än 2an. Men bäst är ju originalet.  Den lilla sjöjungfrun 2 duger men 3an är inte så bra.  Finns det någon uppföljare som ni tycker är bättre än ettan ?

Thor: Ragnarök, Mamma Mia: Here We Go Again, Fast & Furious 7, Godzilla vs Kong, Draktränaren 2, Shrek 2, Johnny English Reborn, Paddington 2, Ice Age 3: Det våras för dinosaurierna bland andra.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 23 mars 2022 kl. 13:51:29
Thor: Ragnarök, Mamma Mia: Here We Go Again, Fast & Furious 7, Godzilla vs Kong, Draktränaren 2, Shrek 2, Johnny English Reborn, Paddington 2, Ice Age 3: Det våras för dinosaurierna bland andra.

Håller med om att Draktränaren 2 är bättre än första filmen, samma sak tycker jag med Croodarna 2 En Ny Tid och Spirit Vild och Fri.

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 mars 2022 kl. 13:57:17
Håller med om att Draktränaren 2 är bättre än första filmen, samma sak tycker jag med Croodarna 2 En Ny Tid och Spirit Vild och Fri.

Croodarna är möjligt att jag håller med om, men Spirit: Vild och fri kan jag inte uttala mig i och med att jag inte sett den ännu.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: moviefan skrivet 23 mars 2022 kl. 13:42:26

  Finns det någon uppföljare som ni tycker är bättre än ettan ?

Björnbröder 2
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

#14
Ursäkta sent svar...

Mina personliga ranking av DisneyToon-uppföljarna;

(det var ingen lätt lista att göra, men jag personligen har mycket ljusare syn på många av Disney-uppföljarna än vad många andra har)

(Nalle Puh filmerna och Tingeling-filmerna väljer jag att ranka för sig själva, har även valt att hoppa över Stitch Experiment 626 och Leroy och Stitch då dessa är mer som pilotfilm och konklusionfilm för TV-serien)

1.  Lejonkungen 2 Simbas Skatt (1998)
2.  Lejonkungen 3 Hakuna Matata (2004)
3.  Djungelboken 2 (2003)
4.  Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet (2000)
5.  Peter Pan 2 Tillbaka Till Landet Ingenstans (2002)
6.  De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London (2003)
7.  Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr (2001)
8.  Aladdin och Rövarnas Konung (1996)
9.  Jafars Återkomst (1994)
10. Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel (2008)
11. Askungen 3 Det Magiska Trollspöet (2007)
12. Björnbröder 2 (2006)
13. Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil (2005)
14. Bambi 2 (2006)
15. Skönheten och Odjuret 2 Den Förtrollade Julen (1997)
16. Lilo och Stitch 2 (2005)
17. Mulan 2 (2004)
18. Askungen 2 Drömmen Slår In (2002)
19. Tarzan 2 (2005)
20. Micke och Molle 2 (2006)
21. Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld (1998)
22. Ringaren i Notre Dame 2 (2002)
23. Atlantis 2 Milos Återkomst (2003)
24. Belles Magiska Värld (1998)