Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Steffans egna "Vem är bäst?"

Startat av Steffan Rudvall, 26 juli 2020 kl. 20:34:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 mars 2021 kl. 21:29:54
Ursäkta sent svar men hur går det med resten av Mysteriegänget, Nalle Puh karaktärerna och Musse Pigg karaktärerna?

Hur tänkte du förresten att dela upp det?

Jag förutsätter att du börjar med karaktärer från Disney (inkl. Pixar)?

Det är iallafall så jag hade tänkt att göra i min egna tråd, sedan kommer DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros, Svanprinsessan, Blue Sky Studios, övriga 20th Century Fox, Illumination Entertainment, övriga Universalt, osv.

Såg du denna fråga Steffan?  :)

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 maj 2021 kl. 20:43:22
Vem tycker du är bäst som Kung Julien?
Så här ligger det till med Kung Julien jag har hört alla förutom Håkan Mohede.

Jag tycker att alla har fått till ganska lika röster så att det nästan inte märks att det är olika skådespelare så jag har ingen favorit och kan inte heller göra någon lista.

Steffan Rudvall


Disneyfantasten

Fråga; hur tänker du göra med barn-karaktärerna? (Pinocchio, Bambi, Stampe, Blomma, Faline, John, Michael, Arthur/Pysen, Mowgli, Elefantungen Junior, Berlioz, Toulouse, Christoffer Robin, Ru, Penny, Jenny, Joey, Olivia Flaversham, Blunder, Chip, Simba som barn, Micke som barn, Molle som barn, Andy, ect.) anledningen till att jag frågar är att barnkaraktärernas röster alltid kommer i målbrottet och därför är det inte riktigt lika rättvist att bedöma insatserna...

Däremot kommer jag utan tvekan att bedöma karaktärerna Alice, Peter Pan, Lena, Taran, Eilonwy, ect. i och med att dessa karaktärers röster ligger mer åt tonårs-hållet!  :)

Likaså kommer jag också att bedöma barn-karaktärer där vuxna gör rösten, däribland Bibbi och Bombo!  :)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2021 kl. 21:30:50
Fråga; hur tänker du göra med barn-karaktärerna? (Pinocchio, Bambi, Stampe, Blomma, Faline, John, Michael, Arthur/Pysen, Mowgli, Elefantungen Junior, Berlioz, Toulouse, Christoffer Robin, Ru, Penny, Jenny, Joey, Olivia Flaversham, Blunder, Chip, Simba som barn, Micke som barn, Molle som barn, Andy, ect.) anledningen till att jag frågar är att barnkaraktärernas röster alltid kommer i målbrottet och därför är det inte riktigt lika rättvist att bedöma insatserna...

Däremot kommer jag utan tvekan att bedöma karaktärerna Alice, Peter Pan, Lena, Taran, Eilonwy, ect. i och med att dessa karaktärers röster ligger mer åt tonårs-hållet!  :)

Likaså kommer jag också att bedöma barn-karaktärer där vuxna gör rösten, däribland Bibbi och Bombo!  :)
Men röstlikheten med originalet kan man alltid bedöma.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 maj 2021 kl. 21:32:56
Men röstlikheten med originalet kan man alltid bedöma.

Så det betyder att du tar med barnkaraktärerna iallafall?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2021 kl. 22:06:19
Så det betyder att du tar med barnkaraktärerna iallafall?
Ja, det kommer jag om det går att bedöma utifrån originalrösten. Jag antar dock att det blir väldigt svårt med Arthur/Pysen då han har tre originalröster i samma film.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 maj 2021 kl. 22:10:21
Ja, det kommer jag om det går att bedöma utifrån originalrösten. Jag antar dock att det blir väldigt svårt med Arthur/Pysen då han har tre originalröster i samma film.

Hur tänkte du gripa dig an Shanti?

Orsaken till att jag frågar är att hon i originalfilmen sjungs av en kvinna och även i PC-spelet är det en kvinna som spelar henne vid tal och sång medan i 2an spelas hon av en som vid dubbningstillfället var flicka...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2021 kl. 22:36:32
Hur tänkte du gripa dig an Shanti?

Orsaken till att jag frågar är att hon i originalfilmen sjungs av en kvinna och även i PC-spelet är det en kvinna som spelar henne vid tal och sång medan i 2an spelas hon av en som vid dubbningstillfället var flicka...
Originalrösten i Djungelboken var ju tonåring och det är den jag bedömer efter.

Disneyfantasten

#174
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 maj 2021 kl. 22:40:59
Originalrösten i Djungelboken var ju tonåring och det är den jag bedömer efter.

Okej, kollade just upp att Darleen Carr (Shantis originalröst 1967) är född 1950 vilket betyder att hon alltså är bara fyra år äldre än dev svenska rösten Ulla Neumann som gjorde rollen 1968...

Kollade upp att Shanti i PC-spelet spelas av den enligt min uppsökning 1975-födda Julissa Aguirre som är bara ett år yngre än den svenska rösten Åsa Jonsson-Bergfalk...

Både Mae Whitman (Shantis originalröst i Djungelboken 2) och Linnea Järpestam (hennes svenska röst i samma film) är enligt min uppsökning födda exakt samma år, nämligen 1988... (så jag ser nu att båda alltså var 14 när rösten spelades in)

Förresten så ser jag att Mae Whitman är rösten till Tingeling när jag söker upp henne...

Disneyfantasten

Jag kom att tänka på en sak; kommer du även att ta med berättarröster i respektive produktion?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 maj 2021 kl. 18:50:15
Jag kom att tänka på en sak; kommer du även att ta med berättarröster i respektive produktion?
Jag vet inte riktigt, Låt mig fundera ett tag.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 maj 2021 kl. 19:00:31
Jag vet inte riktigt, Låt mig fundera ett tag.

Hur känner du med solister, körsångare, osv.?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 maj 2021 kl. 19:21:54
Hur känner du med solister, körsångare, osv.?
Det är ju lite svårare eftersom att solister och körsångare inte är karaktärer så det går ju liksom inte att jämföra på samma sätt.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 maj 2021 kl. 19:25:53
Det är ju lite svårare eftersom att solister och körsångare inte är karaktärer så det går ju liksom inte att jämföra på samma sätt.

Hur känner du då med mindre karaktärer, bakgrundskaraktärer, karaktärer som inte talar, osv.?