Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Smurfarna (The Smurfs, 1981-1989)

Startat av TonyTonka, 9 april 2009 kl. 23:00:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

 Jag försöker samla ihop så många avsnitt utav Smurfarna som möjligt från olika håll. Och blir inte riktigt klok på hur det ligger till med seriens dubbningar och säsonger. Jag har hittat säsong 9 avsnitt från 1993. Säsong 6 och 7 avsnitt från 1989. Den tredje säsongen sändes även den 1988 på TV3, ihop med säsong 1 & säsong 2.

Men när jag såg Smurfarna på Netflix för ett tag sedan, så var exempelvis avsnittet "The Tear Of A Smurf" omdubbat, medan Kanal10:s VHS utgåvor och min TV3 inspelning från -88 är av Media Dubb. Kommer nämligen väldigt väl häxan Hogathas röst från när jag växte upp, och blev väldigt besviken när jag hörde "fel" röster när jag skulle streama serien.

Tycker också det är väldigt märkligt att vissa avsnitt från säsong 6 har det gamla klassiska introt "Lång in i skogens snår, längre bort än ögat når...", och några har det här introt som ju verkar vara det rätta för den säsongen
https://www.youtube.com/watch?v=OqwTYsfn-Ew. Kunde studion själva mixa intron eller kom banden färdiga för att dubbas på till Lasse?





Beck

Citat från: Jabberjaw skrivet 31 december 2022 kl. 07:23:10Har hela Hearts 'n' smurfs / Fortune Cookie
Men fortfarande på VHS band. Allt står hemma hos föräldrarna just nu dock. Kanske någon annan har det också Smurfarna sändes enda från 1988 - 1999 på TV3. :)
Hej, har du möjlighet att få avsnitten Hearts 'N' Smurfs / Fortune Cookie digitaliserade? :D 

Jabberjaw

Citat från: Beck skrivet  9 januari 2024 kl. 13:26:48Hej, har du möjlighet att få avsnitten Hearts 'N' Smurfs / Fortune Cookie digitaliserade? :D
Köpte en ny VHS spelare för några månader sedan. Började digitalisera några band som inte är så "viktiga" för att testa den. Men märkte efter ett tag att den började göra märkliga saker. Så har pausat arbetet och kollar endast inspelningar via en annan och skriver anteckningar :( :-\

Symptomen är;
1. När man eject tape så fastnar bandet och trasslar ihop mitten på tejpen/bandet
2. Spolar man bakåt manuellt så brukar bandet ibland tappa ljudet. Och ibland tycker spelaren helt plötsligt att kammaren är tom. Och vägrar play:a.

Så jag vågar inte köra något viktigt. Men har hittat ganska många nya avsnitt med Smurfarna från Säsong 6, Säsong 7 och Säsong 8 tidigt på TV3. Alla avsnitten är. kompletta men spelade med mono ljudspår, så det hade varit guld värt om någon streaming tjänst istället börjar sända dessa säsongerna. :-[ Tycker dessutom inte särskilt mycket om DVD, och... Netflix dubbningen? - dels för att avsnitt har en annan dubb. Men också för att titelskyltarna är nygjorda och ser bedrövliga ut jämfört med orginal skyltarna som har en viss charm i sig.

Steffan Rudvall

DVD och Netflix dubbning? När skulle den ha gjorts i så fall för det är ju samma röster på själva Smurfarna.

Jabberjaw

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 januari 2024 kl. 16:49:23DVD och Netflix dubbning? När skulle den ha gjorts i så fall för det är ju samma röster på själva Smurfarna.
Som sagt det jag undrar. Om bara biroller är nydubbade som i Kommisarie Gadget Netflix dubbningen vs TV4. Eller om mer är gjort?

Pysslingen i Regnbågs avsnittet var annorlunda och häxan Hogatha. Mer orkade jag inte kolla vid tidpunkten. Och nu ser jag inte ens serien på Netflix längre. Tog dom bort den nyligen? :(

Daniel Hofverberg

Nu är jag väldigt konfunderad - jag trodde att det bara fanns en dubbning per avsnitt av Smurfarna, så att det bara var en första och andra dubbningsomgång...?

Oscar Isaksson

Citat från: Jabberjaw skrivet  9 januari 2024 kl. 21:00:07Som sagt det jag undrar. Om bara biroller är nydubbade som i Kommisarie Gadget Netflix dubbningen vs TV4. Eller om mer är gjort?

Pysslingen i Regnbågs avsnittet var annorlunda och häxan Hogatha. Mer orkade jag inte kolla vid tidpunkten. Och nu ser jag inte ens serien på Netflix längre. Tog dom bort den nyligen? :(
Syftar du på att säsong 1-3 av Smurfarna som har andra röster?

Jabberjaw

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  9 januari 2024 kl. 21:27:29Syftar du på att säsong 1-3 av Smurfarna som har andra röster?
Ja, jag hann aldrig jämföra fler avsnitt. Men det var uppenbart en helt annan dubbning jämfört med Kanal10 / Pickwick / Independant VHS utgåvorna och TV sändningen på avsnitten

The Tear Of A Smurf och How to Smurf a Rainbow från tredje säsongen. Nu när jag tänker efter så kan det ha varit Viaplay som jag såg avsnitten med den nya dubbningen.

Oscar Isaksson

Citat från: Jabberjaw skrivet  9 januari 2024 kl. 21:42:03Ja, jag hann aldrig jämföra fler avsnitt. Men det var uppenbart en helt annan dubbning jämfört med Kanal10 / Pickwick / Independant VHS utgåvorna och TV sändningen på avsnitten

The Tear Of A Smurf och How to Smurf a Rainbow från tredje säsongen. Nu när jag tänker efter så kan det ha varit Viaplay som jag såg avsnitten med den nya dubbningen.
Det finns lite förklaring. Säsong 3 var den första som dubbades och visades på TV3 när kanalen var ny. Säsong 1 och 2 dubbades först sent 90-tal och då fick även säsong 3 även en ny dubbning av Media Dubb International. 

Jabberjaw

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  9 januari 2024 kl. 21:51:44Det finns lite förklaring. Säsong 3 var den första som dubbades och visades på TV3 när kanalen var ny. Säsong 1 och 2 dubbades först sent 90-tal och då fick även säsong 3 även en ny dubbning av Media Dubb International.
Hm ja det förklarar saken. Så det finns två dubbningar av Säsong 3, där merparten eller kanske till och med hela finns på VHS köpvideo? :)

Hade Pickwick och Independant utgåvorna Media Dubb eller omdubbningen?  Kanal10 hade Media Dubb. Så alla DVD filmer har omdubbningen inklusive när serien funnits på streaming :(

Oscar Isaksson

Citat från: Jabberjaw skrivet  9 januari 2024 kl. 21:56:37Hm ja det förklarar saken. Så det finns två dubbningar av Säsong 3, där merparten eller kanske till och med hela finns på VHS köpvideo? :)

Hade Pickwick och Independant utgåvorna Media Dubb eller omdubbningen?  Kanal10 hade Media Dubb. Så alla DVD filmer har omdubbningen inklusive när serien funnits på streaming :(
Det är Media Dubbs version som är utgiven på VHS, märkligt nog innehöll de flesta kassetterna bara avsnitt från säsong 3. (med undantag från kassetterna som har avsnitt från säsong 9)

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  9 januari 2024 kl. 21:51:44Det finns lite förklaring. Säsong 3 var den första som dubbades och visades på TV3 när kanalen var ny. Säsong 1 och 2 dubbades först sent 90-tal och då fick även säsong 3 även en ny dubbning av Media Dubb International.
Intressant... Betyder det att båda dubbningarna beställdes av TV3, så att de har sänt båda dubbningarna av säsong 3?

Och att alla säsonger utom säsong 3 bara har en dubbning?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 januari 2024 kl. 22:15:39Intressant... Betyder det att båda dubbningarna beställdes av TV3, så att de har sänt båda dubbningarna av säsong 3?

Och att alla säsonger utom säsong 3 bara har en dubbning?

Ja, eftersom båda dubbningar visats på TV3, så borde de vara beställarna, och de hade ensamrätt på visning av serien i Skandinavien. 

Ja, har iallafall bara sett att säsong 3 har två dubbningar.
Det är kanske inte så konstigt att säsong tre fick en ny dubbning, då TV3 inte har haft bästa kollen på vad de dubbade och sände i kanalens barndom.

Jabberjaw

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  9 januari 2024 kl. 22:01:55Det är Media Dubbs version som är utgiven på VHS, märkligt nog innehöll de flesta kassetterna bara avsnitt från säsong 3. (med undantag från kassetterna som har avsnitt från säsong 9)
Hm såhär ser det ut efter en snabbtitt. Men jag förstår fortfarande inte riktigt. Finns det någon logik i utgivningarna över huvudtaget. Eller är Wikipedias lista över smurf episoder "felaktig", så att alla avsnitten nedan faktiskt är från Säsong 3... ??? VHS filmerna är utgivna med tillstånd av dåvarande VD Joakim Hedin. Som vad jag förstått det som även var VD på Pan Vision AB. Om dom tidigare givit ut Säsong 3 med Media Dubb. Varför gav aldrig Pan Vision ut serien på DVD som dom gjorde med tex Biker Mice, My Little Pony och många andra serier med dess dubbningar.

Nordisk Film gav ju inte ut sina DVD utgåvor förrens ~2012 - 2013. Så det fanns ju gott om utrymme för att släppa DVD filmer eller boxar med orginaldubbningen. Innebär det att orginaldubbningen för säsong 3 finns hos Scanbox Entertainment numera? Och hur kunde dom släppa den på VHS när den fortfarande gick på TV3.


VHS utgivningar av Smurfarna med Media Dubb AB/Lasse Svensson (TV3:s orginaldubbning)

Distributör:
Independant-mg.se Home Video
Carlton Home Entertainment Sweden AB
Scandinavien Channel AB, distributör Kanal 10 Sverige AB (Borås)
Pickwick sverige AB


Smurfskatten VHS (1991)
S03 Hefty's heart
S03 To smurf a thief
S03 The noble stag
S03 Forget-me-smurfs

Klumpsmurfens underbara resa VHS (1991)
S04 The pussywillow pixies
S04 Gargamel's giant
S04 The gargoyle of Quarrel Castle
S03 The smurf's time capsule

Mirakelsmurfen VHS (1990-1991)
S03 The miracle smurfer
S03 Smurfs halloween special
S03 A hovel is not a home
S03 Speak for yourself, farmer smurf

Snickarsmurfens hemliga fästmö VHS (1990-1991)
S03 Handy's sweetheart
S03 Willpower smurfs
S03 Clumsy luck
S04 Jokey's shadow

Gammelsmurfens födelsedagshatt VHS (1991-1992)
S03 A gift for papa's day
S04 The gargoyle of Quarrel Castle
S03 Smurfy acres
S03 Beauty is only smurfs deep
s04 The whole smurf and nothing but the smurf

Oscar Isaksson

De hade troligtvis bara licens några år att ge ut på VHS, och allting går om de finns pengar att tjäna... ;)

Nordisk film som distributör gav ut Smurfarna på licens ifrån IMPS, de äger nästan allt med smurfarna idag, så man kan licensiera den gamla TV-serien inklusive dubbningen då den köptes loss från TV3.


(men den första dubbningen av säsong 3 har de inte, utan det är omdubbningen som gäller)