Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Extern DVD läsare som fungerar för rippning

Startat av Jabberjaw, 24 augusti 2021 kl. 19:27:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Har kommit på avvägar från SCART och CD/DVD läsare i min vardag och har allting nerpackat långt in i förrådet varav min DVD läsare (laptop) faktiskt krascade i samband med att jag skulle flytta. Innehållet är dock sparat sedan tidigare men läsaren är ju som sagt kaputt. Och jag behöver en DVD läsare för att rippa lite saker till datorn och undrar om någon har en som ni tycker har fungerat bra för detta ändamål som fortfarande finns i butik att köpa.  :)

* gärna så tyst som möjligt
* + om den är relativt tyst vid inmatning och skonsam mot skivorna
* läser multi-region kodning

Den behöver inte vara särskilt portabel i sig eftersom den bara kommer användas här hemma.



Tack till er som ev tipsar.

Anders M Olsson

Tyvärr kan jag inte tipsa om någon speciell modell, mer än att säga att jag hittills inte har stött på någon som inte har kunnat rippa vanliga DVD- och Blu-rayskivor. (Naturligtvis kan inte en drive som bara är för DVD läsa Blu-rayskivor.)

Om du även vill kunna rippa Ultra HD-skivor måste du däremot välja läsare med omsorg.
https://forum.makemkv.com/forum/viewforum.php?f=16

Om du vill ha en drive som är så tyst som möjligt bör du välja en slimline-drive. Sådana är lite långsammare.
Om du vill ha en drive som är så snabb som möjligt ska du välja en tjock. De kan låta en del, speciellt om du råkar ladda en skiva som inte är 100% rund.

Du behöver nog inte oroa dig för att läsaren ska skada eller slita på skivorna. Möjligen bör du undvika slot-loaders. De brukar ha gummirullar som suger in och matar ut skivorna, men läsare med släde rör inte skivorna mekaniskt mer än i centrumhålet.

Om du använder något av de vanliga programmen (AnyDVD, DVDFab, MakeMKV) för att dekryptera och/eller rippa skivorna behöver du inte oroa dig för regionskoder. Du kan iofs ställa regionskoden permanent på 1 eller 2 beroende på om du har mest amerikanska eller europeiska DVD-skivor. Det kan gå lite snabbare att rippa med rätt regionsinställning, men även om den är fel går rippningsprogrammen vanligtvis förbi det hindret utan problem.

Jabberjaw

Tack Anders!

Jag såg faktiskt inte att du redan hade hunnit svara i tråden förrens nu. Jag använder i princip bara fysiska skivor nuförtiden i samband med överföring via inspelningsbar DVD/VHS kombospelare. Eventuellt även för över 1:1 kopior från DVD film med meny strukturen intakt där jag redan har en programvara som jag tycker fungerar ypperligt och som dessutom lyckats där ex AnyDVD och DVDFab misslyckats..  :( :)

En släd-spelare som är tyst (tjock) får det bli isåfall. Kanske lika bra att knaka in en fysisk läsare i datorn och bara lägga den på lämpligt ställe  ;D

Anders M Olsson

Citat från: Jabberjaw skrivet 27 augusti 2021 kl. 17:34:45
En släd-spelare som är tyst (tjock) får det bli isåfall. Kanske lika bra att knaka in en fysisk läsare i datorn och bara lägga den på lämpligt ställe  ;D

Vet inte om det blev något missförstånd där, men för att förtydliga:
- De tystaste spelarna är de tunna, men de är också långsammare än de tjocka.
- De snabbaste spelarna är de tjocka, men de kan föra lite oväsen ibland.

sickstew

Citat från: Jabberjaw skrivet 24 augusti 2021 kl. 19:27:43
Har kommit på avvägar från SCART och CD/DVD läsare i min vardag och har allting nerpackat långt in i förrådet varav min DVD läsare (laptop) faktiskt krascade i samband med att jag skulle flytta. Innehållet är dock sparat sedan tidigare men läsaren är ju som sagt kaputt. Och jag behöver en DVD läsare för att rippa lite saker till datorn och undrar om någon har en som ni tycker har fungerat bra för detta ändamål som fortfarande finns i butik att köpa.  :)

* gärna så tyst som möjligt
* + om den är relativt tyst vid inmatning och skonsam mot skivorna
* läser multi-region kodning

Den behöver inte vara särskilt portabel i sig eftersom den bara kommer användas här hemma.



Tack till er som ev tipsar.

Köpte nån ? Jag tror ligger en i chassi jag nyss köpte.

Scoobydoofan1