Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Förslag på serier och filmer att köpa in och visa.

Startat av Oscar Isaksson, 18 januari 2020 kl. 10:04:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Vad tycker ni att en rimlig månadsprenumeration ska kosta för ta del av en streamingtjänst?

TonyTonka

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 20 januari 2020 kl. 21:38:03
Vad tycker ni att en rimlig månadsprenumeration ska kosta för ta del av en streamingtjänst?

Gratis. ;)

Nä, men seriöst, någonstans mellan 99-199 kronor skulle jag säga. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander


Rankins Bass "Rudolf med röda mulen", hade också varit intressant.

Är den här filmen i public domain?
För GoodTimes kunde på något sätt göra en uppföljare "Rudolph and the island of misfit toys".

Oscar Isaksson

Citat från: TonyTonka skrivet 20 januari 2020 kl. 21:40:06
Gratis. ;)

Nä, men seriöst, någonstans mellan 99-199 kronor skulle jag säga. ^^

Ja, kvalitet måste ju få kosta och då får man inte vara snål. ;)


Citat från: Alexander skrivet 20 januari 2020 kl. 23:03:45
Rankins Bass "Rudolf med röda mulen", hade också varit intressant.

Är den här filmen i public domain?
För GoodTimes kunde på något sätt göra en uppföljare "Rudolph and the island of misfit toys".

Har något svagt minne av att jag läst att Universal äger rättigheterna till detta klassiska julspecial.

Jabberjaw

Om den här typen av "tjänst" eller projekt skall gå i lås och faktiskt överleva så måste man nog vara väldigt smart nu vid första inköpen. Att marknadsföra en sådan här tjänst är väl i stort sett det som Disney är bra på att göra just för att dom har sina egna fantastiska serier och gör bra reklam för sig den vägen. Jag tror också att det kan vara smart att satsa på ett fåtal gamla kultserier och ett par välkända populära serier just nu som får folk att börja prenumererera på sidan. Beroende på vilken väg du väljer att gå här så tror jag antalet start-prenumeranter kommer vara. Kommer personligen att stötta sig hela vägen om detta projektet går i mål :)

Men snälla se gärna på dessa förslagen som jag röstar för!

Adventures of T-Rex
https://www.youtube.com/watch?v=lA4o6WhJO-A den här fantastiska serien sändes på FilmNet och gavs även ut några episoder på köpvideo


De gåtfulla guldstäderna (Taiyô no ko Esteban) som sändes under början av 90-talet på TV3 av Media Dubb. Den här serien är så gott som försvunnen med tiden och nog klassad som "Lost" förutom en handfull avsnitt som förmodas finnas hos en person i Sverige. Jag har några avsnitt men långt ifrån dom 39 som sändes.


Unge Robin Hood
https://www.youtube.com/watch?v=jkN5QIoOifs sändes på Filmnet och på TV3


Albert Säger Naturen vet bäst(Albert says nature knows best) den här gick på Fox Kids och var väldigt mysig, och med lite lärande











Alexander

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 21 januari 2020 kl. 00:22:59
Ja, kvalitet måste ju få kosta och då får man inte vara snål. ;)


Har något svagt minne av att jag läst att Universal äger rättigheterna till detta klassiska julspecial.
Tack
Ja, det stämmer. Kanske det är figurena i filmen som är det isåfall? För GoodTimes lyckades ju göra en uppföljare.

Lyckan

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 18 januari 2020 kl. 10:04:52
Hej!
Håller på att planera och letar titlar att visa genom mitt distributionsbolag.

Jag skulle behöva fler förslag från er som konsumenter tecknat och live-action på vad som skulle kunna dra lite extra och som folk verkligen skulle vilja se.

Det får inte tex inte vara något från Disney och Warner Bros.
Jag skulle vilja se "Pluk, den lille rymdroboten" och Fantomen 2040 på svenska båda två.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lyckan skrivet 21 januari 2020 kl. 07:49:37
Jag skulle vilja se "Pluk, den lille rymdroboten" och Fantomen 2040 på svenska båda två.
Pluk, den lille rymdroboten (Pluk, naufragé de l'espace) vore verkligen inte fel. Från samma franska team och regissör, Jean Image, vore det också mycket trevligt med de tecknade långfilmerna Münchhausens fantastiska äventyr (Les fabuleuses aventures du légendaire baron de Munchausen) från 1978 och Münchhausens äventyr på månen (Le secret des Selenites) från 1982. Båda två har släppts på VHS för evigheter sedan, men aldrig på DVD. Ingen aning vem som äger rättigheterna till vare sig filmerna eller de befintliga svenska dubbningarna dock, men filmerna distribuerades ursprungligen i Sverige av Minerva Film respektive Corona Film.

Oscar Isaksson

Citat från: Jabberjaw skrivet 21 januari 2020 kl. 06:34:33
Om den här typen av "tjänst" eller projekt skall gå i lås och faktiskt överleva så måste man nog vara väldigt smart nu vid första inköpen. Att marknadsföra en sådan här tjänst är väl i stort sett det som Disney är bra på att göra just för att dom har sina egna fantastiska serier och gör bra reklam för sig den vägen. Jag tror också att det kan vara smart att satsa på ett fåtal gamla kultserier och ett par välkända populära serier just nu som får folk att börja prenumererera på sidan. Beroende på vilken väg du väljer att gå här så tror jag antalet start-prenumeranter kommer vara. Kommer personligen att stötta sig hela vägen om detta projektet går i mål :)

Men snälla se gärna på dessa förslagen som jag röstar för!

Adventures of T-Rex
https://www.youtube.com/watch?v=lA4o6WhJO-A den här fantastiska serien sändes på FilmNet och gavs även ut några episoder på köpvideo


De gåtfulla guldstäderna (Taiyô no ko Esteban) som sändes under början av 90-talet på TV3 av Media Dubb. Den här serien är så gott som försvunnen med tiden och nog klassad som "Lost" förutom en handfull avsnitt som förmodas finnas hos en person i Sverige. Jag har några avsnitt men långt ifrån dom 39 som sändes.


Unge Robin Hood
https://www.youtube.com/watch?v=jkN5QIoOifs sändes på Filmnet och på TV3


Albert Säger Naturen vet bäst(Albert says nature knows best) den här gick på Fox Kids och var väldigt mysig, och med lite lärande



Ja det är ungefär så jag har tänkt. Det måste gå i lås och klaffa för jag är så pass långt gången med det här.
Sen är det tacksamt med stöd-prenumeranter även om allt jag satsar på inte kommer locka alla. ;D

Ganska hopplöst att enbart visa äldre serier, även om de är relativt billiga att köpa in och man kan även få paketerbjudande hos många ägare. Publiken kan tröttna väldigt snabbt och tycka det är gammal skåpmat, det är en svår balansgång. Välkända och populära serier är oftast väldigt dyra och det är oftast budgivning om vissa av titlarna.
Så det är främst det ekonomiska som styr hur mycket man kan satsa och röra sig med.

Från första början var det tänkt att jag i första hand skulle satsa på filmer för biografvisning och ha en typ streamingsmöljighet på företagets hemsida för att kunna visa dem i efterhand, så man kan nyttja rättigheterna till max.

Jag har gått en fortbildning i marknadsföring för att förstå viden av god marknadsföring. Än viktigare för mig som oetablerad att kunna nå ut så mycket som möjligt. Jag har planer på att visa på mitt företaget på bl.a. konvent, festivaler och mässor ute i landet.



Unge Robin Hood har jag funderat på faktiskt. 8)

Något som även är trist är att bolagen som äger de nordiska dubbningarna kanske inte har kvar några masterband, så i vissa fall är det privata inspelningar eller tillåtelse från KB att använda deras inspelningar som gäller.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 21 januari 2020 kl. 22:05:15
Unge Robin Hood har jag funderat på faktiskt. 8)

Något som även är trist är att bolagen som äger de nordiska dubbningarna kanske inte har kvar några masterband, så i vissa fall är det privata inspelningar eller tillåtelse från KB att använda deras inspelningar som gäller.
Vilken av dubbningarna syftar du på nu? Det finns ju nämligen två olika svenska dubbningar av Unge Robin Hood (och sannolikt två norska och danska dubbningar också) - en dubbning som släpptes exklusivt för VHS-utgåvor av Kanal 10/Pickwick, och en dubbning som visats på TV3 och FilmNet. De båda dubbningarna hade helt olika röster, och TV-dubbningen är helt klart betydligt bättre av de två. Jag tror att den sändes först på och beställdes av FilmNet (och sändes senare på TV3 med samma dubb), så i så fall är ju den stora frågan vem som nu äger rättigheterna till alla FilmNets dubbningar.

Jag hade också gärna sett Unge Robin Hood, och då helst med den överlägsna TV-dubben. :)

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 20 januari 2020 kl. 21:38:03
Vad tycker ni att en rimlig månadsprenumeration ska kosta för ta del av en streamingtjänst?
Mycket bra fråga, men inte helt enkel att svara på. Det beror helt enkelt på vilket utbud det rör sig om, både kvalitativt och kvantitativt. Och likaså hur mycket som är svenskdubbat, hur mycket sällsynt som finns (som är svårtillgängligt på annat håll), o.s.v.

Lyckas du lösa det mångåriga mysteriet kring rättigheterna för FilmNets dubbningar, som t.o.m. Disney verkar ha gått bet på, så är det ju helt klart värt en extra slant.

Men generellt sett skulle jag nog vilja påstå att för gemene man lär nog smärtgränsen gå ungefär vid samma pris som Netflix dyraste abonnemang - för långvarig prenumeration, och inte bara enstaka månader, lär det nog för många bli svårt att kunna ha råd med och rättfärdiga dyrare pris än så; i synnerhet som man ju i dagens läge "måste" ha flera olika streamingtjänster för ett fullgott utbud...

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2020 kl. 00:35:13
Vilken av dubbningarna syftar du på nu? Det finns ju nämligen två olika svenska dubbningar av Unge Robin Hood (och sannolikt två norska och danska dubbningar också) - en dubbning som släpptes exklusivt för VHS-utgåvor av Kanal 10/Pickwick, och en dubbning som visats på TV3 och FilmNet. De båda dubbningarna hade helt olika röster, och TV-dubbningen är helt klart betydligt bättre av de två. Jag tror att den sändes först på och beställdes av FilmNet (och sändes senare på TV3 med samma dubb), så i så fall är ju den stora frågan vem som nu äger rättigheterna till alla FilmNets dubbningar.

Jag hade också gärna sett Unge Robin Hood, och då helst med den överlägsna TV-dubben. :)
Mycket bra fråga, men inte helt enkel att svara på. Det beror helt enkelt på vilket utbud det rör sig om, både kvalitativt och kvantitativt. Och likaså hur mycket som är svenskdubbat, hur mycket sällsynt som finns (som är svårtillgängligt på annat håll), o.s.v.

Lyckas du lösa det mångåriga mysteriet kring rättigheterna för FilmNets dubbningar, som t.o.m. Disney verkar ha gått bet på, så är det ju helt klart värt en extra slant.

Men generellt sett skulle jag nog vilja påstå att för gemene man lär nog smärtgränsen gå ungefär vid samma pris som Netflix dyraste abonnemang - för långvarig prenumeration, och inte bara enstaka månader, lär det nog för många bli svårt att kunna ha råd med och rättfärdiga dyrare pris än så; i synnerhet som man ju i dagens läge "måste" ha flera olika streamingtjänster för ett fullgott utbud...


Ja helst FilmNets dubbning då det är flest avsnitt dubbade av Unge Robin Hood.


Allt detta är en en del i min femårsplan över företaget, men det är myrsteg och mycket att ta reda innan.
Jag vill ju att det jag erbjuder ska bli ett komplement till vad andra erbjuder men i början kan jag inte förvänta mig att konkurrera med jättarna på marknaden, varken i pris eller utbud.
Vill satsa på det som är sällsynt och svårtillgängligt för det skulle göra mig lite extra intressant som distributör.
Det är min önskan att kunna erbjuda dubbat material så mycket som det går, då det skulle kunna generera extra arbetstillfällen.

Richardo

Det har ar mina forslag

Hamtaro
Digimon (sasong 1)
Digimon (sasong 2)
Yu-Gi-Oh GX
Yu-Gi-Oh
Yu-Gi-Oh Filmen
Bakugan Battle Brawlers
Sailor Moon
Pokemon (tidiga sasongerna)



Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 22 januari 2020 kl. 01:11:27
Allt detta är en en del i min femårsplan över företaget, men det är myrsteg och mycket att ta reda innan.
Jag vill ju att det jag erbjuder ska bli ett komplement till vad andra erbjuder men i början kan jag inte förvänta mig att konkurrera med jättarna på marknaden, varken i pris eller utbud.
Vill satsa på det som är sällsynt och svårtillgängligt för det skulle göra mig lite extra intressant som distributör.
Det är min önskan att kunna erbjuda dubbat material så mycket som det går, då det skulle kunna generera extra arbetstillfällen.
Det låter klokt och smart. :)

Vad har du planer kring dubbningsstudio, i de fall som serier och filmer inte redan har dubbats (alternativt är omöjliga att kunna licensiera)?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2020 kl. 02:13:15
Det låter klokt och smart. :)

Vad har du planer kring dubbningsstudio, i de fall som serier och filmer inte redan har dubbats (alternativt är omöjliga att kunna licensiera)?


När det gäller versionering så har jag har valt KM studio då de har fler resurser som är till min fördel, också för att de varit väldigt tillmötesgånde och serviceinriktade när jag varit i kontakt med dem.
jag vill att arbetet ska utföras i Stockholm och i Karlskoga, det ger mig en större frihet att ta med röstskådespelare från alla delar av Sverige. (Kan med undantag utföras i Danmark med personer boende i Skåne län). Jag kommer ursprungligen från Örebro län så det är ganska självklart för mig att göra något som är kopplat till "hembygden" så kan jag även övervaka mina andra projekt på hemmaplan.

Jag har haft möte med VD:n på KM studio han har varit väldigt öppen och förstående inför mina specifika önskemål om hur jag som kund vill att förberedelsearbetet ska utföras. T.ex. när vi kom in på detta med stjärn-namn så sa jag att min publik är nog mer intresserade av mer nostalgiska och klassiska dubbröster.

Jag har för avsikt att som konstnärlig ledare och producent vara helt HANDS ON! så mycket som det går för att säkerställa att kvaliteten är till den standard jag har betalat för.
Jag väljer ut de större rollerna och översätter själv i den mån det är möjligt. (mest för att hålla ner kostnaderna, för det dyrt som det är med att dubba).

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 22 januari 2020 kl. 13:24:27
När det gäller versionering så har jag har valt KM studio då de har fler resurser som är till min fördel, också för att de varit väldigt tillmötesgånde och serviceinriktade när jag varit i kontakt med dem.
Det låter som ett klokt val. :) Jag tycker själv det känns bäst att hålla sig till privatägda företag, och undvika de stora riskkapitalägda studiorna - de har ju dessutom tillräckligt stor dominans i branschen som det är...