Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Förslag på serier och filmer att köpa in och visa.

Startat av Oscar Isaksson, 18 januari 2020 kl. 10:04:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Hej!
Håller på att planera och letar titlar att visa genom mitt distributionsbolag.

Jag skulle behöva fler förslag från er som konsumenter tecknat och live-action på vad som skulle kunna dra lite extra och som folk verkligen skulle vilja se.

Det får inte tex inte vara något från Disney och Warner Bros.

Elios

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 18 januari 2020 kl. 10:04:52
Hej!
Håller på att planera och letar titlar att visa genom mitt distributionsbolag.

Jag skulle behöva fler förslag från er som konsumenter tecknat och live-action på vad som skulle kunna dra lite extra och som folk verkligen skulle vilja se.

Det får inte tex inte vara något från Disney och Warner Bros.

Är det för att du är trött på Disney och så?^^

Alexander

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 18 januari 2020 kl. 10:04:52
Hej!
Håller på att planera och letar titlar att visa genom mitt distributionsbolag.

Jag skulle behöva fler förslag från er som konsumenter tecknat och live-action på vad som skulle kunna dra lite extra och som folk verkligen skulle vilja se.

Det får inte tex inte vara något från Disney och Warner Bros.
:)

Kanske kommer på fler.
Några förslag:

The adventures of Paddington Bear (1997) eller den kommande
Jungle Emperor Leo (1997 version) eller (2009 version)
Tonko House "Dam keeper poems"

Playkids (musikvideor och sagor) Deras innehåll finns översatt på flera stora språk)
https://playkids.com

Oscar Isaksson

Citat från: Alexander skrivet 19 januari 2020 kl. 23:25:45
:)

Kanske kommer på fler.
Några förslag:

The adventures of Paddington Bear (1997) eller den kommande
Jungle Emperor Leo (1997 version) eller (2009 version)
Tonko House "Dam keeper poems"

Playkids (musikvideor och sagor) Deras innehåll finns översatt på flera stora språk)
https://playkids.com


Tack så mycket!
The adventures of Paddington Bear från 1997, har jag nosat på lite, denna presenterades för mig från en av mina affärskontakter.
Den nya versionen är baserad på live-action filmerna och kommer visas exklusivt på Nickelodeon, så den kan jag nog inte räkna med.

Oscar Isaksson

Citat från: Elios skrivet 18 januari 2020 kl. 12:11:18
Är det för att du är trött på Disney och så?^^

Nej inte alls men de är ju en av de största konkurrenterna på marknaden och de distribuerar sina egna produkter.

Jag vill satsa på familjeunderhållning som är känd i landet och i vissa fall nått kultstatus men som just nu inte har någon riktig plattform i Sverige att kunna ses. Det finns så otroligt många filmer och serier som inte får  chansen att ta sig till norden, eftersom många av aktörerna på marknaden inte anser att "nostalgi" producerad främst för barn och unga inte säljer.

Daniel Hofverberg

The Adventures of Paddington Bear (1997) låter helt klart intressant - den gamla serien var ju i alla fall väldigt bra. :)

Något jag gärna hade sett är den italiensk-nordkoreanska tecknade serien Simba - lejonkungen (Simba: è nato un re/Simba The King Lion) från Mondo TV, men där kan det förstås bli problem med den befintliga dubbningen som FilmNet beställde och som det därmed är frågan vem som äger rättigheterna till (serien sändes även på Kanal 5, men de lär väl bara ha licensierat in den från FilmNet)...

Samma italienska produktionsbolag har ju även producerat många andra TV-serier och en del filmer, varav ganska många aldrig har sänts i Sverige (men vore säkert intressanta för många). Exempelvis Winner and the Golden Child och Cinderella:
http://mondotv.it/scheda-singola-winner-and-the%20golden-child.html
http://mondotv.it/scheda-singola-cinderella.html

Japanska animeserierna Romeo × Juliet (ロミオ×ジュリエット, Romio to Jurietto) och The Snow Queen (Yuki no Joō ~Za Sunō Kuīn~) hade heller inte varit fel med svensk release på.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2020 kl. 13:43:16
The Adventures of Paddington Bear (1997) låter helt klart intressant - den gamla serien var ju i alla fall väldigt bra. :)

Något jag gärna hade sett är den italiensk-nordkoreanska tecknade serien Simba - lejonkungen (Simba: è nato un re/Simba The King Lion) från Mondo TV, men där kan det förstås bli problem med den befintliga dubbningen som FilmNet beställde och som det därmed är frågan vem som äger rättigheterna till (serien sändes även på Kanal 5, men de lär väl bara ha licensierat in den från FilmNet)...

Samma italienska produktionsbolag har ju även producerat många andra TV-serier och en del filmer, varav ganska många aldrig har sänts i Sverige (men vore säkert intressanta för många). Exempelvis Winner and the Golden Child och Cinderella:
http://mondotv.it/scheda-singola-winner-and-the%20golden-child.html
http://mondotv.it/scheda-singola-cinderella.html

Japanska animeserierna Romeo × Juliet (ロミオ×ジュリエット, Romio to Jurietto) och The Snow Queen (Yuki no Joō ~Za Sunō Kuīn~) hade heller inte varit fel med svensk release på.


Vad roligt att du nämner just Mondo TV, har diskuterat några serier och filmer med dem, och de har varit väldigt tillmötesgående.
Vissa mindre rättighetsinnehavare och licensägare, är oftast väldigt prosit och vill näst intill skriva kontrakt direkt.

Daniel Hofverberg

Mondo TV brukar hålla ganska hög klass på sina produktioner, så trevligt om de är tillmötesgående. :) Där finns det förmodligen ganska mycket intressant att hämta.

Är det möjligt att få till vore det också högintressant med Starla and the Jewel Riders/Princess Gwenevere and the Jewel Riders (Bohbot Entertainment) och japanska Topo Gigio (Nippon Animation), om det nu går att lösa rättigheterna till FilmNets gamla fina dubbningar. Båda två var fantastiska serier, som verkligen hade förtjänat att nå ut till en ny publik idag. :)

Erika

Känns lite svårt att komma på något eftersom det känns som Disney, Warner Bros, Nickelodeon m. fl. lär sitta på en massa rättigheter...

Men jag försöker i alla fall...

Sagofantasyfilmer som t. ex. "Askungen och de tre nötterna" och "Rübezahls Schatz" borde kunna locka folk. Finns en hel del bra i genren från t. ex. Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Italien
och Frankrike.

Klassiska animerade tv-serier som t. ex. "Jorden runt med Willy", "De mystiska guldstäderna", "D'Artacan", "Sophie och Virginie", "Ulysses 31", "Det var en gång..."-serierna och "Kommissarie Gadget" kanske kan locka folk?

Även animerade tv-serier som aldrig visats tidigare i Sverige/Norden (vad jag vet) som t. ex. spansk-italienska "Fantaghirò", japanska "Mirai shōnen Conan" och franska "Chris Colorado" vore roligt att få hit.   

Kanske någon ungdomsserie (både äldre såväl som nyare) från Nya Zeeland, Australien, Storbritannien och/eller Kanada?

Oscar Isaksson

Tack! Detta får verkligen hjulen huvudet att snurra, man kan stirras sig blind på allt detta, så det är rätt skönt att få input från andra,

Ja, det är skitsvårt att inte tänka på produkter från mastodont bolagen och jag kan bli lite sur på att de äger så pass mycket.

DHX media har en väldigt stor katalog med många intressanta titlar, men när det kommer till de serier som har sänds på Fox Kids så är det nödvändigt att dubba om då Disney äger många av de nordiska dubbningarna.

Starla and the Jewel Riders/Princess Gwenevere and the Jewel Riders har jag för sökt hitta vem som har de internationella rättigheterna till men inte lyckats.

Askungen och de tre nötterna vet jag inte vem som har rättigheterna till. en den är absolut en titel jag gärna hade lanserat vid någon julhelg.

Daniel Hofverberg

Det vore onekligen fantastiskt kul om det gick att ge ut Tre nøtter til Askepott/Tři oříšky pro Popelku, som verkligen hade förtjänat att nå ut till en svensk publik; som ju är en storsuccé i Norge men nästan helt okänd i Sverige.

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 20 januari 2020 kl. 15:39:08
Starla and the Jewel Riders/Princess Gwenevere and the Jewel Riders har jag för sökt hitta vem som har de internationella rättigheterna till men inte lyckats.
Jag tror att det ska vara BKN Entertainment LLC, numera ett dotterbolag till 41 Entertainment, som innehar rättigheterna över hela världen till den serien. :)

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 20 januari 2020 kl. 14:36:50Kanske någon ungdomsserie (både äldre såväl som nyare) från Nya Zeeland, Australien, Storbritannien och/eller Kanada?

Jonathan M Shiff i Australien har en hel massa ungdomsserier av väldigt hög kvalité varav bara ett fåtal har visats här i Sverige.
http://www.jmsp.com.au/

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2020 kl. 13:43:16
The Adventures of Paddington Bear (1997) låter helt klart intressant - den gamla serien var ju i alla fall väldigt bra. :)

Något jag gärna hade sett är den italiensk-nordkoreanska tecknade serien Simba - lejonkungen (Simba: è nato un re/Simba The King Lion) från Mondo TV, men där kan det förstås bli problem med den befintliga dubbningen som FilmNet beställde och som det därmed är frågan vem som äger rättigheterna till (serien sändes även på Kanal 5, men de lär väl bara ha licensierat in den från FilmNet)...

Samma italienska produktionsbolag har ju även producerat många andra TV-serier och en del filmer, varav ganska många aldrig har sänts i Sverige (men vore säkert intressanta för många). Exempelvis Winner and the Golden Child och Cinderella:
http://mondotv.it/scheda-singola-winner-and-the%20golden-child.html
http://mondotv.it/scheda-singola-cinderella.html

Japanska animeserierna Romeo × Juliet (ロミオ×ジュリエット, Romio to Jurietto) och The Snow Queen (Yuki no Joō ~Za Sunō Kuīn~) hade heller inte varit fel med svensk release på.

Vill också se Simba  igen.  ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 januari 2020 kl. 16:35:57
Jonathan M Shiff i Australien har en hel massa ungdomsserier av väldigt hög kvalité varav bara ett fåtal har visats här i Sverige.
http://www.jmsp.com.au/
Instämmer fullständigt. Jonathan M Shiff Productions har gjort mycket bra, och nästan alla deras serier håller en ovanligt hög klass.

Det är väl i stort sett bara Mako Mermaids, H2O: Just Add Water och Elefantprinsessan som är "upptagna", som finns på streamingtjänster i Skandinavien, medan de flesta andra antingen aldrig sänts här eller inte har sänts på minst ett decennium; och torde således inte vara några problem att licensiera.

Själv skulle jag vilja slå ett slag för Neri - flickan från oceanen (Ocean Girl), som var en mycket bra och välgjord serie från Jonathan M Shiff. Den sändes på TV4 på 1990-talet (i textad originalversion), men har aldrig visats efter det. Det är också ganska många i min bekantskapskrets som har efterfrågat den serien under senare år, så jag tror faktiskt att den skulle bli ganska populär. Den distribueras internationellt av Beyond Distribution i Australien.

Bland australiensiska serier från andra bolag skulle jag gärna vilja se Halvvägs genom galaxen och sen vänster (Halfway Across the Galaxy and Turn Left), baserad på romanen av Robin Klein - det var en fantastisk serie, som är en av de bästa serier jag sett och som verkligen hade förtjänat att nå ut till en ny publik idag. Den sändes på 1990-talet på TCC och TV4 (i textad originalversion), men har varit som uppslukad ur jorden efter det. Serien har släppts på DVD i Tyskland som enda land i världen, men den utgåvan ser bara ut att ha tysk dubbning.

Oscar Isaksson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 januari 2020 kl. 16:35:57
Jonathan M Shiff i Australien har en hel massa ungdomsserier av väldigt hög kvalité varav bara ett fåtal har visats här i Sverige.
http://www.jmsp.com.au/

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2020 kl. 20:58:44
Instämmer fullständigt. Jonathan M Shiff Productions har gjort mycket bra, och nästan alla deras serier håller en ovanligt hög klass.

Det är väl i stort sett bara Mako Mermaids, H2O: Just Add Water och Elefantprinsessan som är "upptagna", som finns på streamingtjänster i Skandinavien, medan de flesta andra antingen aldrig sänts här eller inte har sänts på minst ett decennium; och torde således inte vara några problem att licensiera.

Själv skulle jag vilja slå ett slag för Neri - flickan från oceanen (Ocean Girl), som var en mycket bra och välgjord serie från Jonathan M Shiff. Den sändes på TV4 på 1990-talet (i textad originalversion), men har aldrig visats efter det. Det är också ganska många i min bekantskapskrets som har efterfrågat den serien under senare år, så jag tror faktiskt att den skulle bli ganska populär. Den distribueras internationellt av Beyond Distribution i Australien.

Bland australiensiska serier från andra bolag skulle jag gärna vilja se Halvvägs genom galaxen och sen vänster (Halfway Across the Galaxy and Turn Left), baserad på romanen av Robin Klein - det var en fantastisk serie, som är en av de bästa serier jag sett och som verkligen hade förtjänat att nå ut till en ny publik idag. Den sändes på 1990-talet på TCC och TV4 (i textad originalversion), men har varit som uppslukad ur jorden efter det. Serien har släppts på DVD i Tyskland som enda land i världen, men den utgåvan ser bara ut att ha tysk dubbning.



Tack så mycket, har inte tänkt i de banorna tidigare men det är självklart att jag ska förhandla mig till även live-action ungdomsserier.
Har kollat på några avsnitt av serierna och min instinkt säger mig att de kan funka fint.