Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Är Kalle Anka gay?

Startat av Mathilda Gustafsson, 31 juli 2020 kl. 21:48:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RC

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2021 kl. 09:12:51
Ja, kortfilmsserien How To Stay at Home är faktiskt traditionellt handtecknad.

Dock med reservation för att "handtecknad" nuförtiden ju inte innebär samma som ordet betydde på 1940-talet - "handtecknat" nuförtiden innebär ju att rita och teckna på papper och sen scanna in det i dator; inte att allting görs analogt helt utan datorer. Men det var ju samma sak även med Prinsessan och grodan och Nalle Puhs film - Nya äventyr i Sjumilaskogen, så det är ju inget unikt för den här kortfilmsserien.
Jag trode de var gjort med celler.

Steffan Rudvall

Citat från: RC skrivet 15 oktober 2021 kl. 09:19:49
Jag trode de var gjort med celler.
Det var nog ganska längesedan Disney använde traditionell animering med celler.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2021 kl. 09:12:51
Dock med reservation för att "handtecknad" nuförtiden ju inte innebär samma som ordet betydde på 1940-talet - "handtecknat" nuförtiden innebär ju att rita och teckna på papper och sen scanna in det i dator; inte att allting görs analogt helt utan datorer. Men det var ju samma sak även med Prinsessan och grodan och Nalle Puhs film - Nya äventyr i Sjumilaskogen, så det är ju inget unikt för den här kortfilmsserien.

Numera är det t.o.m. vanligt att man ritar direkt in i datorn och hoppar över hela proceduren med papper och scanner. Då använder man speciella bildskärmar eller ritplattor med tillhörande tryckkänsliga pennor, t.ex. såna här:
https://www.wacom.com/en-se

Men även om hela proceduren görs digitalt i datorn är det ändå handtecknad, traditionell animering, inte datoranimering.

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 oktober 2021 kl. 10:32:43
Numera är det t.o.m. vanligt att man ritar direkt in i datorn och hoppar över hela proceduren med papper och scanner. Då använder man speciella bildskärmar eller ritplattor med tillhörande tryckkänsliga pennor, t.ex. såna här:
https://www.wacom.com/en-se

Men även om hela proceduren görs digitalt i datorn är det ändå handtecknad, traditionell animering, inte datoranimering.
Vilket väl är fallet med Legend of the Three Caballeros så den är inte datoranimerad.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 oktober 2021 kl. 09:24:33
Det var nog ganska längesedan Disney använde traditionell animering med celler.
Vilken var de?

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet 15 oktober 2021 kl. 13:23:43
Vilken var de?

Jag är inte helt säker på hur jag ska tolka din fråga, men jag gissar att du vill veta vilken som var den sista tecknade Disneyfilmen som använde fysiska celler.

Farbror Joakim och Knattarna i jakten på den försvunna lampan ska ha varit den sista.

Av klassikerna var Den lilla sjöjungfrun den sista, men i en del av den filmen hade man redan börjat gå över till att renrita och färglägga i datorn.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 oktober 2021 kl. 13:53:59
Jag är inte helt säker på hur jag ska tolka din fråga, men jag gissar att du vill veta vilken som var den sista tecknade Disneyfilmen som använde fysiska celler.

Farbror Joakim och Knattarna i jakten på den försvunna lampan ska ha varit den sista.

Av klassikerna var Den lilla sjöjungfrun den sista, men i en del av den filmen hade man redan börjat gå över till att renrita och färglägga i datorn.
De slutade väl med celler redan vid Pongo och de 101 dalmatinerna för på den tiden tog man ju bara animatörernas skisser direkt.

Anders M Olsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 15 oktober 2021 kl. 14:04:50
De slutade väl med celler redan vid Pongo och de 101 dalmatinerna för på den tiden tog man ju bara animatörernas skisser direkt.

Nej, du blandar ihop begreppen. Celler använde man fortfarande, det var bara tekniken för att föra över teckningarna till cellerna som man ändrade.

Tidigare kalkerade man av blyertsteckningarna manuellt med tusch, men i Pongo och de 101 dalmatinerna började man använda en kopieringsmaskin för samma sak.

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 oktober 2021 kl. 14:37:16
Nej, du blandar ihop begreppen. Celler använde man fortfarande, det var bara tekniken för att föra över teckningarna till cellerna som man ändrade.

Tidigare kalkerade man av blyertsteckningarna manuellt med tusch, men i Pongo och de 101 dalmatinerna började man använda en kopieringsmaskin för samma sak.

Haha och jag såg just den.  ;D ;D ;D ;D ;D

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 oktober 2021 kl. 14:37:16

Tidigare kalkerade man av blyertsteckningarna manuellt med tusch, men i Pongo och de 101 dalmatinerna började man använda en kopieringsmaskin för samma sak.
Hur länge använde man metoden med kopieringsmaskinen? För vissa av deras filmer efter har inte sådana "grova" blyertslinjer...

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2021 kl. 09:11:04
Hur länge använde man metoden med kopieringsmaskinen? För vissa av deras filmer efter har inte sådana "grova" blyertslinjer...

Hela 1960-talet och hela 1970-talet t.o.m. Micke och Molle 1981.

Från och med Taran och den magiska kitteln 1985 använde man en annan fotografisk teknik som kallades APT, Animation Photo Transfer Process.

Den blev dock inte långlivad, eftersom man redan efter 4-5 år gick över till CAPS, Computer Animation Production System.

MOA

Dom säger också att Katten Felix e gay

Goliat

Citat från: MOA skrivet  7 december 2021 kl. 16:22:33
Dom säger också att Katten Felix e gay

Felix är väl ihop med Kitty? Såg på serien. Även stumfilmerna har han en flickvän, men minns jag rätt är det inget namn på henne.