Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Serie som saknar namn

Startat av Scoobydoofan1, 11 december 2020 kl. 19:31:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Hej undrar om nån minns en serie som hade en hund som jagade en katt? Också i den serien eller nånting liknande så gjorde som sin version av aladdin där anden fixade sultanens kylskåp eller nånting liknande..... är osäker om det här en serie eller film men det kanske är en serie...

Scoobydoofan1

#1
Hittade den från polen, vet nån vad den här heter på svenska?



https://m.youtube.com/watch?v=q3KsXeQQLpg




I mitt försvar så viste jag inte att den var rasistisk utan bara som den var som andra serier, bara tecknad.


Scoobydoofan1

Citat från: MOA skrivet 11 december 2020 kl. 23:42:00
När gick detta på TV?
Är osäker om det gick på tv men den har blivit utgiven på VHS i Sverige. Men undrar vad serien heter. Minns en del där 2 ungar räddar en katt från regnet och hunden jagar katten i vardagsrummet. En annan del är när dom har en version av aladdin där anden fixar ett kylskåp och blir förälskad med jasmin.

Sabelöga

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 december 2020 kl. 21:33:07
Hittade den från polen, vet nån vad den här heter på svenska?




https://m.youtube.com/watch?v=NdXaeIo0mg8



I mitt försvar så viste jag inte att den var rasistisk utan bara som den var som andra serier, bara tecknad.
Serien heter Reksio och är som sagt polsk. Eftersom serierna till synes är stumfilm så behöver man inte leta efter svenska dubbningar.

Serierna finns för övrigt på kanalen Studia Filmów Rysunkowych: https://youtube.com/channel/UCfXtDCs237pyDFCBIQR46yw
Houba !

Erika

Verkar heta Rexi den kloka hunden och Rexis äventyr på svenska, om uppgiften hos Svensk mediedatabas stämmer. Kan inte hitta något om tv-serien även har visats i svensk tv (däremot verkar den ha visats i finsk tv, hittade den uppgiften via KB:s andra tjänst), utan verkar bara släppts som hyrfilm här.

Scoobydoofan1

Citat från: Erika skrivet 12 december 2020 kl. 06:50:48
Verkar heta Rexi den kloka hunden och Rexis äventyr på svenska, om uppgiften hos Svensk mediedatabas stämmer. Kan inte hitta något om tv-serien även har visats i svensk tv (däremot verkar den ha visats i finsk tv, hittade den uppgiften via KB:s andra tjänst), utan verkar bara släppts som hyrfilm här.
Ok, vilken dubbning hade den i Sverige?

Erika

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 december 2020 kl. 14:12:39
Ok, vilken dubbning hade den i Sverige?

Se Sabelöga / Raltseyes svar. Skulle tro de släpptes i originalutförande, möjligtvis att det kan förekomma en uppläsare/speaker - annars vet jag inte. 

Scoobydoofan1

Citat från: Erika skrivet 12 december 2020 kl. 14:49:31
Se Sabelöga / Raltseyes svar. Skulle tro de släpptes i originalutförande, möjligtvis att det kan förekomma en uppläsare/speaker - annars vet jag inte.
Kommer ihåg nåt avsnitt där dom hittade en katt som blev jagad av Rex i vardagsrummet. Det regnade då och katten var under huset.

Scoobydoofan1

Hittade en annan serie som finns på VHS bolek & Lolek. Den har blivit utgiven på VHS i Sverige men är osäker om den har svensk ljudspår.

Vet nån hur många VHS utgåvor gavs ut av serien i Sverige? Undrar också om dom översatte den till svensk dubbning.

Det var den här serien som frågades efter i början av den här tråden.

Scoobydoofan1

Hej Daniel minns du den här serien eller har du hört om den här serien?

MOA

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 februari 2021 kl. 19:28:12
Hittade en annan serie som finns på VHS bolek & Lolek. Den har blivit utgiven på VHS i Sverige men är osäker om den har svensk ljudspår.

Vet nån hur många VHS utgåvor gavs ut av serien i Sverige? Undrar också om dom översatte den till svensk dubbning.

Det var den här serien som frågades efter i början av den här tråden.
Var den int polsk?

Scoobydoofan1

Citat från: MOA skrivet  8 februari 2021 kl. 20:13:57
Var den int polsk?
Tydligen så är den polsk, men jag kommer ihåg att den gavs ut i Sverige VHS, är dock osäker om dom släppte ut den med svensk ljudspår. Det är det som är frågan. Minns dock vissa scener från den.

Daniel Hofverberg

#13
Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 februari 2021 kl. 19:28:12
Hittade en annan serie som finns på VHS bolek & Lolek. Den har blivit utgiven på VHS i Sverige men är osäker om den har svensk ljudspår.

Vet nån hur många VHS utgåvor gavs ut av serien i Sverige? Undrar också om dom översatte den till svensk dubbning.

Det var den här serien som frågades efter i början av den här tråden.
Bolek och Lolek (eller Bolek i Lolek i original) är en polsk tecknad TV-serie bestående av 10-minutersavsnitt - en riktig långkörare, som producerades i olika former mellan 1962 och 1986. Totalt blev det 152 avsnitt, men de allra flesta har säkerligen aldrig kommit till Sverige.

Till största delen hade Bolek och Lolek ingen dialog alls, och således inget behov av vare sig dubbning eller textning. Det var först under avsnitten producerade under 1980-talet som det fanns dialog, och jag gissar att dessa avsnitt sannolikt inte släppts i Sverige.

De långfilmer som gjordes med radarparet hade dock dialog, och åtminstone en av dem har släppts på VHS i Sverige - Jorden runt med Bolek och Lolek (Wielka podróż Bolka i Lolka från 1977), som dubbades till svenska med röster av Robert Fossängen, Björn Jansson, Peter Karlström, David Scholtyssek och Robert Scholtyssek. Långfilmen släpptes av Wendros 1987. Tydligen gjordes även en andra långfilm ett par år senare, som ska ha varit en slags fortsättning på den filmen, men jag hittar inget som tyder på att den andra filmen någonsin kom till Sverige.

Förutom långfilmen har Wendros åtminstone släppt två VHS-volymer vid namn Äventyr med Bolek & Lolek (Del 1 och 2), en volym vid namn Bolek och Lolek på upptåg och ytterligare en volym vid namn Nya hyss med Bolek och Lolek. Samtliga fyra släpptes på VHS av Wendros hösten 1981; mest troligt bara på hyrfilm. 1981 torde vara för tidigt för att ha kunnat få med avsnitt producerade 1980 och senare, varför jag förmodar att samtliga dessa var utan dialog.

1995 släppte Wendros även två nya VHS-utgåvor vid namn Bolek och Lolek på nya äventyr, som verkar ha innehållit avsnitt producerade 1974 - 1978 (således ingen dialog där heller). Jag gissar att dessa utgåvor innehöll andra avsnitt än de som släpptes på 1980-talet, men säker är jag inte.

Två volymer med Bolek och Lolek har också släppts på DVD i Sverige, som Njutafilms släppte 2003. Dessa verkar ha innehållit avsnitt från serien/säsongen Bolek i Lolek wyruszają w świat från 1968 - 1970 (6 avsnitt per DVD), och hade således ingen dialog. Jag vet inte om det är avsnitt som Wendros tidigare hade släppt på VHS eller "nya" avsnitt, då jag tyvärr inte kan hitta någon dokumentation om vilka säsonger och avsnitt som VHS-utgåvorna innehöll.


Intressant att notera är för övrigt att både Bolek och Lolek och serien Reksio, som nämnts tidigare i den här tråden, producerades av animationsstudion Studio Filmów Rysunkowych i Bielsko-Biala - en av Polens största animationsstudior, som för övrigt ligger bara ett par mil från det forna Auschwitz. Animationsstudion grundades dock först efter andra världskrigets slut (närmare bestämt 1947), och finns kvar än idag.

MOA