Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Reklamen på sidan

Startat av Jabberjaw, 26 januari 2022 kl. 18:41:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Varför är reklamen lagd som en pop-up i toppen så att den täcker sidans funktion. Brukar trycka överst för komma tillbaka till startsidan/forumöversikt.  ::)  ???



Det är inte konstigt att man kör Firefox och uBlock i dagens värld.  :(

Daniel Hofverberg

För mig har den alltid hamnat längst ned, och jag har aldrig råkat ut för att den hamnar längst upp.

Men jag ska se över inställningarna för automatiska annonser i Google, och se om det går att påverka. :)

Sabelöga

Den gör ofta så för mej också.
Houba !

MOA

För mig hamnar den längst ner.Det gjorde den faktiskt när jag läste inlägget

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 26 januari 2022 kl. 23:30:50
För mig hamnar den längst ner.Det gjorde den faktiskt när jag läste inlägget
För mig hamnar den nästan alltid högst upp även nu när jag läste ditt inlägg.

Daniel Hofverberg

Det var inte helt enkelt att lösa det här, då det inte fanns någon inställning för det - men till sist lyckades jag nu hitta åt information på Googles webbsida om hur man tvingar annonserna att inte hamna längst upp genom att ändra i HTML-koden.

Så nu är det åtgärdat, och ska få effekt inom en timme. :)

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2022 kl. 13:03:08
Det var inte helt enkelt att lösa det här, då det inte fanns någon inställning för det - men till sist lyckades jag nu hitta åt information på Googles webbsida om hur man tvingar annonserna att inte hamna längst upp genom att ändra i HTML-koden.

Så nu är det åtgärdat, och ska få effekt inom en timme. :)
Tack så mycket, detta uppskattas! :)
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 28 januari 2022 kl. 13:58:37
Tack så mycket, detta uppskattas! :)
Ingen orsak. :)

Google själva skriver att de använder någon slags intelligens, så att annonser aldrig hamnar högst upp om det på något sätt kan "påverka navigeringen eller användarupplevelsen" - men det verkar inte riktigt fungera lika bra i praktiken som i teorin... :(

Jag har mailat till Google Adsense och påpekat detta, men förväntar mig ärligt talat inte att få något svar...

Anders M Olsson

Nu råkade jag alldeles nyss ut för en helsidesannons på paddan (iPad) som jag måste klicka bort för att komma vidare.

Sånt är mera irriterande än de mera försynta listerna i nederkanten.

Jag vill minnas att de där "helsidesblafforna" var något som du stängde av tidigare, Daniel?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 januari 2022 kl. 00:24:23
Nu råkade jag alldeles nyss ut för en helsidesannons på paddan (iPad) som jag måste klicka bort för att komma vidare.

Sånt är mera irriterande än de mera försynta listerna i nederkanten.

Jag vill minnas att de där "helsidesblafforna" var något som du stängde av tidigare, Daniel?
Det stämmer, men tydligen hade Google tagit sig friheten att aktivera helsidesannonserna igen... :(

Det beror på att Google då och då gör automatiska experiment under ett par veckor med ändringar i annonsinställningar, där 50% av användarna får en variant av inställningarna, och där de sedan automatiskt väljer varianten som resulterat i högst intäkter.

I det här fallet hade ett experiment med detta just avslutats, och Google hade valt versionen med helsidesannonser då den resulterat i 19% högre intäkter. Varken du eller jag har tydligen tillhört de 50% som slumpvis valts ut att få helsidesannonserna under de senaste veckorna, varför jag inte märkt av det förrän experimentet avslutades.

Nu har jag gått in och stängt av de här helsidesannonserna igen. :)