Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Anders M Olsson

#945
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2022 kl. 09:46:20I avsnitt 4 använder Mette ordet "nisarna" och säger det så pass snabbt och utan betoning på I:et så att det låter som att hon säger "nissarna" - då fungerar det hjälpligt, och jag förstår mer hur översättaren har resonerat.

Men för att det ska fungera borde ju plural obestämd form ha blivit "nisar" istället för "nisare" - det sista E:et gör ju liksom att poängen försvinner...
I det danska originalet säger de ibland nissere (9sere), vilket jag tolkar som lite slarvig eller möjligen dialektal danska. I danskan kan pluralis uttryckas med ett "r" om ordet slutar på vokal eller "e" om ordet slutar på konsonant. Så "nissere" kan tolkas som en sorts dubbelt pluralis av nisse.

Eller så har vi haft fel hela tiden, så att det inte alls är en referens till "nisse". Fast att det inte skulle vara författarnas avsikt förefaller väl ganska långsökt i en julkalender? :)

Har vi någon dansk här i forumet som kan ge ett utlåtande?

Anders M Olsson

I avsnitt 4 av Kometernas jul trodde jag att det hade blivit en miss i dubbningen. Vid 19:22 ser det ut som om Bolette-Henriette säger något, men det är helt tyst.

Vid kontroll visade det sig att det är likadant i det danska originalet. Det ser faktiskt lite konstigt ut.

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet  5 december 2022 kl. 03:00:29Eftersom att det är december och snart jul så har jag bytt bild till Hjularöds slott, aka Greveholm, då jag anser att Mysteriet på Greveholm är den bästa julkalendern. :D
& jag anser att de e den sämsta, BLÄÄ!
Citat från: Skokaka skrivet  5 december 2022 kl. 15:27:47Nu har jag bytt bild som ära för att filmen kommer ut i nästa år. :)
Mycket bra Skokaka, mycket bra, jag e så stolt över dig

Skokaka

Citat från: MOA skrivet  5 december 2022 kl. 17:57:58& jag anser att de e den sämsta, BLÄÄ!Mycket bra Skokaka, mycket bra, jag e så stolt över dig
Tackar! ;D Undrar dock vad som är fel med just den julkalendern, dock? ???

Lilla My

Citat från: MOA skrivet  5 december 2022 kl. 17:57:58& jag anser att de e den sämsta, BLÄÄ!
Du är den första jag hört som inte bara ogillar Greveholm - utan även kallar den den SÄMSTA. Är du seriös?

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet  5 december 2022 kl. 23:22:31Du är den första jag hört som inte bara ogillar Greveholm - utan även kallar den den SÄMSTA. Är du seriös?

Undrar om hon syftar på den från 1996 eller den från 2012.

Jag gillar iallafall den från 1996, men det var ett bra tag sedan jag såg den från 2012 så jag vet inte vad jag tycker om 2012-års adaption idag...

Erika

DR sänder en repris nästa år.

CitatTil BILLED-BLADET oplyser DR, at man umiddelbart holder fast i traditionen om at sende en ny julekalender hvert andet år, og at det betyder, at der kommer en julekalender-genudsendelse i december 2023.
Källa: https://www.billedbladet.dk/kendte/danmark/tv/har-du-ogsaa-undret-dig-derfor-sender-baade-dr-og-tv-2-en-ny-julekalender-i-aar


MOA

Citat från: Lilla My skrivet  5 december 2022 kl. 23:22:31Du är den första jag hört som inte bara ogillar Greveholm - utan även kallar den den SÄMSTA. Är du seriös?
Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 december 2022 kl. 23:32:31Undrar om hon syftar på den från 1996 eller den från 2012.

Jag gillar iallafall den från 1996, men det var ett bra tag sedan jag såg den från 2012 så jag vet inte vad jag tycker om 2012-års adaption idag...
De har jag varit sen jag såg den första gången
Jag har aldrig sett originalet men hatade Greveholm när den var julkalender för 10 år sen

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  6 december 2022 kl. 21:34:16De har jag varit sen jag såg den första gången
Jag har aldrig sett originalet men hatade Greveholm när den var julkalender för 10 år sen
Ja men det är förstårligt, du borde ge originalet en chans dock...

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  6 december 2022 kl. 21:34:16De har jag varit sen jag såg den första gången
Jag har aldrig sett originalet men hatade Greveholm när den var julkalender för 10 år sen

Om det är för 10 år sedan så är det troligtvis 2012-års kalender om den gick på TV, detta år är 2022 så jag skulle tippa på att det var nyinspelningen du såg.

Jag tyckte att 2012-års nyinspelning var bra när jag såg den, jag kan dock inte svära på att jag fortfarande känner likadant... (men 1996-års version är ett mästerverk, den julkalendern är nästan lika gammal som jag själv)

Förutom Greveholm från 1996 så gillar jag även Mumindalen, Pelle Svanslös, Trolltider, Tomtemaskinen, Sunes Jul, Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter*, Teskedsgumman, med flera.

*Detta är inte nödvändigtvis en julkalender, utan det är ett "vanligt" program som "gjordes" till julkalender 4 år efter att den släpptes och hade med lucköppning med programledarna.

Utan att ha sett hela så skulle jag nog säga att Marias Barn från 1987 är klart sämst, jag provade att se det när Daniel nämnde att den var dålig och pallade inte att se mer.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 december 2022 kl. 21:54:25Utan att ha sett hela så skulle jag nog säga att Marias Barn från 1987 är klart sämst, jag provade att se det när Daniel nämnde att den var dålig och pallade inte att se mer.
Ja, Marias barn var verkligen horribel - jag har mardrömmar än idag om den... :o

Jag själv stod ut att se tre eller fyra avsnitt när det begav sig, och det bara för att jag älskade julkalendrar på den tiden och längtade efter julkalendern hela året - så jag hoppades in i det sista att det bara var i början som det bara var berättarröst och stillbilder, så att julkalendern faktiskt skulle "komma igång" efter det...
(Att det skulle fortsätta vara berättelser från bibeln var ju uppenbart från första början, men jag hoppades länge att det bara inledningsvis var tecknade stillbilder och att det sen skulle "komma igång" och bli en vanlig live-actionserie med skådespelare; alternativt en riktig tecknad serie med rörlig animation och inte bara stillbilder)

Efter några avsnitt fick jag ge upp hoppet, då jag insåg att det faktiskt inte skulle bli mer än så - och än idag är det den enda svenska julkalender jag påbörjat men inte kunnat se klart... :(

Lilla My

Citat från: MOA skrivet  6 december 2022 kl. 21:34:16De har jag varit sen jag såg den första gången
Jag har aldrig sett originalet men hatade Greveholm när den var julkalender för 10 år sen
Är stor skillnad på originalet och uppföljaren från -12. Du kan ju inte säga att orginalet är den sämsta om du inte ens har sett den.

Även uppföljaren tyckte jag inte var SÅ dålig - den var bara rushed af och led av "ALLT SKA HÄNDA SAMTIDIGT - VI TRYCKER IN SJUTTIOFEM OLIKA HÄNDELSEBELOPP PÅ EN GÅNG". Speciellt om man är uppväxt med den gamla var den nya ganska fin då och då. Förstår de som tycker den är medioker, eller en let down om man gillar den första.

... Men den är ju ABSOLUT inte sämre än Mumin, Marias Barn eller Decemberdröm. 

Goliat

Jag kan ju tycka att den var rätt bra faktiskt. Men som vuxen och tänker på "flourtant-scenen" med lite propaganda så blir man lite off.

Vill minnas hur bra man tyckte om skelettet och animationerna på slutet. Men tittar man idag ser det verkligen amatörmässigt gjort ut, men det speglar en tid.

Men att den skulle vara dålig eller så pass kass att man inte kan se den har jag svårt stt förstå, även om jag kan tänka mig att man kanske inte gillar den typen av serier/filmer om spöken med komedi-inslag och mysterium, är ju ne genre alla inte tycker om.

Lilla My

Citat från: Goliat skrivet  7 december 2022 kl. 09:02:47Jag kan ju tycka att den var rätt bra faktiskt. Men som vuxen och tänker på "flourtant-scenen" med lite propaganda så blir man lite off.

Fast skulle knappast kalla det för propaganda - karaktären jobbar ju som tandhygienist så det är ju en del av humorn att hon tvingar sina barn vara super-noga med att ta hand om sina tänder  ::)

Erika

Såg nyss credtlistan för Kometernas jul listar nu fler skådespelare.