Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Toy Story: Mikael Roupé - Björn Skifs?

Startat av Soscla, 3 december 2007 kl. 22:44:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Soscla

I Disneys klassiker Toy Story är Björn Skifs Woody, men i de sånger som framförs har jag för mig att Mikael Roupé sjunger. Lite underligt, med tanke på att Björn Skifs ju är Mr. Sång. Hur/varför kan det vara så?  ???
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Det stämmer att alla sångerna i Toy Story sjungs av Mikael Roupé. I uppföljaren däremot sjunger Björn Skifs själv en av sångerna.

Något definitivt svar till varför lär inte gå att få, men om man ser till fakta så kan man komma fram till en ganska säker slutsats. I den amerikanska originalversionen är det inte Woodys röst (Tom Hanks) som sjunger låtarna, inte ens de som ska föreställa att Woody sjunger; utan istället är det Randy Newman som sjunger sångerna.

Björn Skifs blev ju uppenbarligen godkänd av Disney som Woodys röst (voice match till Tom Hanks), men det betyder ju inte att han nödvändigtvis skulle bli godkänd som Randy Newmans voice-match. Eftersom sångerna är så pass framstående, så är det rimligt att anta att dessa troligen måste bli godkända av Disney i USA, och att dubbningsbolaget (Sun Studio i det här fallet) inte ensam kunnat bestämma sådant. Det faktum att Björn Skifs är en känd sångare i Sverige är knappast någonting som Disney Character Voices i USA bryr sig om, utan de går ju efter likhet med originalrösten samt röstkaraktär/känsla.

Så förmodligen hade Mikael Roupé helt enkelt en röst som var mer lik originalrösten för sångerna, än vad Björn Skifs hade.

Soscla

It's so fluffy I'm gonna die!

Elios

Han hade passat oerhört bra att sjunga din bäste vän. Nu tycker jag dock att Mikael Roupé gör ett outstanding jobb som sjunger den och jag klagar inte men undrar dock lite hur det kanske hade låtit om Jan Mybrand hade sjungit den!?

gstone

Citat från: Elios skrivet 22 december 2019 kl. 03:43:40
Han hade passat oerhört bra att sjunga din bäste vän. Nu tycker jag dock att Mikael Roupé gör ett outstanding jobb som sjunger den och jag klagar inte men undrar dock lite hur det kanske hade låtit om Jan Mybrand hade sjungit den!?

Jag såg Jan Mybrand  live och han sjöng där tror jag ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Björn Skifs kan  krävde gallet mycket pengar om han skulle sjunga sångerna med.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 19 augusti 2020 kl. 15:25:37
Björn Skifs kan  krävde gallet mycket pengar om han skulle sjunga sångerna med.
Ja men på engelska är det ju inte heller Woodys röst som sjunger det är ju meningen att det inte ska vara så därför fick Mikael Roupé sjunga Toy Story låtarna han sjunger ju även låtarna i Ett småkryps liv och alla dessa låtar på engelska sjungs av Randy Newman

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 augusti 2020 kl. 15:37:19
Ja men på engelska är det ju inte heller Woodys röst som sjunger det är ju meningen att det inte ska vara så därför fick Mikael Roupé sjunga Toy Story låtarna han sjunger ju även låtarna i Ett småkryps liv och alla dessa låtar på engelska sjungs av Randy Newman

Ja men björn är ju en bra sångare ? ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 19 augusti 2020 kl. 17:22:36
Ja men björn är ju en bra sångare ? ???
Men han låter som Woody inte som Randy Newman och jag skulle tro att under den här tiden var Mikael Roupé den officiella dubbaren för Randy Newman

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 augusti 2020 kl. 17:36:12
Men han låter som Woody inte som Randy Newman och jag skulle tro att under den här tiden var Mikael Roupé den officiella dubbaren för Randy Newman

Jäkla slöseri om ni frågar mig.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 19 augusti 2020 kl. 17:47:18
Jäkla slöseri om ni frågar mig.
Grejen är att Pixar inte ville att det skulle vara en vanlig Disney musikal därför sjunger ingen av karaktärerna i filmen

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 augusti 2020 kl. 17:49:04
Grejen är att Pixar inte ville att det skulle vara en vanlig Disney musikal därför sjunger ingen av karaktärerna i filmen

Skifs kunde ännu sjungit fast att inte gjord det "i karaktärer " som själva Woody.

Fattar du hur jag menar  ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 19 augusti 2020 kl. 19:14:44
Skifs kunde ännu sjungit fast att inte gjord det "i karaktärer " som själva Woody.

Fattar du hur jag menar  ???
Jag förstår men antagligen var Mikael Roupés röst mer lik Randy Newman det förklarar också varför han sjunger i Ett småkryps liv även fast den är dubbad av KM Studio.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 februari 2021 kl. 17:13:21
Jag förstår men antagligen var Mikael Roupés röst mer lik Randy Newman det förklarar också varför han sjunger i Ett småkryps liv även fast den är dubbad av KM Studio.

Det kan nog mycket väl stämma  ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 februari 2021 kl. 17:13:21
Jag förstår men antagligen var Mikael Roupés röst mer lik Randy Newman det förklarar också varför han sjunger i Ett småkryps liv även fast den är dubbad av KM Studio.
Var de enda gången han dubbade utanför Sun Studio?