Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Re-släppt Disney klassiker - nya bonusmaterial?

Startat av Richardo, 11 april 2017 kl. 10:43:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag tittade i både Hemmakväll i Amiralsgatan och Elgiganten i Svågertorp idag, men Trassel-filmerna fanns inte där heller...  :(

Vad gör jag nu då...

Finns det inga rena DVD-affärer i Malmö...?

Jag kan inte fatta att jag inte hittar dem, de ska ju inte vara så svåra att få tag på i affärerna, det är nästan som de inte vill bli hittade av mig...  :-\

Kanske de var tillfälligt slut i butikerna jag letade efter, jag undrar; hur ofta brukar handeln beställa titlar?

Anders M Olsson

Citat från: Alexander skrivet 12 november 2018 kl. 14:20:57
Jo, men jag pratade om butikerna i Malmö som fortfarande har, iallafall på Amiralsgatan

Enligt kartan på
https://www.hemmakvall.se/
har de sex butiker i Malmö, varav tre (Limhamn, Regementsgatan och Amiralsgatan) har film.

De övriga tre (Triangeln, Mobilia och Emporia) är förmodligen rena godisbutiker.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 november 2018 kl. 16:55:15
Jag tittade i både Hemmakväll i Amiralsgatan och Elgiganten i Svågertorp idag, men Trassel-filmerna fanns inte där heller...  :(

Vad gör jag nu då...

Finns det inga rena DVD-affärer i Malmö...?

Jag kan inte fatta att jag inte hittar dem, de ska ju inte vara så svåra att få tag på i affärerna, det är nästan som de inte vill bli hittade av mig...  :-\

Kanske de var tillfälligt slut i butikerna jag letade efter, jag undrar; hur ofta brukar handeln beställa titlar?

Enligt deras webbsajt ska Drottning för en dag finnas i lager som köpfilm i Hemmakvälls butik på Amiralsgatan.

Var inte rädd för att prata med personalen! Om de inte har en viss titel i lager och butiken är det minsta serviceinriktad ska de kunna ta hem vilken film som helst som finns i distribution i Sverige. Om de inte vill besvära sig är den butiken förmodligen inte värd att spilla tid på! Gå någon annanstans!

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 november 2018 kl. 16:55:15
Kanske de var tillfälligt slut i butikerna jag letade efter, jag undrar; hur ofta brukar handeln beställa titlar?

Man ska inte räkna med att butikerna självmant fyller på sina lager, såvida det inte gäller de senaste storsäljarna.

Däremot bör de alltid kunna ta hem titlar som är i distribution till kunder som speciellt frågar efter dem.

När det inte längre finns efterfrågan på en viss titel eller när upplagan är slutsåld går den ur distribution. Eventuella kvarvarande exemplar kan då hamna i butikernas osorterade fyndkorgar.

Disneyfantasten

Jag har både igår och idag kollat i fler möjliga affärer (igår tittade jag i Hemmakväll i Limhamn och Hemmakväll i Regementsgatan och idag tittade jag i Ica Maxi i Cypressvägen och Ica Maxi i Toftanäs), men jag hittade dem inte där heller...

Jag håller på att googla på flera möjliga affärer i Malmö som kan sälja DVD, men om ingen jag kollar upp och tittar i har dessa DVD-filmer vet jag inte vad jag gör... (filmerna har inte funnits ute i affärerna speciellt länge och jag har letat som en galning efter dem utan resultat)

Jag är så dålig på att beställa online, så jag misstänker att jag förmodligen aldrig kommer att kunna få tag i dem...

(detta är kanske för mycket begärt, men om någon här på forumet har några exemplar över av dessa två filmer eller inte vill ha dem längre eller har tröttnat på dem så kan ni ju skicka dem hem till mig gratis, jag ger er isåfall min adress via PM!  :)  )

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 november 2018 kl. 23:29:53
Jag har både igår och idag kollat i fler möjliga affärer (igår tittade jag i Hemmakväll i Limhamn och Hemmakväll i Regementsgatan och idag tittade jag i Ica Maxi i Cypressvägen och Ica Maxi i Toftanäs), men jag hittade dem inte där heller...

Jag håller på att googla på flera möjliga affärer i Malmö som kan sälja DVD, men om ingen jag kollar upp och tittar i har dessa DVD-filmer vet jag inte vad jag gör... (filmerna har inte funnits ute i affärerna speciellt länge och jag har letat som en galning efter dem utan resultat)

Jag är så dålig på att beställa online, så jag misstänker att jag förmodligen aldrig kommer att kunna få tag i dem...

(detta är kanske för mycket begärt, men om någon här på forumet har några exemplar över av dessa två filmer eller inte vill ha dem längre eller har tröttnat på dem så kan ni ju skicka dem hem till mig gratis, jag ger er isåfall min adress via PM!  :)  )

Testa att fråga Hemmakväll personalen på Amiralsgatan om dessa titlarna, så kan de möjligtvis beställa hem dem till butiken.

Anders M Olsson

#246
Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 november 2018 kl. 23:29:53
Jag har både igår och idag kollat i fler möjliga affärer (igår tittade jag i Hemmakväll i Limhamn och Hemmakväll i Regementsgatan och idag tittade jag i Ica Maxi i Cypressvägen och Ica Maxi i Toftanäs), men jag hittade dem inte där heller...

Ja, men frågade du personalen? Jag tror du gör dig alldeles för mycket jobb med att springa från butik till butik.

Dels kan det hända att de faktiskt har någon av titlarna hemma trots att den inte omedelbart syns på hyllan. Dels är jag ganska säker på att de gärna tar hem titlar som de inte har i lager om du ber dem, och då kan du bara komma tillbaka några dagar senare och hämta. (Gäller nog inte ICA Maxi. Fast har du tur och får tag på rätt person kanske det går även där...)

Enligt deras webbsajt ska Trassel - Drottning för en dag finnas i lager hos Hemmakväll på Amiralsgatan. Det kan förstås hända att lagerstatus på webben inte alltid stämmer med verkligheten.

Det allra enklaste sättet att få tag på dem måste ändå vara att beställa på nätet, t.ex. har discshop.se båda titlarna i lager. Om du inte själv kan eller vill beställa kanske du kan be någon du känner hjälpa dig. Jag tror du överskattar svårigheten.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 18 november 2018 kl. 07:25:48
Testa att fråga Hemmakväll personalen på Amiralsgatan om dessa titlarna, så kan de möjligtvis beställa hem dem till butiken.

Jag hade gjort det, om jag bara hade vågat göra det, jag kanske ska ta mig mod att göra det någon gång... (kanske rentav redan nu på måndag)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 november 2018 kl. 08:02:37
Ja, men frågade du personalen? Jag tror du gör dig alldeles för mycket jobb med att springa från butik till butik.

Nej, tyvärr gjorde jag inte det...  :(

Förresten så är det väl ändå bra att vara ute och få motion, det är ju nyttigt att jobba med kroppen, eller har jag fel...? (jag sprang förresten inte så mycket, mest gick jag)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 november 2018 kl. 08:02:37
Dels kan det hända att de faktiskt har någon av titlarna hemma trots att den inte omedelbart syns på hyllan. Dels är jag ganska säker på att de gärna tar hem titlar som de inte har i lager om du ber dem, och då kan du bara komma tillbaka några dagar senare och hämta. (Gäller nog inte ICA Maxi. Fast har du tur och får tag på rätt person kanske det går även där...)

Kanske det, jag ska klura ut ett bra sätt att fråga personalen!  ;)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 november 2018 kl. 08:02:37
Det allra enklaste sättet att få tag på dem måste ändå vara att beställa på nätet, t.ex. har discshop.se båda titlarna i lager. Om du inte själv kan eller vill beställa kanske du kan be någon du känner hjälpa dig. Jag tror du överskattar svårigheten.

Jag önskar att det vore så enkelt, men som jag nämnde tidigare så litar jag inte riktigt på andra, eftersom jag är så noggrann med vad jag har och vad jag vill ha och ibland kan andra blanda ihop saker och ge mig fel...

Förresten så vet jag att bl.a. CDON har båda titlarna att beställa!

Ja, det är nog som du säger, att jag överskattar svårigheten...

Men jag vill ju så gärna ha både Trassel Innan För Evigt och Trassel Drottning För En Dag, jag har även andra Disney DVD-er som jag vill ha, men först är dessa två Trassel-filmerna en större prioritet så de får vänta...

Alexander

#248
Till andra kan man alltid skriva ner titlarna på en lapp åt dem, och för att säkra sig ännu mer kan man ha med en bild på omslaget, fakta om filmens produktionsår, speltid, m.m.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 18 november 2018 kl. 10:34:10
Till andra kan man alltid skriva ner titlarna på en lapp åt dem, och för att säkra sig ännu mer kan man ha med en bild på omslaget, fakta om filmens produktionsår, speltid, m.m.

Jag ska iallafall försöka med min storebror, för det är han jag litar mest på!  ;)
(nackdelen är dock att han sedan slutet av september 2018 pluggar i England och kommer tillbaka omkring maj/juni 2019, men han kommer iallafall att fira jul hemma i Sverige, så jag ger honom informationen och de exakta titlarna! Även om andra saker som jag är ute efter till mina VHS-samlingar...)

Jag kommer senare att nämna mina Disneyklassiker & Pixar samlingar på DVD och Bluray i denna tråd!  :) (samt vilka jag planerar)

Anders M Olsson

#250
Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 november 2018 kl. 18:04:18
Enligt kartan på
https://www.hemmakvall.se/
har de sex butiker i Malmö, varav tre (Limhamn, Regementsgatan och Amiralsgatan) har film.

De övriga tre (Triangeln, Mobilia och Emporia) är förmodligen rena godisbutiker.

Jag var på Emporia i går och passade på att titta in på Hemmakväll. Som jag misstänkte är det en stor godisbutik utan en enda film. Där var inte heller några kunder (förutom jag själv, och jag köpte inget) så man kan verkligen undra om det kan löna sig att driva en så stor butik enbart baserat på sötsaker? Godis kan man förmodligen köpa [nästan?] lika bra på ICA eller Willys alldeles intill.

Jag kan förstå att videobutiker tjänar på att ha godis som kompletterande sortiment, på samma sätt som det finns godisförsäljning på de flesta biografer. Men därifrån till att renodla godiskonceptet känns inte som en vinnande idé...

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 november 2018 kl. 10:32:08
Jag var på Emporia i går och passade på att titta in på Hemmakväll. Som jag misstänkte är det en stor godisbutik utan en enda film. Där var inte heller några kunder (förutom jag själv, och jag köpte inget) så man kan verkligen undra om det kan löna sig att driva en så stor butik enbart baserat på sötsaker? Godis kan man förmodligen köpa [nästan?] lika bra på ICA eller Willys alldeles intill.

Jag kan förstå att videobutiker tjänar på att ha godis som kompletterade sortiment, på samma sätt som det finns godisförsäljning på de flesta biografer. Men därifrån till att renodla godiskonceptet känns inte som en vinnande idé...

Jag håller med om att det inte alls känns som en vinnande idé med renodlade godisaffärer...

Alexander

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 november 2018 kl. 10:32:08
Jag var på Emporia i går och passade på att titta in på Hemmakväll. Som jag misstänkte är det en stor godisbutik utan en enda film. Där var inte heller några kunder (förutom jag själv, och jag köpte inget) så man kan verkligen undra om det kan löna sig att driva en så stor butik enbart baserat på sötsaker? Godis kan man förmodligen köpa [nästan?] lika bra på ICA eller Willys alldeles intill.

Jag kan förstå att videobutiker tjänar på att ha godis som kompletterande sortiment, på samma sätt som det finns godisförsäljning på de flesta biografer. Men därifrån till att renodla godiskonceptet känns inte som en vinnande idé...

Jo till viss del, men märkte du att Hemmakvälls koncept bygger mycket på importerat godis från bl.a USA som inte går att köpa i övriga butiker.

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 19 november 2018 kl. 11:40:45
Jo till viss del, men märkte du att Hemmakvälls koncept bygger mycket på importerat godis från bl.a USA som inte går att köpa i övriga butiker.
Verkligen? Inte på Hemmakväll i Skellefteå i alla fall; där har jag inte kunnat hitta något godis alls som inte finns i nästan varenda tänkbar butik.

Men det verkar ju som att Hemmakväll varierar väldigt mycket mellan olika butiker. I Skellefteå består nog butiken av ungefär 50% godis, 25% hyrfilmer och 25% köpfilmer; grovt räknat utifrån senast jag besökte den (vilket dock visserligen var över ett halvår sen, så möjligen kan det ha hänt saker sedan dess). De verkar dock något bakåtsträvande, då det är relativt mycket som de bara verkar ha på DVD även om det även har släppts på Blu-Ray (framförallt bland hyrfilmer)...

Varsågod

Citat från: Anders M Olsson
Jag var på Emporia i går och passade på att titta in på Hemmakväll. Som jag misstänkte är det en stor godisbutik utan en enda film. Där var inte heller några kunder (förutom jag själv, och jag köpte inget) så man kan verkligen undra om det kan löna sig att driva en så stor butik enbart baserat på sötsaker? Godis kan man förmodligen köpa [nästan?] lika bra på ICA eller Willys alldeles intill.

Jag kan förstå att videobutiker tjänar på att ha godis som kompletterande sortiment, på samma sätt som det finns godisförsäljning på de flesta biografer. Men därifrån till att renodla godiskonceptet känns inte som en vinnande idé...

Så länge svenskarna äter mest godis är världen är det ju åtminstone potentiellt sett ett vinnande koncept.
Hemmakvälls sortiment är betydligt större, och även om de är jämförelsevis dyrare, är de säkert många som tycker det kan vara värt det att få köpa sorter som sällan erbjuds av alla aktörer, eller stycksaker som blir betydligt dyrare per enhet att köpa i andra butiker. De har hög omsättning, och silar nog sitt godis relativt ofta; det känns fräscht och färskt. (Nej, jag jobbar inte på Hemmakväll.)