Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Mumintrollet och hans vänner - kometen kommer (2020)

Startat av Goliat, 12 september 2020 kl. 18:10:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 28 september 2020 kl. 22:09:55
Varför fråga alla om den ska bli omdubbade i Sverige , När det klart och tydligt står"De nya rösterna i Sverige"
här !!!??  :o :o ??? ??? ???
Eftersom att det är rösterna i den nya serien och det inte finns någon officiell release eller något sådant som faktiskt bevisar att filmen överhuvudtaget kommer i sitt nya skick till Sverige

Goliat

Finland och England kommer den men de vet bara inte än hur de ska göra med just svenska dubben, antar den kommer ha release med svensk dubb i Finland först.

Fast jag undrar om den ens kommer i år alls på bio än, kan ju bli framskjutet till nästa år med tanke på situationen.

Fick dock inte svar på om den kommer släppas digitalt eller på Blu-Ray eller både ock. Men som sagt de kanske vill se hur det går först, går de back så kanske de väljer att inte släppa den alls. Men med tanke på att de släpper film om Tove Jansson så borde kanske ögonen gå upp lite extra för mumin-filmen.

Edit: angående biograf så är det den informationen de fått om dubbningen, inget mer svar från dem. Men vart informationen de fått kommer ifrån vet jag ej, om det är från moomin eller från de som restaurerar filmen eller vad. Det är nog bara tiden som får utgöra. Vet inte ens om de dubbat den än, men Engelska och Finska ska den omdubbas, även enligt moomin, så den informationen verkar rätt.

Goliat

Lite jämförelse med den officiella släppta 4:3 med trailern som är beskuren. Det jag är lite förvånad över är hur mycket bild det är med, när man jämför flera scener så verkar det som att det är mer bild de får med på sidorna även om man offrat lite på höjden. Förutom just Agosturan som Mumin slåss med för att rädda Snorkfröken, den verkar det som att den är beskuren enbart på höjden och inget extra på sidorna direkt.

Första bilden är trailern, andra är den släppta versionen på bland annat DVD i Sverige och Finland.











Goliat

Bilderna från Biografen först sista är från officiella utgåvan på dvd m.m.







Steffan Rudvall

#19
Citat från: lost_t3ckn4t skrivet 29 september 2020 kl. 07:47:41
Lite jämförelse med den officiella släppta 4:3 med trailern som är beskuren. Det jag är lite förvånad över är hur mycket bild det är med, när man jämför flera scener så verkar det som att det är mer bild de får med på sidorna även om man offrat lite på höjden. Förutom just Agosturan som Mumin slåss med för att rädda Snorkfröken, den verkar det som att den är beskuren enbart på höjden och inget extra på sidorna direkt.

Första bilden är trailern, andra är den släppta versionen på bland annat DVD i Sverige och Finland.

Om man ser mer på sidorna i den beskurna versionen betyder det antagligen att filmen är gjord för att funka som 4:3 och 16:9 som vissa av Disneys filmer från 70-talet

Goliat

#20
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 september 2020 kl. 08:07:10
Om man ser mer på sidorna i den beskurna versionen betyder det antagligen att filmen är gjord för att funka som 4:3 och 16:9 som vissa av Disneys filmer från 70-talet

Det kan tänkas. Jag vet inte vad den visats i för format.

Sedan är det ju lite speciellt, när jag jämförde bild med den japanska (serien) märkte jag även att vissa scener, maträtter, även mun är helt annorlunda på serien. Har dock aldrig fått tag i den japanska film-versionen dock. Hade varit kul att se om det är animationsskillnader på filmen med.

Serien som de släppte digitalt på C More (ej i Sverige och verkar ej finnas kvar dag, frågat en bekant i Finland), den tittade jag beskuren i 16:9 och den passade perfekt förutom introt vill säga. Verkar dessutom vara mer på alla hörnen jämfört med svenska dvd-releasen samt finska boxen.

Så det skulle inte förvåna mig. Märkligt att så lite finns dokumenterat om detta, eller så finns det men på finska och japanska...

Edit: gjorde en snabb sökning. Fler som märkt skillnaden tydligen. 0,32 ser man lilla My's mun som...ja...ser lite extra stor ut. Även mumins är mycket större.

https://youtu.be/rJCc-cQ14RE

Steffan Rudvall

Citat från: lost_t3ckn4t skrivet 29 september 2020 kl. 08:32:22
Det kan tänkas. Jag vet inte vad den visats i för format.

Sedan är det ju lite speciellt, när jag jämförde bild med den japanska (serien) märkte jag även att vissa scener, maträtter, även mun är helt annorlunda på serien. Har dock aldrig fått tag i den japanska film-versionen dock. Hade varit kul att se om det är animationsskillnader på filmen med.

Serien som de släppte digitalt på C More (ej i Sverige och verkar ej finnas kvar dag, frågat en bekant i Finland), den tittade jag beskuren i 16:9 och den passade perfekt förutom introt vill säga. Verkar dessutom vara mer på alla hörnen jämfört med svenska dvd-releasen samt finska boxen.

Så det skulle inte förvåna mig. Märkligt att så lite finns dokumenterat om detta, eller så finns det men på finska och japanska...

Edit: gjorde en snabb sökning. Fler som märkt skillnaden tydligen. 0,32 ser man lilla My's mun som...ja...ser lite extra stor ut. Även mumins är mycket större.

https://youtu.be/rJCc-cQ14RE
Jag kan ha fel men jag tror att Japan fick samma version som resten av världen och dessa ändringar är gjorda för japansk DVD

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 september 2020 kl. 08:47:04
Jag kan ha fel men jag tror att Japan fick samma version som resten av världen och dessa ändringar är gjorda för japansk DVD

Det kan mycket väl stämma att så är fallet. Jag är lite för dåligt insatt, tror det finns mumin-fans i Sverige men det handlar om nostalgi och inte mycket mer än så tyvärr.

Den fick ju inte premiär denna månaden så lär bli nästa år. Får hålla tummarna att mer information kommer. Jag kommer självklart att uppdatera här så fort jag vet mer. Har även bett att få återkoppling med de som restaurerar filmen för att få veta mer om format m.m. så hoppas det går att lösa.

Lilla My


Goliat

Citat från: Lilla My skrivet 29 september 2020 kl. 09:46:17
Kvalitén thoooooooo, så fin! :-*

Håller med. Bättre än den som fanns som streaming samt fanns på Yle för flertal år sedan. :)

Goliat

Fick äntligen lite svar:

"Sorry for the delayed replay.

When Moomin is coming to cinemas, we will have that also dubbed in Swedish.

Have a great week!
"

Jag tolkar det som att de ska dubba om den till Svenska

Sabelöga

Citat från: lost_t3ckn4t skrivet  2 oktober 2020 kl. 12:31:02
Fick äntligen lite svar:

"Sorry for the delayed replay.

When Moomin is coming to cinemas, we will have that also dubbed in Swedish.

Have a great week!
"

Jag tolkar det som att de ska dubba om den till Svenska
Varför svarar dom på engelska...
Houba !

Varsågod

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 september 2020 kl. 08:07:10
Om man ser mer på sidorna i den beskurna versionen betyder det antagligen att filmen är gjord för att funka som 4:3 och 16:9 som vissa av Disneys filmer från 70-talet

Du kunde gott ha utelämnat de tio bilderna i citatet, så man slipper skrolla en halv sida bara för att ta sig igenom ditt inlägg som innehåller en enda mening.

Goliat

#28
Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  2 oktober 2020 kl. 13:03:55
Varför svarar dom på engelska...

Antagligen på grund av att just den som håller i just detta inte kan svenska, jag kan inte finska så jag skrev på engelska till dem.

Edit: (Lade till ordet antagligen)

Steffan Rudvall