Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Distribueras av Disney

Startat av moviefan, 20 juni 2019 kl. 17:48:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Vilka filmer/serier har Disney distribuerat men inte gjort ? 

Elios

Är det inte alla Marvel och Star Wars filmer?
Kan ta fel på det men det är väl något sånt?
Snart lägger dem väl även till DC!?^^  :o 8)

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 20 juni 2019 kl. 17:48:58
Vilka filmer/serier har Disney distribuerat men inte gjort ?

Alla Marvel, LucasFilm -produktioner, Mupparna och 20th Century Fox produktioner som dem nu äger, men som gjordes innan Disney köpte upp dem.

Vilddjuren gjordes av CORE animation och inte av Disney, men Disney var distributör. Valiant från 2005 hade Disney som distributör i USA.

I USA var det Disney som länge skötte distribution av Studio Ghibli filmer.

I Sverige har Disney varit distributörer för Mammas pojkar och de två Hundraåringen filmerna med Robert Gustafsson.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 16 juli 2019 kl. 09:31:34
I Sverige har Disney varit distributörer för Mammas pojkar och de två Hundraåringen filmerna med Robert Gustafsson.

Det hade jag ingen aning om...

Däremot vet jag att Buena Vista i Sverige av någon anledning distribuerat både Hundhotellet och Pelle Svanslös och Den Stora Skattjakten, trots att båda är svenska filmer...

Disneyfantasten

Kände förresten inte till Mammas Pojkar...

Alexander

#5
Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juli 2019 kl. 09:43:19
Det hade jag ingen aning om...

Däremot vet jag att Buena Vista i Sverige av någon anledning distribuerat både Hundhotellet och Pelle Svanslös och Den Stora Skattjakten, trots att båda är svenska filmer...

Ja, dem där har de också tagit hand om.

I USA skötte Disney distribution av Pokemon 4-7 under sin Miramax logga. I Sverige blev det endast Pokemon 4 (Pokemon 4ever) som Disney skötte distribution för.

moviefan


Elios

Egentligen är ju också Big Hero 6 inte Disney från början, utan Stan Lees Marvel.  ;D

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet 16 juli 2019 kl. 13:23:02
Vad innebär  distribution  ?

Att man har hand om uthyrning och/eller försäljning (i grossistledet).

Disneyfantasten

Såvitt jag förstått så har följande i Sverige distribuerat Disney;

>Egmont Film AB = 1988 till våren 1992

>Buena Vista = sedan sommaren 1992 (hette Buena Vista Home Video från 1992 fram till april 1995 innan det maj 1995 döptes om till Buena Vista Home Entertainment fram till 2008 då företaget helt döptes om till Walt Disney Studios Home Entertainment)

Enligt Oscar Isaksson så distribuerade SF Disneys filmer under en tid, så då är min fråga; ungefär när gjorde de det?

Disneyfantasten

Hittade ingen bättre tråd att skriva detta i...

Pelle Svanslös och Den Stora Skattjakten (2000) = 2001-års VHS-utgåva;
Utgivningsdatum: våren 2001

Reklam före filmen;
1.   Varningstext (Buena Vista Home Entertainment)
2.   Kommer snart på video
3.   Buzz Lightyear Rymdjägare Äventyret Börjar videotrailer (kommer på video & Disney-DVD 13 juni 2001) (speakerröst: Mikael Roupé)
4.   Dinosaurier videotrailer (kommer på video & Disney-DVD 15 augusti 2001) (speakerröst: Fredrik Beckman)
5.   102 Dalmatiner (SPELFILM) videotrailer (speakerröst: Fredrik Beckman)