Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Gillar tjejer "Den Magiska Kitteln"?

Startat av Richardo, 24 juni 2020 kl. 13:56:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Finns det tjejer som tycker om Disneys långfilm Den Magiska Kitteln?

Filmen är baserad på "pojkböckerna" av Lloyd Alexander och har en manlig huvudkaraktär som pojkar kan identifiera sig med, en söt flicka, magiskt svärd, action och en elak kung som besegras tillslut. Allt som pojkar tycker om.

Finns det något för tjejer också i filmen? Visst kan man säga att flickor läser alla sorters böcker, medan det är bara pojkar som inte läser "flickböcker", men jag undrar rent generellt ifall sådan action tilltalar tjejer när tjejer (på grupp-nivå) föredrar filmer som lägger fokus på känslor.

Soscla

It's so fluffy I'm gonna die!

Lilla My

Varför skulle inte flickor gilla filmen? Det låter lite som du tror det är ovanligt att flickor gillar "pojksaker", vilket är fel. "Pojkflickor" är i sig dessutom väldigt mycket vanligare än "flickaktiga pojkar", mycket på grund av att det är mer accepterat för en tjej att vara "grabbig" än för en kille att vara "tjejig" - Tack patriarkatet.

Så jadå - Jag bl.a. älskade "Kitteln" som liten, även fast jag inte såg den ofta då vi inte ägde den själva.

E

Citat från: Richardo skrivet 24 juni 2020 kl. 13:56:44
Finns det tjejer som tycker om Disneys långfilm Den Magiska Kitteln?

Filmen är baserad på "pojkböckerna" av Lloyd Alexander och har en manlig huvudkaraktär som pojkar kan identifiera sig med, en söt flicka, magiskt svärd, action och en elak kung som besegras tillslut. Allt som pojkar tycker om.

Finns det något för tjejer också i filmen? Visst kan man säga att flickor läser alla sorters böcker, medan det är bara pojkar som inte läser "flickböcker", men jag undrar rent generellt ifall sådan action tilltalar tjejer när tjejer (på grupp-nivå) föredrar filmer som lägger fokus på känslor.
Vad spelar det för roll

Du har så konstiga inlägg ibland

Erika

Ja, precis som killar kan tycka om t. ex. "My Little Pony" (vilket många killar gjorde när jag växte upp).

Jabberjaw

Det är på grund av såna här korkade trådar som feminismen existerar..

Att man ens sitter och funderar över om ett visst kön gillar en film. Det beror väl på personen i fråga? En smaksak helt enkelt. Genetik och kön spelar endast roll vid biologiska frågor, forskning och muskelbildning dvs DNA och har ingen som helst betydelse i smak, tycke, och livet i allmänhet eller hur man klär sig och vad man tittar på för filmer.  ::)

Soscla

Citat från: Jabberjaw skrivet 25 juni 2020 kl. 19:07:19
Det är på grund av såna här korkade trådar som feminismen existerar..

Att man ens sitter och funderar över om ett visst kön gillar en film. Det beror väl på personen i fråga? En smaksak helt enkelt. Genetik och kön spelar endast roll vid biologiska frågor, forskning och muskelbildning dvs DNA och har ingen som helst betydelse i smak, tycke, och livet i allmänhet eller hur man klär sig och vad man tittar på för filmer.  ::)

Jag vet att du inte gillar feminism, men jag tycker din andra mening där rör sig farligt nära en feministisk ideologi  ::) <3 Fint! Dvs alla får gilla allt, sluta dela in folk i fack osv osv.
It's so fluffy I'm gonna die!


Daniel Hofverberg

Jag tycker snarare att det är en intressant frågeställning, även om jag i det här fallet inte kan se någon anledning varför alla kön inte ska kunna uppskatta Taran och den magiska kitteln.

Citat från: Erika skrivet 25 juni 2020 kl. 12:16:27
Ja, precis som killar kan tycka om t. ex. "My Little Pony" (vilket många killar gjorde när jag växte upp).
Såsom jag exempelvis, som älskade My Little Pony som ung (och till viss del fortfarande gör)...

Citat från: Richardo skrivet 24 juni 2020 kl. 13:56:44
Visst kan man säga att flickor läser alla sorters böcker, medan det är bara pojkar som inte läser "flickböcker", men jag undrar rent generellt ifall sådan action tilltalar tjejer när tjejer (på grupp-nivå) föredrar filmer som lägger fokus på känslor.
Säg inte det... Jag har exempelvis generellt sett alltid mer uppskattat så kallade "tjejböcker" och "tjejfilmer" än sådana som huvudsakligen riktar sig till killar/män; men jag tillhör kanske undantagen... ;)

Elios


MOA

Ja jag kanske e lite av en Tomboy då jag gillar mycket mer killsaker än tjejsaker

MOA

Citat från: MOA skrivet 29 juni 2020 kl. 23:37:43Ja jag kanske e lite av en Tomboy då jag gillar mycket mer killsaker än tjejsaker
Det där påståendet stämmer fortfarande 4 år senare. Svaret på denna fråga är Ja! Nästa ämne borde heta: Gillar Killar Barbie?(& då menar jag dom animerade filmerna & inte förra årets live action film)

Elios

Varför står här inte Taran och den magiska kitteln för det är väl den som det menas med?
För höll på att tro här att det menades med en annan film?  ???

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 27 januari 2024 kl. 22:01:26Varför står här inte Taran och den magiska kitteln för det är väl den som det menas med?
För höll på att tro här att det menades med en annan film?  ???
Lite lång titel på en tråd om man ska ha med hela titeln...

MOA

Citat från: Elios skrivet 27 januari 2024 kl. 22:01:26Varför står här inte Taran och den magiska kitteln för det är väl den som det menas med?
För höll på att tro här att det menades med en annan film?  ???
Kommer bara kalla den för Magiska Kitteln