Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kortfilmer på Archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 12 februari 2022 kl. 17:42:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 19 december 2022 kl. 00:56:31Är det någon som har tid över, och kan tänka sig att hjälpa mig med synkning av ett par kortfilmer för att hinna lägga ut Musse Piggs julsaga (svensk, norsk, dansk och finsk orginaldubbning) före jul? Utan att avslöja för mycket kan jag säga att planen är att Musse Piggs julsaga ska få tre bonuskortfilmer, och alla som varit med under VHS-eran kan nog gissa sig till vilka.
Jag skulle gärna hjälpa till, men har tyvärr inte hunnit installera alla nödvändiga programvaror på min nya stationära dator - och på laptopen finns just nu varken program eller utrymme för sådant. Ärligt talat har jag nog också ganska fullt upp den här veckan med julklappsinköp, julpynt och allt sådant; varför jag inte lär hinna få den nya datorn fullt funktionsduglig... :(

Daniel Hofverberg

Nu har jag digitaliserat och laddat upp Buzzy - Den glada kråkan till Archive, som är en kortfilmssamling som innehåller 7 av de 8 kortfilmerna (*) som producerades med kråkan Buzzy under 1940- och 1950-talet. De här kortfilmerna innehåller en del stereotyper som i dagens läge av somliga kan uppfattas som rasistiska; därav att de är ganska okända nuförtiden och har aldrig släppts på DVD i Sverige. Dessa ingick som del av Harveytoon, och är sedan länge i Public Domain; så det intressanta är den svenska dubbningen. :)
https://archive.org/details/buzzy-den-glada-krakan

Jag känner igen rösterna väldigt väl, men lyckas tyvärr inte placera in dem här och nu. Någon som är bättre än jag på röstidentifiering får gärna ta en titt. Det rör sig i alla fall om en lektordubbning, men en helt okej sådan där det låter som flera skådespelare.

Jag skulle gissa att VHS-filmen gavs ut någon gång under 1980-talet, men då den inte finns med i Svensk Mediedatabas kan jag inte avgöra med säkerhet. Men då det på omslaget står "Inspelad 1980", trots att ingen av kortfilmerna på kassetten är nyare än 1950-talet, kanske man kan tolka det som att VHS-utgåvan gavs ut 1980...? Filmen distribuerades av Tower Vision; troligtvis bara som hyr-VHS.

(*): Den allra första kortfilmen med Buzzy saknas av någon outgrundlig anledning; The Stupidstitious Cat från 1947. Kanske beror det på att den som enda kortfilm i "serien" ingick i Noveltoons från Paramount/Famous Studios.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 januari 2023 kl. 13:40:24Nu har jag digitaliserat och laddat upp Buzzy - Den glada kråkan till Archive, som är en kortfilmssamling som innehåller 7 av de 8 kortfilmerna (*) som producerades med kråkan Buzzy under 1940- och 1950-talet. De här kortfilmerna innehåller en del stereotyper som i dagens läge av somliga kan uppfattas som rasistiska; därav att de är ganska okända nuförtiden och har aldrig släppts på DVD i Sverige. Dessa ingick som del av Harveytoon, och är sedan länge i Public Domain; så det intressanta är den svenska dubbningen. :)
https://archive.org/details/buzzy-den-glada-krakan

Jag känner igen rösterna väldigt väl, men lyckas tyvärr inte placera in dem här och nu. Någon som är bättre än jag på röstidentifiering får gärna ta en titt. Det rör sig i alla fall om en lektordubbning, men en helt okej sådan där det låter som flera skådespelare.

Jag skulle gissa att VHS-filmen gavs ut någon gång under 1980-talet, men då den inte finns med i Svensk Mediedatabas kan jag inte avgöra med säkerhet. Men då det på omslaget står "Inspelad 1980", trots att ingen av kortfilmerna på kassetten är nyare än 1950-talet, kanske man kan tolka det som att VHS-utgåvan gavs ut 1980...? Filmen distribuerades av Tower Vision; troligtvis bara som hyr-VHS.

(*): Den allra första kortfilmen med Buzzy saknas av någon outgrundlig anledning; The Stupidstitious Cat från 1947. Kanske beror det på att den som enda kortfilm i "serien" ingick i Noveltoons från Paramount/Famous Studios.
Buzzy låter som Kenneth Milldoff

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  9 januari 2023 kl. 14:41:04Buzzy låter som Kenneth Milldoff
Visst, men om VHS-utgåvan är från 80-talet så är det ju omöjligt.

MOA

Jag blev int så imponerad på Buzzy,de e inge mer än en knockoff Looney Tunes & Tom & Jerry utan kreativiteten & humorn. Rösterna var int heller så lyckade,mest på grund av att man kunde höra originalet i bakgrunden.
Bättre underhållning finns i originala Looney Tunes & Tom & Jerry.Buzzy e bara ett skamlöst försök att kopiera den filmstilen.

MOA

Katnip e också med i Herman & Katnip, en mer brutal knockoff av Tom & Jerry
*Rysningar*

Erika

Citat från: MOA skrivet  9 januari 2023 kl. 21:47:51Jag blev int så imponerad på Buzzy,de e inge mer än en knockoff Looney Tunes & Tom & Jerry utan kreativiteten & humorn. Rösterna var int heller så lyckade,mest på grund av att man kunde höra originalet i bakgrunden.
Bättre underhållning finns i originala Looney Tunes & Tom & Jerry.Buzzy e bara ett skamlöst försök att kopiera den filmstilen.
Har visserligen bara tittat lite snabbt på Buzzy, men håller med. Kändes ganska trist och långt ifrån lika underhållande som Tom & Jerry... 

Själva dubben är dock okej för att vara en lektordubbning, har sett/hört värre... Som tidigare nämnt är det Kenneth Milldoff som gör rösten till Buzzy medan katten (här var det dock svårt att uppfatta eftersom den engelska originalrösten överröstar den svenska rösten som dessutom pratar ganska lågt) låter som Håkan Mohede.

Will Siv

Citat från: MOA skrivet 10 januari 2023 kl. 11:46:28Katnip e också med i Herman & Katnip, en mer brutal knockoff av Tom & Jerry
*Rysningar*
typ som "Itchy & Scratchy"

MOA


Daniel Hofverberg

Som jag lovade före jul kommer här kortfilmssamlingen Rudolf med röda mulen, som innehåller 7 stycken Public Domain-kortfilmer av bröderna Fleischer med svenskt tal. Det här är alltså volym 4 av The Fabulous Fleischer Folio, men i Sverige har alla fyra volymer fått olika titlar så att man inte ens tydligt förstår att de ingår i samma "serie"...

Av förståeliga skäl har @Ovanliga dubbningar förstås redan fått den digitaliserade kopian ett tag före jul (det är ju därifrån som bonuskortfilmen till Resan till julstjärnan kommer), men nu har jag laddat upp den till Archive så att alla kan glädjas åt hela VHS-filmen. :)
https://archive.org/details/rudolf-med-roda-mulen-fleischer-folio

Den dubbades av Gothenburg Sound i Göteborg, troligtvis 1989; i vanlig ordning med Urmas Plunt som producent och Göran Hagwall som regissör. Inte den bästa dubbningen i världen, och mixningen är bristfällig där dialog och sång ibland dränks av bakgrundsmusiken - men det är i alla fall en "riktig" dubbning (ingen lektordubb), och med hela 8 skådespelare.

Jag har även två av de andra volymerna i serien - närmare bestämt Fartfyllda drömmar (volym 1) och Åsnan Spunky (volym 2). Jag ska försöka digitalisera de volymerna inom kort.

Volym 3, som i Sverige fått titeln Orkestern, har jag trots åratals letande tyvärr inte lyckats få tag i; utan den saknas fortfarande i min samling. :(

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 januari 2023 kl. 13:40:24Nu har jag digitaliserat och laddat upp Buzzy - Den glada kråkan till Archive, som är en kortfilmssamling som innehåller 7 av de 8 kortfilmerna (*) som producerades med kråkan Buzzy under 1940- och 1950-talet. De här kortfilmerna innehåller en del stereotyper som i dagens läge av somliga kan uppfattas som rasistiska; därav att de är ganska okända nuförtiden och har aldrig släppts på DVD i Sverige. Dessa ingick som del av Harveytoon, och är sedan länge i Public Domain; så det intressanta är den svenska dubbningen. :)
https://archive.org/details/buzzy-den-glada-krakan

Jag känner igen rösterna väldigt väl, men lyckas tyvärr inte placera in dem här och nu. Någon som är bättre än jag på röstidentifiering får gärna ta en titt. Det rör sig i alla fall om en lektordubbning, men en helt okej sådan där det låter som flera skådespelare.

Jag skulle gissa att VHS-filmen gavs ut någon gång under 1980-talet, men då den inte finns med i Svensk Mediedatabas kan jag inte avgöra med säkerhet. Men då det på omslaget står "Inspelad 1980", trots att ingen av kortfilmerna på kassetten är nyare än 1950-talet, kanske man kan tolka det som att VHS-utgåvan gavs ut 1980...? Filmen distribuerades av Tower Vision; troligtvis bara som hyr-VHS.

(*): Den allra första kortfilmen med Buzzy saknas av någon outgrundlig anledning; The Stupidstitious Cat från 1947. Kanske beror det på att den som enda kortfilm i "serien" ingick i Noveltoons från Paramount/Famous Studios.
På tal om Harvey Toon så undrar jag om de finns några kortfilmer om Casper som kan läggas upp.
De verkar va de enda dom e kända för.Vad jag sett har dom också skapat en knockoff Snurre Sprätt

Scoobydoofan1

Det var en kortfilm om kalle anka där han grälade med fåglar över sin macka som han ville äta på en båt, är osäker på vilken kortfilm det är men kalle, musse och långben var på en båt, osäker på vilken kortfilm det var. Är det nån som vet vilken kortfilm det är och vad kortfilmen heter?

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 februari 2023 kl. 09:40:46Det var en kortfilm om kalle anka där han grälade med fåglar över sin macka som han ville äta på en båt, är osäker på vilken kortfilm det är men kalle, musse och långben var på en båt, osäker på vilken kortfilm det var. Är det nån som vet vilken kortfilm det är och vad kortfilmen heter?
Musse Pigg som valfångare (The Whalers, 1938)
Musse är kapten på ett valfångstfartyg. Kalle sitter i utkiken och försöker äta en smörgås i lugn och ro. Musse försöker utan större framgång tömma en hink spillvatten i lovart. Så får Kalle syn på en val. Efter mycket fumlande lyckas Långben avfyra harpunen, men han trasslar in sig i linan och hamnar själv inne i valen. En vild jakt följer, och av fartyget blir till slut bara kaffeved.
Regi: Dick Huemer
Animatörer: Ed Love, Al Eugster, Art Babbitt
Musik: Albert Hay Malotte

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 februari 2023 kl. 09:53:24Musse Pigg som valfångare (The Whalers, 1938)
Musse är kapten på ett valfångstfartyg. Kalle sitter i utkiken och försöker äta en smörgås i lugn och ro. Musse försöker utan större framgång tömma en hink spillvatten i lovart. Så får Kalle syn på en val. Efter mycket fumlande lyckas Långben avfyra harpunen, men han trasslar in sig i linan och hamnar själv inne i valen. En vild jakt följer, och av fartyget blir till slut bara kaffeved.
Regi: Dick Huemer
Animatörer: Ed Love, Al Eugster, Art Babbitt
Musik: Albert Hay Malotte
finns den på svenska där man kan kolla på den? tackar också för svaret Anders, uppskattar det. Tack så mycket för hjälpen.

Anders M Olsson

#209
Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 februari 2023 kl. 09:54:32finns den på svenska där man kan kolla på den? tackar också för svaret Anders, uppskattar det.
Ja.

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/kortfilmer/valfangarna/

På YouTube:

https://youtu.be/O4qatX7xGO4

Vill man ha den på DVD finns den i samlingen Ett gott skratt! Volym 3. Även om den är utgången i handeln bör den inte vara så svår att få tag på begagnad.