Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Sorgliga filmer

Startat av Experten, 4 juli 2013 kl. 13:53:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Experten

Bron till Terabitia är alldeles för sorglig :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

JRL

Citat från: Experten skrivet  4 juli 2013 kl. 13:53:59
Bron till Terabitia är den sämsta filmen jag har sett.
Den är alldeles för sorglig :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Sorglig är den definitivt, men dålig?! Menar du allvar nu? Nog för att smaken är som baken och jag själv tycker att det är en av de bästa filmer som någonsin gjorts, men på vilket sätt menar du att den är dålig?

Om man tycker att någonting är dåligt är det bra om man kan motivera varför. Både av respekt för upphovsmän och för att man ska kunna föra en vettig diskussion. Att man bara säger att någonting är dåligt ger inget diskussionsunderlag.

En film kan knappast vara dålig för att den är sorglig! I så fall skulle ju Lejonkungen också vara en dålig film, enligt det resonemanget. Likaså Pinocchio, som är en av få filmer som har 100% på Rotten Tomatoes (vilket betyder att alla viktigare kritiker gillat den). Båda de nämnda filmerna är sorgliga.

Experten

#2
Nä, filmen är alldeles för sorglig

Experten

För mig är det så att de bra sakerna blir bättre och de dåliga sakerna blir sämre.

JRL

Citat från: Experten skrivet  5 juli 2013 kl. 16:34:06
För mig är det så att de bra sakerna blir bättre och de dåliga sakerna blir sämre.

Är du medveten om att flera av dina inlägg faktiskt är helt obegripliga? Vad du vill ha sagt med det som jag citerat i det här inlägget tror jag inte att någon begriper. Och blanda inte bort korten genom att skriva "låt oss återgå till ämnet", låt Daniel avgöra den saken! Mig veterligen är du inte moderator på den här sidan, och inget forum behöver en "baksätesmoderator".

Experten

ja, jag erkänner, men jag är ibland extremt korkad :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

TonyTonka

#6
Citat från: JRL skrivet 10 juli 2013 kl. 14:24:40
Är du medveten om att flera av dina inlägg faktiskt är helt obegripliga? Vad du vill ha sagt med det som jag citerat i det här inlägget tror jag inte att någon begriper. Och blanda inte bort korten genom att skriva "låt oss återgå till ämnet", låt Daniel avgöra den saken! Mig veterligen är du inte moderator på den här sidan, och inget forum behöver en "baksätesmoderator".

Jag tror i alla fall att jag fattar vad Experten skrev i inlägget som du citerade ^^

Vad gäller "Bäst att återgå till ämnet", av någon anledning känns det som att Experten "tänkte" högt om du förstår vad jag menar ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

JRL

#7
Citat från: AlexanderM skrivet 11 juli 2013 kl. 18:49:13
[...] Nu kan vi kanske lägga bråket härinne åt sidan? [...]
Bråk? Jag ville veta varför "Experten" påstod att Bron till Terabitia var dålig för att den var sorglig. Påstår man att någonting är dåligt bör man gärna lägga fram argument som förklarar varför. Är det något som det här forumet inte behöver så är det fler påståenden i stil med "Filmen X och/eller dubbaren Y är så dålig!" helt utan någon form av motivering.

Jag accepterar till fullo att alla inte tycker som jag. Men jag tror att det är fler än jag som tycker att det är ganska tråkigt med alla omotiverade angrepp som förekommer på det här forumet. Det skadar anseendet hos en i övrigt ytterst välskött och viktig sida. Det är inte för mycket begärt att kunna styrka kontroversiella påståenden med någon form av argument.

Man bör dessutom ha i åtanke att det faktiskt händer att de personer som det skrivs om kommer in på forumet och läser inlägg som handlar om dem. Då är det inte särskilt trevligt att få omotiverade påhopp kastade i ansiktet. (Med detta dock inte sagt att det var det som "Experten" gjorde i den här tråden.)

TonyTonka

Men Experten har ju motiverat sin åsikt, hon sa att anledningen till att hon inte gillar Bron till Terabitia för att den var för sorglig, och om hon nu tycker att den är för sorglig, så tycker väl hon det? Eller hur? Okej, hon kanske överdrev, men vad hon menade var att den var för sorglig.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

AlexanderM

Citat från: JRL skrivet 11 juli 2013 kl. 20:23:54
Bråk? Jag ville veta varför "Experten" påstod att Bron till Terabitia var dålig för att den var sorglig. Påstår man att någonting är dåligt bör man gärna lägga fram argument som förklarar varför. Är det något som det här forumet inte behöver så är det fler påståenden i stil med "Filmen X och/eller dubbaren Y är så dålig!" helt utan någon form av motivering.

Jag accepterar till fullo att alla inte tycker som jag. Men jag tror att det är fler än jag som tycker att det är ganska tråkigt med alla omotiverade angrepp som förekommer på det här forumet. Det skadar anseendet hos en i övrigt ytterst välskött och viktig sida. Det är inte för mycket begärt att kunna styrka kontroversiella påståenden med någon form av argument.

Man bör dessutom ha i åtanke att det faktiskt händer att de personer som det skrivs om kommer in på forumet och läser inlägg som handlar om dem. Då är det inte särskilt trevligt att få omotiverade påhopp kastade i ansiktet. (Med detta dock inte sagt att det var det som "Experten" gjorde i den här tråden.)

Men det har inget med tråden att göra (förlåt att jag själv låter som en hobbymoderator här) har ni nån "beef" så red ut det. Antingen får du starta en specifik tråd om det eller så kan du registrera dig, skicka ett PM till Experten (alternativt Daniel) så kan ni kanske nå en lösning. Jag är ny här och gillar verkligen Dubbningshemsidan och forumet men det är tråkigt att läsa om ett småbråk ("omotiverade angrepp" och "jag är korkad").  Även en gröngöling har sina "två cents" right?

Jag vill se fortsätta se vad användarna önskar för creditlistor istället :)
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

Experten

Jag vet inte ens hur jag ska förklara :(

JRL

Citat från: AlexanderM skrivet 11 juli 2013 kl. 21:55:43
Men det har inget med tråden att göra (förlåt att jag själv låter som en hobbymoderator här) har ni nån "beef" så red ut det. Antingen får du starta en specifik tråd om det eller så kan du registrera dig, skicka ett PM till Experten (alternativt Daniel) så kan ni kanske nå en lösning. Jag är ny här och gillar verkligen Dubbningshemsidan och forumet men det är tråkigt att läsa om ett småbråk ("omotiverade angrepp" och "jag är korkad").  Även en gröngöling har sina "två cents" right?

Jag vill se fortsätta se vad användarna önskar för creditlistor istället :)

Om du tar dig tid att gå igenom några fler trådar på det här forumet så kommer du att hitta rätt många diskussioner som gått off topic på ett eller annat sätt. Ska du läxa upp alla som varit inblandade i dem så kommer du att vara sysselsatt fram till jul.

Överlåt modererandet till Daniel. Han sköter det här forumet alldeles utmärkt utan att du ska sitta i baksätet och tala om för honom hur han ska göra. Jag förstår att du vill att allting ska vara på ett sätt som passar just dig, men så fungerar det inte riktigt. Jag rekommenderar dig att skaffa ett eget forum, där får du bestämma alldeles själv hur du vill ha det.

JRL

Citat från: TonyTonka skrivet 11 juli 2013 kl. 20:52:23
Men Experten har ju motiverat sin åsikt, hon sa att anledningen till att hon inte gillar Bron till Terabitia för att den var för sorglig, och om hon nu tycker att den är för sorglig, så tycker väl hon det? Eller hur? Okej, hon kanske överdrev, men vad hon menade var att den var för sorglig.

Så då är Pinocchio, som brukar anses vara en av filmhistoriens bästa tecknade filmer, också dålig, med andra ord? Den är extremt sorglig, och jag vet många som har gråtit till den. Skönheten och odjuret, som var den första tecknade film att nomineras till en Oscar för bästa film, är också tämligen sorglig. Är den också dålig?

Jag skulle kunna ta upp åtskilliga fler exempel på filmer som är sorgliga men som inte brukar anses vara dåliga, men jag tror att mitt budskap har gått fram. Tycker man att någonting är dåligt så bör man motivera det. Alla är fri att ha sina egna åsikter, men om man känner att man behöver säga offentligt att någonting är dåligt så bör man som sagt motivera det.

Själv tycker jag att Nu blåser vi snuten är jättedålig, för jag skrattade jättemycket när jag såg den.

TonyTonka

#13
Citat från: JRL skrivet 18 juli 2013 kl. 04:31:28
Så då är Pinocchio, som brukar anses vara en av filmhistoriens bästa tecknade filmer, också dålig, med andra ord? Den är extremt sorglig, och jag vet många som har gråtit till den. Skönheten och odjuret, som var den första tecknade film att nomineras till en Oscar för bästa film, är också tämligen sorglig. Är den också dålig?


Enligt mig så är dom filmerna inte sorgliga, för dom slutar ju bra, men jag har ingen aning om hur filmen som Experten nämnde slutar.

Pinocchio (om du syftar på Disneys) så är det en av mina favoriter, och den är inte särskilt sorglig, kanske lite i slutet, men inte mer.

För övrigt bör jag poängtera att jag inte tycker att en film är dålig för att den är sorglig. Personligen tycker jag att alla borde få ha sin egen åsikt, och om någon nu skulle tycka att en film är dålig på grund av att den är för sorglig så respekterar jag det eftersom att det är den personens åsikt.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Experten

#14
VARNING! SPOILER NEDAN:













I Bron till Terabitia så dör en av huvudpersonerna (Leslie Burke) på slutet.

TonyTonka

Citat från: JRL skrivet 18 juli 2013 kl. 04:20:22
Överlåt modererandet till Daniel.

Är det inte Erika som är moderatorn på det här forumet, visst, Daniel är Administratör och kan göra mer än henne, men Erika sköter också om saker här  :P
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Experten

Rättare sagt så skulle Bron till terabitia varit bra om det inte vore för det dåliga slutet!

AlexanderM

#17
Citat från: JRL skrivet 18 juli 2013 kl. 04:20:22
Om du tar dig tid att gå igenom några fler trådar på det här forumet så kommer du att hitta rätt många diskussioner som gått off topic på ett eller annat sätt. Ska du läxa upp alla som varit inblandade i dem så kommer du att vara sysselsatt fram till jul.

Läxa upp, när sa jag det? Får jag inte ens påpeka att det är lite trist se folk ha en OT diskussion där känslorna börjar bli heta?

Överlåt modererandet till Daniel. Han sköter det här forumet alldeles utmärkt utan att du ska sitta i baksätet och tala om för honom hur han ska göra.

Jag vet inte om jag ska kommentera, jag har inte tagit parti för nån av er ska du veta. Så om jag stör mig på nåt bör jag vara tyst då jag inte modererar?

Jag förstår att du vill att allting ska vara på ett sätt som passar just dig, men så fungerar det inte riktigt. Jag rekommenderar dig att skaffa ett eget forum, där får du bestämma alldeles själv hur du vill ha det.

Lägg bara ord i munnen på mig, ytterst moget! Hade du lämnat ut email eller nåt hade du fått ett meddelande där istället för att jag skriver ut det här.

Helt otroligt, ska man mötas av sånt här när man varit ifrån datorn en tid? Jag har värre saker jag skulle kunna skriva men pajkastning vill jag inte ha
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

TonyTonka

Citat från: AlexanderM skrivet 26 juli 2013 kl. 14:25:10
Läxa upp, när sa jag det? Får jag inte ens påpeka att det är lite trist se folk ha en OT diskussion där känslorna börjar bli heta?

AlexanderM: Jag håller med dig till fullo, det är mycket trist att det här ämnet börjar gå off-topic, det är ju trots allt ett av forumets mest populära ämnen, det har mest poster av alla ämnena här på forumet (och inte långt ifrån mest visningar om det här ämnet till och med kanske har flest visningar), och folk kommer hit för att se vad folk önskar sig för creditslistor och själva önska sig/bidra med creditslistor. och inte läsa diskutioner där medlemmar kallar varandra för baksätesmoderatorer när de bara säger sin åsikt, eller kallar sig själva dumma i huvudet  :-\

JRL: Är alla på det här forumet (förutom dig) baksätesmoderatorer? Ingen här har väl försökt ta över forumet eller?  ::)
PS. varför registerar du dig inte?, bara undrade rent allmänt, ingen orsak varför DS.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Okej, nu har tråden här spårat ur för långt; så jag har nu flyttat alla inlägg som inte haft med creditlistor att göra till en ny tråd. Här kan ni fortsätta diskutera sorgliga filmer o.s.v.

Elios

Citat från: Experten skrivet 18 juli 2013 kl. 13:14:00
VARNING! SPOILER NEDAN:




Okej nu ska jag inte komma och avslöja ännu mer men jag minns att den slutade väldigt lyckligt.
Själv tycker jag inte att filmer är dåliga bara för att dem är sorgliga. Absolut inte. Bron till Terabitia är självklart mycket sorglig och det är nog första gången någonsin jag har sett en sådan djup film som denna blivit dubbad. Alltså en riktig spelfilm, inte tecknad eller animerad etc. Jag tyckte den var inspirerande på många sätt och väldigt fin. En annan film jag tycker kanske är lite sorglig är Järnjätten. Men tycker ändå den är väldigt bra på sitt sätt. Det första jag tänker på när det gäller sorgliga filmer är ju Titanic.

TonyTonka

#21
Citat från: Elios skrivet  4 augusti 2013 kl. 15:06:01

Okej nu ska jag inte komma och avslöja ännu mer men jag minns att den slutade väldigt lyckligt.
Själv tycker jag inte att filmer är dåliga bara för att dem är sorgliga. Absolut inte. Bron till Terabitia är självklart mycket sorglig och det är nog första gången någonsin jag har sett en sådan djup film som denna blivit dubbad. Alltså en riktig spelfilm, inte tecknad eller animerad etc. Jag tyckte den var inspirerande på många sätt och väldigt fin. En annan film jag tycker kanske är lite sorglig är Järnjätten. Men tycker ändå den är väldigt bra på sitt sätt. Det första jag tänker på när det gäller sorgliga filmer är ju Titanic.

Jag håller fullständigt med om att filmer absolut inte blir dåliga bara för att de slutar sorgligt (eller är sorgliga), ändå så tycker jag inte att vissa personer i filmerna förtjänar att dö, till exempel Jack Dawson i Titanic.

Spoliers! Läs inte i citatet nedan om du inte sett filmen!
Citat
I stället förtjänar skurken Cal Hockley (spelad av Billy Zane) att gå under med skeppet, men han överlever i stället, medan i stort sett alla de goda figurerna (Fabrizio, Tommy, Cora Cartmell, Jack, m.fl) dör på båten utom Rose.
Slut på Spoliers

En annan film som jag tycker är sorglig är Ghost från 1990 med Patrick Swayze (som nu tyvärr är död på riktigt), har någon här sett den? Själv har jag tyvärr inte sett hela filmen, men jag har sett klipp från diverse partier i filmen, och planerar att se filmen i sin helhet någon gång.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

En film jag tyckte var riktigt sorglig är ju Skicka Vidare.
Tänker inte vara någon spoiler här. Man får helt enkelt se filmen för att veta vad jag menar.
Men originalnamnet är Pay It Forward och Kevin Spacey är med i den.
På tal om honom så har ni sett American Beauty? Den känns lite sorglig men ändå knasig.

Elios

Höll på att glömma att nämna filmen The Pianist den är på många sätt en sorglig historia med gamla Nazi-Tyskland. Vi såg den på svenskan. Jag tror aldrig jag sätt så många gråta som dem i min klass gjorde.

En film ska väl säga att vara sorglig kanske kan vara lite att ta i men den fick iallafall mig att gråta som var Patrioten med Mel Gibson. Fällde en och en annan tår när hans barn började tala med pappan igen som så länge hade hatat honom.  :'(

Experten

Rättare sagt var hur jobbigt som helst att se/höra att Leslie Burke dog på slutet... :'(

Experten

Citat från: TonyTonka skrivet  4 augusti 2013 kl. 23:40:44
Jag håller fullständigt med om att filmer absolut inte blir dåliga bara för att de slutar sorgligt (eller är sorgliga), ändå så tycker jag inte att vissa personer i filmerna förtjänar att dö, till exempel Jack Dawson i Titanic.
vänta, vänta, vänta jag menar rättare sagt att Leslie Burke inte förtjänade att dö i Bron till Terabitia :'(

gorehound

Varje gång jag ser på filmer som Den Gröna Milen eller Eldflugornas Grav är det alltid någon jäkel som hackar lök i närheten.  ::)

Experten

Intressant nog så fick jag INTE en ENDA tår när jag såg ET för ett tag sedan...

Linnzy

Vi behöver sorgliga filmer lina mycket som lyckliga, roliga och actionspäckade filmer.

En film blir inte mindrw bra flr att den är sorglig. Jag är tycker ofta att det tvärtom gör den mycket mycket bättre.

Det var längesedan jag såg "Bron till..." men älskade den just för att speglade barns fantastiska fantasi på ett så underbart sätt. Jag tror inte att intrycket hade varit detsamma om den inte slutade som den gjorde. En annan sorglig film jag tycker bra om är Flickan Ovanifrån, orginaltiteln har jag glömt vad den var och ja, Pay it Forward är också i top 5 tillsammans med Eldflugornas Grav. Tips på fler sorgliga filmer i samma stuk (alltså med barn i huvudrollern) tas tacksamt emot!


*skrivet på mobilen*

gstone

Mamma Mia och The Artist fick mig att gråta.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Dig skall jag älska! är en av dom sirligast sakerna någonsin !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

DRYSkotty

#33
En av de mest rörande och ledsna filmerna jag tittade på var "vanilla sky" en mycket sorglig historia för mig.

Edit: Tagit bort ovidkommande länk. /Daniel

Elios

Citat från: DRYSkotty skrivet 28 januari 2019 kl. 23:56:38
En av de mest rörande och ledsna filmerna jag tittade på var "vanilla sky" en mycket sorglig historia för mig.

Edit: Tagit bort ovidkommande länk. /Daniel

Är inte det action?

Disneyfantasten

#35
Här är Disneyfilmer med sorgliga scener;

>Snövit och De Sju Dvärgarna (1937);
- när Dvärgarna (samt Skogsdjuren) sörjer Snövit

>Pinocchio (1940);
- när Geppetto tror att Pinocchio är död

>Dumbo (1941);
- när hans fängslade mamma vaggar honom i sin snabel

>Bambi (1942);
- när Bambis Mamma blir skjuten

>Askungen (1950);
- när Askungen rusar ut i trädgården och gråter

>Alice i Underlandet (1951);
- när Alice sjunger sången "Jättegoda Råd"

>Peter Pan (1953);
- när Lena sjunger sången "Din Mamma och Min"

>Lady och Lufsen (1955);
- när Jock tror att Trofast är död

>Törnrosa (1959);
- när Féerna sörjer Törnrosa

>Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961);
- när Roger, Anita och Nanny tror att deras hundar (i det fallet Dalmatiner) aldrig kommer hem igen

>Djungelboken (1967);
- när Mowgli tror att Baloo är död

>Robin Hood (1973);
- när Lille John och Hoppsan tror att Robin Hood drunknat

>Micke och Molle (1981);
- när Änkan Tweed lämnar Micke i skogen

>Skönheten och Odjuret (1991);
- när Belle tror att Odjuret dött

>Lejonkungen (1994);
- när Mufasa dör

>Pocahontas (1995);
- kan inte riktigt förklara, men det är mycket i filmen som är sorgligt

>Toy Story (1995);
- under sången "Jag Ska Aldrig Mer Flyga Igen"

>Ringaren i Notre Dame (1996);
- när Quasimodo blir misshandlad av folkmassan på torget
- när Quasimodo tror att Esmeralda dött

>Tarzan (1999);
- när Kerchak dör

>Toy Story 2 (1999);
- under sången "Hon Älskade Mig"

>Kejsarens Nya Stil (2000);
- när Kuzco är ensam och övergiven efter att ha insett att Pacha ahde rätt

>Monsters Inc (2001);
- när Sulley skrämt Bu av misstag
- när de skiljs i slutet

>Björnbröder (2003);
- när Kenai berättar för Koda att hans mamma är död

>Prinsessan och Grodan (2009);
- när Ray dör

>Toy Story 3 (2010);
- kan inte riktigt förklara hur, men den är iallafall sorglig på ett bra sätt

>Trassel (2010);
- när Rapunzel tror att Eugene Flynn Rider dött

>Frost (2013);
- när Anna fryser till is

>Big Hero 6 (2014);
- när Tadashi dör
- när Baymax förstörs (fast han kommer tillbaka i slutet helt fixad)

>Insidan Ut (2015);
- när Bing Bong försvinner
- när Jenny/Riley kommer hem i slutet

Det kan hända att jag glömt några stycken, men det är dessa jag kommer på just nu...

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 januari 2019 kl. 10:02:34
Här är Disneyfilmer med sorgliga scener;

>Snövit och De Sju Dvärgarna (1937);
- när Dvärgarna (samt Skogsdjuren) sörjer Snövit

>Pinocchio (1940);
- när Geppetto tror att Pinocchio är död

>Dumbo (1941);
- när hans fängslade mamma vaggar honom i sin snabel

>Bambi (1942);
- när Bambis Mamma blir skjuten

>Askungen (1950);
- när Askungen rusar ut i trädgården och gråter

>Alice i Underlandet (1951);
- när Alice sjunger sången "Jättegoda Råd"

>Peter Pan (1953);
- när Lena sjunger sången "Din Mamma och Min"

>Lady och Lufsen (1955);
- när Jock tror att Trofast är död

>Törnrosa (1959);
- när Féerna sörjer Törnrosa

>Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961);
- när Roger, Anita och Nanny tror att deras hundar (i det fallet Dalmatiner) aldrig kommer hem igen

>Djungelboken (1967);
- när Mowgli tror att Baloo är död

>Robin Hood (1973);
- när Lille John och Hoppsan tror att Robin Hood drunknat

>Micke och Molle (1981);
- när Änkan Tweed lämnar Micke i skogen

>Skönheten och Odjuret (1991);
- när Belle tror att Odjuret dött

>Lejonkungen (1994);
- när Mufasa dör

>Pocahontas (1995);
- kan inte riktigt förklara, men det är mycket i filmen som är sorgligt

>Toy Story (1999);
- under sången "Jag Ska Aldrig Mer Flyga Igen"

>Ringaren i Notre Dame (1996);
- när Quasimodo blir misshandlad av folkmassan på torget
- när Quasimodo tror att Esmeralda dött

>Tarzan (1999);
- när Kerchak dör

>Toy Story 2 (1999);
- under sången "Hon Älskade Mig"

>Kejsarens Nya Stil (2000);
- när Kuzco är ensam och övergiven efter att ha insett att Pacha ahde rätt

>Björnbröder (2003);
- när Kenai berättar för Koda att hans mamma är död

>Prinsessan och Grodan (2009);
- när Ray dör

Toy Story 3 (2010);
- kan inte riktigt förklara hur, men den är iallafall sorglig på ett bra sätt

>Trassel (2010);
- när Rapunzel tror att Eugene Flynn Rider dött

>Frost (2013);
- när Anna fryser till is

>Big Hero 6 (2014);
- när Tadashi dör
- när Baymax förstörs (fast han kommer tillbaka i slutet helt fixad)

>Insidan Ut (2015);
- när Bing Bong försvinner
- när Jenny/Riley kommer hem i slutet

Det kan hända att jag glömt några stycken, men det är dessa jag kommer på just nu...

Jag förmodar att du menar att Toy Story är från 1995.  ;D

Finns det inget sorgligt i Kogänget, Lilla Kycklingen, Atlantis, Skattkammarplaneten eller Lilo & Stitch då?

Jag tycker iallafall Lilo & Stitch 2 så är det iallafall sorgligt när man tror att Stitch dör.

Själv tycker jag i Tarzan att det finns oerhört många sekvenser som är sorgliga. Bland dem i början där den lille ungen som blir jagad av Sabor (som vi inte vet går bort), när Tarzans föräldrar går bort och lite annat med som jag inte kommer på nu.

Askungen får sin klänning förstörd förmodar jag kanske är samma scen där hon springer ut till skogen och där möter den goda fen. Men den känns mer som en tråkig scen. Att typ detta var ju tråkigt.

Men varför är vissa av dem sorgliga bara för att dem sjunger en sång??

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 29 januari 2019 kl. 12:33:46
Jag förmodar att du menar att Toy Story är från 1995.  ;D

Finns det inget sorgligt i Kogänget, Lilla Kycklingen, Atlantis, Skattkammarplaneten eller Lilo & Stitch då?

Jag tycker iallafall Lilo & Stitch 2 så är det iallafall sorgligt när man tror att Stitch dör.

Själv tycker jag i Tarzan att det finns oerhört många sekvenser som är sorgliga. Bland dem i början där den lille ungen som blir jagad av Sabor (som vi inte vet går bort), när Tarzans föräldrar går bort och lite annat med som jag inte kommer på nu.

Askungen får sin klänning förstörd förmodar jag kanske är samma scen där hon springer ut till skogen och där möter den goda fen. Men den känns mer som en tråkig scen. Att typ detta var ju tråkigt.

Men varför är vissa av dem sorgliga bara för att dem sjunger en sång??

Mycket riktigt menade jag 1995 vid första Toy Story!  ;) (men jag skrev fel i hastigheten)

I Kogänget och Lilo och Stitch finns det mycket riktigt sorgliga scener, även om de inte är lika nämnvärda som de nämnda scenerna... (här syftar jag alltså på scenerna!)

Mycket riktigt var det efter att Askungens klänning förstördes (jag klarar verkligen inte av den scenen även om jag tycker bra om resten av filmen) och innan Gudmodern visade sig...

Därför att sångerna är sorgliga förstås! (finns det inga sånger du tycker är sorgliga?)

När du nämnde Lilo och Stitch 2 kan jag iallafall nämna några uppföljare med sorgliga scener; Lady och Lufsen 2 Ludde på Äventyr och Peter Pan 2 Tillbaka Till Landet Ingenstans...

Och bland Nalle Puh filmerna tycker jag att Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin är ganska sorglig, när Puh sjunger sången "Där Högt i Det Blå"!

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 29 januari 2019 kl. 21:21:36
I Den Otroliga Vandringen är det väldigt sorgligt i slutet när Peter tror att Shadow inte kommer hem (fast han gör ju det). Och också när Sassy faller ner för vattenfallet och hundarna tror att hon har dött (fast hon överlever)


I Ice Age är det sorgligt när Manny minns sin gamla familj (jag tar med icke-disney-filmer också ;) )


I Monsters Inc är det sorgligt när Sulley tar farväl av Bu


En film som fick mig att gråta när jag var liten var 2 Tigerbröder :'( Men jag säger inte vilken scen för ni kanske inte har sett den


I Landet för Längesedan är det sorgligt när Lillefots Mamma dör


En man som heter Ove innehåller många sorgliga scener

Justé, Monsters Inc, den scenen är också ganska sorglig...

Jag har inte sett Tigerbröder, bara en TV-trailer för den, för många år sedan...

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 januari 2019 kl. 15:45:29
Mycket riktigt menade jag 1995 vid första Toy Story!  ;) (men jag skrev fel i hastigheten)

I Kogänget och Lilo och Stitch finns det mycket riktigt sorgliga scener, även om de inte är lika nämnvärda som de nämnda scenerna... (här syftar jag alltså på scenerna!)

Mycket riktigt var det efter att Askungens klänning förstördes (jag klarar verkligen inte av den scenen även om jag tycker bra om resten av filmen) och innan Gudmodern visade sig...

Därför att sångerna är sorgliga förstås! (finns det inga sånger du tycker är sorgliga?)

När du nämnde Lilo och Stitch 2 kan jag iallafall nämna några uppföljare med sorgliga scener; Lady och Lufsen 2 Ludde på Äventyr och Peter Pan 2 Tillbaka Till Landet Ingenstans...

Och bland Nalle Puh filmerna tycker jag att Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin är ganska sorglig, när Puh sjunger sången "Där Högt i Det Blå"!

Här vill jag bara med påminna om Nasses Stora Film kan man säkert fälla en liten tår av.  :P
En annan film jag kan tycka är väldigt sorglig är Min Hund Skip. Den är härlig på många vis och en sån söt liten hund.  ;D
Jag tänker mig med att den där Marley & Jag är sorglig har jag hört. Men har vägrat se den just därför.  :-[

Då undrar jag om man får ha med dokumentärer så vill jag iallafall rekommendera Filmen Om Alexander som du kan se på D-Play. Där kan vi snacka om en film jag föll en tår för. En annan som jag med såg tidigare förra året hette Midnight Sun och OJ VAD DEN VAR BRA MEN GRYMT SORGLIG! Såg hur hon som satt bredvid mig i salongen bara stor grät.

Jag grät också i filmen The Patriot när Mel Gibsons dotter springer till honom för att förlåta. Då kunde jag inte hålla tårarna borta längre.  :'(

Självklart finns det väl sånger man kan höra som får en att gråta som Tears In Heaven tycker jag känns som en sådan. Bra låt för övrigt. Men jag undrar lite hur du kan tycka att den där sången i Toy Story är sorglig visst den är ju lite bitter så men inget jag tycker är sorgligt.  >:(

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 30 januari 2019 kl. 00:14:54
Här vill jag bara med påminna om Nasses Stora Film kan man säkert fälla en liten tår av.  :P

Självklart finns det väl sånger man kan höra som får en att gråta som Tears In Heaven tycker jag känns som en sådan. Bra låt för övrigt. Men jag undrar lite hur du kan tycka att den där sången i Toy Story är sorglig visst den är ju lite bitter så men inget jag tycker är sorgligt.  >:(

Ta det lungt nu! Bara för att filmer är sorgliga behöver det inte alltid nödvändigtvis betyda att man gråter till dem, det är inget du behöver bli hysterisk över!

Men det är sant att Nasses Stora Film (liksom Tigers Film) har lite sorgliga scener i sig också...

Jag vet dock inte vad Tears In Heaven är även fast den sången låter lite bekant...

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 januari 2019 kl. 00:24:36
Ta det lungt nu! Bara för att filmer är sorgliga behöver det inte alltid nödvändigtvis betyda att man gråter till dem, det är inget du behöver bli hysterisk över!

Men det är sant att Nasses Stora Film (liksom Tigers Film) har lite sorgliga scener i sig också...

Jag vet dock inte vad Tears In Heaven är även fast den sången låter lite bekant...

Nej vafan jag menade inte så. Var mer att den sången med Buzz var att nu kom sanningen fram. Skrev nog fel emoji.   ???

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 januari 2019 kl. 00:24:36
Jag vet dock inte vad Tears In Heaven är även fast den sången låter lite bekant...
Det är Eric Clapton som gjort den låten. Den handlar om hans saknad efter sin 4-åriga son Conor som dog i en fall-olycka 1991

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 14 mars 2019 kl. 21:09:04
Den här bortklippta scenen från Zootropolis är också väldigt sorglig :'( Fattar inte varför dom tog bort den ???

https://www.youtube.com/watch?v=jirxJCsSzy8

Dem kanske tog bort den just därför den inte skulle vara tänkt som en sorglig film kanske.  :-*

Disneyfantasten

Jag har ganska nyligen lagt till Monsters Inc i filmlistan (gjorde det 2019-04-09), och jag kommer att fylla i med fler när jag kommer på...

Lilla My

Har väldigt lätt för att gråta, men bara för att jag gråter betyder det inte att jag tycker det är över-sorgligt.

Den film jag gråtit mest till nu på senaste tiden är The Silent Voice / Koe no Katachi. En anime-film som handlar om mobbning och självkänsla. Den fick mig att gråta vid ett par tillfällen, men det fanns två tillfällen då jag satt och hulkade och nästan var tvungen att stänga av för det gjorde så ont att se. Mycket tack vare hon som röstskådespelar en av huvudpersonerna, som är döv. Hennes röst skär rakt in i hjärtat på mig...

För er som är intresserade, dock kan vissa scener i klippet räknas som spoilers och det blir en annan känsla när man följt karaktärerna genom hela filmen. Jag rekommenderar filmen verkligen, hela  ligger ute på Youtube både med engelsk tal och text (föredrar den textade dock, mest p.g.a. Shoko's röstskådespelare :-* ).

Scenen som fick mig att gråta som ett barn ( FYI; hon försöker säga "förlåt", om och om igen. ):
https://youtu.be/43jPLg8l_y8?t=126

TrondM

Filmen The Champ fra 1979 er den tristeste filmen noensinne.

Elios

Utan av att avslöja allt för mycket så är ju Avengers: Endgame sorglig på sitt vis.
Även med Star Wars: Rogue One är ju en sorglig historia i sig.  :-[

TecknatÄlskare

En sorglig film är ju helt klart Lejonkungen.

Men en riktigt sorglig film är ju Hachiko!!!

Soscla

Citat från: Lilla My skrivet 17 april 2019 kl. 18:41:38
Har väldigt lätt för att gråta, men bara för att jag gråter betyder det inte att jag tycker det är över-sorgligt.

Den film jag gråtit mest till nu på senaste tiden är The Silent Voice / Koe no Katachi. En anime-film som handlar om mobbning och självkänsla. Den fick mig att gråta vid ett par tillfällen, men det fanns två tillfällen då jag satt och hulkade och nästan var tvungen att stänga av för det gjorde så ont att se. Mycket tack vare hon som röstskådespelar en av huvudpersonerna, som är döv. Hennes röst skär rakt in i hjärtat på mig...

För er som är intresserade, dock kan vissa scener i klippet räknas som spoilers och det blir en annan känsla när man följt karaktärerna genom hela filmen. Jag rekommenderar filmen verkligen, hela  ligger ute på Youtube både med engelsk tal och text (föredrar den textade dock, mest p.g.a. Shoko's röstskådespelare :-* ).

Scenen som fick mig att gråta som ett barn ( FYI; hon försöker säga "förlåt", om och om igen. ):
https://youtu.be/43jPLg8l_y8?t=126

Nej fy fan för A Silent Voice! Jag visste ju att den skulle handla om mobbning men det var så VÄLDIGT mycket mobbning. Jag mådde nästan lite illa. Sjukt bra, ja! Sjukt jobbig ja!
It's so fluffy I'm gonna die!

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 25 november 2019 kl. 15:46:11
VARNING: Om ni inte har sett filmen än så klicka INTE på länken

Denna scen från The Hunger Games är ju också sjukt sorglig :'( :'(

https://www.youtube.com/watch?v=do1smOv8rf4

Jo den minns man ju. Men föga förvånad då det är Hungerspelen vi talar om.
För övrigt tycker jag att den första är den enda som riktigt tilltalar mig.  ::)

E

Jag såg precis Fyren mellan haven med bland annat Alicia Vikander. Och jag grät faktiskt litegrann :'(

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 20 januari 2020 kl. 18:34:29
Jag såg precis Fyren mellan haven med bland annat Alicia Vikander. Och jag grät faktiskt litegrann :'(

Men du bör även se Manchester By The Sea den är nästan ännu sorgligare.  :-[

gstone

Det är soligt i Gandhi(1982) när England förlorar Indien! :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

#54
Ursäkta för bumpen, men:

Landet för Längesedan kommer på tanke (jag vet, stor överraskning). Det kvittar hur många gånger jag än ser om den, när
Spoiler
Lillefots mamma dör efter att hon beskyddat honom och Cera från Vasstand
[close]
så kommer alltid tårarna.

Men det är det som Don Bluths filmer är väldigt bra på generellt sett, de framkallar många känslor inom dig som tittare.

En annan film som jag anser är sorgsen, på sätt och vis är Christopher Nolans Interstellar. Premissen först främst har huvudkaraktären lämna sina barn, för att hitta en potentiellt ny planet för mänskligheten. Man ser hur det utvecklas en konflikt mellan dottern och sonen medans han är borta, vilket spelar stor roll då tiden går i en helt annan hastighet där han befinner sig. Slutscenen dock, där han
Spoiler
möter sin dotter igen efter cirka 60-70 motsvarande år på jorden och då hon har blivit gammal...
[close]
där bröt jag ihop helt och hållet när jag såg filmen på bio. Det var både lyckogivande och smärtsamt på samma gång.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

moviefan

Har ni sett Pojken i randig pyjamas ? Den är mycket bra, men sorglig.  

MOA

Dot & Kängurun har ett sorgligt slut

gstone

När Marnie var där är väldigt sorglig 😭😭😭🥺
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.