Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Piff & Puff Parkliv

Startat av TonyTonka, 31 december 2021 kl. 21:35:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Är denna serien verkligen dubbad? Det finns svenskt ljud enligt Disney+, men jag hörde ingen dialog, och det finns inga credits?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet 31 december 2021 kl. 21:35:35
Är denna serien verkligen dubbad? Det finns svenskt ljud enligt Disney+, men jag hörde ingen dialog, och det finns inga credits?  ???
E detta nåt nytt?

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Goliat


TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Goliat

Citat från: TonyTonka skrivet  1 januari 2022 kl. 12:47:50
Ja, just det. xD

Hehe.

Men som ovan frågade. Ja den är relativt ny, märkligt nog har den flera ljudspår och de första 6 avsnitten har svenskt ljudspår, men....det märkliga är att det inte är något tal, inte heller någon som säger titelns namn på svenska i introt.

Dessutom gör alla ifrån sig ljud, inte en enda talar ett "riktigt ord", som första skrev, ingen dialog. Märkligt IFS men lite unikt för Disney skulle jag tro?

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 31 december 2021 kl. 21:35:35
Är denna serien verkligen dubbad? Det finns svenskt ljud enligt Disney+, men jag hörde ingen dialog, och det finns inga credits?  ???
Jag är lika konfunderad som du vad gäller Piff & Puff: Parkliv. Alla 12 avsnitt har hur många ljudspår som helst - närmare bestämt på engelska, kantonesiska, danska, tyska, spanska, latinamerikansk spanska, franska, kanadensisk franska, italienska, japanska, koreanska, holländska, norska, polska, portugisiska, brasiliansk portugisiska, finska, svenska och taiwanesisk mandarin (men bara engelsk dövtextning). Men trots det verkar det inte finnas någon dialog alls, utan bara diverse läten som inte går att tolka som specifika ord, och utifrån en första snabbtitt tycker jag att alla ljudspår låter identiska. Det finns ju heller inga som helst dubbcredits för något språk efter sluttexterna.

Men seriens ordinarie eftertexter har med creditering för både "Voice Director France" och "Voice Director US", vilket väl rimligtvis bör antyda att det åtminstone bör finnas två versioner av serien. Det här är ju en fransk-amerikansk samproduktion animerad i Frankrike, så kanske har vissa eller alla läten spelats in i separata versioner för Europa och USA...? Hursomhelst borde det ju i alla fall inte behövas mer än två ljudspår, för det borde knappast ha gjorts separata versioner för svenska, norska, danska och finska av en serie som helt saknar dialog... ???

Citat från: Tecknad Film skrivet  1 januari 2022 kl. 13:08:04
Ja den är relativt ny, märkligt nog har den flera ljudspår och de första 6 avsnitten har svenskt ljudspår, men....
Vad menar du med de första 6 avsnitten...? För mig har samtliga avsnitt svenskt ljudspår, liksom norskt, danskt och finskt samt ytterligare 15 språk.

Vilket ju känns som slöseri med utrymme om de 19 ljudspåren faktiskt är identiska...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 januari 2022 kl. 17:42:06

Vad menar du med de första 6 avsnitten...? För mig har samtliga avsnitt svenskt ljudspår, liksom norskt, danskt och finskt samt ytterligare 15 språk.

Vilket ju känns som slöseri med utrymme om de 19 ljudspåren faktiskt är identiska...

De la ju upp ett avsnitt i veckan, och såg enbart 6 st avsnitt innan mitt Disney+ gick ut efter ett år. Vet inte hur många ljudspår som fanns men som du säger, 15 st är extremt många.

Det kanske är så att det är samma ljudspår men taggat dem att visas som olika spår, alltså 1 fil men länka till den 15 gånger. Den möjligheten finns också.