Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tomtar och Troll - Den hemliga kammaren

Startat av E, 14 januari 2019 kl. 14:00:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Den här filmen kom ut 2008 och den räknas som Sveriges första Dator-Animerade långfilm någonsin. Men jag undrar om den verkligen är BARA GJORD I SVERIGE. Nån som vet.

https://www.moviezine.se/movies/tomtar-troll-den-hemliga-kammaren


Elios

Ja just det är väl denna med Hasse Alfredson i någon röstroll väl? Tänker det är väl en av få filmer han gett ut sin röst väl?  ;D

E

#2
Citat från: Elios skrivet 14 januari 2019 kl. 16:55:51
Ja just det är väl denna med Hasse Alfredson i någon röstroll väl? Tänker det är väl en av få filmer han gett ut sin röst väl?  ;D
Just det ;)

Daniel Hofverberg

Jag måste medge att jag inte är helt säker. Om jag inte minns fel var det bara svenska företag som crediterats under eftertexterna, men två av de exekutiva producenterna är amerikaner och flera av animatörerna kommer från bl.a. Italien, Bulgarien och Rumänien - en av dem är exempelvis italienska Francesco Carovillano, som bl.a. arbetat med Winx Club.

Så svårt att säga om det är utländska animatörer som kommit till Sverige, eller om en viss del av animationen gjorts utomlands... Jag är benägen att gissa på det förstnämnda, men är inte alls säker.