Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Fanta

Startat av gstone, 23 maj 2021 kl. 22:01:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag dricker stor flaska Fanta om dagen !

Jag ÄLSKAR Fanta så mycket :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 23 maj 2021 kl. 22:01:03
Jag dricker stor flaska Fanta om dagen !

Jag ÄLSKAR Fanta så mycket :D
Du måste dock tänka på din hälsa.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 maj 2021 kl. 22:13:53
Du måste dock tänka på din hälsa.

Precis, hur gott det än är så är det inte bra att äta och dricka läsk, godis, kakor, snacks och sånt varje dag, det är nog bäst att unna sig det på helgen eller på lovet...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 maj 2021 kl. 22:20:31
Precis, hur gott det än är så är det inte bra att äta och dricka läsk, godis, kakor, snacks och sånt varje dag, det är nog bäst att unna sig det på helgen eller på lovet...

Jag äter chips varje dag med.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 23 maj 2021 kl. 22:22:03
Jag äter chips varje dag med.
Oj, det måste du sluta med annars kan du få hälsoproblem...

Jabberjaw

Citat från: gstone skrivet 23 maj 2021 kl. 22:01:03
Jag dricker stor flaska Fanta om dagen !

Jag ÄLSKAR Fanta så mycket :D

Mellan jag var 13-18 så åt jag i princip pizza och onyttigheter varje lunch på skolan. Var inte särskilt förtjust i bamba maten om man säger så.
Vid 16-20 års ålder så gick det åt 5-6 chips påsar i veckan och till det givetvis en massa energidryck, billys pizzor och annat såsom dipp, choklad och plockgodis.
20-25 så har jag druckit 1-3 energi drickor om dagen i tjänsten..  ::) ;D folk säger än idag till mig då och då att jag kommer att dö när som helst.

Senast jag kollade blodvärden och annat såsom ämnesomsättning så sa läkarna att jag hade värden som en tävlingssimmare på elitnivå. Så du kanske har samma ämnesomsättning som mig Gstone, kanske inte..  :) Försök hålla koll på om du blir nå tjockare i främst kinder och om magen/midjan och gör en koll på vad du har för typ av upptagning på socker och annat så är det ingen fara. Vissa går dock upp på en milkshake och en marabou vet jag  :-\

Scoobydoofan1

Citat från: Jabberjaw skrivet 24 maj 2021 kl. 00:40:51
Mellan jag var 13-18 så åt jag i princip pizza och onyttigheter varje lunch på skolan. Var inte särskilt förtjust i bamba maten om man säger så.
Vid 16-20 års ålder så gick det åt 5-6 chips påsar i veckan och till det givetvis en massa energidryck, billys pizzor och annat såsom dipp, choklad och plockgodis.
20-25 så har jag druckit 1-3 energi drickor om dagen i tjänsten..  ::) ;D folk säger än idag till mig då och då att jag kommer att dö när som helst.

Senast jag kollade blodvärden och annat såsom ämnesomsättning så sa läkarna att jag hade värden som en tävlingssimmare på elitnivå. Så du kanske har samma ämnesomsättning som mig Gstone, kanske inte..  :) Försök hålla koll på om du blir nå tjockare i främst kinder och om magen/midjan och gör en koll på vad du har för typ av upptagning på socker och annat så är det ingen fara. Vissa går dock upp på en milkshake och en marabou vet jag  :-\
Läsk är ju bara skräp för det mesta.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 23 maj 2021 kl. 22:01:03
Jag dricker stor flaska Fanta om dagen !

Jag ÄLSKAR Fanta så mycket :D
Visst är Fanta gott, det håller jag med om. Här hemma använder jag mig dock till största delen av Sodastream istället för "vanliga" burk- eller flaskdrickor; och som Sodastream-koncentrat finns tyvärr inte originalet Fanta.

Närmaste motsvarigheten där blir Pepsis motsvarighet Mirinda (då Pepsi-Cola köpte upp Sodastream för ett par år sedan), som också är riktigt gott och ganska snarlikt. Jag tror inte att Mirinda finns som "vanliga" drickor i Sverige (eller åtminstone har jag aldrig stött på den som burkdricka), eller åtminstone inte under samma namn, utan bara som koncentrat till Sodastream; men den är vanligt förekommande i bl.a. Spanien och Italien.

Jag har dock alltid föredragit Cola framför apelsinläskedrycker, även om jag också tycker om Fanta m.fl.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 maj 2021 kl. 22:13:53
Du måste dock tänka på din hälsa.
Är man orolig för sockermängden kan man ju annars helt eller delvis övergå till sockerfria läskedrycker - således inga kolhydrater och inga kalorier alls.

Jag kommer ärligt talat inte ihåg hur Fanta Light smakar, men Coca-Cola Zero och Pepsi Max har ju i alla fall utmärkt smak och fungerar väl som ersättare till läskedrycker med socker.

Själv har jag till största delen övergått till Pepsi Max istället för Cola-drycker med socker, för att minska sockerintaget. Likaså med 7-Up Free, som smakar i stort sett identiskt som "sockervarianten" av 7-Up. Mirinda får dock fortfarande bli vanliga varianten med socker, för där verkar inte koncentraten med Mirinda Light finnas i butiker i Skellefteå (trots att det finns i andra städer).

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2021 kl. 20:42:31
Visst är Fanta gott, det håller jag med om. Här hemma använder jag mig dock till största delen av Sodastream istället för "vanliga" burk- eller flaskdrickor; och som Sodastream-koncentrat finns tyvärr inte originalet Fanta.

Närmaste motsvarigheten där blir Pepsis motsvarighet Mirinda (då Pepsi-Cola köpte upp Sodastream för ett par år sedan), som också är riktigt gott och ganska snarlikt. Jag tror inte att Mirinda finns som "vanliga" drickor i Sverige (eller åtminstone har jag aldrig stött på den som burkdricka), eller åtminstone inte under samma namn, utan bara som koncentrat till Sodastream; men den är vanligt förekommande i bl.a. Spanien och Italien.

Jag har dock alltid föredragit Cola framför apelsinläskedrycker, även om jag också tycker om Fanta m.fl.
Är man orolig för sockermängden kan man ju annars helt eller delvis övergå till sockerfria läskedrycker - således inga kolhydrater och inga kalorier alls.

Jag kommer ärligt talat inte ihåg hur Fanta Light smakar, men Coca-Cola Zero och Pepsi Max har ju i alla fall utmärkt smak och fungerar väl som ersättare till läskedrycker med socker.

Själv har jag till största delen övergått till Pepsi Max istället för Cola-drycker med socker, för att minska sockerintaget. Likaså med 7-Up Free, som smakar i stort sett identiskt som "sockervarianten" av 7-Up. Mirinda får dock fortfarande bli vanliga varianten med socker, för där verkar inte koncentraten med Mirinda Light finnas i butiker i Skellefteå (trots att det finns i andra städer).
Vi använder också Sodastream för & dricka mineralvatten.
Jag dricker bara Zero läsk.
Fanta Zero e riktigt god.

Lilla My

Bara jag som dricker vatten majoriteten av tiden?

Simon Axelsson

Citat från: Lilla My skrivet 25 maj 2021 kl. 08:18:29
Bara jag som dricker vatten majoriteten av tiden?

Nej, det är du inte ensam om.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 25 maj 2021 kl. 08:18:29
Bara jag som dricker vatten majoriteten av tiden?

Jag är so onyttig ! :-[ :-[ :-[
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  6 juni 2021 kl. 19:11:34
Jag är so onyttig ! :-[ :-[ :-[
Kan du inte pröva att dricka eller äta light versioner?

Mat som har följande tecken är oftast också väldigt bra och nyttig.



Lilla My


Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 maj 2021 kl. 22:13:53
Du måste dock tänka på din hälsa.
Glöm inte bort tänderna.

Disneyfantasten

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 juni 2021 kl. 20:47:37
Glöm inte bort tänderna.

Du menar väl "glöm inte borsta tänderna"?  ;)

MOA

Jag blandade faktiskt Fanta i folksoda

Scoobydoofan1

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 juni 2021 kl. 20:52:27
Du menar väl "glöm inte borsta tänderna"?  ;)
Det också men läsk gör att tänderna försvagas med syra osv. Inklusive all socker som finns i läsk.

Disneyfantasten

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 juni 2021 kl. 09:55:57
Det också men läsk gör att tänderna försvagas med syra osv. Inklusive all socker som finns i läsk.

Det är därför som jag föredrar sockerfria alternativ till läsk!  ;)

Scoobydoofan1

#20
Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juni 2021 kl. 10:29:30
Det är därför som jag föredrar sockerfria alternativ till läsk!  ;)
Har inte haft läsk på ett tag nu och det är bättre än att dricka det.

Disneyfantasten

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 juni 2021 kl. 11:00:15
Har inre haft läsk på ett tag nu och det är bättre än att dricka det.

Man bör dock inte dricka för mycket, lagom är bäst!  ;)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juni 2021 kl. 11:10:48
Man bör dock inte dricka för mycket, lagom är bäst!  ;)
Det bästa är dock att dricka 2 liter vatten om dagen.

Scoobydoofan1

#23
Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juni 2021 kl. 11:10:48
Man bör dock inte dricka för mycket, lagom är bäst!  ;)
Nej menar att den sista läsk drickan var för ett par år sen. Sen dess så är läsk inte gott att dricka.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juni 2021 kl. 11:12:01
Det bästa är dock att dricka 2 liter vatten om dagen.
Ja, inklusive mjölk. Juice räknas inte med tanken på mängden av socker som finns.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juni 2021 kl. 11:12:01
Det bästa är dock att dricka 2 liter vatten om dagen.

Du har rätt, man ska dricka vatten varje dag, gör man det så kombinerar man kroppsvätskan mycket bra...

Dock bör man inte dricka för mycket vatten, maxmåttet rekommendation per dag är 8 normala muggar...

Kaffe är kroppens bensin, men även där är maxmåttet rekommendation per dag 4 normala koppar och jag dricker 3 koppar på jobbet varje dag plus 1-2 på lördag/söndag!

Läsk är inte bra att dricka regelbundet i veckan, det bästa är att göra det fredag, lördag, söndag, samma med snacks, choklad, godis, kakor, bullar, tårta och liknande ting...

Disneyfantasten

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 juni 2021 kl. 11:51:29
Ja, inklusive mjölk. Juice räknas inte med tanken på mängden av socker som finns.

Som jag sa förut, lagom är bäst, man bör inte dricka för mycket!  ;)

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 juni 2021 kl. 11:51:17
Mej menar att den sista läsk drickan var för ett par år sen. Sen dess så är läsk inte gott att dricka.

Det är väl en smaksak, jag tycker fortfarande det är gott men är samtidigt medveten, det är viktigt att vara det, alla måste veta sina gränser!  ;)

Adam Larsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juni 2021 kl. 11:12:01
Det bästa är dock att dricka 2 liter vatten om dagen.
Varför 2?

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet  8 juni 2021 kl. 11:59:16
Varför 2?
Jag vet inte riktigt men det är tydligen en standard.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juni 2021 kl. 12:00:07
Jag vet inte riktigt men det är tydligen en standard.
Är inte det vad läkarna säger?

Steffan Rudvall


Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juni 2021 kl. 10:29:30
Det är därför som jag föredrar sockerfria alternativ till läsk!  ;)

Sockerfritt är långt ifrån bra dock. Sockerfria alternativ och light-produkter har oftast andra medel som ger bekymmer. Faktum är att det är bättre att dricka det med socker i, förutom om man är diabetiker eller liknande.

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet  8 juni 2021 kl. 18:04:26
Sockerfritt är långt ifrån bra dock. Sockerfria alternativ och light-produkter har oftast andra medel som ger bekymmer. Faktum är att det är bättre att dricka det med socker i, förutom om man är diabetiker eller liknande.

Alternativen med socker drar dock till sig getingar och jag hatar getingar, de sockerfria drar dock inte till sig detta, jag förstår inte hur socker-alternativen kan vara sämre för socker-alternativen är betydligt sämre för kroppen, faktum är att äkta socker är sämre för kroppen och gör att man känner sig överliggande för att sedan snabbt känna sig sömnig plus att det också är dåligt för tänderna...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juni 2021 kl. 18:20:35
Alternativen med socker drar dock till sig getingar och jag hatar getingar, de sockerfria drar dock inte till sig detta, jag förstår inte hur socker-alternativen kan vara sämre för socker-alternativen är betydligt sämre för kroppen, faktum är att äkta socker är sämre för kroppen och gör att man känner sig överliggande för att sedan snabbt känna sig sömnig plus att det också är dåligt för tänderna...
För att i sockerfria versioner använder man sig av kemikalier och olika medel för att få till smaken.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juni 2021 kl. 18:52:20
För att i sockerfria versioner använder man sig av kemikalier och olika medel för att få till smaken.
också en anledning till varför man borde sluta dricka läsk.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 juni 2021 kl. 18:53:38
också en anledning till varför man borde sluta dricka läsk.
Inte sluta dricka läsk men kanske minska lite.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juni 2021 kl. 19:04:20
Inte sluta dricka läsk men kanske minska lite.
Beror på vad man själv gör, att sluta med läsk var en bra Idé.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 juni 2021 kl. 19:34:00
Beror på vad man själv gör, att sluta med läsk var en bra Idé.
Det är en bra idé men jag tror att många inte skulle klara av att sluta helt.

MOA

Jag dricker faktiskt Fanta nu,eller typ

Steffan Rudvall

Har ni hört talas om den nya mystiska Fanta smaken?

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juni 2021 kl. 20:41:57
Har ni hört talas om den nya mystiska Fanta smaken?
Var den int blå?

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  8 juni 2021 kl. 21:00:27
Var den int blå?
Ja den är blå, tydligen vet ingen vad det är för smak...

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juni 2021 kl. 18:20:35
Alternativen med socker drar dock till sig getingar och jag hatar getingar, de sockerfria drar dock inte till sig detta, jag förstår inte hur socker-alternativen kan vara sämre för socker-alternativen är betydligt sämre för kroppen, faktum är att äkta socker är sämre för kroppen och gör att man känner sig överliggande för att sedan snabbt känna sig sömnig plus att det också är dåligt för tänderna...

Socker i för stora mängder är dåligt, men det är fortfarande bättre för kroppen och hjärnan än de kemikalier som finns i den sockerfria läsken. Den helt sockerfria ska egentligen bara drickas om du inte kan dricka vanlig läsk (som t.ex. vid diabetes, som jag sade), annars är den lika dålig för kroppen. Den sabbar hjärnan på ett annat sätt och kroppen har svårare att ta upp det sockerfria. Vitt socker kan kroppen i alla fall behandla rätt. Så hellre att man dricker vanlig läsk med socker i små mängder än halsar i sig "sockerfria" varianter.

Dessutom drar sig getingar till allt som är sött - även sötningsmedlet i sockerfria drycker drar till sig getingar  ;)

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 10 juni 2021 kl. 19:54:36
Socker i för stora mängder är dåligt, men det är fortfarande bättre för kroppen och hjärnan än de kemikalier som finns i den sockerfria läsken. Den helt sockerfria ska egentligen bara drickas om du inte kan dricka vanlig läsk (som t.ex. vid diabetes, som jag sade), annars är den lika dålig för kroppen. Den sabbar hjärnan på ett annat sätt och kroppen har svårare att ta upp det sockerfria. Vitt socker kan kroppen i alla fall behandla rätt. Så hellre att man dricker vanlig läsk med socker i små mängder än halsar i sig "sockerfria" varianter.

Dessutom drar sig getingar till allt som är sött - även sötningsmedlet i sockerfria drycker drar till sig getingar  ;)

Pratkvarn...

Lilla My



gstone

Jag vill gifta mig med Fanta.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  6 september 2021 kl. 22:43:49
Jag vill gifta mig med Fanta.
Då får du väl kontakta The Coca-Cola Company och fråga om du får anhålla om Fantas hand.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juni 2021 kl. 11:12:01
Det bästa är dock att dricka 2 liter vatten om dagen.

Faktiskt nej. Det är bara dumheter. Agnes Wold tar ju upp den myten dessutom. Vi människor känner av när vi behöver dricka. Så man bör inte dricka mer än när man är törstig.

Man såg rätt fort när man rekommenderade detta att folk som kände sig yra och trötta, det visade sig att de fick i sig för mycket vatten. Och man kan bli riktigt sjuk av det också, även vattenförgiftad.

Att ha sådana regler man följer eller påpeka kan dessutom leda till ätstörningar. Därför ska man inte påpeka vad folk äter.

Också att tänka på att är autistiska kan ha mycket svårt med detta. Och tror de flesta psykologer håller med om att man ABSOLUT INTE ska börja krångla med dessa personer då det kan sluta med att de inte äter något alls. Om en person till exempel enbart klarar av att äta en chipspåse om dagen är det bättre än att personen svälter.

Sedan finns det mycket rykten, fördomar om mat och hur den ska vara och vad som är nyttigt eller onyttigt. Det finns ingenting som heter nyttigt utan "med måtta".

Det är bra att äta varierat varje dag. Men det tror jag få gör. Tror många här äter extremt dåligt. Skulle tippa på många här äter kanske köttbullar och potatismos, dagen efter burgare med pommes, köttfärssås o pasta o.s.v. det är inte mycket variation alls.

Goliat

Citat från: Lilla My skrivet 10 juni 2021 kl. 19:54:36
Socker i för stora mängder är dåligt, men det är fortfarande bättre för kroppen och hjärnan än de kemikalier som finns i den sockerfria läsken. Den helt sockerfria ska egentligen bara drickas om du inte kan dricka vanlig läsk (som t.ex. vid diabetes, som jag sade), annars är den lika dålig för kroppen. Den sabbar hjärnan på ett annat sätt och kroppen har svårare att ta upp det sockerfria. Vitt socker kan kroppen i alla fall behandla rätt. Så hellre att man dricker vanlig läsk med socker i små mängder än halsar i sig "sockerfria" varianter.

Dessutom drar sig getingar till allt som är sött - även sötningsmedlet i sockerfria drycker drar till sig getingar  ;)

Socker är inte så dåligt för kroppen. Vi har faktiskt överlevt på socker under våra tider här på jorden. Dessutom finns det inga vetenskapliga bevis för att sockerfria alternativ är farliga eller påverkar hjärnan.

Det finns tyckte, påståenden hämtade från det blå, fejkade bloggar m.m.

Frankrike äter de socker mer eller mindre varje dag som smaksättning i mat samt oftast en kakbit efter maten.

Lyssna på Agnes Wold om socker.

https://sverigesradio.se/fraga-agnes-wold

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 juni 2021 kl. 18:52:20
För att i sockerfria versioner använder man sig av kemikalier och olika medel för att få till smaken.

Kemikalier och kemiskt. Allt är detta i vår matlagning. Kokande vatten är en kemisk reaktion på hettan. Är denna farlig då menar du om nu allt kemiskt är farligt?  ;)

Däremot finns det flertal studier som visar på att många upplever sig mer törstade av sötma efter man druckit sockerfritt och väljer dricka mer än vad de hade gjort om de druckit något med socker.

Den mesta skada sockret gör förutom kan jäsa i tarm om man har svårigheter med det är tänderna.

Eller tror du på sådant som att aspartam användes som nervgift? Spreds från nån sida utan källanvisningar som sedan lades till men visade sig vara fake. Dessutom krävs det stora och många, om 1000 säger en sak och 1 säger en annan i forskning eller studie är det nog så garanterat att den som sticker ut inte stämmer. Därför bör man titta på flera.

Samma med att det skulle vara plastkulor eller symaskinsolja i margarin. Också myt som folk gått på efter mjölkpropagandan som spred sig. Finns ju till och med dokumentärer om detta.

Dessutom innehåller margarin livsnödvändiga oljor vi behöver som inte finns i smör. Därför är margarin bättre alternativ än smör.

Goliat

Vill förtydliga att jag inte menar att Chips är bra att äta enbart.

Man behöver äta varierat men för hoppningsvis äter gstone något över detta.

Angående chips o godis:

https://sverigesradio.se/avsnitt/agnes-wold-sahar-lite-paverkas-din-halsa-av-vad-du-ater

Lilla My

Citat från: King Owl skrivet  7 september 2021 kl. 08:43:57
Socker är inte så dåligt för kroppen. Vi har faktiskt överlevt på socker under våra tider här på jorden. Dessutom finns det inga vetenskapliga bevis för att sockerfria alternativ är farliga eller påverkar hjärnan.

Det finns tyckte, påståenden hämtade från det blå, fejkade bloggar m.m.

Frankrike äter de socker mer eller mindre varje dag som smaksättning i mat samt oftast en kakbit efter maten.

Lyssna på Agnes Wold om socker.

https://sverigesradio.se/fraga-agnes-wold

Socker är nyttigt för kroppen i lagom mängd. Dagens människa konsumerar dock överdriver mycket socker i allt vi stoppar i oss. Vet man om sitt sockerintag och hur mycket man bör äta är det ju inga problem, men överdrivet mycket socker är ju bara fruktansvärt. Vet själv att jag får extrem huvudvärk om jag fått i mig för mycket socker under för kort tid - kan inte tänka mig hur de som slukar 1 liter Coca Cola om dagen i flera år faktiskt mår...

MOA

Citat från: gstone skrivet  6 september 2021 kl. 22:43:49
Jag vill gifta mig med Fanta.
Men när du dricker upp den har du förlorat din älskade

Goliat

Citat från: Lilla My skrivet  7 september 2021 kl. 12:29:26
Socker är nyttigt för kroppen i lagom mängd. Dagens människa konsumerar dock överdriver mycket socker i allt vi stoppar i oss. Vet man om sitt sockerintag och hur mycket man bör äta är det ju inga problem, men överdrivet mycket socker är ju bara fruktansvärt. Vet själv att jag får extrem huvudvärk om jag fått i mig för mycket socker under för kort tid - kan inte tänka mig hur de som slukar 1 liter Coca Cola om dagen i flera år faktiskt mår...

När man ersätter måltider med kakor och liknande ja. :)

gstone

Min favorit saker att äta och Dricka är Fanta och hjärtan :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet  3 juni 2023 kl. 17:03:48Min favorit saker att äta och Dricka är Fanta och hjärtan :D
Chokladhjärtan?

Steffan Rudvall


gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juni 2023 kl. 17:48:28Menar han kanske snackset Hjärtan?
Jag det är dom jag menar.

Det godaste som finns ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Goliat

Citat från: Jabberjaw skrivet 24 maj 2021 kl. 00:40:51Mellan jag var 13-18 så åt jag i princip pizza och onyttigheter varje lunch på skolan. Var inte särskilt förtjust i bamba maten om man säger så.
Vid 16-20 års ålder så gick det åt 5-6 chips påsar i veckan och till det givetvis en massa energidryck, billys pizzor och annat såsom dipp, choklad och plockgodis.
20-25 så har jag druckit 1-3 energi drickor om dagen i tjänsten..  ::) ;D folk säger än idag till mig då och då att jag kommer att dö när som helst.

Senast jag kollade blodvärden och annat såsom ämnesomsättning så sa läkarna att jag hade värden som en tävlingssimmare på elitnivå. Så du kanske har samma ämnesomsättning som mig Gstone, kanske inte..  :) Försök hålla koll på om du blir nå tjockare i främst kinder och om magen/midjan och gör en koll på vad du har för typ av upptagning på socker och annat så är det ingen fara. Vissa går dock upp på en milkshake och en marabou vet jag  :-\


Vi har ju överlevt genom att vi kan anpassa oss efter det mesta. Sedan har folk hittat på det där med hälsa, finns ju inget som heter så egentligen, samma med nyttigt, finns inget som är nyttigt eller onyttigt. Däremot finns det lagom, om man äter mer än man förbrukar av kroppen kan man gå upp i vikt och av vikten få problem, samma om man har sjukdomar eller allergier. Men är man fullt frisk kan man överleva på det mesta.

Vi borde bjuda in Agnes Wold här. Folk pekar många fingrar. Och inte tal om att man ska bevisa med studier som de flesta är uppskattningsstudier som egentligen inte säger något då vi oftast som ras ljuger för att få oss låta bättre än va vi är.

Edit: däremot skadar syran i läsk tändernas emalj. Då spelar det ingen roll om det är sockerfri eller inte heller.

Jabberjaw

Citat från: Goliat skrivet  8 juni 2023 kl. 22:11:10Vi har ju överlevt genom att vi kan anpassa oss efter det mesta. Sedan har folk hittat på det där med hälsa, finns ju inget som heter så egentligen, samma med nyttigt, finns inget som är nyttigt eller onyttigt. Däremot finns det lagom, om man äter mer än man förbrukar av kroppen kan man gå upp i vikt och av vikten få problem, samma om man har sjukdomar eller allergier. Men är man fullt frisk kan man överleva på det mesta.

Vi borde bjuda in Agnes Wold här. Folk pekar många fingrar. Och inte tal om att man ska bevisa med studier som de flesta är uppskattningsstudier som egentligen inte säger något då vi oftast som ras ljuger för att få oss låta bättre än va vi är.

Edit: däremot skadar syran i läsk tändernas emalj. Då spelar det ingen roll om det är sockerfri eller inte heller.

Det sista är nog mest sant. Uppehåller man tänderna med någonting hela tiden så hinner inte kroppen ta till vara på allting på samma sätt. Försöker undvika exempelvis tuggummi, choklad och glass så mycket det går. Dricker dock på tok för mycket energidricka såsom Nocco & Clean Sav:D.

Studier och källor går nästan inte längre att lita på. Alla hemsidor har en agenda. Minns hur jag hatade skolböcker förr. Eftersom dom alltid var typ 10 år gamla, och inte hade helt färsk information kring vissa ämnen. Nuförtiden läser väl skolorna även mycket digitalt, varpå det blir ännu viktigare med källa på allting.  ::)

Goliat

Citat från: Jabberjaw skrivet 18 juni 2023 kl. 23:52:41Det sista är nog mest sant. Uppehåller man tänderna med någonting hela tiden så hinner inte kroppen ta till vara på allting på samma sätt. Försöker undvika exempelvis tuggummi, choklad och glass så mycket det går. Dricker dock på tok för mycket energidricka såsom Nocco & Clean Sav:D.

Studier och källor går nästan inte längre att lita på. Alla hemsidor har en agenda. Minns hur jag hatade skolböcker förr. Eftersom dom alltid var typ 10 år gamla, och inte hade helt färsk information kring vissa ämnen. Nuförtiden läser väl skolorna även mycket digitalt, varpå det blir ännu viktigare med källa på allting.  ::)
Ja absolut, sedan finns ju ncbi som man kan söka upp forskningar m.m. själv. Uppskattnigsformulär är lite knepiga, människor ljuger som sagt, jag är med i undersökningar och försöker svara så sanningsenligt som möjligt men sedan kan man omedvetet tro något som gör att man svarar med en lögn omedvetet eftersom det kan var något som är "allmänt känt".

Ett klassiskt exempel är ju att man blir hyper av socker, vilket inte är sant, det är lite samma som när det är fullmåne att man inte kan sova, så alla de andra gångerna barnen blir hyper utan socker eller när man kan sova när det är fullmåne, de tänker vi inte på alls. :)

Lilla My

Citat från: Goliat skrivet 19 juni 2023 kl. 09:34:18Ett klassiskt exempel är ju att man blir hyper av socker, vilket inte är sant, det är lite samma som när det är fullmåne att man inte kan sova, så alla de andra gångerna barnen blir hyper utan socker eller när man kan sova när det är fullmåne, de tänker vi inte på alls. :)
Fast socker ökar ju energin precis som koffein. Det går inte att bortse från. Barn blir speciellt påverkade eftersom de inte är lika vana vid sockerintag som vuxna oftast är, och mindre kroppar behöver inte lika mycket socker/koffein för att reagera på det som en vuxen.

Sedan finns det andra saker som gör barn/människor hyperaktiva men det betyder ju inte att socker inte har någon påverkan. Det blir ju som att säga "eftersom jag blir sömnig och samtidigt blir sömnig när jag äter melatonin betyder det att melatonin inte fungerar, eftersom jag även blir sömnig utan melatonin".


gstone

Jag äter väldigt mycket som är onyttigt :(


Kommer nog dö vid 50.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet 19 juni 2023 kl. 23:23:31Jag äter väldigt mycket som är onyttigt :(


Kommer nog dö vid 50.
Int om du slutar,börja gå & äta nyttigt.
Jag har gjort de & har nu gått ner 3 kg,kommer fortsätta med de under hela sommarn

Goliat

Citat från: Lilla My skrivet 19 juni 2023 kl. 21:46:04Fast socker ökar ju energin precis som koffein. Det går inte att bortse från. Barn blir speciellt påverkade eftersom de inte är lika vana vid sockerintag som vuxna oftast är, och mindre kroppar behöver inte lika mycket socker/koffein för att reagera på det som en vuxen.

Sedan finns det andra saker som gör barn/människor hyperaktiva men det betyder ju inte att socker inte har någon påverkan. Det blir ju som att säga "eftersom jag blir sömnig och samtidigt blir sömnig när jag äter melatonin betyder det att melatonin inte fungerar, eftersom jag även blir sömnig utan melatonin".


Fast det där verkar vara lchf-studie som oftast är fabricerad eller vriden.

Barn blir inte hyper av socker.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskaren-darfor-finns-inga-sockerspeedade-barn

Samma gäller kaffe, däremot påverkar kaffet så att man kan få svårare att somna.

Vi har överlevt på allt möjligt genom årtusenden, däremot blev vi inte så gamla som idag och kunde dö av en infektion och liknande, tekniskt skulle man kunna leva på ägg, fil och musli, finns inget som heter nyttigt heller, det är mer ett koncept man köper. Vad nyttigt innebär att det är bra, men vad är bra? Hur är studien på det "bra" gjort m.m. som att äta massa vitaminer eller att det behövs extra är ju rätt osannolikt, vi lever inte månader på en båt så man får skörbjugg direkt. 😉

Edit: Jo den där är fabricerad från kostdoktorn, så man måste vara lite självkritisk. Man måste titta på flera studier och sammanfatta, det ska gå att replikera. 

Lilla My

Citat från: Goliat skrivet 20 juni 2023 kl. 20:29:24vi lever inte månader på en båt så man får skörbjugg direkt. 😉
Men vi skulle ju FÅ skörbjugg om vi inte åt de vitaminer vi behöver. Alltså kan man inte säga "all tidigare forskning är lögn och vi kan äta i princip vad som helst" för det funkar ju inte. Absolut, du överlever om du äter Mc Donalds hamburgare varje dag år ut och år in, men det kommer ju vara en skillna på dem personen och en person som skulle äta varierad kost.

Goliat

#67
Citat från: Lilla My skrivet 20 juni 2023 kl. 20:38:21Men vi skulle ju FÅ skörbjugg om vi inte åt de vitaminer vi behöver. Alltså kan man inte säga "all tidigare forskning är lögn och vi kan äta i princip vad som helst" för det funkar ju inte. Absolut, du överlever om du äter Mc Donalds hamburgare varje dag år ut och år in, men det kommer ju vara en skillna på dem personen och en person som skulle äta varierad kost.
Nja inte riktigt så heller. Och skrev inte att forskning är lögn, forskning är viktig men det är det att den ska kunna göras om och om igen och ge samma resultat och vara kontrollerad (inte självuppskattningsformulär).

Man ska äta varierat, säger inget annat heller. jag menade bara på att socker inte gör någon hyper, det går inte att få samma resultat varje gång. Ungefär som att svårt att sova när det är fullmåne, för alla andra gånger man sov gott när det var fullmåne tänker man inte på.

Det jag menar på är att vi har ätit kolhydrater i massor under långa perioder, kött andra och fisk också. Vi har överlevt på det mesta.

Om vi skulle behöva alla dessa vitamintillskott skulle vi dött ut som art för länge sedan. 😉

Edit: det räcker med lite ketchup då o då för att inte få skörbjugg. Och det är ytterst ovanligt man får det också, lyssna på denna så berättar de lite mer om just ämnet:

https://sverigesradio.se/avsnitt/agnes-wold-friska-manniskor-behover-inte-ata-kosttillskott


Edit angående melatonin så är det troligen placebo, man har gjort studier, här är en mindre men den har gjorts om i större skala med liknande resultat:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC161743/

Sedan förstår jag, man säger mycket som att vi måste dricka 2 liter vatten om dagen och vanlig myt är att vi tror yrsel och huvudvärk kommer av för lite vatten, men det är symtomet för att man druckit för mycket. Däremot äldre har svårare att känna sig törstiga, de behöver också oftast b12-vitamin, men det är för det blir sämre upptag, men som sagt vi människor blir äldre än vad vi egentligen kanske borde bli. Därför vi blir sjuka som äldre är en teori.

Lilla My

Citat från: Goliat skrivet 20 juni 2023 kl. 21:56:46Edit angående melatonin så är det troligen placebo, man har gjort studier, här är en mindre men den har gjorts om i större skala med liknande resultat:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC161743/

Sedan förstår jag, man säger mycket som att vi måste dricka 2 liter vatten om dagen och vanlig myt är att vi tror yrsel och huvudvärk kommer av för lite vatten, men det är symtomet för att man druckit för mycket. Däremot äldre har svårare att känna sig törstiga, de behöver också oftast b12-vitamin, men det är för det blir sämre upptag, men som sagt vi människor blir äldre än vad vi egentligen kanske borde bli. Därför vi blir sjuka som äldre är en teori.
Som en person med ADHD (alltså en person som redan har svårt att reglera den melatonin jag har i kroppen) kan jag garantera dig, melatonin är inte placebo. Har haft svårt att sova och lidit av grov insomna sedan strax innan puberteten, och melatonin är det enda jag testat som har lyckats få mig att slappna av.

Huvudvärk kan också absolut bero på för lite vattenintag? Jag vet att jag får huvudvärk och blir irriterad (och tröttare) om jag inte dricker ordentligt, och när jag väl druckit så mår jag bättre. Om det vore tvärtom, alltså att symptomen beror på att man dricker för mycket, då skulle man ju må jävligt mycket sämre av att fortsätta dricka vatten?

Goliat

#69
Citat från: Lilla My skrivet 21 juni 2023 kl. 18:09:03Som en person med ADHD (alltså en person som redan har svårt att reglera den melatonin jag har i kroppen) kan jag garantera dig, melatonin är inte placebo. Har haft svårt att sova och lidit av grov insomna sedan strax innan puberteten, och melatonin är det enda jag testat som har lyckats få mig att slappna av.

Huvudvärk kan också absolut bero på för lite vattenintag? Jag vet att jag får huvudvärk och blir irriterad (och tröttare) om jag inte dricker ordentligt, och när jag väl druckit så mår jag bättre. Om det vore tvärtom, alltså att symptomen beror på att man dricker för mycket, då skulle man ju må jävligt mycket sämre av att fortsätta dricka vatten?
Fast placebo är en effekt också, och om den funkar ska du fortsätta, är det så viktigt om den ger effekt eller om det är placebo om det funkar? Det är det som är grejen att det är svårt att veta om det är placebo-effekt eller riktig effekt. Sedan finns det kontrollerade studier där det är lika många som fick sockerpiller som sov bättre, så om det funkar, så spelar det ju ingen roll, placebo eller ej, bara att placebo ger mindre biverkningar också. :P

Jag åt melatonin i 2 år och sov inte bättre, det var helt oförändrat, så jag vet att den inte funkar på mig, men det viktigaste är som sagt att du sover bra oavsett om det är placebo eller ej! :)

Faktiskt inte, huvudvärk är inte en av de symptomen av undervätskning, du kan lyssna lite mer om det här: https://podcasts.apple.com/se/podcast/agnes-wold-du-beh%C3%B6ver-bara-dricka-vatten-n%C3%A4r-du-%C3%A4r-t%C3%B6rstig/id1553671672?i=1000611386278

Törstig, torr i munnen och bli trött är dock vanliga biverkningar av undervätskning, även urinet blir mörkt gult, dock inte förväxla med morgonkisset som kan/är mörkare än de andra gångerna under dagen. Men inte huvudvärk, det är lite av en myt som spreds förr så vi födda på 80-talet tvingades dricka massa fast vi inte var törstiga, det var då det ökade med sökande till vården med mer huvudvärk...pga att vi var övervätskade. :) Så de där youtubarna som håller på med "jag dricker 1 liter extra vatten och se hur jag mår nu" m.m. ska man absolut inte lyssna eller tro på. Och ja, för mycket vatten är inte bra alls, Dricker du för mycket kan du få så kallad vattenförgiftning. Det innebär att du får för låga nivåer av natrium i blodet. Symtom på det kan vara yrsel, huvudvärk och illamående. Man spär alltså ut blodet för mycket och det kan vara farligt, mycket farligt till och med.

Har bekanta och även själv, jag drack efter klocka och hade appen förr så man fick i sig 2 liter, det kan varit en anledning till att jag inte har migrän längre, testade dock en kur med gurkmeja men är lite skeptisk då jag märkt att mycket alternativmedicin och homoepatiskt är fejk. Dock kan placebo göra underverk så som sagt, funkar något för nån ska man ju fortsätta.

EDIT: Sedan är det tyvärr så att det finns populärtro som många tror och säger och pratar om men som inte finns någon fakta utan bara spridits, eller myter eller rön som späs på med jämna mellanrum. Jag går på en del saker också men är kritisk till det mesta numera och tittar upp allt först.

EDIT 2: En annan populärtro är ju att man kan bota eller bli av med pollenallergi genom att ta lite C-vitamin. Det bästa är antihistamin och bättre äta det än att få anafylaktisk chock.

Lilla My

Citat från: Goliat skrivet 22 juni 2023 kl. 11:48:43Fast placebo är en effekt också
Skrev ett svar men hemsidan knullade mig i vanlig ordning så här kommer en skärmdump på det jag skrev istället, för är trött och sur och orkar fan inte skriva allt igen:


Goliat

#71
Citat från: Lilla My skrivet 24 juni 2023 kl. 22:24:18Skrev ett svar men hemsidan knullade mig i vanlig ordning så här kommer en skärmdump på det jag skrev istället, för är trött och sur och orkar fan inte skriva allt igen:


För att dö av vattenförgiftning krävs ungefär 6 liter vatten, det är mycket ja, men du har inte lyssnat eller läst det jag skickade. För det tas upp att vi har reglerat i kroppen, vi dricker när vi är törstiga, kroppen ska säga till när vi behöver vatten (dock fungerar detta sämre med äldre och det finns folk som saknar denna funktion, men fullt frisk nej), Övervätskning är inte samma sak som förgiftning.

Absolut fungerar kroppen olika, men om man får en placebo som är positiv menar du att man inte ska fortsätta?  :o Det är inte fel om man får placebo, det är ju en effekt också, funkar den ska man fortsätta, skrev bara att att man just med melatonin har gjort flera studier där hälften fått sockerpiller och att resultaten var lika, men de som fick sockerpiller och det funkar, ska de bara sluta äta sockerpillret eftersom det är placebo menar du?  ??? Det är ju fortfarande en effekt.

Sedan är det så att det går att bevisa att huvudvärken är av för mycket socker eller är det en inbillning som du får för dig, har du dokumenterat de gånger du ätit socker utan att få huvudvärk?

Vätskebrist kan man absolut få, jag är en av de som dricker för lite vatten och behöver mer vätska men jag saknar den där "törsten" så blir aldrig törstig.

Tror inte riktigt du läser vad jag skriver och vet inte vad du försöker försvara? Om du nu sover på melatonin så är det viktigaste att du äter den (precis som jag skrivit tidigare inlägg), spelar det någon roll om det är placebo eller annan effekt om det nu funkar?

EDIT: Jag tycker placebo är en underbar effekt, jag åt för ångest under en period sockerpiller och fortsatte ett tag efteråt och för mig funkade de superbra, men effekten avtog när andra saker spelade in, men jag hade fortsatt och vet att ett par till i studien fortsatte med dem än idag, och det är 16 år sedan nu. Så för mig spelar det ingen roll, varför ska man sluta bara för det är placebo? Det viktigaste är att det funkar.

Varför tycker du placebo är dåligt? Eller hur tänker du när du skriver att du tycker man ska sluta med det när det ger effekt om det är pga placebo?

Lilla My

Citat från: Goliat skrivet 25 juni 2023 kl. 12:13:56Sedan är det så att det går att bevisa att huvudvärken är av för mycket socker eller är det en inbillning som du får för dig, har du dokumenterat de gånger du ätit socker utan att få huvudvärk?
Aa, allt jag upplever är inbillning vettö ::)