Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Lady och Lufsen Roller

Startat av gstone, 21 oktober 2018 kl. 20:50:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

På roll lista till orginal dubbningen av Lady och Lufsen står en roll med som hetter taxi. Vad är det för roll ? och vem spelar den i omdubbningen ? är det frågan om en tax hund eller en taxi Bill eller bara någon som hetter taxi ?

Och så är Tuffy the svenska namnet på rollen Toughy ? Toughy är hunden med en Brooklyn dialekt på engelska.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Taxi är hunden som heter Dachsie i original. Det är alltså en tax.
http://ladyandtramp.wikia.com/wiki/Dachsie

Tuffy är mycket riktigt det svenska namnet på Toughy.
http://ladyandtramp.wikia.com/wiki/Toughy

TBT_STR_QR

Jag kan tipsa om "Bonniers stora filmguide", ifall man vill dubbelkolla den svenska creditlistan för filmen.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 oktober 2018 kl. 06:10:08
Taxi är hunden som heter Dachsie i original. Det är alltså en tax.
http://ladyandtramp.wikia.com/wiki/Dachsie

Tuffy är mycket riktigt det svenska namnet på Toughy.
http://ladyandtramp.wikia.com/wiki/Toughy

Tack så mycket för att du svarade.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Alexander

Någon som har information om "Annika Metzä" från omdubbningen? Vem är hon?
Sen vill jag också veta om hennes efternamn i Disneys rollista är rättstavad, eller det ska vara 'Metsä" egentligen?
:)

gstone

Citat från: Alexander skrivet  3 november 2019 kl. 17:18:25
Någon som har information om "Annika Metzä" från omdubbningen? Vem är hon?
Sen vill jag också veta om hennes efternamn i Disneys rollista är rättstavad, eller det ska vara 'Metsä" egentligen?
:)

Jag länge undrar väldigt mycket vem hon är eller var. Om hon är så okänd att det bokstavligheten inte finns en enda sak om hennes andra jobb på hela nätet ! Värkar väldigt märkligt att hon fick roll till at börja med ! Inte enda sida nämner något om att hon sjunkit eller skådespelat någon annan gån ! Högst märkligt !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet  3 november 2019 kl. 19:16:16
Jag länge undrar väldigt mycket vem hon är eller var. Om hon är så okänd att det bokstavligheten inte finns en enda sak om hennes andra jobb på hela nätet ! Värkar väldigt märkligt att hon fick roll till at börja med ! Inte enda sida nämner något om att hon sjunkit eller skådespelat någon annan gån ! Högst märkligt !

Hon är inte helt okänd på nätet. Det går bl.a. att hitta några CD-titlar där hon har medverkat i kören.

Men jag är nog inne på att Annika Metsä och Annika Metzä kan vara samma person, och att det är alternativa stavningar av efternamnet. Det behöver inte vara så att det ena är en felstavning. Hon kan ha använt båda varianterna själv.

Förr var det inte så kvistigt hur man stavade sitt namn, och folk kunde göra lite som de själva tyckte. Det där har stramats upp på senare år. Numera kan det vara kritiskt att man stavar namnet exakt som på körkortet och i passet, t.ex. om man ska resa med flyg eller hämta ett paket på posten.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 november 2019 kl. 09:20:19
Hon är inte helt okänd på nätet. Det går bl.a. att hitta några CD-titlar där hon har medverkat i kören.

Men jag är nog inne på att Annika Metsä och Annika Metzä kan vara samma person, och att det är alternativa stavningar av efternamnet. Det behöver inte vara så att det ena är en felstavning. Hon kan ha använt båda varianterna själv.

Förr var det inte så kvistigt hur man stavade sitt namn, och folk kunde göra lite som de själva tyckte. Det där har stramats upp på senare år. Numera kan det vara kritiskt att man stavar namnet exakt som på körkortet och i passet, t.ex. om man ska resa med flyg eller hämta ett paket på posten.

Så tror du eller tror du inte att Metsä och Mätzä är samma kvinna ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 november 2019 kl. 09:20:19
Men jag är nog inne på att Annika Metsä och Annika Metzä kan vara samma person, och att det är alternativa stavningar av efternamnet. Det behöver inte vara så att det ena är en felstavning. Hon kan ha använt båda varianterna själv.
Jag är också inne på att Annika Metsä och Annika Metzä sannolikt är samma person. Faktum är att det i det svenska folkbokföringsregistret bara finns en enda person i Sverige med något av namnen, och den personen är folkbokförd som "Annika Metsä". Den personen är född 1965, vilket verkar rimligt för Lady och Lufsen (då var hon alltså runt 24 år när hon medverkade i omdubben).

Annika Metsä verkar ju som sagt ha medverkat i körer på en del skivor, och verkar ha spelat en del på Wallmans Salonger. Så verkar hon också ha medverkat i ett par skivor med Mumindalen (där hon spelade Lilla My och Misan).

Anders M Olsson

#9
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2019 kl. 11:14:14
Annika Metsä verkar ju som sagt ha medverkat i körer på en del skivor, och verkar ha spelat en del på Wallmans Salonger. Så verkar hon också ha medverkat i ett par skivor med Mumindalen (där hon spelade Lilla My och Misan).

I Fångarna på fortet 1990 med Jerry Williams:

https://youtu.be/5Sl_ZRAqnMI

Elios

Har det börjar avslöjas nånting om vilka röster det blir i Liveaction versionen av den nya Lady och Lufsen (2019) ännu eller så?^^  ::)

gstone

Citat från: Elios skrivet 20 januari 2020 kl. 01:02:22
Har det börjar avslöjas nånting om vilka röster det blir i Liveaction versionen av den nya Lady och Lufsen (2019) ännu eller så?^^  ::)
Menar du svenska eller  orginal  röster ?

Tessa Thompson och Justin Theroux är röster till Lady och Lusen i originalversion av den nya filmen.

Vi vet ju inte när den ens släppes i Sverige än mindre om den även  dubbas,
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Då får vi se när den kommer hit då.  ;D

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2019 kl. 11:14:14
Jag är också inne på att Annika Metsä och Annika Metzä sannolikt är samma person. Faktum är att det i det svenska folkbokföringsregistret bara finns en enda person i Sverige med något av namnen, och den personen är folkbokförd som "Annika Metsä". Den personen är född 1965, vilket verkar rimligt för Lady och Lufsen (då var hon alltså runt 24 år när hon medverkade i omdubben).

Annika Metsä verkar ju som sagt ha medverkat i körer på en del skivor, och verkar ha spelat en del på Wallmans Salonger. Så verkar hon också ha medverkat i ett par skivor med Mumindalen (där hon spelade Lilla My och Misan).
ÅHH
Jag skulle så GÄRNA vilja veta om Annika Metsä och Annika Metzä  ärt samma kvinna !!!

FINNAS DET INGET SÄTT ATT REDA UT DET ??????

Jag blir lite tokig på att jag inte kan få veta !! :'( :'( :'(

LEVER någon inland i omdubbningen av Lady och Lufsen som vi kan fråga ! :o :o :o :o :o ??? ???

Jag skulle väldigt gärna vilja ha SVAR

Snälla Daniel  :'( :'( :-\ :-\

kan DU FÖRSÖKA TA KONTAKT  med någon som kan veta !?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 maj 2020 kl. 18:51:35
ÅHH
Jag skulle så GÄRNA vilja veta om Annika Metsä och Annika Metzä  ärt samma kvinna !!!
Jag tror vi kan vara ganska säkra på att Annika Metsä och Annika Metzä är samma person. I den svenska folkbokföringen finns det som sagt bara en person i Sverige med något av namnen, och det är Annika Maria Metsä född 1965.

Enda möjligheten att det skulle vara olika personer är alltså om den ena personen har avlidit sedan dess eller flyttat till utlandet och sagt upp sitt medborgarskap, så att hon inte längre finns med i folkbokföringsregistret. Det förefaller högst osannolikt att så skulle ha skett, så med 90% säkerhet kan vi nog dra slutsatsen att det är samma person.

Hennes riktiga namn är alltså i så fall Annika Metsä, men som Anders säger behöver inte Metzä nödvändigtvis vara en felstavning utan det är mycket möjligt att hon själv har stavat efternamnet så - förr i tiden var det som sagt inte lika viktigt som det är nu att själv stava sina namn exakt som i folkbokföringen.

Jag kan dock försöka kontakta henne och fråga, om man vill vara 100% säker. :)