Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Biografers öppethållande under coronapandemin

Startat av Anders M Olsson, 17 mars 2020 kl. 15:49:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 14 juni 2020 kl. 19:18:31
För att jag vill se den, vad annars? Det är en komedi regisserad av Judd Apatow, mannen bakom (det vill säga; som har regisserat, skrivit manus till och/eller producerat) en stor del av de bästa komedierna som nånsin gjorts. Har du sett någon av de filmer han på ett sätt eller ett annat gjort (Trainwreck, The Big Sick, Anchorman: Legenden om Ron Burgundy, med flera)? Har du sett Pete Davidson eller någon av de andra skådespelarna i nån film? Har du gillat nån av deras filmer?

Jag vist bara inte vad det var FÖR FILM

Jag hörde Pete Davidso i Angry Birds två.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 14 juni 2020 kl. 19:35:30
Jag vist bara inte vad det var FÖR FILM

Jag hörde Pete Davidso i Angry Birds två.

Jaha, ja. Då så.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 14 juni 2020 kl. 19:52:14
Kom ihåg fel var Husdjurens hemliga liv två  :-[

Nej... Det är, som du först sa, The Angry Birds Movie 2 och inte Husdjurens Hemliga Liv 2 han medverkar i.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 14 juni 2020 kl. 19:59:16
Nej... Det är, som du först sa, The Angry Birds Movie 2 och inte Husdjurens Hemliga Liv 2 han medverkar i.

JUST DET det var Pete Holms. annan Pete ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 14 juni 2020 kl. 20:27:47
JUST DET det var Pete Holms. annan Pete ;D

Det kanske det var. Jag var väl inte tillräckligt insatt i Husdjurens Hemliga Liv 2 för att uppmärksamma alla de inblandade, kanske får se om den i framtiden... The Angry Birds Movie 2 var däremot tillräckligt bra för att jag skulle se om den flera gånger och köpa den på Blu-Ray, samt lägga märka till alla som medverkade.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2020 kl. 20:27:40
Frågan är ju bara när alla andra biografer i andra städer än Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås ska öppna...?

Dessutom lär det ju till en början inte finnas särskilt många filmer att visa på bio, för man kan ju på goda grunder förutsätta att åtminstone de större distributörerna (Disney, Fox, UIP, SF Studios, m.fl.) inte kommer att planera premiärer för lite större filmer förrän de allra flesta biografer i landet är öppna...
Varför skulle dom öppna nu? Jag vet för att försöka få tillbaka kunderna men om man tänker på det hur många av er streamer nu istället för att gå till biografen?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 16 juni 2020 kl. 21:20:02
Varför skulle dom öppna nu? Jag vet för att försöka få tillbaka kunderna men om man tänker på det hur många av er streamer nu istället för att gå till biografen?
De behövde aldrig stänga

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 juni 2020 kl. 21:30:17
De behövde aldrig stänga
Viste inte det, men det tanken på covid 19 så trodde jag att dom skulle fortfarande vara stängda.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 juni 2020 kl. 21:30:17
De behövde aldrig stänga
Tror du att streaming har övertagit film industrin med att dom inte köper biljett utan bara betalar per månad för samma media?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 16 juni 2020 kl. 21:34:45
Tror du att streaming har övertagit film industrin med att dom inte köper biljett utan bara betalar per månad för samma media?
Nej eftersom att det som föredrar bio

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 16 juni 2020 kl. 21:20:02
Varför skulle dom öppna nu? Jag vet för att försöka få tillbaka kunderna men om man tänker på det hur många av er streamer nu istället för att gå till biografen?
Jag tror inte att det stora flertalet folk har hunnit vänja av sig med att gå på bio efter tre månader, och dessutom hunnit hitta till digitala tjänster så pass snabbt, så än så länge är det nog ingen fara på den punkten. Till och med min moster, som tillhör riskgrupper, längtar efter att gå på bio; så förmodligen gäller det fler personer.

Men jag gissar att det är en bidragande orsak till varför biograferna väljer att öppna nu; trots att de knappast kommer tjäna så jättebra så länge som restriktionen på 50 personer ligger kvar plus att inte alla kommer våga sig på bio som läget är nu - väntar man för länge finns risken just att folk vänjer sig vid att se på filmer via andra metoder och vänjer av sig vid bio, så att risken finns att biografer går under helt på grund av ändrat beteende. Då kan det vara värt att acceptera högst begränsade intäkter en tid, just för att alla ska sakta hitta tillbaka till biograferna och inte riskera att folk vänjer av sig med biobesök.

"Räddningen" för biograferna är ju dock att det inte har kommit särskilt mycket till lagliga alternativ under tiden som biograferna varit stängda. De bioaktuella filmer som Universal släppt som digital hyrfilm (Emma, The Hunt, m.fl.) har ju varit svindyra utan dess like (189 kr för att hyra i två dygn), och lär inte ha varit ett realistiskt alternativ för gemene man; åtminstone inte annat än som sista utväg om inga biografer har öppet och man verkligen vill se en film snabbt. Paramount har släppt Sonic the Hedgehog tidigt som digital köpfilm till samma pris som de flesta köpfilmer (dock inte som hyrfilm), men såvitt jag vet inte särskilt många andra filmer. TriArt Films har de senaste månaderna släppt ett flertal filmer samtidigt på både bio och digital hyrfilm till ett någorlunda acceptabelt pris (79 kr för att hyra i två dygn), men TriArt distribuerar ju huvudsakligen lite smalare filmer och inte särskilt mycket som förväntas bli tittarsuccéer.

Traditionella streamingtjänster är ju heller inget substitut för bio - förutom Netflix originalfilmer (som förstås nästan aldrig visas på bio) är ju nästan alla filmer som släpps på alla streamingtjänster sådana som inte gått på bio på ett tag (eller aldrig gått på bio) och som i de flesta fall redan har släppts på DVD och Blu-Ray. Således ingen konkurrens till biografer, när det gäller sprillans nya filmer som hade gått på bio om biografer varit öppna...

Goliat

Inom ämnet. Skjuta upp är inte alls kul, men istället för att sikta in sig på att vänta för att få ut på bio känns onödigt. De borde fokusera på att släppa digitalt.

Tror tyvärr som nån professor sa för nån vecka sedan på p1 att han i liknande händelser har sett stora förändringar och att det kan bli så att biografer kommer att kanske stängas ned eller bara finnas i större städer endast till slut för folk väljer streaming för det är lättare, snabbare och kan göras när som. (Vi blir latare)

(Ursäkta felstavningar, skriver på telefon den rättar galet ibland)

Scoobydoofan1

Citat från: lost_t3ckn4t skrivet 18 juni 2020 kl. 20:21:00
Inom ämnet. Skjuta upp är inte alls kul, men istället för att sikta in sig på att vänta för att få ut på bio känns onödigt. De borde fokusera på att släppa digitalt.

Tror tyvärr som nån professor sa för nån vecka sedan på p1 att han i liknande händelser har sett stora förändringar och att det kan bli så att biografer kommer att kanske stängas ned eller bara finnas i större städer endast till slut för folk väljer streaming för det är lättare, snabbare och kan göras när som. (Vi blir latare)

(Ursäkta felstavningar, skriver på telefon den rättar galet ibland)
Du har rätt, jag tror att biografer kommer att dö ut, gör att folk streamer ju nästan hela tiden nu, dom har det lättare som du sa.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 juni 2020 kl. 21:39:24
Du har rätt, jag tror att biografer kommer att dö ut, gör att folk streamer ju nästan hela tiden nu, dom har det lättare som du sa.
Det är givetvis precis det som filmbolagen vill undvika, varför de inte släpper filmer digitalt så länge de inte "måste".

Dels verkar de allra flesta filmbolag vara ganska konservativa av sig, som undviker moderna lösningar och där de allra flesta fortfarande envisas med DRM-skydd och dylikt. Dels är det tveksamt om man får in tillräckligt mycket pengar för att täcka in kostnad för dubbning och allting om man släpper digitalt.

Och till sist är det problem att hitta en lämplig prissättning då, så man får in tillräckligt mycket pengar men utan att avskräcka alltför många tittare. När Universal Pictures släppte några filmer som ganska nyligen gått på bio digitalt, så tog de ju absurda 189 kr för att hyra i två dygn; och det lär nog inte många vara beredda att betala - att betala mer än biobiljetter för en sämre upplevelse är nog inget vinnande koncept... Och att "bara" ta normal kostnad för hyrfilm eller köpfilm gör det väl tveksamt om man får in tillräckligt mycket pengar för att täcka alla utgifter för film, distribution, dubbning, marknadsföring, o.s.v.