Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lejonkungen - Bloopers

Startat av DisneyTLK, 24 juli 2013 kl. 15:52:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DisneyTLK

Finns det någon full creditlista på rösterna i Bloopers & Outtakes som fanns med på Diamond Edition som släpptes 2011?
Jag vet att det är Frank Ådahl som gör Simba, det fick jag lära mig via en artikel där de intervjuar honom ang. nysläppet av Lejonkungen, Lejonkungen 3D. Tidigare hade jag inte trott att det var han, hans röst har ändrats ganska betydligt!
Tror att det är Kayo Shekoni som gör Nala också, eller en som är väldigt lik, låter också som Rikard Wolff som Scar.
Timon & Pumbaa och även Mufasa är det främst jag undrar efter!

Någon som vet?
Jag kan komma med lite ljudprov strax!

DisneyTLK

Här är ett röstprov på (nästan) alla röster som är med, ursäkta att den blev lite lång.

Karaktärer i ordning:
Mufasa
Timon
Nala
Scar
Simba
Scar
Nala
Timon
Mufasa
Timon & Pumbaa

TonyTonka



Mufasa - Göran Berlander (tror jag)
Timon - Anders Öjebo (utan tvekan)
Pumbaa - Stephan Carlsén
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

DisneyTLK

Citat från: TonyTonka skrivet 24 juli 2013 kl. 17:39:48

Mufasa - Göran Berlander (tror jag)
Timon - Anders Öjebo (utan tvekan)
Pumbaa - Stephan Carlsén

Tack för infon! Synd att Berlander mestadels gjort biroller, annars kunde jag snabbt kollat upp hur han låter, men det kan ju vara han, helt klart, det verkar lovande.

ddubbning

#4
Det är ju helt klart Rikard Wolff som gör Scar och med största sannolikhet Kayo som gör Nala. Håller också med vad gäller Anders Öjebo som Timons röst.  Vem som gör de övriga rösterna vet jag inte.

TonyTonka

Jag bara undrade, är inte Zazu med i bloopers-klippet? Han är ju trots allt en viktig karaktär i filmen.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Tror också att det är Göran Berlander som gör Mufasa. Tycker kanske inte riktigt att jag hör i början men sedan tycker jag mig fatta att det är Göran Berlander.

DisneyTLK

Citat från: TonyTonka skrivet 26 juli 2013 kl. 19:12:26
Jag bara undrade, är inte Zazu med i bloopers-klippet? Han är ju trots allt en viktig karaktär i filmen.

Han är inte med, nej! Sant, han borde också fått en blooper.  :-\

DisneyTLK

Citat från: Elios skrivet 26 juli 2013 kl. 19:15:04
Tror också att det är Göran Berlander som gör Mufasa. Tycker kanske inte riktigt att jag hör i början men sedan tycker jag mig fatta att det är Göran Berlander.

Finns det någon roll man skulle kunna jämföra med? Någon där han pratar lika mörkt kanske?  ::)

Elios

Citat från: DisneyTLK skrivet 26 juli 2013 kl. 20:32:59
Finns det någon roll man skulle kunna jämföra med? Någon där han pratar lika mörkt kanske?  ::)

Det jag menade var att jag inte kände igen rösten första gången som Mufasa men andra gången som Mufasa påminner det lite om Göran Berlander. Tycker Göran Berlander oftast har en mörk och elegant röst. Tycker det är det som gör honom så bra.  ;D

TonyTonka

Tja, några av Göran Berlanders större roller är väl Pacha i Kejsarens nya skola (undrar varför Allan Svensson inte gjorde rösten där?  ??? ), titelrollen i Bob i Flaskan och Igor Karkaroff i Harry Potter och den flammande bägaren.
Andra roller som jag vet att han medverkar i är som Ken i Bee Movie, Bullerskaft i Shrek - Nu och för alltid och diverse roller i Duck Dodgers.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet 28 juli 2013 kl. 04:02:26
Tja, några av Göran Berlanders större roller är väl Pacha i Kejsarens nya skola (undrar varför Allan Svensson inte gjorde rösten där?  ??? ), titelrollen i Bob i Flaskan och Igor Karkaroff i Harry Potter och den flammande bägaren.
Andra roller som jag vet att han medverkar i är som Ken i Bee Movie, Bullerskaft i Shrek - Nu och för alltid och diverse roller i Duck Dodgers.
.
Får också med ta och tillägga spelmakaren i Spy Kids 3D-Game Over.  ;D

Mathilda Gustafsson

Citat från: TonyTonka skrivet 24 juli 2013 kl. 17:39:48

Mufasa - Göran Berlander (tror jag)
Timon - Anders Öjebo (utan tvekan)
Pumbaa - Stephan Carlsén
Bara så du vet är det självklart inte Stephan som gör Pumbaa utan självklart vis är det Gustav Levin.

Disneyfantasten

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 december 2020 kl. 12:38:46
Bara så du vet är det självklart inte Stephan som gör Pumbaa utan självklart vis är det Gustav Levin.

Är du säker? Du vet väl att dessa bloopers gjordes ganska långt innan Lejonvakten började godkänna röster...

Jag tycker iallafall definitivt att det låter som Stephan Karlsén...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 december 2020 kl. 13:02:44
Är du säker? Du vet väl att dessa bloopers gjordes ganska långt innan Lejonvakten började godkänna röster...

Jag tycker iallafall definitivt att det låter som Stephan Karlsén...
Hade Gustav Levin tagit över som Kapten Krok när dessa bloopers dubbades? Om han hade tagit över som Kapten Krok så tänkte man väl att han var bra på att ta över Bo Maniettes roller och det i sin tur kan ju förklara varför han gör Pumbaa så många år innan Lejonvakten (om det är han altså).