Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Piff och Puff - Räddningspatrullen (Media Dubb)

Startat av Anders, 26 februari 2012 kl. 11:26:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Erik Friman

Det är roligt att få se och höra deras version som ger en annan inlevelse. Om jag fick gissa vem som gör rösten till Puff låter det mera som den gjordes av antigen Johan Hedenberg eller Andreas Nilsson. För de låter ganska lika.

Erik Friman

Rösten till Bulan tycker jag lät göras av Gunnar Ernblad och även Ödlis röst lät istället göras av Hasse Jonsson.

Erik Friman

Fast andra sidan kan det även låta som Johan Hedenbergs stämma till Bulan men jag är inte helt 100% säker.

Eriksson

Det var jätteroligt att få höra! Framför allt föredrar jag de gamla rösterna till Pärlan och Oskar.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

#19
Citat från: Erik Friman skrivet  6 januari 2013 kl. 14:09:57
Rösten till Bulan tycker jag lät göras av Gunnar Ernblad...
Personligen kan jag inte höra någon nämnvärd likhet med Gunnar Ernblads karaktäristiska röst hos Bulan.

Citat från: Erika skrivet  6 januari 2013 kl. 10:40:16
Finns det inte något program av något slag som man kan använda för att "ändra" rösterna till (någorlunda) normalt? Jag vill minnas att någon på Youtube (hittar tyvärr inte det klippet just nu) hade gjort så med Piff och Puffs röster i KM Studios dubbning av tv-serien.
Det är absolut inga problem att pitcha om ljud - det kan man göra i vilket ljudredigeringsprogram som helst. Problemet är ju att man inte kan veta hur mycket rösten är pitchad/speedad, utan i så fall får man lov att prova sig fram tills man någorlunda känner igen rösten eller den låter så mänsklig som möjligt.

Citat från: Erik Friman skrivet  6 januari 2013 kl. 11:32:50
Om jag fick gissa vem som gör rösten till Puff låter det mera som den gjordes av antigen Johan Hedenberg eller Andreas Nilsson. För de låter ganska lika.
Jag har provat att pitcha om Piff och Puffs röster i Adobe Audition Pro, och det är knappast Johan Hedenberg som spelar Puff i alla fall - hur mycket eller lite jag än pitchar, så hör jag ingen nämnvärd likhet med hans röst. Då är det lite mer likt Andreas Nilsson i alla fall, men likheten är inte direkt slående där heller.

Däremot verkar det som att min första känsla stämde vad gäller Piff. Efter att ha saktat ner Piffs röst med runt 45% hör jag en mycket tydlig likhet med Lena Ericssons röst, så jag känner mig 95% säker på att det är Lena som spelar Piff.

gorehound

Jag är ganska säker på att jag har åtminstonde ett eller två avsnitt till, ska försöka lägga upp dessa också under veckan. :)

Erik Friman

Jag har provat att pitcha om Piff och Puffs röster i Adobe Audition Pro.

Har du försökt prova med någon som Steve Kratz och Johan Wahlström?

Daniel Hofverberg

Johan Wahlström är det absolut inte.

Men Puffs röst låter väldigt, väldigt bekant; jag lyckas bara inte att placera in den just nu...

_Alexander_

Jag testade att pitcha ner Puffs röst och tycker helt klart att det låter som Steve Kratz. :)

TonyTonka

Här är ett klipp på Piff och Puff som jag pitchat lite med. Repliken "Med den inställningen bryter du aldrig förtrollningen" är Piffs och den sista repliken i klippet är Puffs.

Jag tror följande är med:

Piff - Lena Ericsson
Puff - Steve Kratz
Pärlan - Lena Ericsson
Oskar - Johan Hedenberg
Svinpäls - Per Sandborgh
Oskars släkting - Johan Wahlström

Plus de andra ni redan skrivit.

För övrigt så var det väldigt roligt att äntligen få se Media Dubbs verison av Piff och Puff, så tusen tack gorehound för din uppladdning :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erik Friman


Daniel Hofverberg

Citat från: _Alexander_ skrivet  6 januari 2013 kl. 19:20:57
Jag testade att pitcha ner Puffs röst och tycker helt klart att det låter som Steve Kratz. :)
Tack; det förklarar att rösten lät så vansinnigt bekant...

gorehound

#27
Här har ni ett till avsnitt. Puff verkar ha en annorlunda röst här.
Tv3 la även in sin logga i hörnet, den fanns inte där i det förra avsnittet jag la upp. Även den oskalade versionen. Det verkar som att de inte visade avsnitten i ordning med tanke på att detta är ett tidigare än Ghost of a Chance.

del 1:
http://www.youtube.com/watch?v=9ib0KAHJ1E4
del 2:
http://www.youtube.com/watch?v=styQ7OcywWk

Erika

#28
Jag har lyssnat på Tonkytonkas ljudklipp och det är definitivt Steve Kratz som gör Puffs röst i det avsnittet.

I avsnittet "Battle of the Bulge" hittar vi fler återkommande roller, men jag har ingen koll på vad de rollfigurerna heter...

Johan Wahlström - En nästan flintskallig polis
Per Sandborgh - Den något mer biffigare polisen
Steve Kratz - Den rödhåriga polisen

Utöver det har vi även kommissarie Marley, hans röst görs av Andreas Nilsson. Lady Richmores röst görs av Lena Ericsson.

Jag vill även passa på att tacka Gorehound för avsnitten. :)

Erik Friman

Vad jag kanske hittade på creditlistan av KM Studio tycktes de två kumpanerna heta
Arnold Muskelknutte och Lillen Högerkrok, tror jag.