Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 mars 2021 kl. 20:12:18
Ledsen att behöva säga det men det sättet du visar mig ser tyvärr väldigt krångligt ut, jag har inga problem med att filma så länge jag vet att rollistan visas direkt efter att sluttexterna visas!

Det är väldigt enkelt, bara att trycka på en enda tangent eller tangentkombination (som standard Ctrl F11) för att dumpa det som visas på skärmen till en fil. Det kan knappast bli enklare, såvida du inte kan få datorn att med hjälp av artificiell intelligens själv starta SVT Play, starta Disneydags, spola fram till rätt ställe och ta skärmdumparna utan att du behöver röra ett finger... :)

Det jag beskrev var hela förfarandet med att ställa in programmet, men det behöver du bara göra en gång. Ingen kan väl t.ex. påstå att en IKEA-möbel är krånglig att använda, men man får vara beredd på att lägga ner lite jobb på att montera den innan man kan börja använda den.

Det finns även andra sätt att ta skärmdumpar som man kan använda direkt utan att installera något. Windows har t.ex. en inbyggd skärmdump på Print Screen-tangenten, och alla de vanliga webbläsarna har egna dump-funktioner inbyggda.

Det går självklart att ta skärmdumpar även om du inte använder Windows, och det är säkert lika enkelt. Men det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Det får du i så fall själv ta reda på hur det går till.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 mars 2021 kl. 20:25:01
Om du bara är ute efter att skriva av dubbcredits, så måste det absolut smidigaste vara att bara spela upp Disneydags på SVT Play, sätta på stillbild när creditsen visas och skriva av uppgifterna direkt på dator eller surfplatta. Då behöver du inte hålla på med vare sig att filma något med mobilen eller ta skärmdumpar. :)

Det kan jag hålla med om, men det finns en viss poäng i att spara skärmdumparna (alternativt hela avsnitten inspelade). Det är lätt att det smyger sig in fel, och då kan det vara bra att ha skärmdumparna som referens så att man kan kolla upp det i efterhand. Om man dessutom envisas med att jobba på surfplattor och/eller mobiltelefoner istället för riktiga datorer är jag också övertygad om att det är mycket större risk för att något blir fel.

I Disneyfantastens avskrift är t.ex. Mercedesz Csampais namn felstavat / fel avskrivet.

Det är naturligtvis inte bara när man själv skriver av listor från TVn eller datorskärmen som det kan bli fel. Ibland är det fel redan från början i Disneys listor. Även i det fallet kan det vara bra att ha "bevisen" sparade.

I SVTs dubbningscredits till Doktor McStuffins står det t.ex. "Laura Jonstoji Berg" i stället för "Jonstoij" som jag tror är det rätta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 mars 2021 kl. 07:11:58
I SVTs dubbningscredits till Doktor McStuffins står det t.ex. "Laura Jonstoji Berg" i stället för "Jonstoij" som jag tror är det rätta.
Ja, det ska absolut vara Jonstoij. Klantigt av Disney att skriva fel i sådana sammanhang, men det är ju tyvärr inte första gången... :(

Steffan Rudvall

Credit till dagens avsnitt av Trassel



Jag förvånades också av att den första av dagens kortfilmer hade både svensk dubbning och svensk bildversion.

Disneyfantasten


Mathilda Gustafsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 mars 2021 kl. 09:20:10
Förra lördagens credits, då?
Nej han säger ju tydligt att det är dagens.

Steffan Rudvall

Credits tilll dagens dubbade kortfilm En dag på stranden.


Disneyfantasten

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 20 mars 2021 kl. 09:26:48
Nej han säger ju tydligt att det är dagens.

Skärp dig nu! Jag såg att han skrev det! Jag frågade om vad förra lördagens avsnitts credits är!

Läs ordentligt innan du skriver!

Annars kan jag väl filma förra veckans avsnitt imorgon när den ändå visas som repris...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 mars 2021 kl. 09:20:10
Förra lördagens credits, då?
Credist till Trassel från 13 mars.

Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 mars 2021 kl. 09:18:55
Jag förvånades också av att den första av dagens kortfilmer hade både svensk dubbning och svensk bildversion.
Fast Beach Picnic har väl ändå sänts i svenskdubbad form, och med samma svenska bildversion, minst ett halvt dussin gånger på SVT under de senaste 3 - 4 åren...?

Det är för övrigt lite märkligt varför några få kortfilmer i Disneydags sänts i svenskdubbad form senare år, medan majoriteten av kortfilmerna alltid varit i svensktextad originalversion. Vari ligger egentligen logiken...?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 mars 2021 kl. 11:48:14
Fast Beach Picnic har väl ändå sänts i svenskdubbad form, och med samma svenska bildversion, minst ett halvt dussin gånger på SVT under de senaste 3 - 4 åren...?

Det är för övrigt lite märkligt varför några få kortfilmer i Disneydags sänts i svenskdubbad form senare år, medan majoriteten av kortfilmerna alltid varit i svensktextad originalversion. Vari ligger egentligen logiken...?
Jag menade att det var konstigt att just den var dubbad.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 mars 2021 kl. 11:48:14
Fast Beach Picnic har väl ändå sänts i svenskdubbad form, och med samma svenska bildversion, minst ett halvt dussin gånger på SVT under de senaste 3 - 4 åren...?

Det är för övrigt lite märkligt varför några få kortfilmer i Disneydags sänts i svenskdubbad form senare år, medan majoriteten av kortfilmerna alltid varit i svensktextad originalversion. Vari ligger egentligen logiken...?
Copyright problem?

Adam Larsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 mars 2021 kl. 09:18:55
Credit till dagens avsnitt av Trassel



Jag förvånades också av att den första av dagens kortfilmer hade både svensk dubbning och svensk bildversion.
Varför lägger du ut listorna till allt i Disneydags förutom Bumbibjörnarna?


Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet 20 mars 2021 kl. 20:37:00
Varför lägger du ut listorna till allt i Disneydags förutom Bumbibjörnarna?
Avsnitten som just nu visas i Disneydags är sådana som dubbades på 90-talet och listan i dessa förändras inte mellan avsnitten.