Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcusen

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 juni 2024 kl. 11:54:02Är en annan grej jag verkligen ifrågasätter om NorskeDubberWiki.
De påstår att Wenche Myhre som är en super kändis övertog.....
Okända Kari Simonsen i någon remake av något sunkigt Flåklypa spel.
Anledningen att det är ifrågasättningsvärt är då.....
Dels så skulle jag säga att medverka i ren skit och överta roller är skadligt för en kändis varumärke.
Film baserad spel är nästan alltid så kallade cash grabs.
Och någon som Wenche Myhre skulle verkligen skada sitt varumärke enormt om de övertog någon okända skådespelerska som inte hade tid att spela in repliker till något spin-off spel dynga.
Jag vill tro gott om kändisar och jag tror inte att Wenche Myhre skulle sjunka så lågt och såga sitt varumärke.
Du läser in för mycket med okänd och känd de spelar ingen roll pengar är pengar och behövs. De skadar inte hennes varumärke för att är med i ett dåligt spel för det är nog ingen som bryr sig om spelet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet  4 juni 2024 kl. 12:05:21Du läser in för mycket med okänd och känd de spelar ingen roll pengar är pengar och behövs.
Och framförallt om personen ifråga har ont om andra uppdrag - räkningar ska ju betalas och mat måste på bordet, oavsett om personen ifråga har haft några uppdrag och inkomster den månaden eller inte...

DingoPictures2005

Citat från: Marcusen skrivet  4 juni 2024 kl. 12:05:21Du läser in för mycket med okänd och känd de spelar ingen roll pengar är pengar och behövs. De skadar inte hennes varumärke för att är med i ett dåligt spel för det är nog ingen som bryr sig om spelet.
Det är lite som om Anja Schmidt hade dubbat Ravn i Kapten Sabeltann serien och sedan när cash grab spelet skulle dubbas fort så blev Anja Schmidt sjuk..... Och Carola hoppar in som ersättare.
Hade något som detta skett så hade Carola, först och främst blivit sågad i media, sedan så hade det varit helt kört att bli omtyckt och att återhämta karriären.
Bara för att nämna ett exempel

Jag har ingen som helst respekt för att en super känd sångerska som Wenche Myhre ersätter någon okänd skådespelerska som inte hade tid att spela in repliker till ren dynga i detta fallet ett Flåklypa Grand Prix spel rip-off gjord för att lura ungar på pengar.
Och jag detta spelet ser ut som typiskt dynga gjord som merch för att lura ungar på pengar.
Lite pussel, Mario Kart liknande lopp och mini games med Flåklypa theme.
Om NorskeDubber sidan stämmer så tycker jag Wenche Myhre borde skämmas, hon är en av Norges kändaste sångerskor och så övertar hon Kari Simonsen roll för rent skräp gjort för att lura ungar på pengar.
Pengar finns det gott om för Wenche och att medverka i sådana här dynga är usch.
https://youtu.be/84CWTjjk4t8?si=izsbHhPhJunaN18v

Sorry om jag låter elak men det är absolut sjukt idiotiskt om Myhre skrivet på att medverka i något sådant här.
Jag personligen tycker det är synd att hon inte kan tänka bättre om detta är fallet.

Om någon undrar så kollade jag upp Wenche Myhre då jag undrade om hon hade dubbat något till Norska med tanke på att hon är Norsk sångerska och då hon medverkade i den Svenska dubben av Bernard & Bianca.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 juni 2024 kl. 22:15:23Vi kan inte svara på det vi inte vet, och såvitt jag vet är det ingen som jobbar på Disney+ som är aktiv på forumet.

Du får försöka kontakta Disney+ för att få svar på dina frågor, för vi kan tyvärr inte trolla fram svar när ingen mig veterligen gått ut med någon information för Sverige och Norden. :(
:'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Big City Greens the Movie: Spacecation har inte svenskt tal på Disney Plus i USA.
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Samlaren

Citat från: gstone skrivet  7 juni 2024 kl. 17:17:42Big City Greens the Movie: Spacecation har inte svenskt tal på Disney Plus i USA.
Men den kanske får det. Big Citys Green serien har ju dubbas så vore konstigt om inte filmen dubbas. 

Ole Magnus Endresen

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 juni 2024 kl. 14:53:07NorskeDubberWiki innehåller endel fel som vi konstaterat tidigare.
Fel jag stötte på var att exempelvis Håvard Bakke stod crediterad som nyhetsuppläsare i Toy Story trots att han inte står med i någon creditslista och det faktum  att Nicolay Lange-Nielsen står crediterad för rollen på alla creditlistor.
Ett annat stort problem var med Fantasia dubben från 80-talet då den hade helt obemärkt gått förbi innan jag la in informationen.
Efter research visade det sig även att den dubben till och med släppts på VHS och Dvd vilket då gör det helt absurt att missa.
Sedan finns inga källor på denna artikeln.....
Källorna är det jag brukar förlita till 100% när de finns listade på wikin.
Ole fra NorskeDubberWiki her. Setter pris på tilbakemelding, men bruk gjerne mailen vår: .
Jeg kjenner ikke så godt til Bonkers, og det var ikke jeg som la inn den infoen, men etter å ha gjort litt research så fant jeg ut serien har gått på TV3, og flere sier at de husker å ha sett den på NRK også.

Stemmene er nok ikke fra VHS, de krediterer veldig sjeldent (Warner), men de kan være fra tv-opptak far TV3 (de hadde alltid credits). Men det skulle ikke forundre meg om noen har tatt det etter hørselen. Norske skuespillere er veldig lette å kjenne igjen, særlig ifra den perioden.

Når det gjelder Toy Story kan jeg bekrefte utfira hørselen at stemmen på wikien er korrekt, og mye av den kommer nok fra CD-en, som har andre credits. Norske creditlister er ofte mangelfulle, så mye må tas fra hørselen likevel. 

DingoPictures2005

Citat från: Ole Magnus Endresen skrivet 12 juni 2024 kl. 15:52:30Ole fra NorskeDubberWiki her. Setter pris på tilbakemelding, men bruk gjerne mailen vår: .
Jeg kjenner ikke så godt til Bonkers, og det var ikke jeg som la inn den infoen, men etter å ha gjort litt research så fant jeg ut serien har gått på TV3, og flere sier at de husker å ha sett den på NRK også.

Stemmene er nok ikke fra VHS, de krediterer veldig sjeldent (Warner), men de kan være fra tv-opptak far TV3 (de hadde alltid credits). Men det skulle ikke forundre meg om noen har tatt det etter hørselen. Norske skuespillere er veldig lette å kjenne igjen, særlig ifra den perioden.

Når det gjelder Toy Story kan jeg bekrefte utfira hørselen at stemmen på wikien er korrekt, og mye av den kommer nok fra CD-en, som har andre credits. Norske creditlister er ofte mangelfulle, så mye må tas fra hørselen likevel.
Tack för infon🙂

gstone

Citat från: Ole Magnus Endresen skrivet 12 juni 2024 kl. 15:52:30Ole fra NorskeDubberWiki her. Setter pris på tilbakemelding, men bruk gjerne mailen vår: .

Översättning ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Ole Magnus Endresen

MOA

Bäst & säga till en norrman att jag älskar norska dubbningar ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 12 juni 2024 kl. 19:13:55Översättning ?
Det kan inte vara särskilt svårt att förstå skriven norska, om du bara tar tid på dig och läser ordentligt. :)

Mathilda Gustafsson

Teoretiskt sätt, om Nalle Puh kortfilmerna någon gång skulle dyka upp fristående på Disney Plus visst skulle de ha originaldubbningen? Disney skulle väl inte ta sig tiden att klippa i Filmen om Nalle Puhs dubbning för att fixa fristående dubbningar

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 16 juni 2024 kl. 22:17:49Teoretiskt sätt, om Nalle Puh kortfilmerna någon gång skulle dyka upp fristående på Disney Plus visst skulle de ha originaldubbningen? Disney skulle väl inte ta sig tiden att klippa i Filmen om Nalle Puhs dubbning för att fixa fristående dubbningar
Nä då skulle dom gjort det för länge sen, Nalle Puh är sorligt död nuförtiden

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 16 juni 2024 kl. 22:17:49Teoretiskt sätt, om Nalle Puh kortfilmerna någon gång skulle dyka upp fristående på Disney Plus visst skulle de ha originaldubbningen? Disney skulle väl inte ta sig tiden att klippa i Filmen om Nalle Puhs dubbning för att fixa fristående dubbningar
Med största sannolikhet, ja. Även fast de officiella dubbcreditsen till Filmen om Nalle Puh har delat upp rollistan i separata rubriker för varje kortfilm, så finns det väl inget som tyder på att det skulle finnas färdigklippta versioner till de fristående kortfilmerna av omdubbningen.

Det är väl i och för sig teoretiskt möjligt att Disney internt skulle ha förberett och lagt in omdubben även till kortfilmerna, men det låter osannolikt att de skulle lägga ner tid och pengar på något som inte har släppts officiellt...

Citat från: MOA skrivet 16 juni 2024 kl. 23:32:13Nä då skulle dom gjort det för länge sen, Nalle Puh är sorligt död nuförtiden
Det kommer ju nya produktioner med jämna mellanrum, varav den senaste inte ens har kommit till Norden än, så Nalle Puh som franchise är långt ifrån död. :)

Sen håller jag väl dock med om att sannolikheten inte är jättestor att de tre ursprungliga halvtimmesfilmerna skulle släppas på Disney+, men...