Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  1 juni 2020 kl. 20:36:22
Hade ju var spännande om Eurotroll dubbat Disney serier från 90-talet , som Långbens gala gång luftens hjältar , Bumbibjörna etc .....

Dom ända Disney serier som Lasse Svenson dubbade är väl dom som var på av tal av någon knal som FilmNet ?

Varken Media dubb eller Eurotroll fick väl inte uppdrag dräkt av Disney ?

Fast å andra sidan hade kankse nya äventyr med Nalle Puh  beställt av Disney , Då dom var tunga att godkänna i-or och Gunnar Ernblad blev under känd för rollen eligt Lasse

Fast John Harryson var lysande som Ior!  :) (jag kan dock inte utesluta att Gunnar Ernblad också hade gjort en bra tolkning)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  1 juni 2020 kl. 20:36:22
Dom ända Disney serier som Lasse Svenson dubbade är väl dom som var på av tal av någon knal som FilmNet ?

Varken Media dubb eller Eurotroll fick väl inte uppdrag dräkt av Disney ?
Det stämmer - Eurotroll anlitades bara av FilmNet vad gäller Disney-dubbningar (Bonkers och Aladdin), medan Lasse Svenssons gamla Media Dubb bara anlitades av TV3 (Nya äventyr med Nalle Puh, DuckTales och Piff & Puff - Räddningspatrullen); så Disney har inte själva direkt anlitat någon av de studiorna, tyvärr.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 juni 2020 kl. 20:41:42
Fast John Harryson var lysande som Ior!  :) (jag kan dock inte utesluta att Gunnar Ernblad också hade gjort en bra tolkning)

Ja, John Harryson var lysande som Ior!  , hade inte vilja ha någon annan !! ;D ;D

Var bara en kul bit fakta.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Långbens galna gäng är jättebra dubbade ;D ;D ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

moviefan

Hoppas disneydags kommer tillbaka snart.  :)

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  4 augusti 2020 kl. 18:49:52
För Corona ?

Knappast, TV lär inte påverka publik, tror det snarare har att göra med Disney+...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 augusti 2020 kl. 18:52:38
Knappast, TV lär inte påverka publik, tror det snarare har att göra med Disney+...

Men varför kommer den tillbaka , Disney Plus lär ju inte gå någonstans ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet  4 augusti 2020 kl. 19:12:21
Men varför kommer den tillbaka , Disney Plus lär ju inte gå någonstans ?

Vi vet ännu inte säkert om och när Disneydags kommer tillbaka i SVT. Enligt den här sidan ska den komma tillbaka i höst:
https://kontakt.svt.se/guide/disneydags

Men några program syns ännu inte i tablån.

Kanske har Disney tvingat SVT att göra ett uppehåll under våren eftersom det var meningen att Disney+ skulle lanseras då. Tanken kan ha varit att s.a.s. "kratta manegen" för Disney+. Logiken är att om Disneyprogrammen tillfälligt tas bort ur det vanliga publika tv-utbudet blir folk svältfödda på Disney och kanske mer benägna att teckna abonnemang på streamingtjänsten.

Som det är just nu vet vi inte vad SVT menar med att Disneydags ska komma tillbaka i höst. Kanske dröjer det till senare i höst, efter det att Disney+ har lanserats. De som då har hunnit teckna abonnemang på Disney+ lär nog inte säga upp det, även om Disneydags skulle komma tillbaka.

Daniel Hofverberg

Det märkliga är ju bara det att Danmarks public-servicebolag DR har sänt sin motsvarighet till Disneydags, Disney Sjov, under hela året - detta trots att det ju hela tiden varit tänkt att Disney+ ska släppas i Danmark samtidigt som i Sverige.

Hur har egentligen Danmark kunnat få till stånd kontrakt med Disney, men inte Sverige...? Har DR tuffare förhandlare än SVT, eller vari ligger egentligen logiken...? Eller handlar det om att Disney har velat få mer pengar än vad SVT varit beredda att betala?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 augusti 2020 kl. 20:46:03
Det märkliga är ju bara det att Danmarks public-servicebolag DR har sänt sin motsvarighet till Disneydags, Disney Sjov, under hela året - detta trots att det ju hela tiden varit tänkt att Disney+ ska släppas i Danmark samtidigt som i Sverige.

Hur har egentligen Danmark kunnat få till stånd kontrakt med Disney, men inte Sverige...? Har DR tuffare förhandlare än SVT, eller vari ligger egentligen logiken...? Eller handlar det om att Disney har velat få mer pengar än vad SVT varit beredda att betala?

Eller så har DR kanske ett flerårigt kontrakt som tickar på, medan SVTs kontrakt kanske löpte ut vid årsskiftet...?

Hur är det med Norge och Finland? Har de motsvarande program? Hur har de gjort?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 augusti 2020 kl. 20:58:22
Eller så har DR kanske ett flerårigt kontrakt som tickar på, medan SVTs kontrakt kanske löpte ut vid årsskiftet...?
Enligt danska tidningsartiklar från den 14 november 2019 hade DR då precis skrivit på ett nytt 1-årskontrakt för 2020 med Disney (för Disney Sjov och Disneys juleshow); och det var ju trots allt efter att Disney+ hade lanserats i världen.

Däremot är det förstås inte omöjligt att SVT ville förhandla senare än november 2019, och att Disney då hade börjat tänka om...

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 augusti 2020 kl. 20:58:22
Hur är det med Norge och Finland? Har de motsvarande program? Hur har de gjort?
Norge har sänt en motsvarighet vid namn Disneytimen, men jag tror inte att det programmet har sänts på åratal. Åtminstone verkar det inte sändas i år, och jag är tveksam om det ens visades ifjol. Kanske vår norska vän TrondM vet mer om detta...?

Tyvärr har jag ingen aning om Finland sänder eller har sänt någon motsvarighet till Disneydags, och vad det i så fall heter/hette. Då jag inte talar ett ord finska kan jag tyvärr inte söka på nätet om det heller...

Oskar

Jag har dålig nyheter.
Jag har läst på kontakt.svt.se/guide/disneydags det stå "Disneydags tar nu paus i rutan. Någon planerad återkomst är inte planerad just nu.".
Jag tycker det tråkig.
Jag misstänker att svt och Disney har inte kom överens om Disneydags än.